Hej!
Har en Easee Charge hemma som börjat bete sig lite märkligt och jag misstänker kabeln, en blå Mennekes 32A 7,5m.
När laddkabeln ansluts låser bilen fast kabeln, sen slocknar Tesla T:et vid laddluckan och bilen säger att det inte kommer någon ström.
I Easee appen står det att ingen bil är ansluten.
Ibland när man vinklar/trycker kontakten lite samtidigt som man kopplar in kabeln, först då känner bilen av att laddboxen är ansluten och Tesla T:et växlar över till blått.
Har provat att starta om laddboxen och bilen utan att det hjälpt.
Kabeln hänger ute 365 dagar om året i alla väder så kontakten med locket har varit full med vatten mer än en gång...
Lite därför jag misstänker att det är något fel på kabeln..
Rengjort och mätt i kontakterna och allt utom CP ser bra ut. PP mot jord visar 220 ohm.
Tycker CP och kanske även PP verkar lite glappiga.
Är det någon som vet hur eller om det går att kontrollera/mäta på CP-stiftet i laddkabeln?
Eller vet om det helt enkelt ska gå att mäta kontinuitet på CP? Isåfall har jag svaret där
//Pjuur
Felsökning typ2 laddkabel
Moderator: Redaktion
Re: Felsökning typ2 laddkabel
220 ohm är helt rätt. Det signalerar att kabeln tål 32A.
Jag misstänker snarare dåliga relän i boxen. Det är ett vanligt fel på de boxarna då de är underdimmentionerade.
Jag misstänker snarare dåliga relän i boxen. Det är ett vanligt fel på de boxarna då de är underdimmentionerade.
Re: Felsökning typ2 laddkabel
Vet du om det går att motionera eller kontrollera reläna i boxen någorlunda enkelt?
Vill helst utesluta bilen och kabeln innan jag går på boxen.
Ingen som möjligtvis har en typ2 kabel och multimeter hemma och skulle kunna kontrollera om det går att mäta CP-stiftet?
Re: Felsökning typ2 laddkabel
Men testa med en annan kabel? Har du bara en fråga någon som bor i närheten?!
Jag har 3st mode3 kablar liggande i bilen.... lite onödigt, men bra när man behöver utesluta kabelstrul.
Jag har 3st mode3 kablar liggande i bilen.... lite onödigt, men bra när man behöver utesluta kabelstrul.
Re: Felsökning typ2 laddkabel
Roade mig att mäta min, visserligen 1 fas, -kabel och den har 0-ish Ohm. Läser man beskrivning på signaleringen så låter så låg resistans som möjligt som det bästa.
Re: Felsökning typ2 laddkabel
Haha ja att skaffa fler kablar blir väl min slutsats efter det här strulet också
Fått tag i en till type 2-kabel och provat och det fungerade felfritt. Så det är troligtvis fel på den medföljande blå kabeln.
Mätt och jämfört och båda kablarna visar lika. Dock lyckas jag inte mäta på Control pilot stiftet och hittar inget bra schema över hur den är kopplad.
Skulle någon veta hur man kan felsöka på en type 2 kabel tar jag gärna emot tips!
För övriga som får problem med den medföljande Mennekes kabeln:
Ringde och frågade Tesla om garanti på kabeln och de kunde tyvärr inte få fram någon specifik information utan tolkade det som att den minst ingår i bilens nybilsgarantin.
Felsökning typ2 laddkabel
CP är helt enkelt genomgående, så den ska precis som jord, faser och nolla ha så låg resistans som möjligt.
Det är endast PP som är kopplad mot någon annan ledare, närmare bestämt mot jord via en resistans. (Och därmed en genomgående).
Det är endast PP som är kopplad mot någon annan ledare, närmare bestämt mot jord via en resistans. (Och därmed en genomgående).