Model X med fri laddning köpes

Här köper du bilar

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
SteSun
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 23 dec 2020 10:24
Ort: Umeå

Model X med fri laddning köpes

Inlägg av SteSun »

Krav:
Det bättre ljudpaketet
Fri laddning
Model 3 LR 2021 Svart - Såld
Model Y Performance 2022 Svart - Såld
Model X 90D 2016 Svart
Användarvisningsbild
SteSun
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 23 dec 2020 10:24
Ort: Umeå

Re: Model X med fri laddning köpes

Inlägg av SteSun »

Ingen?
Model 3 LR 2021 Svart - Såld
Model Y Performance 2022 Svart - Såld
Model X 90D 2016 Svart
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Model X med fri laddning köpes

Inlägg av Remuz »

Jag har letat 6sitsig med fri laddning och säljarna verkar värdera fri laddning till 100k så det är svårt att få till affärer eftersom det inte är värt 100k för mig
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model X med fri laddning köpes

Inlägg av Legato »

Finns ju väldigt få. De första X levererades oktober 2016 tror jag. Sen har ju många bilar gått via Tesla och blivit av med fri SUC.

Personligen tycker jag de är extremt överprisade. Att betala uppåt 100k extra är endast rimligt om bilen ska köras yrkesmässigt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Model X med fri laddning köpes

Inlägg av +46 »

När jag köpte min MS 2015 så sa Tesla att fri laddning var prissatt till ett värde av 25 tkr.
Sedan dess har det genomsnittliga elpriset stigit en hel del men ändå inte i närheten av den höjning som har skett vad gäller fasta och rörliga nätavgifter samt skatter.
Själv har jag laddat max 1 000 kWh på SuC så det kommer fortfarande ta många år till innan jag hamnar på plus med fri SuC 😂😂😂
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model X med fri laddning köpes

Inlägg av taliz »

Legato skrev: 02 sep 2023 20:00
Personligen tycker jag de är extremt överprisade. Att betala uppåt 100k extra är endast rimligt om bilen ska köras yrkesmässigt.
Lönar sig nog inte då heller. Garantin är ju borta på dessa gamla bilar.
Nästa år försvinner drivline-garantin också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Model X med fri laddning köpes

Inlägg av Banane »

Bor man nära en SuC, inte kan ladda billigt hemma och kör en hel del så är det klart det lönar sig. En X drar ju rätt mycket el. Är säkert 10:-/mil minst man sparar. Kör du 3000 mil per år så är det 30 tkr.

Börjar batterierna rasa i så hög utsträckning att det inte lönar sig att ha en äldre elbil pga detta så är vi helt fel på det. Då överlever inte elbilarna.

Ps. Vissa laddar aldrig utanför hemmet. För dem är värdet av fri SuC noll kronor.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1129
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Model X med fri laddning köpes

Inlägg av bjornnilsson »

För min del är fri SUC ointressant med tanke på att bilarna som har detta ofta är kraftigt degraderade eller på annat vis begränsade i batteristorleken. Själv värderar jag en bil där man inte behöver stanna så ofta mycket högre än en degraderad bil med litet batteri som behöver besöka varje supercharger på vägen till målet.

Om fler som reser mycket med sina bilar känner detsamma så blir målgruppen för gamla teslor med fri laddning inte så stor.

Och hemmaladdning är ju själva grejen med en elbil för vardagsbruk. Så otroligt skönt att inte behöva slänga bort tid på att tanka ström vid vardagskörning.

Men skulle någon hinka i ett nytt och stort 100-batteri (eller kanske ännu större..) då skulle jag bli aningen mer intresserad, fast jag antar att laddhastigheten då ändå skulle vara begränsad så mycket att jag förmodligen skulle störa mig på det när man väl behöver fylla på. Fast allt kanske handlar om vad man är van vid.

Äh, vet inte vad allt detta tillförde denna tråden. Önskar dig hur som helst lycka till med att hitta din drömbil med rätta specen. :)
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model X med fri laddning köpes

Inlägg av taliz »

Dessutom måste man böka med adapter på de flesta SUC med en gammal S/X. Orka. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Model X med fri laddning köpes

Inlägg av Banane »

På sträckan Haparanda -Ystad är en Palladium Long Range med 19" ganska exakt 2 timmar snabbare än en 90D när man startar med 90%. Det kostar i dagsläget drygt 1500 kronor att ladda den nya medan 90D är gratis. Blir en helt ok timpenning på 750 kr/timme skattefritt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model X med fri laddning köpes

Inlägg av taliz »

Banane skrev: 03 sep 2023 14:41
På sträckan Haparanda -Ystad är en Palladium Long Range med 19" ganska exakt 2 timmar snabbare än en 90D när man startar med 90%. Det kostar i dagsläget drygt 1500 kronor att ladda den nya medan 90D är gratis. Blir en helt ok timpenning på 750 kr/timme skattefritt.
Jag skulle nog jämföra med en Raven som inte kostar mkt mer än 90D.
Dessutom har de garanti i 3-4 år till.
Jag tror man sparar in den mellanskillnaden dels på garantiärenden, dels fortsatt högre andrahandsvärde.
Lägre förbrukning, snabbare laddning, ny MCU, bättre fjädring etc är ju ytterligare bonus.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 752
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Model X med fri laddning köpes

Inlägg av Trevlig »

+46 skrev: 03 sep 2023 10:21
När jag köpte min MS 2015 så sa Tesla att fri laddning var prissatt till ett värde av 25 tkr.
Sedan dess har det genomsnittliga elpriset stigit en hel del men ändå inte i närheten av den höjning som har skett vad gäller fasta och rörliga nätavgifter samt skatter.
Själv har jag laddat max 1 000 kWh på SuC så det kommer fortfarande ta många år till innan jag hamnar på plus med fri SuC 😂😂😂
Har du räknat på inflationen sedan 2015? Nyfiken bara men tror det var ett vettigt val ändå :ugeek:
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Model X med fri laddning köpes

Inlägg av +46 »

Trevlig skrev: 03 sep 2023 15:49
+46 skrev: 03 sep 2023 10:21
När jag köpte min MS 2015 så sa Tesla att fri laddning var prissatt till ett värde av 25 tkr.
Sedan dess har det genomsnittliga elpriset stigit en hel del men ändå inte i närheten av den höjning som har skett vad gäller fasta och rörliga nätavgifter samt skatter.
Själv har jag laddat max 1 000 kWh på SuC så det kommer fortfarande ta många år till innan jag hamnar på plus med fri SuC 😂😂😂
Har du räknat på inflationen sedan 2015? Nyfiken bara men tror det var ett vettigt val ändå :ugeek:
Nix, jag har inte räknat med inflation eller nyvärde. Det var ingen option som man kunde välja bort utan alla bilar såldes då med fri SuC. Detsamma som när Tesla införde vagnskadegaranti på nya bilar.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
magpet
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 30 aug 2017 09:40
Ort: Växjö
Referralkod: ts.la/magnus1408

Re: Model X med fri laddning köpes

Inlägg av magpet »

Det är inte bara pengar det handlar om, det är känslan. Det är en härlig känsla att bara kunna glida in på "macken" och ladda gratis och sedan glida iväg igen. Alla värderar det olika men för mig är den känslan värd mycket. Vet flera andra som tycker likadant. Så lycka till med att hitta din X, är faktiskt också lite sugen på en sådan!
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6200
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Model X med fri laddning köpes

Inlägg av spacecoin »

magpet skrev: 04 sep 2023 21:46
Det är inte bara pengar det handlar om, det är känslan. Det är en härlig känsla att bara kunna glida in på "macken" och ladda gratis och sedan glida iväg igen. Alla värderar det olika men för mig är den känslan värd mycket. Vet flera andra som tycker likadant. Så lycka till med att hitta din X, är faktiskt också lite sugen på en sådan!
Macken är ju i hemmet (exkl långresor där man måste snabbladda) om man värdesätter sin tid.

Kanske finns det en och annan som sätter av en timme för att åka till och från SuC och sitta där i en halvtimme, men jag tillhör inte dem.
På samma sätt kommer jag hellre hem/fram 30 min tidigare (med 5-20% SoC) än att fri-ladda en gång extra på SuC även på längre resor där jag åker förbi en SuC på vägen.

Jag tycker "mack"-analogin är förlegad kort sagt. Elbilar laddas bäst hemma över natten. Har man inte möjlighet att ladda hemma, skulle jag avråda från elbil.

edit: Om man ofta kör bil långt (med ett eller flera SuC stopp) så har fri-SuC ett större värde
Användarvisningsbild
magpet
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 30 aug 2017 09:40
Ort: Växjö
Referralkod: ts.la/magnus1408

Re: Model X med fri laddning köpes

Inlägg av magpet »

Som sagt, ett tydligt exempel på att olika personer tycker olika. Vissa röstar blått och andra rött, vissa föredrar bensinbil och andra elbil, det är ju befriande att vi får tycka olika och värdera olika saker olika. Vissa resonerar uppenbarligen förlegat och vissa är ultramoderna...... Lev väl!
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model X med fri laddning köpes

Inlägg av Legato »

Jag håller med Spacecoin.

Smidigheten är ju att ladda hemma. På resa är det skönt att man bara "pluggar in" men jag förstår inte varför man skulle föredra att få 2000:- extra på "månadsfakturan" istället för 500:- extra på "laddningsfakturan". Det enda relevanta imo är vilket som är billigast och där är jag helt övertygad att man gör sig själv en björntjänst genom att köpa en gammal S/X idag (bortsett från om den ska rulla som taxi etc).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model X med fri laddning köpes

Inlägg av taliz »

Legato skrev: 05 sep 2023 08:24
Jag håller med Spacecoin.

Smidigheten är ju att ladda hemma. På resa är det skönt att man bara "pluggar in" men jag förstår inte varför man skulle föredra att få 2000:- extra på "månadsfakturan" istället för 500:- extra på "laddningsfakturan". Det enda relevanta imo är vilket som är billigast och där är jag helt övertygad att man gör sig själv en björntjänst genom att köpa en gammal S/X idag (bortsett från om den ska rulla som taxi etc).
Dessutom all tid som går åt att sitta på SUC.
Rent krasst blir det som att betala för att tvingas åka och tanka(även om den faktiska kostnaden kommer i form av dyra reparationer…).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model X med fri laddning köpes

Inlägg av Bjelke »

+46 skrev: 03 sep 2023 21:41
Trevlig skrev: 03 sep 2023 15:49
+46 skrev: 03 sep 2023 10:21
När jag köpte min MS 2015 så sa Tesla att fri laddning var prissatt till ett värde av 25 tkr.
Sedan dess har det genomsnittliga elpriset stigit en hel del men ändå inte i närheten av den höjning som har skett vad gäller fasta och rörliga nätavgifter samt skatter.
Själv har jag laddat max 1 000 kWh på SuC så det kommer fortfarande ta många år till innan jag hamnar på plus med fri SuC 😂😂😂
Har du räknat på inflationen sedan 2015? Nyfiken bara men tror det var ett vettigt val ändå :ugeek:
Nix, jag har inte räknat med inflation eller nyvärde. Det var ingen option som man kunde välja bort utan alla bilar såldes då med fri SuC. Detsamma som när Tesla införde vagnskadegaranti på nya bilar.
Det fanns väl t.o.m. som tillval under en kort period och kostade typ strax under 20 tusen,
om jag minns rätt :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
magpet
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 30 aug 2017 09:40
Ort: Växjö
Referralkod: ts.la/magnus1408

Re: Model X med fri laddning köpes

Inlägg av magpet »

Förstår hur ni resonerar, och jag laddar också hemma. Men jag kör ca 5000 mil om året och t ex idag har jag laddat på tre olika Suc-stationer.
Jag har en bekant som kör elbil av annat märke och han håller på och funderar när han laddar längs vägarna om det snart är tillräckligt för att komma hem, det är ju betydligt dyrare ute jämfört med hemma. Sådana tankar har naturligtvis aldrig jag, samma pris oavsett hur mycket jag laddar, känslan är värd betydligt mer än de 20 tkr som det pratats om var "värdet" en gång i tiden.
Sedan är det givetvis en relevant diskussion om det är billigare eller dyrare med äldre bilar, men för mig är känslan viktigast, inte kronorna.
Och jag åker naturligtvis inte till en supercharger bara för att ladda gratis (inte än åtminstone, vilken dag som helst öppnar ju superchargerstationen här i Växjö, kanske blir det något "smålänningsbesök" om elen blir svindyr till vintern....). Såg förresten en bensinstation i Bremen för några år sedan där det blivit något fel och bensinen kostade nästan ingenting, köerna var långa som en "stau" på Autobahn. Gratis lockar trots allt.
Personligen tycker jag att det är perfekt att så många tycker annorlunda, då minskar ju konkurrensen om bilarna med fri laddning, kanske läge att samla på sig några fler.... 😉
Skriv svar