Model X kunder
Moderator: Redaktion
Model X kunder
Hej Tesla Club Sweden!
Jag heter Simon och studerar första året på civilekonomprogrammet och läser just nu Marknadsföring. Jag håller på att göra en marknadsplan om Tesla Model X i mitt arbete och har efter försök på internet försökt att få fram information om vilka kunder det är som köper en Tesla model x men inte hittat det jag sökt. Jag vänder mig nu till er Model X kunder i forumet för ett försök att få reda på varför ni just köper den modellen? Exempelvis kan det vara miljötänk, storlek, snabbhet, stor familj, häftig, måsvingedörrararna? Jag är intresserad i varför ni just valde den modellen som slog ut dem övriga modellerna när det kom till ert köp!
Hälsningar, Simon
Jag heter Simon och studerar första året på civilekonomprogrammet och läser just nu Marknadsföring. Jag håller på att göra en marknadsplan om Tesla Model X i mitt arbete och har efter försök på internet försökt att få fram information om vilka kunder det är som köper en Tesla model x men inte hittat det jag sökt. Jag vänder mig nu till er Model X kunder i forumet för ett försök att få reda på varför ni just köper den modellen? Exempelvis kan det vara miljötänk, storlek, snabbhet, stor familj, häftig, måsvingedörrararna? Jag är intresserad i varför ni just valde den modellen som slog ut dem övriga modellerna när det kom till ert köp!
Hälsningar, Simon
Re: Model X kunder
2017 Fanns bara X en Nissan som 7 slits som el bil.
Så miljö och storlek. Nissan hade för kort räckvidd.
Så miljö och storlek. Nissan hade för kort räckvidd.
Re: Model X kunder
Eldrift är överlägset och vi har 4 barn och behöver därmed 6/7-sits.
Vi är inne på vår fjärde X nu.
Enda reella alternativet idag är Mercedes EQS SUV och den är alldeles för dyr IMO.
VW Buzz som väl snart kommer i 7-sits lockar lite pga betydligt lägre kostnader.
Vi är inne på vår fjärde X nu.
Enda reella alternativet idag är Mercedes EQS SUV och den är alldeles för dyr IMO.
VW Buzz som väl snart kommer i 7-sits lockar lite pga betydligt lägre kostnader.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- CrazyGang
- Teslaägare
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
- Referralkod: ts.la/martin63489
Re: Model X kunder
Vi har förvisso ingen X men har under perioder funderar på att köpa en.
Argumenten för:
- komfort
- utrymmen
- extra sittplatser
Argumenten mot:
- dyr i inköp
- mycket dyr i drift
Har inte kunnat motivera att dubbla bilkostnaden jämfört med vår MY. X är en fin bil men det får att göra mycket kul för de extra pengarna den kostar.
Argumenten för:
- komfort
- utrymmen
- extra sittplatser
Argumenten mot:
- dyr i inköp
- mycket dyr i drift
Har inte kunnat motivera att dubbla bilkostnaden jämfört med vår MY. X är en fin bil men det får att göra mycket kul för de extra pengarna den kostar.
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Re: Model X kunder
I dec 2016 kom Model X som första elbil med drag och 5 sits och fyrhjulsdrift och tillgång till SuC i hela Europa i bilens livslängd inkluderat i priset. En rejäl dragbil och med klimatanläggning med värmepump. Fungerar som en utmärkt campingbil för 2 personer av fulllängd med formsydd luftmadrass. Sommaren 2018 körde vi till SyraCusa på Sicilien tor utan problem med laddning och det hade vi inte kunnat göra med någon annan elbil som fanns att välja på. I somras blev det Island runt och en helg på Färöarna och har också varit till Tornedalen och Helsingfors mfl långresor i Europa. Nu rullt över 54 kmil och den billigaste bil vi haft någonsin räknat per km.
Re: Model X kunder
Köpte också min första i december 2016.alseC skrev: ↑23 okt 2023 16:51I dec 2016 kom Model X som första elbil med drag och 5 sits och fyrhjulsdrift och tillgång till SuC i hela Europa i bilens livslängd inkluderat i priset. En rejäl dragbil och med klimatanläggning med värmepump. Fungerar som en utmärkt campingbil för 2 personer av fulllängd med formsydd luftmadrass. Sommaren 2018 körde vi till SyraCusa på Sicilien tor utan problem med laddning och det hade vi inte kunnat göra med någon annan elbil som fanns att välja på. I somras blev det Island runt och en helg på Färöarna och har också varit till Tornedalen och Helsingfors mfl långresor i Europa. Nu rullt över 54 kmil och den billigaste bil vi haft någonsin räknat per km.
Någon värmepump hade dock inte X förrän väldigt nyligen när Palladium lanserades.
Riktigt coolt om du menar att du kört samma X alla 54k mil dock. Klarat dig utan batteribyte? Jag har en här hemma med 29k mil, men den fick nytt batteri vid 11k mil.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Model X kunder
Ungefär samma anledning som övriga. Behov av drag och plats för stora hundar. Då-2017-var här laddöken med 15 mil till närmaste snabbladdare. Supercharger just nåbar på vintern med full laddning. Rimliga alternativ till Tesla saknades följdaktligen. Model S fanns inte med drag och bagaget är i lägsta laget för hundarna.
Vid inköp Sveriges nordligaste Tesla, under lång tid den östligaste. 19 k mil.
Vid inköp Sveriges nordligaste Tesla, under lång tid den östligaste. 19 k mil.
Re: Model X kunder
Ville ha Tesla pga miljö och teknik.
Behövde X pga storlek (hade annan sjusitsig bil innan)
Hade innan köp mycket hellre kunnat välja modell med vanliga dörrar för att kunna sätta takbox, men efter köp hittade vi lösning med skidbox på dragkroken som vi nu föredrar framför takbox.
Och älskar falkdörrarna när småttingar ska in och ut ur barnstol. I synnerhet när det regnar. Trodde de skulle gå sönder, men har inte krånglat något trots att vi hunnit åka över 16000 mil.
Så trots att vettiga alternativ nu finns blir det antagligen så småningom en ny X. Det är den bästa bil vi någonsin haft. Allt annat vore ett nerköp.
Behövde X pga storlek (hade annan sjusitsig bil innan)
Hade innan köp mycket hellre kunnat välja modell med vanliga dörrar för att kunna sätta takbox, men efter köp hittade vi lösning med skidbox på dragkroken som vi nu föredrar framför takbox.
Och älskar falkdörrarna när småttingar ska in och ut ur barnstol. I synnerhet när det regnar. Trodde de skulle gå sönder, men har inte krånglat något trots att vi hunnit åka över 16000 mil.
Så trots att vettiga alternativ nu finns blir det antagligen så småningom en ny X. Det är den bästa bil vi någonsin haft. Allt annat vore ett nerköp.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Re: Model X kunder
Skrev fel med värmepump, men ändå förnämlig klimatanläggning med camp-mode, sommar som vinter.Legato skrev: ↑23 okt 2023 19:37Köpte också min första i december 2016.alseC skrev: ↑23 okt 2023 16:51I dec 2016 kom Model X som första elbil med drag och 5 sits och fyrhjulsdrift och tillgång till SuC i hela Europa i bilens livslängd inkluderat i priset. En rejäl dragbil och med klimatanläggning med värmepump. Fungerar som en utmärkt campingbil för 2 personer av fulllängd med formsydd luftmadrass. Sommaren 2018 körde vi till SyraCusa på Sicilien tor utan problem med laddning och det hade vi inte kunnat göra med någon annan elbil som fanns att välja på. I somras blev det Island runt och en helg på Färöarna och har också varit till Tornedalen och Helsingfors mfl långresor i Europa. Nu rullt över 54 kmil och den billigaste bil vi haft någonsin räknat per km.
Någon värmepump hade dock inte X förrän väldigt nyligen när Palladium lanserades.
Riktigt coolt om du menar att du kört samma X alla 54k mil dock. Klarat dig utan batteribyte? Jag har en här hemma med 29k mil, men den fick nytt batteri vid 11k mil.
Inget batteribyte så här långt (6 år 3 mån), bara bytt däck, bromsklossar fram 2ggr och bak i somras, 2 st 12V luftkompressorer, nedre styraxelknut (den nya med gummidamask) höger framhjulsnav, ABS sensor VB, 2 st laddportar yttre och 1 inre, batterisäkringen till ny utan litiumjon batterier, 1 st 12 V batteri, uppgraderat minnet (garanti) och CCS adapter och bytt spakcentrum /ratten. Ny backkamera och ställbara övre stag bakaxeln.
Re: Model X kunder
Var det så att de tidiga exemplaren var monterade med större omsorg?
Har fortfarande en S 2015 som de 19000 första milen hade ett fel, därefter har det blivit en del.
X: en som köptes 2019 var av bedrövlig kvalitet.
Till trådskaparen:
Varför x, pga storlek och lastkapacitet (valde 5säten av denna anledning) och dragkrok och förväntan att X skulle vara lika hållbar/ problemfri som S hade varit dittills. Men det blev tyvärr inte så, men älskade konceptet och köper gärna en liknande men med bra rykte och fungerande serviceorganisation (även bra bilar slits).
Har fortfarande en S 2015 som de 19000 första milen hade ett fel, därefter har det blivit en del.
X: en som köptes 2019 var av bedrövlig kvalitet.
Till trådskaparen:
Varför x, pga storlek och lastkapacitet (valde 5säten av denna anledning) och dragkrok och förväntan att X skulle vara lika hållbar/ problemfri som S hade varit dittills. Men det blev tyvärr inte så, men älskade konceptet och köper gärna en liknande men med bra rykte och fungerande serviceorganisation (även bra bilar slits).
Re: Model X kunder
Inne på Model X nr 2 nu, den första 2016 då jag ville ha en rymlig, snabb elbil med tillräcklig räckvidd. Och sen lite med hjärtat då jag var aktieägare och gillade vad Tesla och Musk då ville åstadkomma (det var innan han blev en galen Trumpist). Den andra köpte jag i våras för jag ville uppgradera den första. Det är en väldigt fin och mycket praktisk bil. Men dyr och servicen man upplever som Tesla-kund är i bästa fall väldigt ojämn. Man kan länge bli totalt ignorerad för att sen plötsligt få riktigt bra personlig service av någon eldsjäl.
Re: Model X kunder
Hade Model S innan och var på väg att byta till en nyare Model S.
Frun var med in till showroom'et för att välja färg på vår nästa S. Nu fanns inte kombinationen som vi ville ha med kort leveranstid, och så stod det en X där som vi kikade på i 2 minuter och kom fram till att den var rymligare som familjebil. Och den färgkombination vi ville ha fanns med kort leveranstid.
Anledningarna till att vi åker Tesla är:
1. ball teknisk pryl
2. prestandan
3. säkerheten
4. ekonomin
5. något annat
6. något tredje
7. ännu något oviktigt jag inte riktigt kommer ihåg eller kan sätta fingret på
8. miljöaspekten
Frun var med in till showroom'et för att välja färg på vår nästa S. Nu fanns inte kombinationen som vi ville ha med kort leveranstid, och så stod det en X där som vi kikade på i 2 minuter och kom fram till att den var rymligare som familjebil. Och den färgkombination vi ville ha fanns med kort leveranstid.
Anledningarna till att vi åker Tesla är:
1. ball teknisk pryl
2. prestandan
3. säkerheten
4. ekonomin
5. något annat
6. något tredje
7. ännu något oviktigt jag inte riktigt kommer ihåg eller kan sätta fingret på
8. miljöaspekten
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model X kunder
Va!? Är model X rymligare än model S ??? ;pdstr skrev: ↑24 okt 2023 14:42Hade Model S innan och var på väg att byta till en nyare Model S.
Frun var med in till showroom'et för att välja färg på vår nästa S. Nu fanns inte kombinationen som vi ville ha med kort leveranstid, och så stod det en X där som vi kikade på i 2 minuter och kom fram till att den var rymligare som familjebil. Och den färgkombination vi ville ha fanns med kort leveranstid.
Anledningarna till att vi åker Tesla är:
1. ball teknisk pryl
2. prestandan
3. säkerheten
4. ekonomin
5. något annat
6. något tredje
7. ännu något oviktigt jag inte riktigt kommer ihåg eller kan sätta fingret på
8. miljöaspekten
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Model X kunder
Ja, det var faktiskt så resonemanget gick.
Jag och frun trodde nog att skillnaden var betydligt mindre, men när man hade båda bilarna bredvid varandra så blev det tydligt.