Batteriförbrukning stillastående eller "avstängd"

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Sparren
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 okt 2023 14:13

Batteriförbrukning stillastående eller "avstängd"

Inlägg av Sparren »

Hej,
Jag är helt ny i elbilsvärlden och har nyligen beställt en MYLR.
Jag har försökt läsa på och insett att man inte bör sikta på att ha < 20% laddning vid destinationen.
En viktig anledning är vad jag förstått om det blir snökaos på vintern och man blir stående i stillasittande köer i flera timmar.

Finns det några nyckeltal hur många % batteri som förbrukas stillastående mellan +5 till -5? per timma?
Om det blir riktigt illa och batteriet går en bra bit under 20% i en sådan situation, hur mycket drar då bilen om man stänger av och hoppar in i ett annat fordon för att få värme?

Vi har ju haft några skräckscenarion här i sthlm där folk fått övernatta i sina bilar.
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Batteriförbrukning stillastående eller "avstängd"

Inlägg av Pasjostrom »

Menar du om du sitter kvar i bilen med bilen och värme igång?

Jag skulle gissa på ~2% i timmen för att hålla en okej temperatur i bilen.

Om du lämnar bilen så förbrukar den ingenting/väldigt lite. Men när temperaturen i batteriet sjunker så kan du förlora 5-10%. Tror aldrig jag förlorat mer än 8% när jag parkerade en varm bil efter en långkörning i -10-15 grader.

Hoppas det var svar på din fråga!
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Batteriförbrukning stillastående eller "avstängd"

Inlägg av Bengt-re »

Titta på prognoser och använd omdömme. Jag har varit ute i rejäla kaos på vintern och det gick bra. Bara att lägga på marginaler både i tid och laddning. Långsam körning i snökaos/plogtåg/kyla drar ganska mycket mer än landsvägskörning sommartid. Skapa marginal för det!

Räkna med att värme om du campar i bilen drar kanske 2kW så har du ett 50kWh batteri så går det 4% per timme. Beror såklar på hur kallt det är ute, hur varmt du har det i bilen, om bilen har värmepump, hur stor bilen är, hur mycket luft du blåser igenom bilen och så vidare, men mellan 1 och 4 kW då så har vi nog täckt det mesta. Gör matten.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Batteriförbrukning stillastående eller "avstängd"

Inlägg av tor-ake »

Vi åker mycket på vintervägar i södra Norrland och jag brukar ha som regel att man har med sig eller på sig kläder så att man klarar några timmar utan att frysa. Det kan ju hända andra saker där ute på vägarna. En filt som förstärkning kostar 150kr och tar inte mycket plats.

Att sitta med minimal värme, och ström att ladda allas telefoner och surfplattor drar inte mer än nån procent per timme, säg 800W så med 20% klarar man sig 8-10 timmar, sedan får man stänga av och konservera ström så man kommer till närmaste laddare.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3781
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteriförbrukning stillastående eller "avstängd"

Inlägg av AAKEE »

Sparren skrev: 01 nov 2023 18:01
Hej,
Jag är helt ny i elbilsvärlden och har nyligen beställt en MYLR.
Jag har försökt läsa på och insett att man inte bör sikta på att ha < 20% laddning vid destinationen.
En viktig anledning är vad jag förstått om det blir snökaos på vintern och man blir stående i stillasittande köer i flera timmar.

Finns det några nyckeltal hur många % batteri som förbrukas stillastående mellan +5 till -5? per timma?
Om det blir riktigt illa och batteriet går en bra bit under 20% i en sådan situation, hur mycket drar då bilen om man stänger av och hoppar in i ett annat fordon för att få värme?

Vi har ju haft några skräckscenarion här i sthlm där folk fått övernatta i sina bilar.
En Tesla med värmepump drar cirka 1kW vid någon enstaka minusgrad.
Det blir ~1.25% per timme för en 3/Y LR/P.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Batteriförbrukning stillastående eller "avstängd"

Inlägg av BrooklynS »

Sätt värmen på 10 grader och ha stolsvärmen på istället så sparar du mycket batteri vid längre stillestånd i kyla.
Tesla Y LR -22 EAP
Skriv svar