Tesla balanserar inte rätt

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Tesla balanserar inte rätt

Inlägg av renes »

När jag körde i Polen i juni märkte jag att jag fick vibrationer runt 130-140 km/t. Bilen är ny, förresten, från början av juni.

När jag kom tillbaka bad jag Tesla kolla balansen, men de körde fram och tillbaka på E4 lite grann och sa att de inte märkte nåt, så de gjorde ingen balansering. Jag tvivlar på att de körde i 140.

Idag bytte jag till vinterhjul på Euromaster, bad dem också balansera sommarhjulen för att se om de var ur balans och det var de. Rejält. Alla 4 behövde balanseras om med resp, 25, 25, 50 och 60 gram. Inga små värden. Enl Euromaster killen fanns det vikter på hjulen, men de var alltså fel, så Tesla har balanserat dem men gjort det dåligt helt enkelt.

Så nu undrar jag naturligtvis om vinterhjulen har samma problem, men det återstår väl att se. De kommer ju till Euromaster komplett monterade och balanserade.

Så nu vet ni det också. Funderade på om jag skulle reklamera det här hos Tesla, men misstänker att det bara är ett bra sätt att bli besviken på dem.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 403
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Tesla balanserar inte rätt

Inlägg av DanneB »

Finns mycket de inte gör rätt. Alldeles för mycket..

Älskar min Tesla, men SC kommer jag undvika så mycket det går och välja andra ställen.
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Tesla balanserar inte rätt

Inlägg av Franz »

DanneB skrev: 08 nov 2023 19:32
Finns mycket de inte gör rätt. Alldeles för mycket..

Älskar min Tesla, men SC kommer jag undvika så mycket det går och välja andra ställen.
Uppenbarligen följer de hastighetsreglerna åtminstone :lol: . Jag tvivlar inte på att däcken var dåligt balanserade men jag skulle väldigt gärna vilja läsa den reklamationen ;).
Driver sajten Car.info
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Tesla balanserar inte rätt

Inlägg av tslaqqq »

DanneB skrev: 08 nov 2023 19:32
Finns mycket de inte gör rätt. Alldeles för mycket..

Älskar min Tesla, men SC kommer jag undvika så mycket det går och välja andra ställen.

Kanske enklast de sparkar alla anställda på SC så slipper dom ju diskutera kollektivavtal med facket och istället låter andra sköta deras service el köper in servicetekniker från ett annat bolag
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 403
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Tesla balanserar inte rätt

Inlägg av DanneB »

Franz skrev: 08 nov 2023 19:38
DanneB skrev: 08 nov 2023 19:32
Finns mycket de inte gör rätt. Alldeles för mycket..

Älskar min Tesla, men SC kommer jag undvika så mycket det går och välja andra ställen.
Uppenbarligen följer de hastighetsreglerna åtminstone :lol: . Jag tvivlar inte på att däcken var dåligt balanserade men jag skulle väldigt gärna vilja läsa den reklamationen ;).
Jo, säger ägaren att det är mellan 130-140km/t som problemet uppstår, lär de inte köra i de hastigheterna ändå. Annars tänker de väl att man ändå inte får köra så snabbt i Sverige, så det är ett ickeproblem. :roll: :lol:
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 403
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Tesla balanserar inte rätt

Inlägg av DanneB »

tslaqqq skrev: 08 nov 2023 20:27
DanneB skrev: 08 nov 2023 19:32
Finns mycket de inte gör rätt. Alldeles för mycket..

Älskar min Tesla, men SC kommer jag undvika så mycket det går och välja andra ställen.

Kanske enklast de sparkar alla anställda på SC så slipper dom ju diskutera kollektivavtal med facket och istället låter andra sköta deras service el köper in servicetekniker från ett annat bolag
Kan faktiskt inte bry mig mindre om SC vara eller inte vara, så länge de har så dålig service som de har. Det är illa när man hellre gör jobbet själv eller lämnar in sin Tesla till den lokala verkstaden på hörnet, istället för en märkesverkstad.

Om jag fattat det rätt från en annan tråd (här på forumet?), så kom det fram att Teslas service-personal jobbar på ackord. De har alltså en viss tid för att utföra specifika jobb. Om det är så så är ju utrymmet för felsökning noll och inget och de skickar iväg bilar som inte är färdiglagade.

Jag lämnade t.ex. in min bil för byte av dörrhandtag på bägge sidor fram. De byttes, men blev vindbrus från bägge rutorna, som om de var lite öppna. Lämnat in den för åtgärd två gånger utan att de lyckats åtgärda och senast sa de att det var inom "spec"........ Rutan sticker ut från "karossen" om man tittar utifrån, så det är ju ganska självklart att den sitter snett.
Roligt att åka runt med högt vindbrus på landsvägarna, när man kör 5-7000 mil per år. :roll:
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Tesla balanserar inte rätt

Inlägg av renes »

DanneB skrev: 08 nov 2023 20:56
Franz skrev: 08 nov 2023 19:38
DanneB skrev: 08 nov 2023 19:32
Finns mycket de inte gör rätt. Alldeles för mycket..

Älskar min Tesla, men SC kommer jag undvika så mycket det går och välja andra ställen.
Uppenbarligen följer de hastighetsreglerna åtminstone :lol: . Jag tvivlar inte på att däcken var dåligt balanserade men jag skulle väldigt gärna vilja läsa den reklamationen ;).
Jo, säger ägaren att det är mellan 130-140km/t som problemet uppstår, lär de inte köra i de hastigheterna ändå. Annars tänker de väl att man ändå inte får köra så snabbt i Sverige, så det är ett ickeproblem. :roll: :lol:
Som jag skrev i första inlägget så körde jag i Polen. Max hastighet är där på motorväg A1 140 km/t.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Tesla balanserar inte rätt

Inlägg av renes »

tslaqqq skrev: 08 nov 2023 20:27
DanneB skrev: 08 nov 2023 19:32
Finns mycket de inte gör rätt. Alldeles för mycket..

Älskar min Tesla, men SC kommer jag undvika så mycket det går och välja andra ställen.

Kanske enklast de sparkar alla anställda på SC så slipper dom ju diskutera kollektivavtal med facket och istället låter andra sköta deras service el köper in servicetekniker från ett annat bolag
Det bör nog klargöras att det var hjulen bilen levererades med som var dåligt balanserade. Så det hade nog gjorts på fabrik, inte på SC.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3781
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tesla balanserar inte rätt

Inlägg av AAKEE »

renes skrev: 08 nov 2023 19:13

När jag kom tillbaka bad jag Tesla kolla balansen, men de körde fram och tillbaka på E4 lite grann och sa att de inte märkte nåt, så de gjorde ingen balansering. Jag tvivlar på att de körde i 140.
Jag hade rejäla vibrationer från alla hjulen på min M3P 21 från leverans. Monterade egna vinterhjul efter några km körning från leveransen. Bokade service som passade ihop med mobteringsdags med sommarhjul så jag tönkte låta Tesla fixa det. Det skakade ganska rejält runt om.
Tesla ”Kände ingen obalans” och ”Det är helt normalt”. Kunde bero på ”finkänslig hjulupphängning” och något annat de skyllde på.
Riktigt pissigt att de inte ”kände”något, det märktes redan vid 50km/h och mina logfar visade att de hade prövat till minst 130 km/h.

Åkte hem, hade tillgång till (delägare i) balanseringsmaskin så jag löste det själv.
Minns inte exakt men det var någonstans 15-20g som krävdes på alla hjulen.

Vinterdäcken hade noll feeling av obalans, fick dem ombalanserade vid montering av BLE-sensorer, det blev lika bra.
Bytte sommardäcken förra sommaren på lokal verkstad, det blev lika bra.
De enda som inte klarade av att balansera däcken på bilen var Tesla själva, både på fabrik och SC klarade inte av att känna obalans trots att den skakade som en skadskjuten gris.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Tesla balanserar inte rätt

Inlägg av renes »

En positiv observation, dock: sommardäcken visar inga spår av snedslitning efter nästan 500 mil. Kollade noga.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Skriv svar