Hoppa tillval vinterdäck

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

sjc
Inlägg: 5
Blev medlem: 01 nov 2023 22:06

Hoppa tillval vinterdäck

Inlägg av sjc »

Hej,

Funderar på att hoppa tillvalet för vinterdäck och köpa vinterdäck separat som man sätter på de befintliga 21" Überturbine-fälgarna. Då borde man ju spara typ 15-20k. Vad har ni för tankar?
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 774
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Hoppa tillval vinterdäck

Inlägg av Jaegaern »

Det blir inte jättemycket billigare med tredjepart. Men vissa av däcken Tesla säljer har varit av äldre modell som då gett mer vägljud och sämre egenskaper än senare modeller. Medan de tar lika mycket betalt.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Hoppa tillval vinterdäck

Inlägg av SwedishAdvocate »

sjc skrev: 02 nov 2023 11:56
Hej,

Funderar på att hoppa tillvalet för vinterdäck och köpa vinterdäck separat som man sätter på de befintliga 21" Überturbine-fälgarna. Då borde man ju spara typ 15-20k. Vad har ni för tankar?
Som jag förstår dig så menar du att du ska byta däck på samma fälgar, så att du alltid har de här 21" Überturbine-fälgarna på bilen. Om bilen levereras med sommardäck så byter du endast däcken inför vintern. Och sen byter du således endast däcken igen till sommardäck när vintern är över. Osv...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Hoppa tillval vinterdäck

Inlägg av mikebike »

sjc skrev: 02 nov 2023 11:56
Hej,

Funderar på att hoppa tillvalet för vinterdäck och köpa vinterdäck separat som man sätter på de befintliga 21" Überturbine-fälgarna. Då borde man ju spara typ 15-20k. Vad har ni för tankar?
Köp en komplett uppsättning vinterdäck på 19" fälgar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
max001
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 02 jan 2017 19:49

Re: Hoppa tillval vinterdäck

Inlägg av max001 »

Med tanke på hur senfärdiga Tesla är, så tror jag att man ska hoppa tillvalet och köpa själv annorstädes. Såvida man nu inte absolut måste ha originalfälgar till även vinterdäcken.

Jag gjorde så när jag hämtade ut min bil i juni, och det gick hur smidigt som helst. Framför allt hade jag vinterdäcken levererade i tid.
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
sjc
Inlägg: 5
Blev medlem: 01 nov 2023 22:06

Re: Hoppa tillval vinterdäck

Inlägg av sjc »

SwedishAdvocate skrev: 02 nov 2023 14:01
Som jag förstår dig så menar du att du ska byta däck på samma fälgar, så att du alltid har de här 21" Überturbine-fälgarna på bilen. Om bilen levereras med sommardäck så byter du endast däcken inför vintern. Och sen byter du således endast däcken igen till sommardäck när vintern är över. Osv...
Exakt, precis så jag menar. Då borde det väl bara vara att hitta ett par bra 21' vinterdäck. Tesla har väl inte gjort något konstigt som gör att det är sjukt svårt att sätta på nya däck på fälgen?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Hoppa tillval vinterdäck

Inlägg av fth »

Jag lät kränga vinter-/sommardäck på mina 20”-fälgar (Model X) i flera år utan problem (iaf tills min däckfirma spårade ur och började förstöra istf kränga mina däck, men det är en annan historia :roll: ).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/niklas756762

Re: Hoppa tillval vinterdäck

Inlägg av nogren »

Det kan ju vara bra att ha i åtanke att moderna däck inte tål att krängas på/av hur många gånger som helst från en fälg.
Billigare, och smidigare, att sikta på 19" fälg + däck + ev. TPMS sensorer från 3:e part. Då kan du få tystare och snålare däck, med bättre vinterframkomlighet (smalare).
Jag valde 235/50R19 Nokian däck med schyssta fälgar och TPMS-sensorer för 24kkr.
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Skriv svar