Långresa till Spanska Solkusten

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Sara4711
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 23 jul 2022 19:18
Referralkod: ts.la/sara9128

Långresa till Spanska Solkusten

Inlägg av Sara4711 »

På tisdag den 14 september kommer jag påbörja en långresa med min Tesla Model 3 RWD 2023 ner till Spanska solkusten. Min plan är att ta ca 2 veckor på mig dit ner så jag hinner turista på vägen. Jag planerar också att besöka diverse snabbladdare på vägen. Jag vill till exempel besöka en V4 Supercharger och kanske andra intressanta ställen på vägen.

Väl därnere kommer jag att stanna där i 6 månader. Under tiden därnere kommer jag också att göra diverse resor och hitta intressanta resemål.

Ni som vill följa mig kan göra det på min nya blog https://saratillspanien.blogspot.com/
M3 LR AWD PearlWhite -21, Facelift
MG4 Long Range Trophy med värmepump 2023
M3 Rear wheel drive Deep Blue Metallic 2023
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Långresa till Spanska Solkusten

Inlägg av taliz »

Var i Spanien och vad fick dig att välja den platsen? Antar att du jobbar remote?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Långresa till Spanska Solkusten

Inlägg av fth »

Jag körde till Barcelona senast 2018, och det var redan då inga som helst problem med laddning, idag är det väl typ 2-3ggr fler Superchargers längs vägen, så du behöver inte oroa dig för laddningen.

Tyskland har ju sina vanliga problem med vägarbeten och köer på autobahn, i princip alla gånger jag har kört söderut så har Tysklnad varit den långsammaste sträckan, trots "fri fart".

Frankrike och Spanien har dyra men oftast väldigt bra motorvägar, 130 km/h med få köer, tyvärr ofta rätt tråkigt placerade SuC, ofta vid lågprishotell utanför stadskärnor.

Rådet jag alltid ger är också att aldrig någonsin räkna med att destinationsladdning fungerar. Se det som en bonus, men rulla aldrig in med typ 5% SoC till ett hotel som utger sig för att ha laddplatser, min erfarenhet är att oddsen är sämre än 50/50 att det faktiskt stämmer.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Långresa till Spanska Solkusten

Inlägg av fth »

P.S. Frankrike och Spanien har väl fungerande elektronisk hastgihetsövervakning, så det är en mycket dålig idé att köra fortare än 130 km/h ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10329
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Långresa till Spanska Solkusten

Inlägg av Legato »

Vi körde till Fuengirola förra sommaren och trots att vi åkte en Audi E-tron så var det inga som helst problem, väldigt trevlig resa!

Håller helt med fth om att Tyskland alltid går långsammast. För oss ökade snittfarten ju längre söderut vi kom (samtidigt som tillåten högsta hastighet samtidigt minskade). På hemresan var det så mycket kö att vi var riktigt nära att missa båten, så ett tips är att allokera god tid till den sista sträckan i Tyskland och/eller att inte ha så lång sträcka att köra den dagen (givetvis lite beroende på färdväg dock) :roll:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3638
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Långresa till Spanska Solkusten

Inlägg av jonasl »

Spännande, har svärföräldrarna i Nerja några månader varje vinter och har varit där och hälsat på några gånger. Har funderat på att bila ner men inte riktigt kommit till skott. Vi skulle nog köra ner i ganska effektivt tempo dock och inte turista på vägen.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Långresa till Spanska Solkusten

Inlägg av fth »

Legato skrev: 09 nov 2023 13:25
Håller helt med fth om att Tyskland alltid går långsammast.
Jag testade faktiskt två vägar genom Tyskland på min Barcelona-resa 2018 på grund av detta, A7/A5 via Frankfurt på ditväg, och A1 via Köln/Luxemburg på hemväg för att försöka undvika vägarbeten/köer jag fick på ditvägen, men det var lika illa båda vägarna. :cry:

Är det någon som någonsin har lyckats susa igenom hela Tyskland med bra snittfart? :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Långresa till Spanska Solkusten

Inlägg av fth »

jonasl skrev: 09 nov 2023 13:35
Spännande, har svärföräldrarna i Nerja några månader varje vinter och har varit där och hälsat på några gånger. Har funderat på att bila ner men inte riktigt kommit till skott. Vi skulle nog köra ner i ganska effektivt tempo dock och inte turista på vägen.
Jag körde ensam till/från Barcelona med två övernattningar på vägen, för mig är det nog minimum iaf vid solotripp, och jag borde kanske haft tre stopp med tanke på den extra tiden det tog pga köer etc, sista etappen hem blev typ 23h istf planerade 14h :shock: .

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10329
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Långresa till Spanska Solkusten

Inlägg av Legato »

fth skrev: 09 nov 2023 13:38
Legato skrev: 09 nov 2023 13:25
Håller helt med fth om att Tyskland alltid går långsammast.
Jag testade faktiskt två vägar genom Tyskland på min Barcelona-resa 2018 på grund av detta, A7/A5 via Frankfurt på ditväg, och A1 via Köln/Luxemburg på hemväg för att försöka undvika vägarbeten/köer jag fick på ditvägen, men det var lika illa båda vägarna. :cry:

Är det någon som någonsin har lyckats susa igenom hela Tyskland med bra snittfart? :?

/fth

Mmm på vår förra långresa så åkte vi genom gamla Östtyskland hem. Det gick snabbare, men sämre med laddning, mat osv...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Långresa till Spanska Solkusten

Inlägg av fth »

Legato skrev: 09 nov 2023 13:56
Mmm på vår förra långresa så åkte vi genom gamla Östtyskland hem. Det gick snabbare, men sämre med laddning, mat osv...
Ja, där brukar det vara bättre, när vi åker till Kroatien etc tar vi den vägen, men ska man till Spanien blir det ju lite av en omväg ;)

F-n vet om man kanske ändå tjänar på det dock? :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Sara4711
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 23 jul 2022 19:18
Referralkod: ts.la/sara9128

Re: Långresa till Spanska Solkusten

Inlägg av Sara4711 »

taliz skrev: 09 nov 2023 09:59
Var i Spanien och vad fick dig att välja den platsen? Antar att du jobbar remote?
Jag kommer vara i Fuengirola på spanska solkusten. Jag känner en del personer i området därför blev just Fuengirola. Eftersom jag har gått i pension så kan jag styra min som jag själv vill och slipper tänka på jobb. :D
M3 LR AWD PearlWhite -21, Facelift
MG4 Long Range Trophy med värmepump 2023
M3 Rear wheel drive Deep Blue Metallic 2023
Användarvisningsbild
Sara4711
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 23 jul 2022 19:18
Referralkod: ts.la/sara9128

Re: Långresa till Spanska Solkusten

Inlägg av Sara4711 »

Legato skrev: 09 nov 2023 13:25
Vi körde till Fuengirola förra sommaren och trots att vi åkte en Audi E-tron så var det inga som helst problem, väldigt trevlig resa!

Håller helt med fth om att Tyskland alltid går långsammast. För oss ökade snittfarten ju längre söderut vi kom (samtidigt som tillåten högsta hastighet samtidigt minskade). På hemresan var det så mycket kö att vi var riktigt nära att missa båten, så ett tips är att allokera god tid till den sista sträckan i Tyskland och/eller att inte ha så lång sträcka att köra den dagen (givetvis lite beroende på färdväg dock) :roll:
Jag har valt att skippa Rödby Puttgarden den sträckan har jag åkt flera gånger så nu blir det istället att jag på nervägen kommer välja att åka över Öresundsbron och sedan över Stora Bält och in på danska fastlandet.
M3 LR AWD PearlWhite -21, Facelift
MG4 Long Range Trophy med värmepump 2023
M3 Rear wheel drive Deep Blue Metallic 2023
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Långresa till Spanska Solkusten

Inlägg av fth »

Sara4711 skrev: 09 nov 2023 15:55
Jag har valt att skippa Rödby Puttgarden den sträckan har jag åkt flera gånger så nu blir det istället att jag på nervägen kommer välja att åka över Öresundsbron och sedan över Stora Bält och in på danska fastlandet.
Helt rätt, jag kör alltid landvägen, av snålhet (fri SuC) och princip (fossilfärjor), ska man lite västerut så förlorar man inte särskilt mycket tid på det.

Skaffa brobizz om du ska åka mer än en resa under ett år, snabbare genom fållorna och rejäl rabatt på broavgiften.

Transponder för Franska och Spanska motorvägar är lite krångligare att skaffa, och tar nog lite för lång tid för att du skall hinna få det (jag har en, men jag har också fast adress i Frankrike, mycket enklare då).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10329
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Långresa till Spanska Solkusten

Inlägg av Legato »

Sara4711 skrev: 09 nov 2023 15:55
Legato skrev: 09 nov 2023 13:25
Vi körde till Fuengirola förra sommaren och trots att vi åkte en Audi E-tron så var det inga som helst problem, väldigt trevlig resa!

Håller helt med fth om att Tyskland alltid går långsammast. För oss ökade snittfarten ju längre söderut vi kom (samtidigt som tillåten högsta hastighet samtidigt minskade). På hemresan var det så mycket kö att vi var riktigt nära att missa båten, så ett tips är att allokera god tid till den sista sträckan i Tyskland och/eller att inte ha så lång sträcka att köra den dagen (givetvis lite beroende på färdväg dock) :roll:
Jag har valt att skippa Rödby Puttgarden den sträckan har jag åkt flera gånger så nu blir det istället att jag på nervägen kommer välja att åka över Öresundsbron och sedan över Stora Bält och in på danska fastlandet.
Jag hatar att köra genom Danmark så vi åkte Göteborg - Kiel.

Nästa gång hoppas jag på Nynäshamn till Tyskland eller Polen :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 170
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Långresa till Spanska Solkusten

Inlägg av airdrive »

Generellt brukar autobahn i Östtyska delen vara nyare, dvs mindre vägarbeten. På grund av mindre befolkningstäthet bättre flyt överlag. Sen hur det påverkar totalen är en helt annan femma men i väst brukar snittfarten inte bli så bra.
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 18 mar 2014 11:10
Ort: Birkastan, Stockholm

Re: Långresa till Spanska Solkusten

Inlägg av jans »

Kör ner till Katalonien ett par gånger om året. Har tröttnat på all stau i Tyskland och åker så mycket som möjligt i Frankrike i stället. Antingen runt eller via Luxemburg. Finns både trista och lite bättre SC i F, man får sovra. Tar också oftast Bält-broarna, både av snålhet och fossilallergi.
.
Model S P85+ Juni 2014
Användarvisningsbild
Sara4711
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 23 jul 2022 19:18
Referralkod: ts.la/sara9128

Re: Långresa till Spanska Solkusten

Inlägg av Sara4711 »

Den 20 Maj kommer jag att börja styra kosan hem mos Sverige igen efter att ha varit i Spanien i nästan 6 månader. Sitter just nu och funderar på vilken väg jag skall ta hem. Jag har gott om tid och tänker inte stressa hem. Kommer ta ca 2 veckor på mig i Europa och ca 1 vecka i Sverige och besöka lite vänner på vägen.

Är det någon som har tips på ställen att besöka i Europa?
M3 LR AWD PearlWhite -21, Facelift
MG4 Long Range Trophy med värmepump 2023
M3 Rear wheel drive Deep Blue Metallic 2023
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Långresa till Spanska Solkusten

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev: 09 nov 2023 14:13
Legato skrev: 09 nov 2023 13:56
Mmm på vår förra långresa så åkte vi genom gamla Östtyskland hem. Det gick snabbare, men sämre med laddning, mat osv...
Ja, där brukar det vara bättre, när vi åker till Kroatien etc tar vi den vägen, men ska man till Spanien blir det ju lite av en omväg ;)

F-n vet om man kanske ändå tjänar på det dock? :?

/fth
Det skiljer ju bara lite drygt 30mil på att åka närmaste vägen jämfört med att åka Östtyskland, över i brennerpasset och längs rivieran till Spanien.
Användarvisningsbild
Bernie
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 28 feb 2019 12:43

Re: Långresa till Spanska Solkusten

Inlägg av Bernie »

Sara4711 skrev: 25 apr 2024 20:50
Den 20 Maj kommer jag att börja styra kosan hem mos Sverige igen efter att ha varit i Spanien i nästan 6 månader. Sitter just nu och funderar på vilken väg jag skall ta hem. Jag har gott om tid och tänker inte stressa hem. Kommer ta ca 2 veckor på mig i Europa och ca 1 vecka i Sverige och besöka lite vänner på vägen.

Är det någon som har tips på ställen att besöka i Europa?
Gillar du ostron och skaldjur är Port Leucate i Frankrike ett bra stopp på vägen!

Körde någon dag i Lyon också, kan rekommendera det. Saluhallen i Lyon är en upplevelse (Les Halles de Lyon Paul Bocuse). Stadsparken Parc de la Tête d'Or var fint och härligt att promenera runt i.
Användarvisningsbild
OHt
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 09 nov 2017 19:36
Ort: Blidö

Re: Långresa till Spanska Solkusten

Inlägg av OHt »

Prova väg 75 i Frankrike den unviker ev trakikkoas i Lyon, om man besöker milau är den vägen helt fri från vägtullar. Sugen på ostron ? besök Valras på vägen dit, där finns ostron i gatukök, sista chansen att ta ett dopp i medelhavet oxå. innan man svänger norrut
Skriv svar