Inga vinterdäck levererade efter 5 månader

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Har tesla levererat vinterdäck vid leverans av bil?

Ja, bil hämtad på plats
21
70%
Ja, bil hemkörd
1
3%
Nej, bil hämtad på plats
7
23%
Nej, bil hemkörd
1
3%
 
Antal röster: 30

Användarvisningsbild
ulpaknulpa56
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 30 jul 2023 22:07

Re: Inga vinterdäck levererade efter 3 månader

Inlägg av ulpaknulpa56 »

Danne888 skrev: 17 sep 2023 08:48
Jag beställde vinterdäck för två veckor sedan via servicefunktionen i appen och fick dem inom 1 vecka leverade till SC i Huddinge. Blev lätt förvånad över att det gick så snabbt då de står att de ej finns i lager i shoppen, Tesla i ett nötskal…
Hur kunde du lägga dem i kundvagnen om de är slut i lager?
Danne888
Inlägg: 55
Blev medlem: 11 sep 2022 13:25

Re: Inga vinterdäck levererade efter 3 månader

Inlägg av Danne888 »

ulpaknulpa56 skrev: 19 sep 2023 21:59
Danne888 skrev: 17 sep 2023 08:48
Jag beställde vinterdäck för två veckor sedan via servicefunktionen i appen och fick dem inom 1 vecka leverade till SC i Huddinge. Blev lätt förvånad över att det gick så snabbt då de står att de ej finns i lager i shoppen, Tesla i ett nötskal…
Hur kunde du lägga dem i kundvagnen om de är slut i lager?
Jag gjorde ett serviceärende och sa att jag ville beställa vinterdäck, då beställde de åt mig via servicefunktionen. Som sagt, tesla i ett nötskal..
Bel
Inlägg: 52
Blev medlem: 06 aug 2023 13:08
Referralkod: ts.la/sebastian237369

Re: Inga vinterdäck levererade efter 3 månader

Inlägg av Bel »

När jag ringde till Tesla idag och frågade om ny status så nämndes att de fått in en hel del däck iaf.. och att de skulle säga åt leveransavdelningen att kontakta mig, vilket inte hände.
MYLR
Bel
Inlägg: 52
Blev medlem: 06 aug 2023 13:08
Referralkod: ts.la/sebastian237369

Re: Inga vinterdäck levererade efter 3 månader

Inlägg av Bel »

Nu fick jag SMS om att jag kan hämta däcken i Huddinge.. få se om man lyckas få dem att leverera till rätt ort istället.. Inte så lockande att köra 200 mil för att hämta vinterdäcken bara för att de misslyckades att leverera dem tillsammans med bilen.
MYLR
Användarvisningsbild
Lemeep
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 sep 2023 09:20

Re: Inga vinterdäck levererade efter 3 månader

Inlägg av Lemeep »

Dom måste ju kunna skicka dom till närmaste Euromaster ?
Bel
Inlägg: 52
Blev medlem: 06 aug 2023 13:08
Referralkod: ts.la/sebastian237369

Re: Inga vinterdäck levererade efter 3 månader

Inlägg av Bel »

Lemeep skrev: 21 sep 2023 10:12
Dom måste ju kunna skicka dom till närmaste Euromaster ?
Hoppas på det. Delivery advisor skulle kolla upp det under dagen.
MYLR
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3817
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Inga vinterdäck levererade efter 3 månader

Inlägg av AAKEE »

Bel skrev: 21 sep 2023 10:04
Nu fick jag SMS om att jag kan hämta däcken i Huddinge.. få se om man lyckas få dem att leverera till rätt ort istället.. Inte så lockande att köra 200 mil för att hämta vinterdäcken bara för att de misslyckades att leverera dem tillsammans med bilen.
Du ska självklart kräva att de levererar däcken hem, eller till närmaste däckverkstad.

Köpte du däcken med bilen och de inte famns tillgängliga så är det upp Tesla att se till att du får dem.

SMS:et är antagligen genererat utan någon tanke men iom hur det här hanterats så går skam på torra land och det finns bara en rimlig lösning, och det är att Tesla sköter det precis så snyggt som andra bilföretag hade gjort.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: Inga vinterdäck levererade efter 3 månader

Inlägg av Rennwagen »

AAKEE skrev: 21 sep 2023 11:09
Bel skrev: 21 sep 2023 10:04
Nu fick jag SMS om att jag kan hämta däcken i Huddinge.. få se om man lyckas få dem att leverera till rätt ort istället.. Inte så lockande att köra 200 mil för att hämta vinterdäcken bara för att de misslyckades att leverera dem tillsammans med bilen.
Du ska självklart kräva att de levererar däcken hem, eller till närmaste däckverkstad.

Köpte du däcken med bilen och de inte famns tillgängliga så är det upp Tesla att se till att du får dem.

SMS:et är antagligen genererat utan någon tanke men iom hur det här hanterats så går skam på torra land och det finns bara en rimlig lösning, och det är att Tesla sköter det precis så snyggt som andra bilföretag hade gjort.
Det tog mig 5 månader och mååååånga kontakter innan jag till slut fick mina. Kräva något från Tesla är inte enkelt, den där Skammen joggar runt överallt när det gäller vinterdäck och Tesla
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
patohr
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 15 aug 2019 13:42

Re: Inga vinterdäck levererade efter 3 månader

Inlägg av patohr »

Nu finns det vinterdäck att beställa igen till model Y.
Model Y Long Range (Beställd 20/2)
BMW X3 xDrive30e M-sport 2023
Model Y Performance 2022[/b]
Ford Mustang Mach-E 2022[/b]
Model Y Long Range 2021
Tesla Model 3 Long Range 2019
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5513
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Inga vinterdäck levererade efter 3 månader

Inlägg av OfarligTesla »

Rennwagen skrev: 21 sep 2023 12:44

Det tog mig 5 månader och mååååånga kontakter innan jag till slut fick mina. Kräva något från Tesla är inte enkelt, den där Skammen joggar runt överallt när det gäller vinterdäck och Tesla
Som privatköpare är det väldigt enkelt att kräva saker av Tesla, så fort man börjar prata konsumentlagar och ersättning för lönebortfall, ersättning för mil man kör, ARN osv så brukar de bli väldigt medgörliga. Det verkar vara en uttalad strategi för Tesla, ge dålig service och bryt mot så många lagar och regler som möjligt för att spara pengar, men när kunderna börjar bråka och visa att de kan lagarna så gör de rätt för sig.
Bel
Inlägg: 52
Blev medlem: 06 aug 2023 13:08
Referralkod: ts.la/sebastian237369

Re: Inga vinterdäck levererade efter 3 månader

Inlägg av Bel »

Soppan fortsätter, fick svar att de kan skicka, men att de inte kan skicka från Umeå för att de inte har några dubbdäck tillgängliga (det är ju dock dubbfria jag beställt.. så får se om man ens får rätt typ av vinterdäck). Så det skulle kollas med ansvarig i Stockholm om de kan skickas därfirån istället och att han ska återkomma igen när han fått svar därifrån imorrn eller på måndag.
MYLR
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3817
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Inga vinterdäck levererade efter 3 månader

Inlägg av AAKEE »

OfarligTesla skrev: 21 sep 2023 13:11
Rennwagen skrev: 21 sep 2023 12:44

Det tog mig 5 månader och mååååånga kontakter innan jag till slut fick mina. Kräva något från Tesla är inte enkelt, den där Skammen joggar runt överallt när det gäller vinterdäck och Tesla
Som privatköpare är det väldigt enkelt att kräva saker av Tesla, så fort man börjar prata konsumentlagar och ersättning för lönebortfall, ersättning för mil man kör, ARN osv så brukar de bli väldigt medgörliga. Det verkar vara en uttalad strategi för Tesla, ge dålig service och bryt mot så många lagar och regler som möjligt för att spara pengar, men när kunderna börjar bråka och visa att de kan lagarna så gör de rätt för sig.
Exakt!

Kunderna är blåögda överlag och Tesla rider på det. Egebtligen borde man ta krafttag mot det genom att hjälpa folk att förstå sin rätt.

Jag borde ha lämnat igen bilen jag köpte inom 14 dagar pga att de lämnade ut den bucklig, repig och med färgflagor borta samt pennstreck i inredningen.
Att få ut en trasig bil är ju ”normalt hos Tesla” men när de strök ärendet i appen med hänvisning till att jag kört >160 km passerade de gränsen. Jag hade med bilder i ärendet som tex visade bucklan på utlämningsstället men de sket i att ta sitt ansvar och la skiten på mig.

Hade dock sålt min andra bil och gillar bilen skarpt, plus att jag hade blivit av med 100K rabatt och fri SuC i tre år, så för egen del passade det bättre att behålla den.
Jag gillar bilen skarpt, men mer eller mindre hatar Tesla efter det här.
Räddningen att det inte blev ARN är att Lokala Tesla-SC hörde av sig och dem går det förs en dialog med.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare
Inlägg: 156
Blev medlem: 17 apr 2023 17:49

Re: Inga vinterdäck levererade efter 3 månader

Inlägg av tnjo »

Bel skrev: 21 sep 2023 13:27
Soppan fortsätter, fick svar att de kan skicka, men att de inte kan skicka från Umeå för att de inte har några dubbdäck tillgängliga (det är ju dock dubbfria jag beställt.. så får se om man ens får rätt typ av vinterdäck). Så det skulle kollas med ansvarig i Stockholm om de kan skickas därfirån istället och att han ska återkomma igen när han fått svar därifrån imorrn eller på måndag.

Jag har inte hört något alls, ska ringa imorgon och kolla igen då...
Model Y RWD
Användarvisningsbild
Oreo
Inlägg: 15
Blev medlem: 31 jan 2023 18:32

Re: Inga vinterdäck levererade efter 3 månader

Inlägg av Oreo »

När man beställer däcken så blir man ombedd att ange datum-tid för Tesla servicecenter. Ingår däckskifte på bilen till vinterdäcken i priset för däcken i Tesla shoppen?
MYLR 2023 - Berlin byggd
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1592
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Inga vinterdäck levererade efter 3 månader

Inlägg av renes »

Oreo skrev: 21 sep 2023 19:17
När man beställer däcken så blir man ombedd att ange datum-tid för Tesla servicecenter. Ingår däckskifte på bilen till vinterdäcken i priset för däcken i Tesla shoppen?
Ja.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Lemeep
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 sep 2023 09:20

Re: Inga vinterdäck levererade efter 3 månader

Inlägg av Lemeep »

Jahapp så fick man meddelande från Tesla att dom inte kan leverera vinterhjulen med min bil på Tisdag.

Ringde dom och dom har inget datum att ge.

Jag som ska upp till Gällivare om ett par veckor 🤪
Bel
Inlägg: 52
Blev medlem: 06 aug 2023 13:08
Referralkod: ts.la/sebastian237369

Re: Inga vinterdäck levererade efter 3 månader

Inlägg av Bel »

Nu fick jag precis vinterhjulen utkörda :)

Fick spårningsnummer i torsdags från TNT, men enligt den spårningen är försändelsen inte upphämtad än, så blev lite förvånad när lastbilsstation ringde om att de var påväg.
MYLR
Användarvisningsbild
ulpaknulpa56
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 30 jul 2023 22:07

Re: Inga vinterdäck levererade efter 3 månader

Inlägg av ulpaknulpa56 »

Kort fråga…

Köpte kompletta vinterhjul nu till Segeltorp, men vinter är ju inte här ännu, kan de bara ligga där för montering när det närmar sig?
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1592
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Inga vinterdäck levererade efter 3 månader

Inlägg av renes »

ulpaknulpa56 skrev: 27 sep 2023 10:36
Kort fråga…

Köpte kompletta vinterhjul nu till Segeltorp, men vinter är ju inte här ännu, kan de bara ligga där för montering när det närmar sig?
Jag hade liknande situation i Uppsala. Tesla själva har inte utrymme till att lagra däcken en längre tid så vi kom överens om att de skickade dem till närmaste Euromaster där de får ligga till det är dags att byta i november, typ. Första däckskifte ingår i priset i vilket fall som helst.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
ulpaknulpa56
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 30 jul 2023 22:07

Re: Inga vinterdäck levererade efter 3 månader

Inlägg av ulpaknulpa56 »

renes skrev: 27 sep 2023 12:26
ulpaknulpa56 skrev: 27 sep 2023 10:36
Kort fråga…

Köpte kompletta vinterhjul nu till Segeltorp, men vinter är ju inte här ännu, kan de bara ligga där för montering när det närmar sig?
Jag hade liknande situation i Uppsala. Tesla själva har inte utrymme till att lagra däcken en längre tid så vi kom överens om att de skickade dem till närmaste Euromaster där de får ligga till det är dags att byta i november, typ. Första däckskifte ingår i priset i vilket fall som helst.
Ok. Jag har bokningsmöjlighet en månad framåt iaf så får höra om Tesla hör av sig om jag inte bokar tid…
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare
Inlägg: 156
Blev medlem: 17 apr 2023 17:49

Re: Inga vinterdäck levererade efter 3 månader

Inlägg av tnjo »

Bel skrev: 25 sep 2023 09:03
Nu fick jag precis vinterhjulen utkörda :)

Fick spårningsnummer i torsdags från TNT, men enligt den spårningen är försändelsen inte upphämtad än, så blev lite förvånad när lastbilsstation ringde om att de var påväg.
Grattis, ännu en vecka har gått för mig, utan info

Förra fredagen veckan var info att sms kommer senadt den här veckan...
Model Y RWD
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare
Inlägg: 156
Blev medlem: 17 apr 2023 17:49

Re: Inga vinterdäck levererade efter 5 månader

Inlägg av tnjo »

tnjo skrev: 29 sep 2023 22:04
Bel skrev: 25 sep 2023 09:03
Nu fick jag precis vinterhjulen utkörda :)

Fick spårningsnummer i torsdags från TNT, men enligt den spårningen är försändelsen inte upphämtad än, så blev lite förvånad när lastbilsstation ringde om att de var påväg.
Grattis, ännu en vecka har gått för mig, utan info

Förra fredagen veckan var info att sms kommer senadt den här veckan...
Efter ytterliggare en påminnelse så fick jag till slut nån att skicka sms om däcken, ska hämta dom imorgon i huddinge så vi får väl se hur det går

Lite absurt att jag ska ha behövt tjata för att nåt ska hända...
Model Y RWD
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare
Inlägg: 156
Blev medlem: 17 apr 2023 17:49

Re: Inga vinterdäck levererade efter 5 månader

Inlägg av tnjo »

tnjo skrev: 03 okt 2023 20:50
tnjo skrev: 29 sep 2023 22:04
Bel skrev: 25 sep 2023 09:03
Nu fick jag precis vinterhjulen utkörda :)

Fick spårningsnummer i torsdags från TNT, men enligt den spårningen är försändelsen inte upphämtad än, så blev lite förvånad när lastbilsstation ringde om att de var påväg.
Grattis, ännu en vecka har gått för mig, utan info

Förra fredagen veckan var info att sms kommer senadt den här veckan...
Efter ytterliggare en påminnelse så fick jag till slut nån att skicka sms om däcken, ska hämta dom imorgon i huddinge så vi får väl se hur det går

Lite absurt att jag ska ha behövt tjata för att nåt ska hända...
Nu är dom hemma sjukt nog
1.5 månad tog det totalt, många telefonsamtal och sammantaget 4h i restid
Model Y RWD
Skriv svar