Model 3 Highland

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3884
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model 3 Highland

Inlägg av AAKEE »

Banane skrev: 02 sep 2023 10:44
taliz skrev: 02 sep 2023 10:43
AAKEE skrev: 02 sep 2023 10:42
taliz skrev: 02 sep 2023 10:16
Kan den sänkta toppfarten bidra till förbättrad effektivitet?
Sänkt utväxling kanske?
Eller lägre hastighetsklassning på nya däcken?
Det sitter Michelin e Primacy på någon bild iallafall. Det är extremt lättrullade med klassning A.

Det lär vara W, dvs godkända upp till 270km/h så ni får nog leta upp någon annan anledning.
Sänkt utväxling som sagt.
Borde inte det innebära högre förbrukning?
Nej, du tänker fossilt. En förbränningsmotor får högre verkningsgrad ju högre total kompression man har, hög växel och mer behov av torque ger högre ingastryck - högre total kompression och högre verkningsgrad.

Jag tror inte på sänkt utväxling. Samma motorer, samma 0-100-tid är väl angiven. Sänker man utväxlingen bör bilen accelerera bättre, i vart fall till 100. I högre farter (varvtal) kommer ”field weakening” i lägre fart om man växlar ned vilket kan ge sämre prestanda.

Bilen går i huvudsak bara på bakre motorn vid normal körning, som är en permanentmagnetmotor med högre verkningsgrad än induktionsmotorn fram.
(Man kunde tänka sig att tesla kunde byta till permanentmagnet fram, men den är dyrare och eftersom bilen nästan bara driver bak när det inte behövs mer effekt böir det en dyr modd som troligen inte sparar just nåt).

Bilden på principen för permanentmagnetmotorer, man ser att det högeffektiva området är väldigt stort i både varvtal och vridmoment.
Det finns ingen direkt anledning att växla om bilen skulle jag tro. Minnesbilden är att model 3 gör ca 5000 rpm vid 100km/h.

Friktionsförlusterna är mer eller mindre försumbara i en sån elmotor. Tänkt inte gammal sur-rökig fossilare här, då blir det fel 😂.
IMG_4968.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3884
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model 3 Highland

Inlägg av AAKEE »

taliz skrev: 02 sep 2023 12:00
renes skrev: 02 sep 2023 11:57
Trevlig skrev: 02 sep 2023 11:14
Testade en s utan spakar med yoke tycker enda var lite knepigt med att blinka ut ur rondeller då knapparna ofta var långt ifrån händerna
När rondellen är så pass liten att styret är uppochner tycker jag att det är lättast att blinka ut med höger tumme. Funkar bra.
När rondellen är så liten lär det väl vara en fil dessutom, då känns det inte så viktigt att blinka.
Vi ska skita i trafikreglerna pga bilens lösningar? 😂

Nä, jag skojjar bara. Har haft besök av två model S med yoke, bägge hade vant sig fullständigt och tyckte det fungerade hir bra som helst.

Jag gick ju händelserna i förväg, köpte buttons för att jag var anti yoke men ändå ville ge det en chans.
Men buttons på framsidan av yoke än hittar jag rätt blinkers oavsett rattläge utan att ens släppa rattgreppet. Fynkar precis som växelpaddlarna på min Audi.

Frågar man mig borde Tesla byggt yoken så direkt, magiskt bra.

En liten ”nackdel” med att jag monterade blinkerspaddlar på en gång är att jag inte testat orginal blinkknapparna speciellt mycket, eftersom det inte behövs. Jag litar dock till 100% på de som besökt mig och jag pratat personligen med att blinkersknapparna går fort att lära in i ryggmärgen.

Det kan teoretiskt vara enklare med knappar på en yoke, då man alltid ser tydligt på rattens form/läge ungefär var knapparna är. (Funderade lite i de banorna i början när jag var emot yoke.)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 497
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: Model 3 Highland

Inlägg av LarsaR »

AAKEE skrev: 02 sep 2023 12:35
taliz skrev: 02 sep 2023 12:00
renes skrev: 02 sep 2023 11:57
Trevlig skrev: 02 sep 2023 11:14
Testade en s utan spakar med yoke tycker enda var lite knepigt med att blinka ut ur rondeller då knapparna ofta var långt ifrån händerna
När rondellen är så pass liten att styret är uppochner tycker jag att det är lättast att blinka ut med höger tumme. Funkar bra.
När rondellen är så liten lär det väl vara en fil dessutom, då känns det inte så viktigt att blinka.
Vi ska skita i trafikreglerna pga bilens lösningar? 😂

Nä, jag skojjar bara. Har haft besök av två model S med yoke, bägge hade vant sig fullständigt och tyckte det fungerade hir bra som helst.

Jag gick ju händelserna i förväg, köpte buttons för att jag var anti yoke men ändå ville ge det en chans.
Men buttons på framsidan av yoke än hittar jag rätt blinkers oavsett rattläge utan att ens släppa rattgreppet. Fynkar precis som växelpaddlarna på min Audi.

Frågar man mig borde Tesla byggt yoken så direkt, magiskt bra.

En liten ”nackdel” med att jag monterade blinkerspaddlar på en gång är att jag inte testat orginal blinkknapparna speciellt mycket, eftersom det inte behövs. Jag litar dock till 100% på de som besökt mig och jag pratat personligen med att blinkersknapparna går fort att lära in i ryggmärgen.

Det kan teoretiskt vara enklare med knappar på en yoke, då man alltid ser tydligt på rattens form/läge ungefär var knapparna är. (Funderade lite i de banorna i början när jag var emot yoke.)
Nu har man ju flyttat tutan till mitten men det gick fort att lära sig vart den fanns med Yoke. Som jag håller i yoken med höger hand så hamnar yttre tumleden över höger skrollhjul och då är tutan under fingerblomman på tummen (Ljustutan på motsvarande sätt på vänster sida). Tog några morgnar på ensam väg till slalombacken i Bygdsiljum (reklam) att träna in. Tror jag haft lite hjälp med att träna in nya muskelminnen genom alla olika motorcyklar jag haft med olika placeringar av diverse knappar…..
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14592
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 Highland

Inlägg av taliz »

AAKEE skrev: 02 sep 2023 12:22

Jag tror inte på sänkt utväxling. Samma motorer, samma 0-100-tid är väl angiven. Sänker man utväxlingen bör bilen accelerera bättre, i vart fall till 100. I högre farter (varvtal) kommer ”field weakening” i lägre fart om man växlar ned vilket kan ge sämre prestanda.
Är väl vedertaget att det är helt styrt i mjukvara.
Är ju inte som att motorn ger 100% effekt bara för att du har plattan i mattan.
Tidigare SR var snabbare, och LR kan man ju köpa boost till...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2948
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Walker »

taliz skrev: 02 sep 2023 10:41
Walker skrev: 02 sep 2023 10:34
Utan spakar går den fetbort hos oss också.
Tills ni har provat. ;)

Som sagt är man van vid MC är blinkersknappar 0 problem.
Ser nästan ut som skärmen sitter närmare ratten nu också(?), dvs typ samma avstånd för att "växla" som förr.
Verkar smidigare än på min ID4 hursomhelst. Där fick man vrida på en grunka som satt ihop med skärmen.
Tro mig. Har provat. Har också kört MC i många år. Var inte alls bekväm med avsaknad av spakar och min fru skulle vägra helt att köra den bilen = fetbort.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 228
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Model 3 Highland

Inlägg av SkipperO »

Avsaknaden av blinkersspak verkar ju helt klart vara något som får många att tveka. Sätter en peng på att 2025 års modeller, inklusive S/X, kommer med blinkersspak som tillval. Helt enkelt för att få sälja mer bilar när tillverkningskapaciteten inte är begränsande längre. Gissar att det t.o.m. är förberett för det med typ fästen och kontakt.
Tesla gör ju mycket okonventionellt, med de lyssnar ju också på sina kunder och fler sålda Teslor hjälper ju till på många sätt i deras mission.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14592
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 Highland

Inlägg av taliz »

SkipperO skrev: 02 sep 2023 13:07
Avsaknaden av blinkersspak verkar ju helt klart vara något som får många att tveka. Sätter en peng på att 2025 års modeller, inklusive S/X, kommer med blinkersspak som tillval. Helt enkelt för att få sälja mer bilar när tillverkningskapaciteten inte är begränsande längre. Gissar att det t.o.m. är förberett för det med typ fästen och kontakt.
Tesla gör ju mycket okonventionellt, med de lyssnar ju också på sina kunder och fler sålda Teslor hjälper ju till på många sätt i deras mission.
Finns ju folk som monterat spakarna från Model 3 i nya S.
Ska inte vara ngt större problem.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Model 3 Highland

Inlägg av BjornS »

taliz skrev: 02 sep 2023 10:16
Kan den sänkta toppfarten bidra till förbättrad effektivitet?
Sänkt utväxling kanske?
Eller lägre hastighetsklassning på nya däcken?
I den här videon (12:37) säger presentatören att den sänkta toppfarten beror på de nya däcken. Man får väl anta att han fått den informationen av en Tesla-representant.

2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Fredrik j
Inlägg: 10944
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Fredrik j »

Har ju inte sett bilen i verkligheten men baserat på carwows youtube-video så tycker jag utseendet framifrån är betydligt bättre. Mer proportionerligt än den gamla. Kanske berör det på att huven upplevs som större när strålkastarna blivit mindre. Stötfångaren upplevs också som större.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 831
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Lerumsexpressen »

BjornS skrev: 02 sep 2023 13:26
taliz skrev: 02 sep 2023 10:16
Kan den sänkta toppfarten bidra till förbättrad effektivitet?
Sänkt utväxling kanske?
Eller lägre hastighetsklassning på nya däcken?
I den här videon (12:37) säger presentatören att den sänkta toppfarten beror på de nya däcken. Man får väl anta att han fått den informationen av en Tesla-representant.

Tror att det finns en begränsning i.om centrifugalkraften.
Däcken kanske riskerar att krängas av vid höga hastigheter och/eller att de blir för varma?
Min gamla M3 LR blev flytande och svajig i höga hastigheter.

Exempel på som håller på att krängas av, kolla på dragracing, däcken är ovala i slowmotion.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14592
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 Highland

Inlägg av taliz »

Verkar vara "Michelin e-Primacy" på 18" nu.
Tidigare var det ju Pilot Sport 4.
Bör vara snålare och kanske lite mer hållbara.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Model 3 Highland

Inlägg av slugger75 »

taliz skrev: 02 sep 2023 12:00
renes skrev: 02 sep 2023 11:57
Trevlig skrev: 02 sep 2023 11:14
Testade en s utan spakar med yoke tycker enda var lite knepigt med att blinka ut ur rondeller då knapparna ofta var långt ifrån händerna
När rondellen är så pass liten att styret är uppochner tycker jag att det är lättast att blinka ut med höger tumme. Funkar bra.
När rondellen är så liten lär det väl vara en fil dessutom, då känns det inte så viktigt att blinka.
Nu blev jag triggad.
Känslor har inget med trafikregler att göra.
När man lämnar en cirkulationsplats ska man blinka höger. Punkt.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Fredrik j
Inlägg: 10944
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Fredrik j »

slugger75 skrev: 02 sep 2023 14:07
taliz skrev: 02 sep 2023 12:00
renes skrev: 02 sep 2023 11:57
Trevlig skrev: 02 sep 2023 11:14
Testade en s utan spakar med yoke tycker enda var lite knepigt med att blinka ut ur rondeller då knapparna ofta var långt ifrån händerna
När rondellen är så pass liten att styret är uppochner tycker jag att det är lättast att blinka ut med höger tumme. Funkar bra.
När rondellen är så liten lär det väl vara en fil dessutom, då känns det inte så viktigt att blinka.
Nu blev jag triggad.
Känslor har inget med trafikregler att göra.
När man lämnar en cirkulationsplats ska man blinka höger. Punkt.
Det räcker ju att blinka ur cirkulationsplatsen så man borde ju tidigt göra sig beredd på att blinka höger.
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 497
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: Model 3 Highland

Inlägg av LarsaR »

slugger75 skrev: 02 sep 2023 14:07
taliz skrev: 02 sep 2023 12:00
renes skrev: 02 sep 2023 11:57
Trevlig skrev: 02 sep 2023 11:14
Testade en s utan spakar med yoke tycker enda var lite knepigt med att blinka ut ur rondeller då knapparna ofta var långt ifrån händerna
När rondellen är så pass liten att styret är uppochner tycker jag att det är lättast att blinka ut med höger tumme. Funkar bra.
När rondellen är så liten lär det väl vara en fil dessutom, då känns det inte så viktigt att blinka.
Nu blev jag triggad.
Känslor har inget med trafikregler att göra.
När man lämnar en cirkulationsplats ska man blinka höger. Punkt.
Är inte det en EU gemensam lag?
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3884
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model 3 Highland

Inlägg av AAKEE »

taliz skrev: 02 sep 2023 14:03
Verkar vara "Michelin e-Primacy" på 18" nu.
Tidigare var det ju Pilot Sport 4.
Bör vara snålare och kanske lite mer hållbara.
Helt rätt däck, det torde vara överlägset för låg förbrukning. Hade köpt det till min M3P om det fanns när det var bytesdags. Fanns inte heller i rätt dim. för min A5 Sportback, hade blitt det om det hade funnits i annat än tant-dimensioner :) (vill inte kränka någon tant förstås.)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3884
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model 3 Highland

Inlägg av AAKEE »

Lerumsexpressen skrev: 02 sep 2023 13:41

Tror att det finns en begränsning i.om centrifugalkraften.
Däcken kanske riskerar att krängas av vid höga hastigheter och/eller att de blir för varma?
Min gamla M3 LR blev flytande och svajig i höga hastigheter.

Exempel på som håller på att krängas av, kolla på dragracing, däcken är ovala i slowmotion.
Nej, nu är vi lite ute och cyklar.

Dragracing däck av diagonaltyp är gjorda för att både skrynkla sig i asfalten samt svälla i hög fart för att öka utväxlingen. (har såna på min hobbybil).

Det finns inget sånt gemensamt med ett modernt radialdäck. Hastighetsbegränsningen brukar bero på att däcket ska klara värmen som, uppstår coh inte heller utveckla lika mycket värme.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Fredrik j
Inlägg: 10944
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Fredrik j »

AAKEE skrev: 02 sep 2023 14:18
Lerumsexpressen skrev: 02 sep 2023 13:41

Tror att det finns en begränsning i.om centrifugalkraften.
Däcken kanske riskerar att krängas av vid höga hastigheter och/eller att de blir för varma?
Min gamla M3 LR blev flytande och svajig i höga hastigheter.

Exempel på som håller på att krängas av, kolla på dragracing, däcken är ovala i slowmotion.
Nej, nu är vi lite ute och cyklar.

Dragracing däck av diagonaltyp är gjorda för att både skrynkla sig i asfalten samt svälla i hög fart för att öka utväxlingen. (har såna på min hobbybil).

Det finns inget sånt gemensamt med ett modernt radialdäck. Hastighetsbegränsningen brukar bero på att däcket ska klara värmen som, uppstår coh inte heller utveckla lika mycket värme.
Precis. Att dragracingdäcken skrynklar sig är för att få bättre grepp. Ett styvt lågprofildäck hade bara förgasats. Det går inte att överföra rakt av till vanliga personbilsdäck.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14592
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 Highland

Inlägg av taliz »

slugger75 skrev: 02 sep 2023 14:07
taliz skrev: 02 sep 2023 12:00
renes skrev: 02 sep 2023 11:57
Trevlig skrev: 02 sep 2023 11:14
Testade en s utan spakar med yoke tycker enda var lite knepigt med att blinka ut ur rondeller då knapparna ofta var långt ifrån händerna
När rondellen är så pass liten att styret är uppochner tycker jag att det är lättast att blinka ut med höger tumme. Funkar bra.
När rondellen är så liten lär det väl vara en fil dessutom, då känns det inte så viktigt att blinka.
Nu blev jag triggad.
Känslor har inget med trafikregler att göra.
När man lämnar en cirkulationsplats ska man blinka höger. Punkt.
Ok boomer. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14592
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 Highland

Inlägg av taliz »

Ser ut att vara 4-5db skillnad i ljudnivå i 70kmh. Det är ju rätt rejält.
Stor skillnad på fjädringen också.

Men hur är det med sätena? Är de större? Iom 2021 refresh blev de för små IMO.
Ryktades att Tesla skulle gå tillbaka till Recaro-säten. Är de det nu tro?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Force-Walker
Inlägg: 214
Blev medlem: 09 jan 2020 17:57

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Force-Walker »

Verkar som S3xy buttons löser stalk.

https://x.com/enhauto/status/1697663908 ... Uz9cSWssAQ
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3884
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model 3 Highland

Inlägg av AAKEE »

taliz skrev: 02 sep 2023 14:28
Ser ut att vara 4-5db skillnad i ljudnivå i 70kmh. Det är ju rätt rejält.
Stor skillnad på fjädringen också.

Men hur är det med sätena? Är de större? Iom 2021 refresh blev de för små IMO.
Ryktades att Tesla skulle gå tillbaka till Recaro-säten. Är de det nu tro?
Någon skrev i något internationellt att en mycket större del av bilen var gjord inhouse iom uppdateringen. Det blir garanterat billigare, och kanske sämre eftersom allt tesla tar i brukar bli dålig kvalute och ramla sönder.
Recaro låter som outsourcing istället för tvärtom.
Radarn i S/X är ett exempel på byte från köp av färdig produkt till inhouse-tillverkning.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1448
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Model 3 Highland

Inlägg av kenjon »

Varför har de satt båda blinkersknapparna på vänster sida av ratten? Jag vill ha den vänstra på vänster sida, och den högra på höger sida.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Nect
elbilist
Inlägg: 1631
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Nect »

Tyckte den blev bra mycket snyggare i fronten och ser inte längre ut som en groda.

Om en P släpps fram mot sommaren så kan det mycket väl bli en sådan då 😊
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3884
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model 3 Highland

Inlägg av AAKEE »

kenjon skrev: 02 sep 2023 15:33
Varför har de satt båda blinkersknapparna på vänster sida av ratten? Jag vill ha den vänstra på vänster sida, och den högra på höger sida.
Då kallas det S3XY Buttons och är ett tillbehör från enhauto 😅
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10418
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Legato »

kenjon skrev: 02 sep 2023 15:33
Varför har de satt båda blinkersknapparna på vänster sida av ratten? Jag vill ha den vänstra på vänster sida, och den högra på höger sida.
Den som det visste... Men är åtminstone konsekvent med S/X.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar