Miljözon klass 3 i Stockholm

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

tesla newbie
Inlägg: 502
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Miljözon klass 3 i Stockholm

Inlägg av tesla newbie »

Verkar nu som att Miljözon klass 3 blir verklighet i Stockholm om drygt ett år:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... lm--an4nkd

Får väl se om biltrafiken kommer minska någonting eller om tillräckligt många av stockholmarna har hunnit köpa elbil så det inte blir någon skillnad. Det är i stort sett redan omöjligt att hitta gatuparkering inom det föreslagna området så det är väl mest genomfartstrafiken som kommer påverkas. Alla Taxibilar som väntar utanför NK får väl ställa om till el. Polestar har också placerat sig strategiskt inom zonen :-).
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1558
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Miljözon klass 3 i Stockholm

Inlägg av Klintan »

Störst påverkan är väl ut/infarten till Klaratunneln, ej godkända bilar får köra på ytan utanför området. Hamngatan ser ut att ligga precis utanför, så den får användas tills vidare.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Miljözon klass 3 i Stockholm

Inlägg av mikebike »

Laddhybrider får köra i miljözonen...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
tesla newbie
Inlägg: 502
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Miljözon klass 3 i Stockholm

Inlägg av tesla newbie »

Klintan skrev: 10 okt 2023 14:19
Hamngatan ser ut att ligga precis utanför, så den får användas tills vidare.
Jo fast det brukar stå Taxibilar utanför NK på Regeringsgatan som, vad jag kan se ligger inom zonen. Brukar också vara ganska tät taxitrafik till Nobis hotell som ligger vid Norrmalmstorg.
Användarvisningsbild
Teslabilen2023
Teslaägare
Inlägg: 185
Blev medlem: 06 mar 2023 11:35

Re: Miljözon klass 3 i Stockholm

Inlägg av Teslabilen2023 »

I praktiken borde det betyda att alla taxibilar i Stockholm måste bytas till elbilar (eller gas). Redan idag är en stor andel elbilar, så steget borde inte vara så stort. Vilken förare kommer kunna säga att "Jag kör dig vartsomhelst, men inte inom eller genom citykärnan".

Om staden ställer dom kraven så borde man också se till att nödvändig laddinfrastruktur byggs ut.
I miljözon klass 3 ställs högst krav. Där får endast elfordon, bränslecellsfordon och gasfordon köra, lätta som tunga fordon med tillägget att för gasfordon gäller utsläppskrav Euro VI. När det gäller tunga fordon får även laddhybrider köra om fordonet uppfyller utsläppskraven för Euro VI.
Användarvisningsbild
Jimel
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 10 mar 2022 13:31
Referralkod: ts.la/jimmie163492
Kontakt:

Re: Miljözon klass 3 i Stockholm

Inlägg av Jimel »

Men varför ska det ta över ett år att införa något sådant, sjukt segt.
-21 M3LR
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Miljözon klass 3 i Stockholm

Inlägg av mikebike »

Jimel skrev: 10 okt 2023 18:37
Men varför ska det ta över ett år att införa något sådant, sjukt segt.
För att folk skall hinna köpa elbil, det är ju långa leveranstider fortfarande. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
toppo
elbilist
Inlägg: 201
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Miljözon klass 3 i Stockholm

Inlägg av toppo »

Teslabilen2023 skrev: 10 okt 2023 15:45
I praktiken borde det betyda att alla taxibilar i Stockholm måste bytas till elbilar (eller gas). Redan idag är en stor andel elbilar, så steget borde inte vara så stort. Vilken förare kommer kunna säga att "Jag kör dig vartsomhelst, men inte inom eller genom citykärnan".
Det kommer troligen vara en låg prioriterad fråga för polisen att se till att det efterföljs. Med tanke på hur dåligt dubbdäcksförbudet efterföljs så är det nog inget problem i praktiken för en fossil taxi åka in och lämna/hämta några kunder.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Användarvisningsbild
Teslabilen2023
Teslaägare
Inlägg: 185
Blev medlem: 06 mar 2023 11:35

Re: Miljözon klass 3 i Stockholm

Inlägg av Teslabilen2023 »

toppo skrev: 10 okt 2023 19:22
Teslabilen2023 skrev: 10 okt 2023 15:45
I praktiken borde det betyda att alla taxibilar i Stockholm måste bytas till elbilar (eller gas). Redan idag är en stor andel elbilar, så steget borde inte vara så stort. Vilken förare kommer kunna säga att "Jag kör dig vartsomhelst, men inte inom eller genom citykärnan".
Det kommer troligen vara en låg prioriterad fråga för polisen att se till att det efterföljs. Med tanke på hur dåligt dubbdäcksförbudet efterföljs så är det nog inget problem i praktiken för en fossil taxi åka in och lämna/hämta några kunder.
Kan vara så. Men en viktig skillnad är att du kan läsa ut om det är en godkänd bil utifrån reg. plåten. Sätter dom upp kamerabevakning av samma typ som trängselkamerorna så blir det knepigare för den som vill köra med fossilbil i zonen.
Användarvisningsbild
Marsa
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 dec 2019 08:34

Re: Miljözon klass 3 i Stockholm

Inlägg av Marsa »

mikebike skrev: 10 okt 2023 14:21
Laddhybrider får köra i miljözonen...
Bara om de är tunga fordon...
Skoda Citigoe iV
Hyundai Ioniq 5 RWD Advance
Tesla Model Y
Hyundai Kona Electric
AvBokat Skoda Enyaq
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Miljözon klass 3 i Stockholm

Inlägg av mikebike »

Marsa skrev: 10 okt 2023 19:46
mikebike skrev: 10 okt 2023 14:21
Laddhybrider får köra i miljözonen...
Bara om de är tunga fordon...
De fyrhjuliga dieseldrivna EU-mopederna är tydligen också undantagna.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
toppo
elbilist
Inlägg: 201
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Miljözon klass 3 i Stockholm

Inlägg av toppo »

Teslabilen2023 skrev: 10 okt 2023 19:34
toppo skrev: 10 okt 2023 19:22
Teslabilen2023 skrev: 10 okt 2023 15:45
I praktiken borde det betyda att alla taxibilar i Stockholm måste bytas till elbilar (eller gas). Redan idag är en stor andel elbilar, så steget borde inte vara så stort. Vilken förare kommer kunna säga att "Jag kör dig vartsomhelst, men inte inom eller genom citykärnan".
Det kommer troligen vara en låg prioriterad fråga för polisen att se till att det efterföljs. Med tanke på hur dåligt dubbdäcksförbudet efterföljs så är det nog inget problem i praktiken för en fossil taxi åka in och lämna/hämta några kunder.
Kan vara så. Men en viktig skillnad är att du kan läsa ut om det är en godkänd bil utifrån reg. plåten. Sätter dom upp kamerabevakning av samma typ som trängselkamerorna så blir det knepigare för den som vill köra med fossilbil i zonen.
Absolut, men det finns inga kameror på Hornsgatan som varit miljözon klass 2 i flera år. Jag tror efterlevnaden blir tveksam tyvärr. Fossilbilar får gärna förbjudas i hela Stockholm för min del dock. :D
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Miljözon klass 3 i Stockholm

Inlägg av Bengt-re »

mikebike skrev: 10 okt 2023 20:52
Marsa skrev: 10 okt 2023 19:46
mikebike skrev: 10 okt 2023 14:21
Laddhybrider får köra i miljözonen...
Bara om de är tunga fordon...
De fyrhjuliga dieseldrivna EU-mopederna är tydligen också undantagna.
De är ju ohygglig bra på att släppa ut partiklar som på riktigt tar livet av folk. Gärna lite dubbdäck på det också....
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Miljözon klass 3 i Stockholm

Inlägg av Fredrik j »

Bengt-re skrev: 10 okt 2023 22:40
mikebike skrev: 10 okt 2023 20:52
Marsa skrev: 10 okt 2023 19:46
mikebike skrev: 10 okt 2023 14:21
Laddhybrider får köra i miljözonen...
Bara om de är tunga fordon...
De fyrhjuliga dieseldrivna EU-mopederna är tydligen också undantagna.
De är ju ohygglig bra på att släppa ut partiklar som på riktigt tar livet av folk. Gärna lite dubbdäck på det också....
Är det ett vanligt förekommande fordon i Stockholms innerstad? Jag vet inte.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 724
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Miljözon klass 3 i Stockholm

Inlägg av Dinsdale »

Med mindre än att man kameraövervakar gatorna och automatiskt bötfäller baserat på regnummer (vilket otroligt nog låter görbart) skulle det nog fungera. Misstänker dock att bilderna kommer visa att det bor onormalt många tomtar i området när de boende med fossilbilar alla går och inhandlar tomtemasker att sätta på sig när de kör förbi kameran (om man antar att det blir som med fartkameror, föraren ska bötfällas och inte bilägaren).
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Miljözon klass 3 i Stockholm

Inlägg av mikebike »

Fredrik j skrev: 10 okt 2023 22:47
Bengt-re skrev: 10 okt 2023 22:40
mikebike skrev: 10 okt 2023 20:52
Marsa skrev: 10 okt 2023 19:46
mikebike skrev: 10 okt 2023 14:21
Laddhybrider får köra i miljözonen...
Bara om de är tunga fordon...
De fyrhjuliga dieseldrivna EU-mopederna är tydligen också undantagna.
De är ju ohygglig bra på att släppa ut partiklar som på riktigt tar livet av folk. Gärna lite dubbdäck på det också....
Är det ett vanligt förekommande fordon i Stockholms innerstad? Jag vet inte.
Ja, särskilt på Östermalm. Ungdomar pendlar från Norrrort. De har haft parkeringsproblem kring Östra Real.
Östra Real ligger dock utanför den aktuella zonen, men generellt är de riktiga stinkbomber.
Sedan har vi alla mopeder som kör ut mat, överallt och alla tider på dygnet.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Teslabilen2023
Teslaägare
Inlägg: 185
Blev medlem: 06 mar 2023 11:35

Re: Miljözon klass 3 i Stockholm

Inlägg av Teslabilen2023 »

Viktigare blir signalen för den som ska skaffa ny bil och rör sig i innerstan. Särskilt om man ska investera i en bil till sin taxi- eller leveransrörelse. Att välja elbil istället för fossilbil blir ett enklare val om man vill vara säker på en hållbar investering.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Miljözon klass 3 i Stockholm

Inlägg av Mickep »

Detta måste givetvis kombineras m ed trängselskatt så att elbilarna skattar för sitt användade och kostnad för att administrera detta. fossilbilar får en bötesbelopp skickad till sig.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1558
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Miljözon klass 3 i Stockholm

Inlägg av Klintan »

Dinsdale skrev: 11 okt 2023 05:55
Med mindre än att man kameraövervakar gatorna och automatiskt bötfäller baserat på regnummer (vilket otroligt nog låter görbart) skulle det nog fungera. Misstänker dock att bilderna kommer visa att det bor onormalt många tomtar i området när de boende med fossilbilar alla går och inhandlar tomtemasker att sätta på sig när de kör förbi kameran (om man antar att det blir som med fartkameror, föraren ska bötfällas och inte bilägaren).
Här är det nog ägaransvar, som med trängselskatt.
Blev lite orolig härom veckan, körde in i Odense i slutet på september med en lånad tung husbil. Upptäckte i efterhand att de då hade miljözon för tunga fordon med kameraövervakning. Vissa källor hävdade att husbilen skulle omfattas, då skulle kontrollavgiften vara €1250 för en sväng in till stan för ett kortare ärende. Fick till sist ett svar att genom att den var PB-registrerad så gäller det ej. Efter 1/10 omfattas även personbilar, men då med kontrollavgift på €125 som kanske går att ta. Kameraövervakningen registrerar passage och faktura skickas automatiskt om bilen inte uppfyller kraven.
Elbilist sedan 2014
kaffekoko
Inlägg: 208
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: Miljözon klass 3 i Stockholm

Inlägg av kaffekoko »

Dinsdale skrev: 11 okt 2023 05:55
Med mindre än att man kameraövervakar gatorna och automatiskt bötfäller baserat på regnummer (vilket otroligt nog låter görbart) skulle det nog fungera. Misstänker dock att bilderna kommer visa att det bor onormalt många tomtar i området när de boende med fossilbilar alla går och inhandlar tomtemasker att sätta på sig när de kör förbi kameran (om man antar att det blir som med fartkameror, föraren ska bötfällas och inte bilägaren).
Ja görbart såklart. Men sverige har väldigt dålig kontroll på att lagarna följs. Man litar på att folk vill göra rätt för sig. Och därför är inte kontroller motiverade.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1558
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Miljözon klass 3 i Stockholm

Inlägg av Klintan »

Miljözoner och trängselavgifter verkar vara prioriterat, där missas inte många passager.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Miljözon klass 3 i Stockholm

Inlägg av Elof »

Symbolpolitik i klass med plastpåsskatten. Helt fel ände att angripa problemet. Dock ett mycket effektivt sätt att skapa problem för enskilda medborgare.
Användarvisningsbild
Teslabilen2023
Teslaägare
Inlägg: 185
Blev medlem: 06 mar 2023 11:35

Re: Miljözon klass 3 i Stockholm

Inlägg av Teslabilen2023 »

Elof skrev: 11 okt 2023 14:34
Symbolpolitik i klass med plastpåsskatten. Helt fel ände att angripa problemet. Dock ett mycket effektivt sätt att skapa problem för enskilda medborgare.
Det hade varit bättre att lägga på HELA innerstaden, men begränsa i steg 1 till taxi- och leveranstrafik (i alla fall för leveranser där man klarar sig med mindre skåp som idag finns eldrivna).

Den gruppen hade kunnat anpassa sig snabbare och haft bättre möjligheter att bära kostnaderna.
Skriv svar