Model 3 Highland

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Model 3 Highland

Inlägg av B99 »

Ser inte att någon har kommenterat nya bakre stötfångaren, kan den möjligen innebära en mer praktisk lucka för dragkroken? Typ MY.
m3_bak.JPG
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 270
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Pasjostrom »

B99 skrev: 04 sep 2023 11:07
Ser inte att någon har kommenterat nya bakre stötfångaren, kan den möjligen innebära en mer praktisk lucka för dragkroken? Typ MY.

m3_bak.JPG
Man kan hoppas, men på de bilder jag sett så ser man inte någon lucka i plasten (som model Y), dessutom kanske orimligt att anta att de gjort en så stort ändring i bakvagnen.
T4s
Inlägg: 7
Blev medlem: 09 aug 2023 09:46

Re: Model 3 Highland

Inlägg av T4s »

Någon som vet om den finns att provköra?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5617
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model 3 Highland

Inlägg av SwedishAdvocate »

T4s skrev: 04 sep 2023 20:27
Någon som vet om den finns att provköra?
Det verkar inte så. Då hade det nog först stått ngt om visningsex. här...

Vill du provköra när det blir möjligt så skulle jag nog kontaktat Tesla via chatt, tel. el. mail. Eller om det finns ngt formulär man kan fylla i på hemsidan. Själv använder jag en äldre version av Mac OS X, så för mig så funkar Teslas hemsida inte riktigt som den ska...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14588
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 Highland

Inlägg av taliz »



Enligt Thomas är sätena mycket bättre, mkt rymligare. Den största förbättringen totalt enligt honom. Lovande.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11868
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 Highland

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev: 04 sep 2023 21:34


Enligt Thomas är sätena mycket bättre, mkt rymligare. Den största förbättringen totalt enligt honom. Lovande.

Hoppas sittdynan är lite längre
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 829
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Lerumsexpressen »

Tycker att nya 3:an är lovade men det kommer en sjuhelsikes många nya trevliga elbilar inom det närmsta året.
Fick en sån hisnande känsla, vad ska jag nu längta och sukta efter, när alla bilmärken har elbilar och bra sådana?
Jag får sikta in mig på en pickup eller en elektrisk husbil.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Tellus »

Lerumsexpressen skrev: 04 sep 2023 21:46
Tycker att nya 3:an är lovade men det kommer en sjuhelsikes många nya trevliga elbilar inom det närmsta året.
Fick en sån hisnande känsla, vad ska jag nu längta och sukta efter, när alla bilmärken har elbilar och bra sådana?
Jag får sikta in mig på en pickup eller en elektrisk husbil.
Bara att välja valfritt märke och använda skärmen några gånger så kommer du längta tillbaka till Tesla
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
kalenen
Inlägg: 16
Blev medlem: 01 sep 2017 09:47

Re: Model 3 Highland

Inlägg av kalenen »

Tellus skrev: 04 sep 2023 22:22
Lerumsexpressen skrev: 04 sep 2023 21:46
Tycker att nya 3:an är lovade men det kommer en sjuhelsikes många nya trevliga elbilar inom det närmsta året.
Fick en sån hisnande känsla, vad ska jag nu längta och sukta efter, när alla bilmärken har elbilar och bra sådana?
Jag får sikta in mig på en pickup eller en elektrisk husbil.
Bara att välja valfritt märke och använda skärmen några gånger så kommer du längta tillbaka till Tesla
Ja vad finns det egentligen för riktig rival till Tesla?
Älskar elbilar och provkört det mesta, några få man inte provkört men då har man istället klämt och känt på dem.
På det varvat Youtube.

Nej, jag tycker nog inte det finns någon riktig rival till Tesla. Inte som helhet, och absolut inte till dagens priser.
Sen finns det såklart folk som inte uppskattar att köra bil och inte tänker längre än att man köper en ID3 eller liknande, eller att man tittar specifikt på enstaka saker, utrymme osv, och återigen... inte uppskattar att köra bil 😂
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5982
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Remuz »

Pilla skärmen tycker jag är rejält mycket trevligare på polestar, men det är ju en smaksak
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3680
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Model 3 Highland

Inlägg av jonasl »

Jag kan fortfarande sakna Android Auto, det är bra envist av Elon att inte fixa. Det är trevligt att kunna köra lite andra appar än de som följer med. Storytel, Youtube Music, Waze är sådant jag använde ibland i gamla bilen.

Nu har ju i princip alla budgetbilar det som enda infotainment, riktigt smart lösning faktiskt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4946
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Model 3 Highland

Inlägg av chaffis75 »

En fråga bara till alla er som argumenterar för blinkers knappar, varför är detta bättre? Personligen kan jag inte se en enda anledning för mig som konsument varför detta skulle vara bättre.

Jag kan dock se flera anledningar varför tesla göra de, men de är bara fördelar för tesla som företag.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3341
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Maw »

jonasl skrev: 04 sep 2023 23:30
Jag kan fortfarande sakna Android Auto, det är bra envist av Elon att inte fixa. Det är trevligt att kunna köra lite andra appar än de som följer med. Storytel, Youtube Music, Waze är sådant jag använde ibland i gamla bilen.

Nu har ju i princip alla budgetbilar det som enda infotainment, riktigt smart lösning faktiskt.
Android Automotive är vägen framåt, hoppas även Elon inser det så småningom. Då behövs inte Android Auto eller Apple Carplay längre
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1114
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Airlift »

Lerumsexpressen skrev: 04 sep 2023 21:46
Tycker att nya 3:an är lovade men det kommer en sjuhelsikes många nya trevliga elbilar inom det närmsta året.
Fick en sån hisnande känsla, vad ska jag nu längta och sukta efter, när alla bilmärken har elbilar och bra sådana?
Jag får sikta in mig på en pickup eller en elektrisk husbil.
Har snarlika tankar. Trean jag har idag är bra nog till 90% av allt jag behöver bil till(räknat på tillfällen, inte nödvändigtvis mil). Kompletterar istället med en kombi-dragbil på bensin och väntar ett par år till. Många nya modeller kommer med större batteri och högre dragvikt, en trend som verkar genomgående samtidigt som priserna sjunker. Mest intressanta just nu är nog Zeekr 001 men tänker inte vara ”demotestare”.

Kul att köra, teslan är helt ok men att ta den en tur för nöjes skull, det försvann efter någon vecka. Tar hellre mini Coopern om jag är på det humöret.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10414
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Legato »

chaffis75 skrev: 05 sep 2023 07:00
En fråga bara till alla er som argumenterar för blinkers knappar, varför är detta bättre? Personligen kan jag inte se en enda anledning för mig som konsument varför detta skulle vara bättre.

Jag kan dock se flera anledningar varför tesla göra de, men de är bara fördelar för tesla som företag.
Alla? Jag har inte sett någon som tycker det är bättre. Dock många som tycker det funkar OK

Jag tycker det är uselt, men jag tycker Highland verkar helt fantastisk. IMO verkar vikten av blinkersplaceringen fått helt orimliga proportioner. Ja, det suger, men det är imo en nackdel vs kanske 20 fördelar med den nya modellen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 497
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: Model 3 Highland

Inlägg av LarsaR »

Legato skrev: 05 sep 2023 08:19
chaffis75 skrev: 05 sep 2023 07:00
En fråga bara till alla er som argumenterar för blinkers knappar, varför är detta bättre? Personligen kan jag inte se en enda anledning för mig som konsument varför detta skulle vara bättre.

Jag kan dock se flera anledningar varför tesla göra de, men de är bara fördelar för tesla som företag.
Alla? Jag har inte sett någon som tycker det är bättre. Dock många som tycker det funkar OK

Jag tycker det är uselt, men jag tycker Highland verkar helt fantastisk. IMO verkar vikten av blinkersplaceringen fått helt orimliga proportioner. Ja, det suger, men det är imo en nackdel vs kanske 20 fördelar med den nya modellen.
Har vant mig med knappar på ratten och tycker det fungerar hur bra som helst men är inte bättre än spak!

Däremot vill jag inte ha spaken tillbaka, gillar den helt rena looken. Tuta i rattcentrum (större träffyta) är också bättre än knapp även om jag inte har några problem att hitta den reflexmässigt.
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model 3 Highland

Inlägg av OfarligTesla »

chaffis75 skrev: 05 sep 2023 07:00
En fråga bara till alla er som argumenterar för blinkers knappar, varför är detta bättre? Personligen kan jag inte se en enda anledning för mig som konsument varför detta skulle vara bättre.

Jag kan dock se flera anledningar varför tesla göra de, men de är bara fördelar för tesla som företag.
Tycker knappar är bättre vid normal körning och på motorväg osv, det är helt enkelt trevligt att hålla kvar i ratten och kunna blinka utan att röra handen till en spak. Men när de blir jobbiga i vissa typer av rondeller eller andra situationer där man ska blinka medan man svängt ratten mycket så blir de väldigt jobbiga.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10414
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Legato »

Sätesvärme mitten bak verkar vara borta. Inte för att det spelar någon roll för mig personligen, men, men.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Model 3 Highland

Inlägg av slugger75 »

Legato skrev: 05 sep 2023 09:02
Sätesvärme mitten bak verkar vara borta. Inte för att det spelar någon roll för mig personligen, men, men.
Say what?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10414
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Legato »

slugger75 skrev: 05 sep 2023 10:39
Legato skrev: 05 sep 2023 09:02
Sätesvärme mitten bak verkar vara borta. Inte för att det spelar någon roll för mig personligen, men, men.
Say what?
I Autogefuhl-videon när han visar displayen bak så ser man ikonerna för värme i sidosätena, men ingen ikon för mittensätet.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3680
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Model 3 Highland

Inlägg av jonasl »

Legato skrev: 05 sep 2023 09:02
Sätesvärme mitten bak verkar vara borta. Inte för att det spelar någon roll för mig personligen, men, men.
Ja jag såg också det när jag kollade på tyskens video. Funderade på om det bara är MY som har det idag men var inte säker. Trean vi hade var inte baksätesvärmen aktiverad på.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10414
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Legato »

jonasl skrev: 05 sep 2023 10:41
Legato skrev: 05 sep 2023 09:02
Sätesvärme mitten bak verkar vara borta. Inte för att det spelar någon roll för mig personligen, men, men.
Ja jag såg också det när jag kollade på tyskens video. Funderade på om det bara är MY som har det idag men var inte säker. Trean vi hade var inte baksätesvärmen aktiverad på.
Trean har det idag.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1602
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Model 3 Highland

Inlägg av renes »

chaffis75 skrev: 05 sep 2023 07:00
En fråga bara till alla er som argumenterar för blinkers knappar, varför är detta bättre? Personligen kan jag inte se en enda anledning för mig som konsument varför detta skulle vara bättre.

Jag kan dock se flera anledningar varför tesla göra de, men de är bara fördelar för tesla som företag.
Jag tycker inte det är bättre eller sämre. Det är fullt acceptabelt. Något lättare i de flesta situationer, något jobbigare i rondeller, men det jämnar ut sig.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14588
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 Highland

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev: 04 sep 2023 21:44
taliz skrev: 04 sep 2023 21:34


Enligt Thomas är sätena mycket bättre, mkt rymligare. Den största förbättringen totalt enligt honom. Lovande.

Hoppas sittdynan är lite längre
Tycker de ser ut att vara det. Han säger ju dock uttryckligen bara "wider"(kanske språkförbistring). Han är ju 189 och att han lyfter sätena som en gigantisk förbättring torde ju rimligen innebära att de numera är bra även i längd. Annars borde han ju tagit upp det som ett problem.
Ska bli intressant att testa för just att sittdynan blev så liten iom 2021 refresh var ett av mina största problem. "Gamla" sätena var mkt rymligare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4946
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Model 3 Highland

Inlägg av chaffis75 »

OfarligTesla skrev: 05 sep 2023 08:39
chaffis75 skrev: 05 sep 2023 07:00
En fråga bara till alla er som argumenterar för blinkers knappar, varför är detta bättre? Personligen kan jag inte se en enda anledning för mig som konsument varför detta skulle vara bättre.

Jag kan dock se flera anledningar varför tesla göra de, men de är bara fördelar för tesla som företag.
Tycker knappar är bättre vid normal körning och på motorväg osv, det är helt enkelt trevligt att hålla kvar i ratten och kunna blinka utan att röra handen till en spak. Men när de blir jobbiga i vissa typer av rondeller eller andra situationer där man ska blinka medan man svängt ratten mycket så blir de väldigt jobbiga.
Ee.. va flytta handen till en spak.. har jag nog aldrig gjort, man sticker ju bara ner ett fingrar och drar lätt i den.
Men fine jag kan ändå se att de kan vara smidigt på motorvägen just men har fortfarande svårt att de de som ett plus som helhet men låter som du också inte är helt nöjd.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar