Och skohorna in denna drivlina med 109hk och ca 20-30 mils räckvidd.
Den första dagen på detta nådens år 2021 trädde en ny lag i kraft. Kommuner får nu själva besluta om zoner där bilar med förbränningsmotorer förbjuds helt och hållet, förutom biogasbilar som uppfyller Euro 6. Så kallade Zon 3
Att se in i spåkulan har aldrig varit lättare. Bilar som drivs av fossila bränslen kommer att tappa snabbt och kraftigt i värde. Inte i dag. Men väldigt snart. Detta drabbar såklart alla vagnar oavsett ålder och värde. Eftersom de helt enkelt inte går att köra lika fritt som i dag.
Han betalade enligt egen uppgift 60K£ för konverteringen. Men då var han en av de första i UK som gjorde en sådan här konvertering – så rimligtvis så borde det vara mindre £ idag...
Det verkar finnas olika prisklasser för konverteringar. Han som konverterade Ferrarin ovan betalade enligt egen utsago ~60K£ + ursprungliga bilen för ett antal år sedan, och menade att det sannolikt hade gått att göra för mindre idag...
Samma firma som han anlitade (eller någon liknande) skulle säkert kunna göra något motsvarande med Porschen som de gjorde med Ferrarin...
Det verkar finnas olika prisklasser för konverteringar. Han som konverterade Ferrarin ovan betalade enligt egen utsago ~60K£ + ursprungliga bilen för ett antal år sedan, och menade att det sannolikt hade gått att göra för mindre idag...
Samma firma som han anlitade (eller någon liknande) skulle säkert kunna göra något motsvarande med Porschen som de gjorde med Ferrarin...
Spontant gissar jag att det finns lite mer plats i en Ferrari.
Det verkar finnas olika prisklasser för konverteringar. Han som konverterade Ferrarin ovan betalade enligt egen utsago ~60K£ + ursprungliga bilen för ett antal år sedan, och menade att det sannolikt hade gått att göra för mindre idag...
Samma firma som han anlitade (eller någon liknande) skulle säkert kunna göra något motsvarande med Porschen som de gjorde med Ferrarin...
Spontant gissar jag att det finns lite mer plats i en Ferrari.
Ett alternativ till ifall ngn verkligen önskar sig en eldriven 911...
Som jag minns det så nämns ~50K£ i Fully Charged-videon för konverteringen. Fler cirkasiffror från minnet: 60 kWh, 0-100 på ~4 sek, ~200 miles range och ~40 kg tyngre än originalet.
Den svenska produkten https://www.resolve-ev.com/ är helt ämnad till att återvända batteri, drivlina, bms, inverter osv från en Leaf.
För ca 10 000 kr så kan du använda de prylarna rakt av, som skrivits tidigare i tråden så går det att köpa en äldre bil för inte allt för mycket pengar och med Resolve EV blir konverteringen markant enklare än att plocka ihop delar från olika leverantörer. Klockrent!
Enda nackdelen är att du får dras med Chademo-snabbladdning - å andra sidan så fixar de flesta hemmabyggen ingen snabbladdning alls så det är ju ändå rätt bra.
Tycker det är en fräsig bil (men tyvärr lite dyr…). Håller inte med Johnny om att man inte får röra bilar med motorer som så kallade ’Petrolheads’ dreglar över. Oavsett så skedde inte det i det här fallet…
Men. Ägaren har tydligen två barn och ett alternativ var visst en BMW i3. Undrar hur mycket säkrare den hade varit…
Två riktigt fint konverterade Saab:ar. Misstänker att de använt den svenska lösningen https://www.resolve-ev.com/ för att kunna använda både motor, inverter, laddare och batteri i olika kombinationer från Nissan Leaf men det är inget som nämns. Det löser mycket!
Varför ska man förstöra originalskicket på gamla fina bilar? Har väldigt svårt att se att utsläppen från dessa bilar skulle vara något problem.
Varför är det egentligen så viktigt att allting alltid är original? Det finns ett original på Porschemuseet i Zuffenhausen. Och det finns helt säkert mer än en annan originalbil någon annanstans också som back-up. Det räcker väl alldeles utmärkt. Och ifall nu alla originalbilar skulle försvinna och vi av någon anledning absolut inte skulle klara oss utan så går det ju faktiskt att bygga en ny. Det är ju bara att spara ritningarna.
Nu är ju inte det här aktuellt för egen del, men själv tycker jag de elkonverterade klassikerna är bra mycket coolare än de fossilbrännande exemplaren. Om jag kunde välja skulle jag aldrig vilja köra omkring i en som eldade bensin.
Varför ska man förstöra originalskicket på gamla fina bilar? Har väldigt svårt att se att utsläppen från dessa bilar skulle vara något problem.
Varför är det egentligen så viktigt att allting alltid är original? Det finns ett original på Porschemuseet i Zuffenhausen. Och det finns helt säkert mer än en annan originalbil någon annanstans också som back-up. Det räcker väl alldeles utmärkt. Och ifall nu alla originalbilar skulle försvinna och vi av någon anledning absolut inte skulle klara oss utan så går det ju faktiskt att bygga en ny. Det är ju bara att spara ritningarna.
Nu är ju inte det här aktuellt för egen del, men själv tycker jag de elkonverterade klassikerna är bra mycket coolare än de fossilbrännande exemplaren. Om jag kunde välja skulle jag aldrig vilja köra omkring i en som eldade bensin.
Fast man kör ju inte så mycket med såna.
Det gick en Ferrari 250 GTO för över en halv miljard nyligen. Tycker du den borde ha elmotor också?
Du är en extremist som ogillar bilar. Jag ser andra värden.