Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 722
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Polestar 2

Inlägg av Dexter »

Legato skrev: 02 sep 2023 22:34
Dexter skrev: 02 sep 2023 21:36
Legato skrev: 02 sep 2023 21:15
Polestar har ju den extremt obekväma situationen att de gör stora förluster men ändå antagligen måste sänka priserna om de ska kunna få upp volymerna (och ner produktionskostnaderna)...
Hur ska de kunna sänka priset på P2 när de redan har förlust på 186 000 Kr för varje såld Polestar 2 ?
De säljer ju inte så många här heller per månad enligt car info.
Hoppas de kan vända på det scenariot.
Det var ju precis det jag skrev. Det är en mardrömssituation att behöva sänka priser när man redan gör förlust på varje såld bil.

Men huruvida det går eller inte beror ju enbart på investerarnas tilltro och uthållighet. Rent teoretiskt kan de sälja bilar med förlust i all evighet så länge man lyckas övertyga investerarna om att stoppa in nya pengar.
Håller med.
Spännande och se hur det går framöver nu när de andra kinesbilarna börjar konkurrera också.
lawe
Inlägg: 254
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Polestar 2

Inlägg av lawe »

joel80 skrev: 02 sep 2023 19:53
-AG- skrev:
Väldigt fin bil, gillar allt, men tycker att pilot och pluspaket borde ingå och ett grundpris för DM kring 650. Helt subjektiva åsikter förstås, men blir för egen del svårt att motivera priset jämfört med MY LR.
Håller med om att priset ligger precis där ovanför vad som känns rimligt. På de första MY21 så ingick Plus och Pilot och man fick då bilen (DMLR) för kring 650k, innan 70k bonus. Det funkade. Jag kommer ha väldigt svårt för att motivera byte nästa år. Blir nog att ha kvar min ett år till. Har tack och lov finansiell leasing så jag kan bara förlänga.
Jag sitter i samma båt/bil. Haft den tre år nu och stortrivs. Byta till en ny går ju bara inte rent ekonomiskt. Räckvidden funkar fint och med Performance Pack och mjukvaruuppgradering är det en kalasbil. Lite bullrig bara.
toppo
elbilist
Inlägg: 207
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Polestar 2

Inlägg av toppo »

Polestar har precis sänkt sin låneränta till 2%, gäller både vid billån och leasing. Ingen prissänkning alltså, men ger ändå stor effekt utan att de behöver kompensera befintliga kunder. Dessutom verkar de sätta ett högre restvärde än tidigare vid privatleasing, priserna på privatleasing har sjunkit rejält mot tidigare.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1401
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Polestar 2

Inlägg av thebishop »

Så är det någon som gått från model s med noskon till ps2 och hur upplevde ni det bytet isf? Plus/minus?
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
toppo
elbilist
Inlägg: 207
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Polestar 2

Inlägg av toppo »

toppo skrev: 04 sep 2023 14:06
Polestar har precis sänkt sin låneränta till 2%, gäller både vid billån och leasing. Ingen prissänkning alltså, men ger ändå stor effekt utan att de behöver kompensera befintliga kunder. Dessutom verkar de sätta ett högre restvärde än tidigare vid privatleasing, priserna på privatleasing har sjunkit rejält mot tidigare.
Nu skickar de med Pilot-paket och metallic gratis på leveransklara bilar, men det får man tyvärr inte kombinera med ränta på 2%.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
roffe_s
elbilist
Inlägg: 640
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Polestar 2

Inlägg av roffe_s »

lawe skrev: 03 sep 2023 07:12
joel80 skrev: 02 sep 2023 19:53
-AG- skrev:
Väldigt fin bil, gillar allt, men tycker att pilot och pluspaket borde ingå och ett grundpris för DM kring 650. Helt subjektiva åsikter förstås, men blir för egen del svårt att motivera priset jämfört med MY LR.
Håller med om att priset ligger precis där ovanför vad som känns rimligt. På de första MY21 så ingick Plus och Pilot och man fick då bilen (DMLR) för kring 650k, innan 70k bonus. Det funkade. Jag kommer ha väldigt svårt för att motivera byte nästa år. Blir nog att ha kvar min ett år till. Har tack och lov finansiell leasing så jag kan bara förlänga.
Jag sitter i samma båt/bil. Haft den tre år nu och stortrivs. Byta till en ny går ju bara inte rent ekonomiskt. Räckvidden funkar fint och med Performance Pack och mjukvaruuppgradering är det en kalasbil. Lite bullrig bara.
Bilen är kalas och i slutet av denna månad köper vi loss den från leasing. Efter 9 400 mil och 3 år känns den fortfarande väldigt fräsch och bra ihopskruvad. Problemet är att inte jag heller hittar något tillräckligt intressant just nu vid sidan om Polestar och att köpa en ny uppgraderad och maxutrustad PS2 känns som mycket pengar för inte så stor skillnad. Och då andrahandsvärdet fortfarande står sig väl gör det ju inte mycket om den får rulla ytterligare något år i vår ägo:)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Fredrik j
Inlägg: 10903
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

toppo skrev: 05 sep 2023 13:26
toppo skrev: 04 sep 2023 14:06
Polestar har precis sänkt sin låneränta till 2%, gäller både vid billån och leasing. Ingen prissänkning alltså, men ger ändå stor effekt utan att de behöver kompensera befintliga kunder. Dessutom verkar de sätta ett högre restvärde än tidigare vid privatleasing, priserna på privatleasing har sjunkit rejält mot tidigare.
Nu skickar de med Pilot-paket och metallic gratis på leveransklara bilar, men det får man tyvärr inte kombinera med ränta på 2%.
Jo, det är 2% även på dom förkonfigurerade bilarna.
toppo
elbilist
Inlägg: 207
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Polestar 2

Inlägg av toppo »

Fredrik j skrev: 05 sep 2023 18:12
toppo skrev: 05 sep 2023 13:26
toppo skrev: 04 sep 2023 14:06
Polestar har precis sänkt sin låneränta till 2%, gäller både vid billån och leasing. Ingen prissänkning alltså, men ger ändå stor effekt utan att de behöver kompensera befintliga kunder. Dessutom verkar de sätta ett högre restvärde än tidigare vid privatleasing, priserna på privatleasing har sjunkit rejält mot tidigare.
Nu skickar de med Pilot-paket och metallic gratis på leveransklara bilar, men det får man tyvärr inte kombinera med ränta på 2%.
Jo, det är 2% även på dom förkonfigurerade bilarna.
Ja, men man får tyvärr inte kombinera med rabatten.
Det här står längst ned på leveransklara bilar: Grå ruta med märkningen "Ingår” gäller metallic och Pilot-paketet och kan nyttjas med Polestars finansieringsalternativ “Annan finansiering”.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Fredrik j
Inlägg: 10903
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

toppo skrev: 05 sep 2023 20:29
Fredrik j skrev: 05 sep 2023 18:12
toppo skrev: 05 sep 2023 13:26
toppo skrev: 04 sep 2023 14:06
Polestar har precis sänkt sin låneränta till 2%, gäller både vid billån och leasing. Ingen prissänkning alltså, men ger ändå stor effekt utan att de behöver kompensera befintliga kunder. Dessutom verkar de sätta ett högre restvärde än tidigare vid privatleasing, priserna på privatleasing har sjunkit rejält mot tidigare.
Nu skickar de med Pilot-paket och metallic gratis på leveransklara bilar, men det får man tyvärr inte kombinera med ränta på 2%.
Jo, det är 2% även på dom förkonfigurerade bilarna.
Ja, men man får tyvärr inte kombinera med rabatten.
Det här står längst ned på leveransklara bilar: Grå ruta med märkningen "Ingår” gäller metallic och Pilot-paketet och kan nyttjas med Polestars finansieringsalternativ “Annan finansiering”.
Ok. Priset ändras om man byter till billån.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Polestar 2

Inlägg av Mickep »

Jag är väldigt förvillad vad som ingår 559 k har ofta inget i paketen. de som har båda plus och pilot går på 609 k.(vilket stämmer). Vad som oroar är att det står "KAN". Det är oftast den billigaste som är intressant.
Jag tycker det närmar sig teslas highland priser då. Det man missar om man inte vill ha plus är panoramataket, luftvärmepump och klimat med filter. polestar 2 rwd har något längre räckvidd på papperet. men tesla har många motsvarande som finns i pluspaketet.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14574
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

IMG_2363.png
Ingen större förbättring av förbrukningen i verkligheten alltså. Större batteri är det som ger ngt.
Verkar, som förväntat, mest vara att de blivit mkt duktigare på att optimera WLTP-testet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Polestar 2

Inlägg av Mickep »

Skulle säga att det var en betydande förbättring. Både laddning och effektivitet. Större batteri ger en del, men kan inte säga att det är negativt.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3336
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

taliz skrev: 07 sep 2023 09:40
IMG_2363.png

Ingen större förbättring av förbrukningen i verkligheten alltså. Större batteri är det som ger ngt.
Verkar, som förväntat, mest vara att de blivit mkt duktigare på att optimera WLTP-testet.
Hur kom du till den slutsatsen?
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3336
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

Mer om refreshen

Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Datzun
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 25 sep 2020 21:42
Referralkod: ts.la/fredrik611845

Re: Polestar 2

Inlägg av Datzun »

Numera ingår Pilotpaketet utan extra kostnad för Long Range och Dual Motor.
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

Mickep skrev: 07 sep 2023 09:58
Skulle säga att det var en betydande förbättring. Både laddning och effektivitet. Större batteri ger en del, men kan inte säga att det är negativt.
Håller med. Man kan jämföra förbrukningssiffrorna. Bra mycket bättre än tidigare.
Det samt laddhastigheten och att den håller hastigheten högre längre upp gör rätt mycket också. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14574
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Maw skrev: 07 sep 2023 10:43
taliz skrev: 07 sep 2023 09:40
IMG_2363.png

Ingen större förbättring av förbrukningen i verkligheten alltså. Större batteri är det som ger ngt.
Verkar, som förväntat, mest vara att de blivit mkt duktigare på att optimera WLTP-testet.
Hur kom du till den slutsatsen?
Jag lyssnade på vad Björn sa och tittade i tabellen.
Typ 4% i 120kmh, så gott som inom felmarginalen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3336
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

taliz skrev: 07 sep 2023 16:11
Maw skrev: 07 sep 2023 10:43
taliz skrev: 07 sep 2023 09:40
IMG_2363.png

Ingen större förbättring av förbrukningen i verkligheten alltså. Större batteri är det som ger ngt.
Verkar, som förväntat, mest vara att de blivit mkt duktigare på att optimera WLTP-testet.
Hur kom du till den slutsatsen?
Jag lyssnade på vad Björn sa och tittade i tabellen.
Typ 4% i 120kmh, så gott som inom felmarginalen.
Tabellen har inte med någon pre facelift Polestar 2 LRSM och ingen Polestar 2 testad med samma hjulstorlek eller under samma förhållanden överhuvudtaget så vad jämför du med?

Det är uppenbart att det är en stor förbättring av både räckvidd, laddhastighet och drivning när man hör vad olika testare rapporterar, inklusive i TeslaBjörns test.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

taliz skrev:
Maw skrev: 07 sep 2023 10:43
taliz skrev: 07 sep 2023 09:40
IMG_2363.png

Ingen större förbättring av förbrukningen i verkligheten alltså. Större batteri är det som ger ngt.
Verkar, som förväntat, mest vara att de blivit mkt duktigare på att optimera WLTP-testet.
Hur kom du till den slutsatsen?
Jag lyssnade på vad Björn sa och tittade i tabellen.
Typ 4% i 120kmh, så gott som inom felmarginalen.
Du har som sagt inget att jämföra rakt av med där. Men den nya SM är alltså bättre än den gamla snålaste SM med lilla batteriet trots att den har 20" och betydligt större och tyngre batteri.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Polestar 2

Inlägg av Banane »

joel80 skrev: 07 sep 2023 17:17
taliz skrev:
Maw skrev: 07 sep 2023 10:43
taliz skrev: 07 sep 2023 09:40
IMG_2363.png

Ingen större förbättring av förbrukningen i verkligheten alltså. Större batteri är det som ger ngt.
Verkar, som förväntat, mest vara att de blivit mkt duktigare på att optimera WLTP-testet.
Hur kom du till den slutsatsen?
Jag lyssnade på vad Björn sa och tittade i tabellen.
Typ 4% i 120kmh, så gott som inom felmarginalen.
Du har som sagt inget att jämföra rakt av med där. Men den nya SM är alltså bättre än den gamla snålaste SM med lilla batteriet trots att den har 20" och betydligt större och tyngre batteri.
Skillnad mellan vinter och sommar bör räknas in.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5979
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Polestar 2

Inlägg av Remuz »

Så länge dom inte paketerar pilot och metallic som nån typ av business edition eller nåt så det slår på förmånsvärdet kommer det ju inte ge speciellt mycket om 80+ procent är förmånsbilar av det som säljs…
P85D svart/svart med gratis SuC
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3336
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

Remuz skrev: 07 sep 2023 17:48
Så länge dom inte paketerar pilot och metallic som nån typ av business edition eller nåt så det slår på förmånsvärdet kommer det ju inte ge speciellt mycket om 80+ procent är förmånsbilar av det som säljs…
Slår det på förmånsvärdet även när det som nu ingår utan kostnad och inte går att välja bort? Det beror ifs kanske på vad som står på kvittot?
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5979
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Polestar 2

Inlägg av Remuz »

Maw skrev: 07 sep 2023 22:02
Remuz skrev: 07 sep 2023 17:48
Så länge dom inte paketerar pilot och metallic som nån typ av business edition eller nåt så det slår på förmånsvärdet kommer det ju inte ge speciellt mycket om 80+ procent är förmånsbilar av det som säljs…
Slår det på förmånsvärdet även när det som nu ingår utan kostnad och inte går att välja bort? Det beror ifs kanske på vad som står på kvittot?

Det redovisas som rabatt så det all utrustning måste räknas upp på förmånsvärdet. Gör man en business edition med lack och pilot i priset så blir det nytt förmånsvärde
P85D svart/svart med gratis SuC
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Polestar 2

Inlägg av Mickep »

Lustigt, när man läser kommentarer om polestar (2) så är det två grupper som öser galla över bilen;
A) Anhängare av ett visst märke, och huvudpoängen är att polestar inte är det märket
B) Elbilshatare.

Så långt från varandra men ändå så nära. lite lustigt.
lawe
Inlägg: 254
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Polestar 2

Inlägg av lawe »

Själv har jag kört +7000 mil med min P2 och hittar inget vettigt att byta till som matchar min kravbild och toppar P2:an, så jag fortsätter köra den så länge.
Skriv svar