CCS adapter fungerar plötsligt inte?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

CCS adapter fungerar plötsligt inte?

Inlägg av Teslaspolen »

Hej,

Någon mer som råkat ut för att bilen plötsligt inte kan snabbladda med CCS adapter? Varken på SuC eller annan snabbladdare. Bilen blev strandad i natt i Sälen på vägen hem från Hemsedal. Bilen vägrade ladda på varken SuC (endast CCS) eller InCharge plötsligt. Fick AC ladda i nästan tre timmar för att ta sig till Mora, där accepterade bilen gamla SuC kontakten och supercharging.

Bilen var i veckan inne på andra reparationen på en månads tid, denna gång var det kylvätskan som larmade, verkar som CCS adaptern gett upp i samma veva på något vis?

Någon som råkat ut för liknande strul? Börjar bli många dyra fel och långa turer till service center nu, strax efter att bilen köpts ut från leasning...
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5519
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: CCS adapter fungerar plötsligt inte?

Inlägg av Gustafsson »

Överraskningar man inte vill ha! Uppdatera om felet när det är löst! Ser du fortfarande v3 laddarna i kartan? Är ccs ombygnade med i systeminfon i bilen? Tänkte om de ominstallerat nåt å glömt ccs enabling.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: CCS adapter fungerar plötsligt inte?

Inlägg av Bjelke »

Sånt vill man ju inte råka ut för någonsin :(
Har du haft möjlighet att testa en annan adapter?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 403
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: CCS adapter fungerar plötsligt inte?

Inlägg av DanneB »

Har hänt att min CCS-adapter inte velat lira några gånger, men då har jag hållt upp den lite precis i början, innan laddningen startar.
Verkar som om kommunikationen mellan laddstolpe och bil inte fungerar ibland, men ett litet lyft/ändring av vinkel i laddporten avhjälper det.
Så fort laddningen kommit igång, så släpper jag adaptern/kabeln om det skulle strula.
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: CCS adapter fungerar plötsligt inte?

Inlägg av Bjelke »

DanneB skrev: 02 maj 2023 00:44
Har hänt att min CCS-adapter inte velat lira några gånger, men då har jag hållt upp den lite precis i början, innan laddningen startar.
Verkar som om kommunikationen mellan laddstolpe och bil inte fungerar ibland, men ett litet lyft/ändring av vinkel i laddporten avhjälper det.
Så fort laddningen kommit igång, så släpper jag adaptern/kabeln om det skulle strula.
Samma här på båda bilarna, lyfter adaptern något uppåt under uppstart-fasen och då
funkar det oftast (men inte alltid).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
alseC
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 21 nov 2017 17:49

Re: CCS adapter fungerar plötsligt inte?

Inlägg av alseC »

Händer att jag inte får igång laddningen vid första försöket. Avbryter då med Teslaknappen och drar ur kontakten med adapter och sätter snabbt i dessa igen. Då fungerar det direkt som det ska.
Min rutin är att först docka på adaptern på kontakten och sedan trycka in den i bilens laddport.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Strandad igen med samma fel

Inlägg av Teslaspolen »

Nu var det dags igen. Strandad och kan inte snabbladda. Samma ort, Sälen/Lindvallen. Spelar ingen roll om jag försöker med Tesla Supercharger eller Vattenfalls snabbladdare hundra meter bort. Snabbladdade för en timme sedan i Mora och då var det inga problem, om än långsammare än vanligt.

Lyser rött, bilen säger att DC laddning misslyckades, Vattenfalls station säger att "Bilen gjorde något oväntat". AC laddning fungerar. Tricket med att lyfta handsken fungerar inte det heller.

Sedan sist så har CCS handsken bytts ut och bilen har laddad ett trettiotal gånger på CCS Supercharger.

BMS_u011 felmedelande.

Vad är det som händer egentligen?! :? Vad är oddsen för att bilen vägrar ladda på just två snabbladdningsstationer inom 100m från varandra, men att köra och snabbladda sig genom kontinenten är inga problem?
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: CCS adapter fungerar plötsligt inte?

Inlägg av Banane »

Jag hade problemet i somras. Kopplar det till att jag tvättade bilen med pågående laddning. Dvs risk för att det kom in vatten där det inte borde.

Efter några dagar började det fungera och sen har det inte varit några problem.

Eller så är det beroende på station. Jag hade problem i Kristianstad och i Slagelse vill jag minnas. Kom igång igen när jag passerade gränsen till Tyskland. Har dock för mig att jag testade i Kristianstad igen efter hemkomst och att det då fungerade även där.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: CCS adapter fungerar plötsligt inte?

Inlägg av Bjelke »

Vi har tex haft problem nästan varenda gång i Fullerö, och nästan aldrig på övriga… nån
enstaka gång har det blivit liknande i Gävle också men där verkar stationen ha problem
rent generellt (många som klagar på just den).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: CCS adapter fungerar plötsligt inte?

Inlägg av Teslaspolen »

Tre timmars AC laddning så tog vi oss fram med 6%. X:en är ju låst till 16Ax3. Segt!

Ska försöka med lite andra laddare, kanske till helgen. Snöstorm idag och skyfallsliknande regn imorgon är inte så lockande att vara ute och mecka i.

Men väldigt konstigt det här. V3 SuC i Borlänge går felfritt, men V3 SuC i Sälen samt Vattenfall 150 kW laddare i Sälen går inte. Testade så klart flera olika stolpar på båda ställena.

Det är något knas med laddluckan, den verkar inte rapportera status helt riktigt, bilen tror att den är öppen oftast fram tills att man börjar köra. Den klickar även ett antal gången innan lampan runt om laddporten tänds när man öppnar den. Den går inte att öppna alls med tryck på Teslakabel eller på själva luckan, men den öppnar med bilfjärr, appkontroll och kontroll på bilens skärm. Relaterat, möjligen?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: CCS adapter fungerar plötsligt inte?

Inlägg av fth »

Det är inte bara så enkelt att det handlar om glapp?

Min erfarenhet är att man på vissa platser måste trycka in kontakt+adapter rätt hårt i bilen en stund innan laddningen går igång, släpper jag sladden direkt den låser i bilen så startar det aldrig.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: CCS adapter fungerar plötsligt inte?

Inlägg av Banane »

Jag fick ett felmeddelande på skärmen också när det krånglade för mig. Kommer tyvärr inte ihåg exakt meddelande men det var något med laddning. Det försvann dock och sen laddade jag CCS runt halva Europa. Var lite nervöst i början så då höll vi oss till stationer som hade V2-laddare också utifall. Testade CCS-adaptern på alla ställen och efter 5-6 lyckade stopp så började jag chansa. Gick bra, blev väl 700 mil nånting.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: CCS adapter fungerar plötsligt inte?

Inlägg av Banane »

fth skrev: 02 nov 2023 10:29
Det är inte bara så enkelt att det handlar om glapp?

Min erfarenhet är att man på vissa platser måste trycka in kontakt+adapter rätt hårt i bilen en stund innan laddningen går igång, släpper jag sladden direkt den låser i bilen så startar det aldrig.

/fth
Hemma på min gamla Wall Connector har jag glapp. Då måste jag trycka handtaget nedåt och sen släppa upp det väldigt långsamt för att inte laddningen ska avbrytas. På "reseladdaren" är det inte alls så och Wall Connectorn laddar vår andrabil utan problem.

Jag fick ny "pin carrier" monterad i vintras. Jag kopplar det här problemet till den. Kanske även det andra felet med CCS-adaptern. Kanske kan man inte trycka in laddhandsken tillräckligt långt in?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: CCS adapter fungerar plötsligt inte?

Inlägg av fth »

Teslaspolen skrev: 02 nov 2023 10:10
Tre timmars AC laddning så tog vi oss fram med 6%. X:en är ju låst till 16Ax3. Segt!
Alla våra "gamla" X har iofs 3x24A, dvs 16.5kW, jag gissar att laddstolpen du använde levererade max 16A i det här fallet.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: CCS adapter fungerar plötsligt inte?

Inlägg av Teslaspolen »

fth skrev: 02 nov 2023 11:26
Teslaspolen skrev: 02 nov 2023 10:10
Tre timmars AC laddning så tog vi oss fram med 6%. X:en är ju låst till 16Ax3. Segt!
Alla våra "gamla" X har iofs 3x24A, dvs 16.5kW, jag gissar att laddstolpen du använde levererade max 16A i det här fallet.

/fth
Nej, den här bilen (juni 2017, 100D) är faktiskt låst till 16A/11 kW, finns en dyr uppgradering att köpa till som låser upp den men den är till 99% ovärt pengen. Laddstolpen jag stod vid levererar annars 22 kW.
fth skrev: 02 nov 2023 10:29
Det är inte bara så enkelt att det handlar om glapp?

Min erfarenhet är att man på vissa platser måste trycka in kontakt+adapter rätt hårt i bilen en stund innan laddningen går igång, släpper jag sladden direkt den låser i bilen så startar det aldrig.

/fth
Glapp på just en geografisk plats men ingen annanstans känns hyfsat osannolikt, adaptern fungerar på andra SuC V3 stationer utan fel.

Tryckte in med kabeln på olika vis som beskrevs från i våras men det hjälpte inte. Den ger upp inom ett par sekunder med rött ljus efter inkoppling, den står inte och "väntar" på något.

Jag kan ju absolut göra något fel, men det är konstigt att det bara är på ett ställe, med två olika CCS adaptrar. Men som sagt, vidare felsökning ska ske sedan får kanske en mobil service komma och titta på det.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: CCS adapter fungerar plötsligt inte?

Inlägg av fth »

Teslaspolen skrev: 02 nov 2023 12:03
Nej, den här bilen (juni 2017, 100D) är faktiskt låst till 16A/11 kW, finns en dyr uppgradering att köpa till som låser upp den men den är till 99% ovärt pengen. Laddstolpen jag stod vid levererar annars 22 kW.
Aha, skumt, en ren mjukvarulåsning alltså, det visste jag inte fanns på gamla X, gamla S kunde man ju välja "dubbel-laddare" som var en hårdvaru-uppgradering, men gamla X trodde jag samtliga hade 3x24A vid leverans.

Finns uppgraderingen kvar att köpa? Vissa gamla uppgraderingar har väl försvunnit, t.ex. upplåsning av 60 -> 75 etc.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5519
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: CCS adapter fungerar plötsligt inte?

Inlägg av Gustafsson »

Är det inte den gamla typen av ombordladdare om den bara tar 11kW? Knappast mjukvara där väl? Men jag vet inte…

Jag har på min 2018 bytt laddporten då den gick bananas för några år sedan. Fick ”rött ljus” allt oftare när jag laddade. Kostade drygt 5 papp att fixa. Hållt sedan dess. Med CCS adaptern blir det stora mekaniska påfrestningar på porten.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: CCS adapter fungerar plötsligt inte?

Inlägg av Teslaspolen »

Gustafsson skrev: 02 nov 2023 15:18
Är det inte den gamla typen av ombordladdare om den bara tar 11kW? Knappast mjukvara där väl? Men jag vet inte…

Jag har på min 2018 bytt laddporten då den gick bananas för några år sedan. Fick ”rött ljus” allt oftare när jag laddade. Kostade drygt 5 papp att fixa. Hållt sedan dess. Med CCS adaptern blir det stora mekaniska påfrestningar på porten.
Kan vara så, jag kommer bara ihåg att jag avfärdade att betala extra för lite mer kräm som i praktiken inte finns någonstans där vi långsamladdar ändå. Det kanske kom strax efter, men det spelar ingen roll i sammanhanget ändå.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5519
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: CCS adapter fungerar plötsligt inte?

Inlägg av Gustafsson »

Teslaspolen skrev: 02 nov 2023 16:43
Gustafsson skrev: 02 nov 2023 15:18
Är det inte den gamla typen av ombordladdare om den bara tar 11kW? Knappast mjukvara där väl? Men jag vet inte…

Jag har på min 2018 bytt laddporten då den gick bananas för några år sedan. Fick ”rött ljus” allt oftare när jag laddade. Kostade drygt 5 papp att fixa. Hållt sedan dess. Med CCS adaptern blir det stora mekaniska påfrestningar på porten.
Kan vara så, jag kommer bara ihåg att jag avfärdade att betala extra för lite mer kräm som i praktiken inte finns någonstans där vi långsamladdar ändå. Det kanske kom strax efter, men det spelar ingen roll i sammanhanget ändå.
Min förra 2015 hade ju 11 kW ombordladdare. Kostade 26000:- att uppgradera till 22kW, men avstod…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: CCS adapter fungerar plötsligt inte?

Inlägg av fth »

Gustafsson skrev: 02 nov 2023 16:52
Min förra 2015 hade ju 11 kW ombordladdare. Kostade 26000:- att uppgradera till 22kW, men avstod…
Dubbelladdare har dock aldrig funnits som tillval till X, men tydligen finns det bilar med 16A/11kW mjukvarustrypt effekt, jag trodde som sagt alla X som levererats hade 24A/16.5kW.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5519
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: CCS adapter fungerar plötsligt inte?

Inlägg av Gustafsson »

fth skrev: 02 nov 2023 17:21
Gustafsson skrev: 02 nov 2023 16:52
Min förra 2015 hade ju 11 kW ombordladdare. Kostade 26000:- att uppgradera till 22kW, men avstod…
Dubbelladdare har dock aldrig funnits som tillval till X, men tydligen finns det bilar med 16A/11kW mjukvarustrypt effekt, jag trodde som sagt alla X som levererats hade 24A/16.5kW.

/fth
Där ser man - forumet levererar på kunskapsfronten. Undrar vem på Tesla som trodde att de skulle få några inkomster att tala om genom att låsa upp den, då nästan all hemmaladdning ligger under 11 kW??
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: CCS adapter fungerar plötsligt inte?

Inlägg av fth »

Gustafsson skrev: 02 nov 2023 21:43
Där ser man - forumet levererar på kunskapsfronten. Undrar vem på Tesla som trodde att de skulle få några inkomster att tala om genom att låsa upp den, då nästan all hemmaladdning ligger under 11 kW??
Ja, känns som ett lite märkligt tillval, den här tråden var första gången jag hörde talas om den, jag trodde som sagt alla X hade 24A som standard från fabrik.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: CCS adapter fungerar plötsligt inte?

Inlägg av Teslaspolen »

Nu har jag äntligen haft chansen att testa lite. Hade teorin att CHAdeMO adaptern skulle kunna fungera i och med att gamla Teslakontaktens standard ska enligt vad som skrevs förr påminna mycket om just CHAdeMO i kommunikation. Nu var även första gången felet uppenbarade sig på annan plats än Sälen.

Åkte förbi en ort som har en CCS/CHAdeMO-laddare. CCS fungerade inte, samma fel som tidigare. CHAdeMO fungerar däremot precis som jag gissade på. Misstänker hårdvarufel någonstans i bilen med just CCS installationen. En serviceranger ska väl kunna lösa det tänker jag?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: CCS adapter fungerar plötsligt inte?

Inlägg av fth »

Teslaspolen skrev: 17 nov 2023 11:01
Nu har jag äntligen haft chansen att testa lite. Hade teorin att CHAdeMO adaptern skulle kunna fungera i och med att gamla Teslakontaktens standard ska enligt vad som skrevs förr påminna mycket om just CHAdeMO i kommunikation. Nu var även första gången felet uppenbarade sig på annan plats än Sälen.

Åkte förbi en ort som har en CCS/CHAdeMO-laddare. CCS fungerade inte, samma fel som tidigare. CHAdeMO fungerar däremot precis som jag gissade på. Misstänker hårdvarufel någonstans i bilen med just CCS installationen. En serviceranger ska väl kunna lösa det tänker jag?
Det kan inte vara just din CCS-adapter som är felaktig? Har du testat med en annan adapter? Det kanske går att få låna av någon annan Tesla-förare vid SuC för att testa lite snabbt?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: CCS adapter fungerar plötsligt inte?

Inlägg av Teslaspolen »

fth skrev: 17 nov 2023 11:29
Teslaspolen skrev: 17 nov 2023 11:01
Nu har jag äntligen haft chansen att testa lite. Hade teorin att CHAdeMO adaptern skulle kunna fungera i och med att gamla Teslakontaktens standard ska enligt vad som skrevs förr påminna mycket om just CHAdeMO i kommunikation. Nu var även första gången felet uppenbarade sig på annan plats än Sälen.

Åkte förbi en ort som har en CCS/CHAdeMO-laddare. CCS fungerade inte, samma fel som tidigare. CHAdeMO fungerar däremot precis som jag gissade på. Misstänker hårdvarufel någonstans i bilen med just CCS installationen. En serviceranger ska väl kunna lösa det tänker jag?
Det kan inte vara just din CCS-adapter som är felaktig? Har du testat med en annan adapter? Det kanske går att få låna av någon annan Tesla-förare vid SuC för att testa lite snabbt?

/fth
Ja, till historien hör att under sommarens semester tappades CCS adaptern bort och en ny införskaffades hos Tesla i Örebro. Två olika adaptrar med samma fel?
Skriv svar