Felsökning typ2 laddkabel

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pjuur
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 11 jul 2019 20:45

Felsökning typ2 laddkabel

Inlägg av pjuur »

Hej!

Har en Easee Charge hemma som börjat bete sig lite märkligt och jag misstänker kabeln, en blå Mennekes 32A 7,5m.

När laddkabeln ansluts låser bilen fast kabeln, sen slocknar Tesla T:et vid laddluckan och bilen säger att det inte kommer någon ström.
I Easee appen står det att ingen bil är ansluten.

Ibland när man vinklar/trycker kontakten lite samtidigt som man kopplar in kabeln, först då känner bilen av att laddboxen är ansluten och Tesla T:et växlar över till blått.
Har provat att starta om laddboxen och bilen utan att det hjälpt.

Kabeln hänger ute 365 dagar om året i alla väder så kontakten med locket har varit full med vatten mer än en gång...
Lite därför jag misstänker att det är något fel på kabeln..

Rengjort och mätt i kontakterna och allt utom CP ser bra ut. PP mot jord visar 220 ohm.
Tycker CP och kanske även PP verkar lite glappiga.

Är det någon som vet hur eller om det går att kontrollera/mäta på CP-stiftet i laddkabeln?
Eller vet om det helt enkelt ska gå att mäta kontinuitet på CP? Isåfall har jag svaret där :)


//Pjuur
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Felsökning typ2 laddkabel

Inlägg av Bengt-re »

220 ohm är helt rätt. Det signalerar att kabeln tål 32A.

Jag misstänker snarare dåliga relän i boxen. Det är ett vanligt fel på de boxarna då de är underdimmentionerade.
Användarvisningsbild
pjuur
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 11 jul 2019 20:45

Re: Felsökning typ2 laddkabel

Inlägg av pjuur »

Bengt-re skrev: 20 sep 2023 17:28
220 ohm är helt rätt. Det signalerar att kabeln tål 32A.

Jag misstänker snarare dåliga relän i boxen. Det är ett vanligt fel på de boxarna då de är underdimmentionerade.
Vet du om det går att motionera eller kontrollera reläna i boxen någorlunda enkelt?

Vill helst utesluta bilen och kabeln innan jag går på boxen.
Ingen som möjligtvis har en typ2 kabel och multimeter hemma och skulle kunna kontrollera om det går att mäta CP-stiftet? :)
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Felsökning typ2 laddkabel

Inlägg av Bengt-re »

Men testa med en annan kabel? Har du bara en fråga någon som bor i närheten?!


Jag har 3st mode3 kablar liggande i bilen.... lite onödigt, men bra när man behöver utesluta kabelstrul.
Bera_n
Inlägg: 23
Blev medlem: 01 aug 2023 17:14
Ort: Lund

Re: Felsökning typ2 laddkabel

Inlägg av Bera_n »

pjuur skrev: 20 sep 2023 19:25
Bengt-re skrev: 20 sep 2023 17:28
220 ohm är helt rätt. Det signalerar att kabeln tål 32A.

Jag misstänker snarare dåliga relän i boxen. Det är ett vanligt fel på de boxarna då de är underdimmentionerade.
Vet du om det går att motionera eller kontrollera reläna i boxen någorlunda enkelt?

Vill helst utesluta bilen och kabeln innan jag går på boxen.
Ingen som möjligtvis har en typ2 kabel och multimeter hemma och skulle kunna kontrollera om det går att mäta CP-stiftet? :)
Roade mig att mäta min, visserligen 1 fas, -kabel och den har 0-ish Ohm. Läser man beskrivning på signaleringen så låter så låg resistans som möjligt som det bästa.
Användarvisningsbild
pjuur
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 11 jul 2019 20:45

Re: Felsökning typ2 laddkabel

Inlägg av pjuur »

Bengt-re skrev: 20 sep 2023 19:58
Men testa med en annan kabel? Har du bara en fråga någon som bor i närheten?!


Jag har 3st mode3 kablar liggande i bilen.... lite onödigt, men bra när man behöver utesluta kabelstrul.
Haha ja att skaffa fler kablar blir väl min slutsats efter det här strulet också :lol:

Fått tag i en till type 2-kabel och provat och det fungerade felfritt. Så det är troligtvis fel på den medföljande blå kabeln.
Mätt och jämfört och båda kablarna visar lika. Dock lyckas jag inte mäta på Control pilot stiftet och hittar inget bra schema över hur den är kopplad.
Skulle någon veta hur man kan felsöka på en type 2 kabel tar jag gärna emot tips!

För övriga som får problem med den medföljande Mennekes kabeln:
Ringde och frågade Tesla om garanti på kabeln och de kunde tyvärr inte få fram någon specifik information utan tolkade det som att den minst ingår i bilens nybilsgarantin.
Användarvisningsbild
andersd
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 28 jan 2017 14:53
Ort: Linghem

Felsökning typ2 laddkabel

Inlägg av andersd »

CP är helt enkelt genomgående, så den ska precis som jord, faser och nolla ha så låg resistans som möjligt.

Det är endast PP som är kopplad mot någon annan ledare, närmare bestämt mot jord via en resistans. (Och därmed en genomgående).
Skriv svar