Jag tänker främst på att om man gör ett nettoavdrag på hela förmånsvärdet, då får ju staten sin skatt på inkomst samt arbetsgivaravgifter och de är nöjda. Om man gör ett bruttoavdrag så missar väl staten sin skatt på inkomst samt arbetsgivaravgifter, och då är de väl inte nöjda?Jaegaern skrev: ↑16 sep 2023 08:49Förmånsbeskattning måste alltid betalas. Löser man kostnaden för företaget genom ett nettolöneavdrag eller bruttolöneavdrag så ska pengarna ändå nå skatteverket på något sätt.Strebern skrev: ↑15 sep 2023 17:53Jag undrar bara hur ett bruttolöneavdrag kan göra att du slipper förmånsbeskattning?
Kanske jag som inte fattar, men det är väl en förmån som ska beskattas oavsett, dvs antingen förmånsbeskattning eller ett nettoavdrag som motsvarar förmånen?
Så att dra det brutto, det ger väl inte staten intäkten som kompenserar förmånen? Dvs du åker fortfarande på förmånsbeskattningen?
https://kunskap.aspia.se/blogg/formansbil
Räkna hem en Model Y
Moderator: Redaktion
Re: Räkna hem en Model Y
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20"
- Felixen
- Teslaägare
- Inlägg: 52
- Blev medlem: 16 aug 2021 13:23
- Ort: Växjö
- Referralkod: ts.la/fredrik68480
Re: Räkna hem en Model Y
Jag har haft tjänstebil eller rättare sagt förmånsbil med bruttolöneavdrag och självklart är det även förmånsbeskattning.
Ta lönen, lägg på förmånsvärdet, räkna ut skatten, dra bort förmånsvärdet, dra bort bruttolöneavdraget och till sist dra bort skatten. Inget förmånligt med det samt att bruttolöneavdraget minskar även avsättning till pensionen. Bekvämt men kan lika gärna ta och ha bil privat och ta den högre körersättningen i tjänst för min del samt även i mitt fall kunna välja vilken bil som helst eftersom vi är begränsade till ett fåtal märken där jag jobbar.
Ta lönen, lägg på förmånsvärdet, räkna ut skatten, dra bort förmånsvärdet, dra bort bruttolöneavdraget och till sist dra bort skatten. Inget förmånligt med det samt att bruttolöneavdraget minskar även avsättning till pensionen. Bekvämt men kan lika gärna ta och ha bil privat och ta den högre körersättningen i tjänst för min del samt även i mitt fall kunna välja vilken bil som helst eftersom vi är begränsade till ett fåtal märken där jag jobbar.
MSLR -23 Midnight Silver Metallic med svart interiör
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1980
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Räkna hem en Model Y
Men vad kostar det med förmånsbil Y? Per månad totalt?
Inte ens Y:n jag hade över den brutala 140.000-kronorssänkningen kostade mig mer än 4,875kr i värdeminskning per månad. (privat)
Aldrig kört nya bilar förut i mitt fattiga 55åriga liv men nu kör jag nya Teslor hela tiden för att det är så billigt.
Första 3an jag köpte tog jag på mitt eget AB. Men jag tycker försäkring blev så dyr, sen blev man lite inlåst av leasingen mm.
Två av mina teslor har jag också köpt beg och sålt privat, extremt lätt att omsätta till rätt priser. Populära grejer.
Inte ens Y:n jag hade över den brutala 140.000-kronorssänkningen kostade mig mer än 4,875kr i värdeminskning per månad. (privat)
Aldrig kört nya bilar förut i mitt fattiga 55åriga liv men nu kör jag nya Teslor hela tiden för att det är så billigt.
Första 3an jag köpte tog jag på mitt eget AB. Men jag tycker försäkring blev så dyr, sen blev man lite inlåst av leasingen mm.
Två av mina teslor har jag också köpt beg och sålt privat, extremt lätt att omsätta till rätt priser. Populära grejer.
Haft alla 3/Y
Re: Räkna hem en Model Y
Bara så vi är klara med vad allt betyder så är förmånsbil motsatsen till firmabil (där den används i tjänst). Förmånsbil är precis som det låter, en bil betald av företaget där du som nyttjare får betala förmån för detta.pejvic skrev: ↑17 sep 2023 14:57Men vad kostar det med förmånsbil Y? Per månad totalt?
Inte ens Y:n jag hade över den brutala 140.000-kronorssänkningen kostade mig mer än 4,875kr i värdeminskning per månad. (privat)
Aldrig kört nya bilar förut i mitt fattiga 55åriga liv men nu kör jag nya Teslor hela tiden för att det är så billigt.
Första 3an jag köpte tog jag på mitt eget AB. Men jag tycker försäkring blev så dyr, sen blev man lite inlåst av leasingen mm.
Två av mina teslor har jag också köpt beg och sålt privat, extremt lätt att omsätta till rätt priser. Populära grejer.
Skillnaden för företaget är att man inte kan dra hela momsen, utan endast halva, då bilen inte används i direkt koppling till verksamheten.
Det du som privatperson får betala är förmånsvärdet. Det är en ren skatt som kommer öka vad som ska betalas in i form av arbetsgivaravgift och mer skatt på den anställdes lön.
Företaget betalar alltså:
Kostnad för bil (inkl halva moms)
Bilförsäkring
Ökad arbetsgivaravgift
Du betalar alltså (genom att få mindre i fickan):
Högre skatt
Om företaget är ditt eget, kan du enkelt räkna hem dessa extra utgifter genom att du inte behöver betala moms privat. Inte ta ut lön och sedan betala bilen. Det är alltså fler besparingar på grund av detta.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1980
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Räkna hem en Model Y
jag förstår hur det funkar...
Men upplägget låter inte vettigt i mina öron. Jag påstår inte att jag har rätt men om arbetsgivaren har en stor kostnad för bilen, då skulle de pengarna lika gärna kunna hamna på den anställdes lön, tjänstepension eller något annat.
Att sen den anställde dessutom skall förmånsbeskattas gör att bilens totala kostnad för den anställde (inkluderat företagets kostnader för bilen) blir alldeles för högt jämfört med att betala bilen för skattade pengar
Det skulle vara intressant att se en vettig kalkyl på det. För mig låter det som vansinne nämligen.
Det som jag också tyckte var rörigt när jag hade 3:an på mitt egna bolag var dels att försäkringspremien för mitt bolag blev ungeför 10.000kr dyrare per år. (motsvarar ungefär momsavdraget på leasingen) sen det faktum att man ej fick lösa leasingen när man vill, trots att den var finansiell. De avbetalningsalternativ man har som privatperson kan man bryta när man vill.
Men upplägget låter inte vettigt i mina öron. Jag påstår inte att jag har rätt men om arbetsgivaren har en stor kostnad för bilen, då skulle de pengarna lika gärna kunna hamna på den anställdes lön, tjänstepension eller något annat.
Att sen den anställde dessutom skall förmånsbeskattas gör att bilens totala kostnad för den anställde (inkluderat företagets kostnader för bilen) blir alldeles för högt jämfört med att betala bilen för skattade pengar
Det skulle vara intressant att se en vettig kalkyl på det. För mig låter det som vansinne nämligen.
Det som jag också tyckte var rörigt när jag hade 3:an på mitt egna bolag var dels att försäkringspremien för mitt bolag blev ungeför 10.000kr dyrare per år. (motsvarar ungefär momsavdraget på leasingen) sen det faktum att man ej fick lösa leasingen när man vill, trots att den var finansiell. De avbetalningsalternativ man har som privatperson kan man bryta när man vill.
Haft alla 3/Y
Re: Räkna hem en Model Y
Intressant där med din värdeminskning tycker jag. Jag har spanat in Legatos tråd "Nyfiken på vad din Model 3 LR/P är värd?" och tittat lite på förväntad värdeminskning. På ett år, modeller 2022 har de tappat cirka 200 000. Modeller från 2021 har tappat 100-125k och modeller från 2020 runt 100k - utslaget per år då. Då räknar jag med att man köpte bilen för 2022 pris - cirka 707 000. Sedan kanske jag missar något med eventuella bonusar och sådant som var då. Så kanske att man får dra av den och slå ut på antal år? Men oavsett rör det sig om värdeminskningar på 7-8 000 per månad.pejvic skrev: ↑17 sep 2023 14:57Men vad kostar det med förmånsbil Y? Per månad totalt?
Inte ens Y:n jag hade över den brutala 140.000-kronorssänkningen kostade mig mer än 4,875kr i värdeminskning per månad. (privat)
Aldrig kört nya bilar förut i mitt fattiga 55åriga liv men nu kör jag nya Teslor hela tiden för att det är så billigt.
Första 3an jag köpte tog jag på mitt eget AB. Men jag tycker försäkring blev så dyr, sen blev man lite inlåst av leasingen mm.
Två av mina teslor har jag också köpt beg och sålt privat, extremt lätt att omsätta till rätt priser. Populära grejer.
Nu är ju ovan baserat på M3 LR. Men jag tänker att det borde inte skilja SÅ mycket översatt till MY. Har jag tänkt fel någonstans?
Sitter lixom och försöker vrida mig att att "ha råd" med en Tesla. Säljer jag min bil och finansierar en MY med den blir räntekostnaden cirka 4000. Det skulle jag kunna leva med. Men lägger man på en värdeminskning på 7-8000 per månad, det håller inte min kalkyl för...
Re: Räkna hem en Model Y
Hjälp mig tänka här...
Jag köper en MY idag för 551k. Jag går in med 150k i kontantinsats och får 2.99% som ränta. Betalar då strax över 4000:- i månaden.
Därtill tillkommer drift genom el vilket är billigare än bensin.. Tillkommer det fler kostnader? Halvförsäkring, så klart - kostar ungefär samma som helförsäkring på min ICE, går jämt ut. Vinterdäck tillkommer, kostnad? 20k?
Därefter har vi värdeminskningen. Tesla beräknar en att restvärdet är 53%, alltså 292 000 efter 3 år. Så för att behålla bilen längre kommer jag att behöva a) förhandla om lånet, eller b) sälja bilen och lösa lånet eller c) sälja bilen till ett högre pris och ta ut en ny bil.
För alternativ c ska jag sälja bilen för cirka 400 000 om tre år, för att ha cirka 100 000 till kontantinsats för en ny bil - det innebär att värdet enbart ska minskat med 28% på tre år. Enligt Legatos kalkyler, om det nu går att applicera på MY ligger vi närmare 40% än 30% på tre år vilket innebär att jag står utan bil om tre år då...
Tänker jag rätt? Tänker jag fel? Håller min uträkning?
Jag köper en MY idag för 551k. Jag går in med 150k i kontantinsats och får 2.99% som ränta. Betalar då strax över 4000:- i månaden.
Därtill tillkommer drift genom el vilket är billigare än bensin.. Tillkommer det fler kostnader? Halvförsäkring, så klart - kostar ungefär samma som helförsäkring på min ICE, går jämt ut. Vinterdäck tillkommer, kostnad? 20k?
Därefter har vi värdeminskningen. Tesla beräknar en att restvärdet är 53%, alltså 292 000 efter 3 år. Så för att behålla bilen längre kommer jag att behöva a) förhandla om lånet, eller b) sälja bilen och lösa lånet eller c) sälja bilen till ett högre pris och ta ut en ny bil.
För alternativ c ska jag sälja bilen för cirka 400 000 om tre år, för att ha cirka 100 000 till kontantinsats för en ny bil - det innebär att värdet enbart ska minskat med 28% på tre år. Enligt Legatos kalkyler, om det nu går att applicera på MY ligger vi närmare 40% än 30% på tre år vilket innebär att jag står utan bil om tre år då...
Tänker jag rätt? Tänker jag fel? Håller min uträkning?
Re: Räkna hem en Model Y
Total kostnad landar på 4 + 4,6 - 6,1(beroende på 30-40% värdeminskning)+ halvförsäkring + minskat avkastning för din kontantinsats, exempelvis 300kr efter skatt vid 3,5% ränta.Carlsson skrev: ↑18 sep 2023 20:57Hjälp mig tänka här...
Jag köper en MY idag för 551k. Jag går in med 150k i kontantinsats och får 2.99% som ränta. Betalar då strax över 4000:- i månaden.
Därtill tillkommer drift genom el vilket är billigare än bensin.. Tillkommer det fler kostnader? Halvförsäkring, så klart - kostar ungefär samma som helförsäkring på min ICE, går jämt ut. Vinterdäck tillkommer, kostnad? 20k?
Därefter har vi värdeminskningen. Tesla beräknar en att restvärdet är 53%, alltså 292 000 efter 3 år. Så för att behålla bilen längre kommer jag att behöva a) förhandla om lånet, eller b) sälja bilen och lösa lånet eller c) sälja bilen till ett högre pris och ta ut en ny bil.
För alternativ c ska jag sälja bilen för cirka 400 000 om tre år, för att ha cirka 100 000 till kontantinsats för en ny bil - det innebär att värdet enbart ska minskat med 28% på tre år. Enligt Legatos kalkyler, om det nu går att applicera på MY ligger vi närmare 40% än 30% på tre år vilket innebär att jag står utan bil om tre år då...
Tänker jag rätt? Tänker jag fel? Håller min uträkning?
Så i runda slängar kan du räkna med att bilen kostar dig 10-12 tkr minst per månad. Sedan tillkommer väl däck på det.
-
- Inlägg: 5580
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Räkna hem en Model Y
Jag tänker att om något borde Y hålla värdet minst lika bra som 3 enbart baserat på halvkombiluckan. Men det är så klart en gissning.Carlsson skrev: ↑18 sep 2023 20:32Intressant där med din värdeminskning tycker jag. Jag har spanat in Legatos tråd "Nyfiken på vad din Model 3 LR/P är värd?" och tittat lite på förväntad värdeminskning. På ett år, modeller 2022 har de tappat cirka 200 000. Modeller från 2021 har tappat 100-125k och modeller från 2020 runt 100k - utslaget per år då. Då räknar jag med att man köpte bilen för 2022 pris - cirka 707 000. Sedan kanske jag missar något med eventuella bonusar och sådant som var då. Så kanske att man får dra av den och slå ut på antal år? Men oavsett rör det sig om värdeminskningar på 7-8 000 per månad.pejvic skrev: ↑17 sep 2023 14:57Men vad kostar det med förmånsbil Y? Per månad totalt?
Inte ens Y:n jag hade över den brutala 140.000-kronorssänkningen kostade mig mer än 4,875kr i värdeminskning per månad. (privat)
Aldrig kört nya bilar förut i mitt fattiga 55åriga liv men nu kör jag nya Teslor hela tiden för att det är så billigt.
Första 3an jag köpte tog jag på mitt eget AB. Men jag tycker försäkring blev så dyr, sen blev man lite inlåst av leasingen mm.
Två av mina teslor har jag också köpt beg och sålt privat, extremt lätt att omsätta till rätt priser. Populära grejer.
Nu är ju ovan baserat på M3 LR. Men jag tänker att det borde inte skilja SÅ mycket översatt till MY. Har jag tänkt fel någonstans? [Min u.] [...
En obekant skulle väl kunna vara ifall det skulle införas ngn slags malus på SUVar/Crossovers. Men det känns väl inte jättesannolikt...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Räkna hem en Model Y
Vart kommer de första 4k från? Är det räntan?Vindens skrev: ↑18 sep 2023 21:37Total kostnad landar på 4 + 4,6 - 6,1(beroende på 30-40% värdeminskning)+ halvförsäkring + minskat avkastning för din kontantinsats, exempelvis 300kr efter skatt vid 3,5% ränta.Carlsson skrev: ↑18 sep 2023 20:57Hjälp mig tänka här...
Jag köper en MY idag för 551k. Jag går in med 150k i kontantinsats och får 2.99% som ränta. Betalar då strax över 4000:- i månaden.
Därtill tillkommer drift genom el vilket är billigare än bensin.. Tillkommer det fler kostnader? Halvförsäkring, så klart - kostar ungefär samma som helförsäkring på min ICE, går jämt ut. Vinterdäck tillkommer, kostnad? 20k?
Därefter har vi värdeminskningen. Tesla beräknar en att restvärdet är 53%, alltså 292 000 efter 3 år. Så för att behålla bilen längre kommer jag att behöva a) förhandla om lånet, eller b) sälja bilen och lösa lånet eller c) sälja bilen till ett högre pris och ta ut en ny bil.
För alternativ c ska jag sälja bilen för cirka 400 000 om tre år, för att ha cirka 100 000 till kontantinsats för en ny bil - det innebär att värdet enbart ska minskat med 28% på tre år. Enligt Legatos kalkyler, om det nu går att applicera på MY ligger vi närmare 40% än 30% på tre år vilket innebär att jag står utan bil om tre år då...
Tänker jag rätt? Tänker jag fel? Håller min uträkning?
Så i runda slängar kan du räkna med att bilen kostar dig 10-12 tkr minst per månad. Sedan tillkommer väl däck på det.
På 400k i skuld och 3% ränta så får jag en månadskostnad för räntan på 400k*0,03*0,7/12 = 700 kr per månad.
Jag måste missförstått något?
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Räkna hem en Model Y
Total kostnad landar på 4 + 4,6 - 6,1(beroende på 30-40% värdeminskning)+ halvförsäkring + minskat avkastning för din kontantinsats, exempelvis 300kr efter skatt vid 3,5% ränta.Maw skrev: ↑18 sep 2023 21:56[quote=Vindens post_id=745612 time=<a href="tel:1695065859">1695065859</a> user_id=17097]
[quote=Carlsson post_id=745606 time=<a href="tel:1695063476">1695063476</a> user_id=19755]
Hjälp mig tänka här...
Jag köper en MY idag för 551k. Jag går in med 150k i kontantinsats och får 2.99% som ränta. Betalar då strax över 4000:- i månaden.
Därtill tillkommer drift genom el vilket är billigare än bensin.. Tillkommer det fler kostnader? Halvförsäkring, så klart - kostar ungefär samma som helförsäkring på min ICE, går jämt ut. Vinterdäck tillkommer, kostnad? 20k?
Därefter har vi värdeminskningen. Tesla beräknar en att restvärdet är 53%, alltså 292 000 efter 3 år. Så för att behålla bilen längre kommer jag att behöva a) förhandla om lånet, eller b) sälja bilen och lösa lånet eller c) sälja bilen till ett högre pris och ta ut en ny bil.
För alternativ c ska jag sälja bilen för cirka 400 000 om tre år, för att ha cirka 100 000 till kontantinsats för en ny bil - det innebär att värdet enbart ska minskat med 28% på tre år. Enligt Legatos kalkyler, om det nu går att applicera på MY ligger vi närmare 40% än 30% på tre år vilket innebär att jag står utan bil om tre år då...
Tänker jag rätt? Tänker jag fel? Håller min uträkning?
Så i runda slängar kan du räkna med att bilen kostar dig 10-12 tkr minst per månad. Sedan tillkommer väl däck på det.
[/quote]
Vart kommer de första 4k från? Är det räntan?
På 400k i skuld och 3% ränta så får jag en månadskostnad för räntan på 400k*0,03*0,7/12 = 700 kr per månad.
Jag måste missförstått något?
[/quote]
Ränta och amortering? Det är taget från kalkyl på teslas hemsida.
Re: Räkna hem en Model Y
Vart kommer de första 4k från? Är det räntan?Carlsson skrev: ↑18 sep 2023 21:58Total kostnad landar på 4 + 4,6 - 6,1(beroende på 30-40% värdeminskning)+ halvförsäkring + minskat avkastning för din kontantinsats, exempelvis 300kr efter skatt vid 3,5% ränta.Maw skrev: ↑18 sep 2023 21:56[quote=Vindens post_id=745612 time=<a href="tel:1695065859">1695065859</a> user_id=17097]
[quote=Carlsson post_id=745606 time=<a href="tel:1695063476">1695063476</a> user_id=19755]
Hjälp mig tänka här...
Jag köper en MY idag för 551k. Jag går in med 150k i kontantinsats och får 2.99% som ränta. Betalar då strax över 4000:- i månaden.
Därtill tillkommer drift genom el vilket är billigare än bensin.. Tillkommer det fler kostnader? Halvförsäkring, så klart - kostar ungefär samma som helförsäkring på min ICE, går jämt ut. Vinterdäck tillkommer, kostnad? 20k?
Därefter har vi värdeminskningen. Tesla beräknar en att restvärdet är 53%, alltså 292 000 efter 3 år. Så för att behålla bilen längre kommer jag att behöva a) förhandla om lånet, eller b) sälja bilen och lösa lånet eller c) sälja bilen till ett högre pris och ta ut en ny bil.
För alternativ c ska jag sälja bilen för cirka 400 000 om tre år, för att ha cirka 100 000 till kontantinsats för en ny bil - det innebär att värdet enbart ska minskat med 28% på tre år. Enligt Legatos kalkyler, om det nu går att applicera på MY ligger vi närmare 40% än 30% på tre år vilket innebär att jag står utan bil om tre år då...
Tänker jag rätt? Tänker jag fel? Håller min uträkning?
Så i runda slängar kan du räkna med att bilen kostar dig 10-12 tkr minst per månad. Sedan tillkommer väl däck på det.
På 400k i skuld och 3% ränta så får jag en månadskostnad för räntan på 400k*0,03*0,7/12 = 700 kr per månad.
Jag måste missförstått något?
[/quote]
Ränta och amortering? Det är taget från kalkyl på teslas hemsida.
[/quote]
Jag läste fel, amorteringen minskar ju skulden så självklart ska det dras bort från dessa 4. Annars blir det fel
Annars är det bara räkna baklänges om man köper bilen kontant och 40% värdeminskning på 3 år ger 6100kr per månad. Resten är bara att addera beroende på ränta, försäkring etc.
Kör man mkt så sparar man in hel del på bensin/diesel om man inte snabbladdar i större utsträckning.
Re: Räkna hem en Model Y
Ok, men då ingår ju en stor del av värdeminskningen i amorteringen så då blir inte kostnaden för värdeminskning 4,6 - 6,1 i månaden utan snarare 1,6 - 3,1k i månaden eftersom det i de första 4k i ränta och amortering ingår ca 3k i amortering/värdeminskningCarlsson skrev: ↑18 sep 2023 21:58Ränta och amortering? Det är taget från kalkyl på teslas hemsida.Maw skrev: ↑18 sep 2023 21:56Vart kommer de första 4k från? Är det räntan?Vindens skrev: ↑18 sep 2023 21:37
Total kostnad landar på 4 + 4,6 - 6,1(beroende på 30-40% värdeminskning)+ halvförsäkring + minskat avkastning för din kontantinsats, exempelvis 300kr efter skatt vid 3,5% ränta.
Så i runda slängar kan du räkna med att bilen kostar dig 10-12 tkr minst per månad. Sedan tillkommer väl däck på det.
På 400k i skuld och 3% ränta så får jag en månadskostnad för räntan på 400k*0,03*0,7/12 = 700 kr per månad.
Jag måste missförstått något?
Edit: Vindens hann före
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1980
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Räkna hem en Model Y
ränta borde kosta runt 1000kr i månaden efter skatteavdraget.
Amortering är ju inget du kan kalkylera med utan det är när du sålt bilen som du kan räkna ut en total kostnad.
Vad man får sen det vet man ju aldrig. är det en LR eller RWD Y du tänker sätta klorna i?
tänker du sälja den billigt sen eller kommer du agera för att få mer betalt än vad de sämsta handlarna betalar?
hur mkt mil per år rullar du?
Sköter du om bilen, handtvättar, underhåller stenskott med lackstift mm?
Lägger du onödiga pengar på ACC.boost, uppgraderad autopilot, fsd mm?
plastar du in bilen för 70.000kr? (bedömer att det är värt 0kr)
Kan du tänka dig att köpa ett set med beg vinterdäck?
Det är så många parametrar som spelar in och helt klart är det så att den som är bäst på att göra "rätt" kan ha två Y för samma pris som en annan person betalar för 1 Y.
Begpriserna på Y har varit helt sjuka. Sanslöst bra andrahandvärden.
leta efter en lagerbil med krok och hugg medan räntan är 2.99%. Ta en vit.
Sen måste du ju lägga så mkt du kan men minst 20% kontant.
Sen måste du har råd med månadskostnaden inkl amorteringen. Fast tyvärr kan ju ingen svara på vad den kostar totalt per månad.
Den som försöker ge dig ett svar ljuger bara. 12 är det dock definitivt inte värt kan jag tycka.
Lägga 12.000 på att köra en bil, då skulle jag hellre åka uber hela dagarna.
Amortering är ju inget du kan kalkylera med utan det är när du sålt bilen som du kan räkna ut en total kostnad.
Vad man får sen det vet man ju aldrig. är det en LR eller RWD Y du tänker sätta klorna i?
tänker du sälja den billigt sen eller kommer du agera för att få mer betalt än vad de sämsta handlarna betalar?
hur mkt mil per år rullar du?
Sköter du om bilen, handtvättar, underhåller stenskott med lackstift mm?
Lägger du onödiga pengar på ACC.boost, uppgraderad autopilot, fsd mm?
plastar du in bilen för 70.000kr? (bedömer att det är värt 0kr)
Kan du tänka dig att köpa ett set med beg vinterdäck?
Det är så många parametrar som spelar in och helt klart är det så att den som är bäst på att göra "rätt" kan ha två Y för samma pris som en annan person betalar för 1 Y.
Begpriserna på Y har varit helt sjuka. Sanslöst bra andrahandvärden.
leta efter en lagerbil med krok och hugg medan räntan är 2.99%. Ta en vit.
Sen måste du ju lägga så mkt du kan men minst 20% kontant.
Sen måste du har råd med månadskostnaden inkl amorteringen. Fast tyvärr kan ju ingen svara på vad den kostar totalt per månad.
Den som försöker ge dig ett svar ljuger bara. 12 är det dock definitivt inte värt kan jag tycka.
Lägga 12.000 på att köra en bil, då skulle jag hellre åka uber hela dagarna.
Haft alla 3/Y