Förkonditionera manuellt

Tips du vill dela med dig om hur bilarna kan laddas. Laddkartor, laddkort, kontakter, utomlands, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Eszaraxe
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 jul 2022 07:35

Förkonditionera manuellt

Inlägg av Eszaraxe »

Kan jag starta förkonditionering av batteriet manuellt? Om jag inte har programmerat resan utan bara åker och vill svänga in och ladda vid en SC, kan jag då i förberedande syfte starta förkonditioneringen manuellt så det går snabbare att ladda?

Har en 3 och en Y.
Model 3 LR
Model Y LR
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 886
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Förkonditionera manuellt

Inlägg av Arctic Drifter »

Eszaraxe skrev:
Kan jag starta förkonditionering av batteriet manuellt? Om jag inte har programmerat resan utan bara åker och vill svänga in och ladda vid en SC, kan jag då i förberedande syfte starta förkonditioneringen manuellt så det går snabbare att ladda?

Har en 3 och en Y.
Nej, du behöver navigera till en SuC för att få igång förkonditioneringen.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Eszaraxe
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 jul 2022 07:35

Re: Förkonditionera manuellt

Inlägg av Eszaraxe »

Följdfrågan som kommer då är om det finns ett enkelt sätt att lägga till en SuC när man kör för att man vill ladda när man ändå ska stanna och äta till exempel, tidigare än vad navigationen föreslår? Det går ju att lägga till via appen men jag hittar inget smidigt sätt att göra det i bilen utan att plocka upp telefonen och göra det den vägen.
Model 3 LR
Model Y LR
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/erik69077

Re: Förkonditionera manuellt

Inlägg av lawgiver »

Eszaraxe skrev:
Följdfrågan som kommer då är om det finns ett enkelt sätt att lägga till en SuC när man kör för att man vill ladda när man ändå ska stanna och äta till exempel, tidigare än vad navigationen föreslår? Det går ju att lägga till via appen men jag hittar inget smidigt sätt att göra det i bilen utan att plocka upp telefonen och göra det den vägen.
Lägg till ett stopp som är en SuC och editera in på rätt position i resan...och ta bort det automatiskt beräknade stoppet om det inte sker automagiskt.
Hur du enkelt byter plats på flera destinationer i navigationen se:
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC

Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Användarvisningsbild
Eszaraxe
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 jul 2022 07:35

Re: Förkonditionera manuellt

Inlägg av Eszaraxe »

lawgiver skrev:
Eszaraxe skrev:
Följdfrågan som kommer då är om det finns ett enkelt sätt att lägga till en SuC när man kör för att man vill ladda när man ändå ska stanna och äta till exempel, tidigare än vad navigationen föreslår? Det går ju att lägga till via appen men jag hittar inget smidigt sätt att göra det i bilen utan att plocka upp telefonen och göra det den vägen.
Lägg till ett stopp som är en SuC och editera in på rätt position i resan...och ta bort det automatiskt beräknade stoppet om det inte sker automagiskt.
Hur du enkelt byter plats på flera destinationer i navigationen se:

Hur jag lägger till platser i navigationen och möblerar om i den har jag koll på men inte just hur jag lägger till en laddning och en SuC.
Som du svara så kräver det att jag vet vad jag ska skriva in, jag måste veta SuC'n ifråga och välja just det som stopp.

Om jag tex åker från Stockholm till Jönköping och bilen tycker jag ska ladda i Ödeshög, men jag vill hellre ladda i Nyköping för det passar med en kafferast där. I appen får jag enkelt upp förslag på vilka SuC som finns i närheten och kan lägga till ett stopp vid en SuC till min pågående navigation i bilen. Men motsvarande smidiga funktion hittar jag inte i bilen, dvs se var det finns en SuC och lägga till den som ett stopp. Bara för att jag lägger till Nyköping som stopp i mitt exempel så kommer det ju inte bli på SUC'n utan Nyköping centrum.

Men som jag förstår svaret så går det inte att göra det lika smidigt via bilens gränssnitt som i appen?
Model 3 LR
Model Y LR
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Förkonditionera manuellt

Inlägg av fth »

Eszaraxe skrev:
Men som jag förstår svaret så går det inte att göra det lika smidigt via bilens gränssnitt som i appen?
Du kan klicka på "blixten" i kartan i bilen, då får du upp en lista på närliggande SuC som du kan klicka på så navigerar bilen dit.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Eszaraxe
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 jul 2022 07:35

Re: Förkonditionera manuellt

Inlägg av Eszaraxe »

fth skrev:
Eszaraxe skrev:
Men som jag förstår svaret så går det inte att göra det lika smidigt via bilens gränssnitt som i appen?
Du kan klicka på "blixten" i kartan i bilen, då får du upp en lista på närliggande SuC som du kan klicka på så navigerar bilen dit.

/fth

Tack, ska titta och testa
Model 3 LR
Model Y LR
Oryd
Inlägg: 113
Blev medlem: 19 dec 2021 11:06

Re: Förkonditionera manuellt

Inlägg av Oryd »

Vid laddning av kall bil på morgonen och om du har kort sträcka till SuC verkar det inte hjälpa att värma bilen + förkonditionera kort sträcka för att batteriet ska bli varmt. Någon som har tips - hur få upp batterivärmen så att bilen är redo för SuC?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3780
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Förkonditionera manuellt

Inlägg av AAKEE »

Oryd skrev: 28 okt 2023 11:45
Vid laddning av kall bil på morgonen och om du har kort sträcka till SuC verkar det inte hjälpa att värma bilen + förkonditionera kort sträcka för att batteriet ska bli varmt. Någon som har tips - hur få upp batterivärmen så att bilen är redo för SuC?
Förkonditionera värmer bara batteriet om batteriet är minusgrader, eller kanske upp till 3C plus. Den värmer sannolikt inte batteriet till mer än 6-7C.
Det finns inte så många sätt utan att ha tex dragstrip mode som i Plaid eller S3XY buttons där man kan tvinga fram batterivärmning.

Köra hårt gör att batteriet värms av det men det är kanske ingen realistisk lösning att rekommendera.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar