Model X kunder

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

s1mon
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 okt 2023 10:34

Model X kunder

Inlägg av s1mon »

Hej Tesla Club Sweden!
Jag heter Simon och studerar första året på civilekonomprogrammet och läser just nu Marknadsföring. Jag håller på att göra en marknadsplan om Tesla Model X i mitt arbete och har efter försök på internet försökt att få fram information om vilka kunder det är som köper en Tesla model x men inte hittat det jag sökt. Jag vänder mig nu till er Model X kunder i forumet för ett försök att få reda på varför ni just köper den modellen? Exempelvis kan det vara miljötänk, storlek, snabbhet, stor familj, häftig, måsvingedörrararna? Jag är intresserad i varför ni just valde den modellen som slog ut dem övriga modellerna när det kom till ert köp!

Hälsningar, Simon
Användarvisningsbild
Grammi
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 25 dec 2016 20:05
Ort: Skara

Re: Model X kunder

Inlägg av Grammi »

2017 Fanns bara X en Nissan som 7 slits som el bil.
Så miljö och storlek.
Användarvisningsbild
Grammi
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 25 dec 2016 20:05
Ort: Skara

Re: Model X kunder

Inlägg av Grammi »

2017 Fanns bara X en Nissan som 7 slits som el bil.
Så miljö och storlek. Nissan hade för kort räckvidd.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10325
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model X kunder

Inlägg av Legato »

Eldrift är överlägset och vi har 4 barn och behöver därmed 6/7-sits.

Vi är inne på vår fjärde X nu.

Enda reella alternativet idag är Mercedes EQS SUV och den är alldeles för dyr IMO.

VW Buzz som väl snart kommer i 7-sits lockar lite pga betydligt lägre kostnader.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 638
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Model X kunder

Inlägg av CrazyGang »

Vi har förvisso ingen X men har under perioder funderar på att köpa en.

Argumenten för:
- komfort
- utrymmen
- extra sittplatser

Argumenten mot:
- dyr i inköp
- mycket dyr i drift

Har inte kunnat motivera att dubbla bilkostnaden jämfört med vår MY. X är en fin bil men det får att göra mycket kul för de extra pengarna den kostar. ;)
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Model X kunder

Inlägg av Teslared »

Det var den enda vettiga elbil med drag då vi köpte vår -18.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Model X kunder

Inlägg av spacecoin »

Enda elbilen med dragkrok 2019. Jag behöver inte de extra sittplatserna.
Användarvisningsbild
alseC
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 21 nov 2017 17:49

Re: Model X kunder

Inlägg av alseC »

I dec 2016 kom Model X som första elbil med drag och 5 sits och fyrhjulsdrift och tillgång till SuC i hela Europa i bilens livslängd inkluderat i priset. En rejäl dragbil och med klimatanläggning med värmepump. Fungerar som en utmärkt campingbil för 2 personer av fulllängd med formsydd luftmadrass. Sommaren 2018 körde vi till SyraCusa på Sicilien tor utan problem med laddning och det hade vi inte kunnat göra med någon annan elbil som fanns att välja på. I somras blev det Island runt och en helg på Färöarna och har också varit till Tornedalen och Helsingfors mfl långresor i Europa. Nu rullt över 54 kmil och den billigaste bil vi haft någonsin räknat per km.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10325
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model X kunder

Inlägg av Legato »

alseC skrev: 23 okt 2023 16:51
I dec 2016 kom Model X som första elbil med drag och 5 sits och fyrhjulsdrift och tillgång till SuC i hela Europa i bilens livslängd inkluderat i priset. En rejäl dragbil och med klimatanläggning med värmepump. Fungerar som en utmärkt campingbil för 2 personer av fulllängd med formsydd luftmadrass. Sommaren 2018 körde vi till SyraCusa på Sicilien tor utan problem med laddning och det hade vi inte kunnat göra med någon annan elbil som fanns att välja på. I somras blev det Island runt och en helg på Färöarna och har också varit till Tornedalen och Helsingfors mfl långresor i Europa. Nu rullt över 54 kmil och den billigaste bil vi haft någonsin räknat per km.
Köpte också min första i december 2016.

Någon värmepump hade dock inte X förrän väldigt nyligen när Palladium lanserades.

Riktigt coolt om du menar att du kört samma X alla 54k mil dock. Klarat dig utan batteribyte? Jag har en här hemma med 29k mil, men den fick nytt batteri vid 11k mil.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Daf
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 20 aug 2017 22:14
Ort: Tornedalen

Re: Model X kunder

Inlägg av Daf »

Ungefär samma anledning som övriga. Behov av drag och plats för stora hundar. Då-2017-var här laddöken med 15 mil till närmaste snabbladdare. Supercharger just nåbar på vintern med full laddning. Rimliga alternativ till Tesla saknades följdaktligen. Model S fanns inte med drag och bagaget är i lägsta laget för hundarna.

Vid inköp Sveriges nordligaste Tesla, under lång tid den östligaste. 19 k mil.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Model X kunder

Inlägg av Alfred »

Ville ha Tesla pga miljö och teknik.

Behövde X pga storlek (hade annan sjusitsig bil innan)

Hade innan köp mycket hellre kunnat välja modell med vanliga dörrar för att kunna sätta takbox, men efter köp hittade vi lösning med skidbox på dragkroken som vi nu föredrar framför takbox.

Och älskar falkdörrarna när småttingar ska in och ut ur barnstol. I synnerhet när det regnar. Trodde de skulle gå sönder, men har inte krånglat något trots att vi hunnit åka över 16000 mil.

Så trots att vettiga alternativ nu finns blir det antagligen så småningom en ny X. Det är den bästa bil vi någonsin haft. Allt annat vore ett nerköp.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
alseC
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 21 nov 2017 17:49

Re: Model X kunder

Inlägg av alseC »

Legato skrev: 23 okt 2023 19:37
alseC skrev: 23 okt 2023 16:51
I dec 2016 kom Model X som första elbil med drag och 5 sits och fyrhjulsdrift och tillgång till SuC i hela Europa i bilens livslängd inkluderat i priset. En rejäl dragbil och med klimatanläggning med värmepump. Fungerar som en utmärkt campingbil för 2 personer av fulllängd med formsydd luftmadrass. Sommaren 2018 körde vi till SyraCusa på Sicilien tor utan problem med laddning och det hade vi inte kunnat göra med någon annan elbil som fanns att välja på. I somras blev det Island runt och en helg på Färöarna och har också varit till Tornedalen och Helsingfors mfl långresor i Europa. Nu rullt över 54 kmil och den billigaste bil vi haft någonsin räknat per km.
Köpte också min första i december 2016.

Någon värmepump hade dock inte X förrän väldigt nyligen när Palladium lanserades.

Riktigt coolt om du menar att du kört samma X alla 54k mil dock. Klarat dig utan batteribyte? Jag har en här hemma med 29k mil, men den fick nytt batteri vid 11k mil.
Skrev fel med värmepump, men ändå förnämlig klimatanläggning med camp-mode, sommar som vinter.
Inget batteribyte så här långt (6 år 3 mån), bara bytt däck, bromsklossar fram 2ggr och bak i somras, 2 st 12V luftkompressorer, nedre styraxelknut (den nya med gummidamask) höger framhjulsnav, ABS sensor VB, 2 st laddportar yttre och 1 inre, batterisäkringen till ny utan litiumjon batterier, 1 st 12 V batteri, uppgraderat minnet (garanti) och CCS adapter och bytt spakcentrum /ratten. Ny backkamera och ställbara övre stag bakaxeln.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Model X kunder

Inlägg av Jwe »

Var det så att de tidiga exemplaren var monterade med större omsorg?
Har fortfarande en S 2015 som de 19000 första milen hade ett fel, därefter har det blivit en del.

X: en som köptes 2019 var av bedrövlig kvalitet.

Till trådskaparen:
Varför x, pga storlek och lastkapacitet (valde 5säten av denna anledning) och dragkrok och förväntan att X skulle vara lika hållbar/ problemfri som S hade varit dittills. Men det blev tyvärr inte så, men älskade konceptet och köper gärna en liknande men med bra rykte och fungerande serviceorganisation (även bra bilar slits).
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare
Inlägg: 240
Blev medlem: 03 feb 2016 21:43

Re: Model X kunder

Inlägg av MartinG »

Inne på Model X nr 2 nu, den första 2016 då jag ville ha en rymlig, snabb elbil med tillräcklig räckvidd. Och sen lite med hjärtat då jag var aktieägare och gillade vad Tesla och Musk då ville åstadkomma (det var innan han blev en galen Trumpist). Den andra köpte jag i våras för jag ville uppgradera den första. Det är en väldigt fin och mycket praktisk bil. Men dyr och servicen man upplever som Tesla-kund är i bästa fall väldigt ojämn. Man kan länge bli totalt ignorerad för att sen plötsligt få riktigt bra personlig service av någon eldsjäl.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Model X kunder

Inlägg av dstr »

Hade Model S innan och var på väg att byta till en nyare Model S.

Frun var med in till showroom'et för att välja färg på vår nästa S. Nu fanns inte kombinationen som vi ville ha med kort leveranstid, och så stod det en X där som vi kikade på i 2 minuter och kom fram till att den var rymligare som familjebil. Och den färgkombination vi ville ha fanns med kort leveranstid.

Anledningarna till att vi åker Tesla är:

1. ball teknisk pryl
2. prestandan
3. säkerheten
4. ekonomin
5. något annat
6. något tredje
7. ännu något oviktigt jag inte riktigt kommer ihåg eller kan sätta fingret på
8. miljöaspekten
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model X kunder

Inlägg av Bjelke »

dstr skrev: 24 okt 2023 14:42
Hade Model S innan och var på väg att byta till en nyare Model S.

Frun var med in till showroom'et för att välja färg på vår nästa S. Nu fanns inte kombinationen som vi ville ha med kort leveranstid, och så stod det en X där som vi kikade på i 2 minuter och kom fram till att den var rymligare som familjebil. Och den färgkombination vi ville ha fanns med kort leveranstid.

Anledningarna till att vi åker Tesla är:

1. ball teknisk pryl
2. prestandan
3. säkerheten
4. ekonomin
5. något annat
6. något tredje
7. ännu något oviktigt jag inte riktigt kommer ihåg eller kan sätta fingret på
8. miljöaspekten
Va!? Är model X rymligare än model S ??? :o :lol: ;p
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Model X kunder

Inlägg av dstr »

Bjelke skrev: 24 okt 2023 17:17

Va!? Är model X rymligare än model S ??? :o :lol: ;p
Ja, det var faktiskt så resonemanget gick. :)

Jag och frun trodde nog att skillnaden var betydligt mindre, men när man hade båda bilarna bredvid varandra så blev det tydligt.
Skriv svar