Northvolt

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6388
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Northvolt

Inlägg av spacecoin »

ChrilleM skrev: 29 nov 2023 10:41
De är först sitt slag med järn och salt i princip. En helt ny teknik signerat Northvolt.
Antingen är du extremt dåligt påläst eller så jobbar du med marketing åt Northvolt.

Snabb Googling:
"The interest in Na-ion batteries keeps increasing and giving the impression that this technology is very close to reaching its breakout moment. This is particularly evident when looking at the sheer number of projects announced and the very ambitious plans by some manufacturers to deploy Na-ion EVs and reach commercial production of Na-ion batteries as early as 2023. These include announcements from: CATL, Chery, BYD, JAC / HiNa, Faradion, Natron, PNNL, and others, including for grid storage projects."
https://energypost.eu/sodium-ion-batter ... mpact-evs/
ChrilleM
Inlägg: 132
Blev medlem: 07 apr 2023 17:18

Re: Northvolt

Inlägg av ChrilleM »

RagWal skrev: 29 nov 2023 10:50
Ang Natriumjon-batterier. Har någon mer info?
Känns annars lite som NV plankat CATLs pressrelease från 2021.

CATL pressrelease 2021:
https://www.catl.com/en/news/665.html

NV pressrelease 2023:
https://northvolt.com/articles/northvolt-sodium-ion/

CATL är respekterad och etablerat företag, att Northvolt gör liknande satsningar som världens största spelare är snarare ett agerande som tyder på mognad och kompetens.
ChrilleM
Inlägg: 132
Blev medlem: 07 apr 2023 17:18

Re: Northvolt

Inlägg av ChrilleM »

spacecoin skrev: 29 nov 2023 11:10
ChrilleM skrev: 29 nov 2023 10:41
De är först sitt slag med järn och salt i princip. En helt ny teknik signerat Northvolt.
Antingen är du extremt dåligt påläst eller så jobbar du med marketing åt Northvolt.

Snabb Googling:
"The interest in Na-ion batteries keeps increasing and giving the impression that this technology is very close to reaching its breakout moment. This is particularly evident when looking at the sheer number of projects announced and the very ambitious plans by some manufacturers to deploy Na-ion EVs and reach commercial production of Na-ion batteries as early as 2023. These include announcements from: CATL, Chery, BYD, JAC / HiNa, Faradion, Natron, PNNL, and others, including for grid storage projects."
https://energypost.eu/sodium-ion-batter ... mpact-evs/
Satsningar sker på flera områden men Northvolt är först i sitt slag med sin teknik. Northvolt är en utmanare till de kinesiska tillverkarna, företaget måste hänga med i utvecklingen annars kommer de försvinna illa kvickt vilket man gör med denna breddning av produktportföljen.

Det är en helt naturlig utveckling! Northvolt måste satsa på R&D vilket man gör vilket är otroligt glädjande!
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7165
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Northvolt

Inlägg av fth »

ChrilleM skrev: 29 nov 2023 12:20
CATL är respekterad och etablerat företag, att Northvolt gör liknande satsningar som världens största spelare är snarare ett agerande som tyder på mognad och kompetens.
Det är kanske ingen som ifrågasätter denna satsning, snarare vad som skulle kunna göra det möjligt för Northvolt att lyckas lika bra eller bättre än dom redan etablerade drakarna i branschen.

Det vore förstås väldigt roligt, men jag har lite svårt att se vilka konkurrensmässiga fördelar dom har, nackdelarna och utmaningarna är däremot ganska lätta att identifiera. :?

/fth

Edit: Freudiansk felskrivning? Jag skrev konkursmässiga istf konkurrensmässiga, det var verkligen inte avsiktligt. :D
Senast redigerad av fth, redigerad totalt 1 gånger.
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Northvolt

Inlägg av mickeisol »

Jo det är ju lite fart på CATL.

https://insideevs.com/news/559587/catl- ... hai-tesla/

snabbt uppe i 60% produktion (av 80gwh)
Undrar hur mycket Northvolt har kommit upp i till dags dato?
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Northvolt

Inlägg av RagWal »

ChrilleM skrev: 29 nov 2023 12:20
RagWal skrev: 29 nov 2023 10:50
Ang Natriumjon-batterier. Har någon mer info?
Känns annars lite som NV plankat CATLs pressrelease från 2021.

CATL pressrelease 2021:
https://www.catl.com/en/news/665.html

NV pressrelease 2023:
https://northvolt.com/articles/northvolt-sodium-ion/

CATL är respekterad och etablerat företag, att Northvolt gör liknande satsningar som världens största spelare är snarare ett agerande som tyder på mognad och kompetens.
Jo men det i kombination med "Northvolt är först i sitt slag med sin teknik" gör att man undrar vad egentligen påstår mer än att du gillar Northvolt.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Northvolt

Inlägg av mickeisol »

Oavsett hur som helst "I sverige är vi världsledande" bara så att alla vet.
ChrilleM
Inlägg: 132
Blev medlem: 07 apr 2023 17:18

Re: Northvolt

Inlägg av ChrilleM »

fth skrev: 29 nov 2023 12:24
ChrilleM skrev: 29 nov 2023 12:20
CATL är respekterad och etablerat företag, att Northvolt gör liknande satsningar som världens största spelare är snarare ett agerande som tyder på mognad och kompetens.
Det är kanske ingen som ifrågasätter denna satsning, snarare vad som skulle kunna göra det möjligt för Northvolt att lyckas lika bra eller bättre än dom redan etablerade drakarna i branschen.
Är
Det vore förstås väldigt roligt, men jag har lite svårt att se vilka konkursmässiga fördelar dom har, nackdelarna och utmaningarna är däremot ganska lätta att identifiera. :?

/fth
Konkurrensensmässiga fördelar hoppas jag du syftar på. För att nå klimatmålen och ställa om från kol och olja så är Northvolt en viktig spelare. De tillverkar idag gröna batterier på grön el något batteritillverkarna i Kina inte kan. Batterierna i Kina är bruna och smutsiga. Här är Northvolt största USP och därför återvinningen är A och O för framtiden. Revolt kommer finnas tillgänglig i alla Northvolts större megafabriker. Ta t.ex. Scania som går i bräschen för en grön omställning.

Den stora USPen ligger såeledes i framtiden. När kraven höjs på gröna, återvinningsbara batterier kommer många tillverkare få det tufft medan Northvolt har allt på plats. Ett cirkulärt system byggs upp i detta nu som saknar motstycke.
ChrilleM
Inlägg: 132
Blev medlem: 07 apr 2023 17:18

Re: Northvolt

Inlägg av ChrilleM »

mickeisol skrev: 29 nov 2023 12:28
Jo det är ju lite fart på CATL.

https://insideevs.com/news/559587/catl- ... hai-tesla/

snabbt uppe i 60% produktion (av 80gwh)
Undrar hur mycket Northvolt har kommit upp i till dags dato?
Här måste Northvolt få fart. Jag är den första att säga det, det är oerhört viktigt att uppskalningen går som den ska. Att man stöter på vissa problem är helt naturligt i jättesatsningar som dessa.

Här är CATL ett föredöme, likaså BYD.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11633
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Northvolt

Inlägg av martinot »

ChrilleM skrev: 29 nov 2023 10:41
spacecoin skrev: 29 nov 2023 10:33
ChrilleM skrev: 29 nov 2023 10:11
Den mest avgörande komponenten. EU och biltillverkare idag vill ha en grön stämpel på sina batterier och då vågar jag påstå att de ledande biltillverkarna sneglar mot Northvolt 2030-2035.
Om det finns några "ledande biltillverkare" kvar i EU då... Största fördelen för NV så vitt jag vet är att EU-köpare slipper framtida strafftullar och det ger billigare frakt. Det är ju jättekul med nya fabrikssatsningar i Norr och så men jag tror inte NV har några direkta USP:ar.
Lyckas bara Northvolt skala upp sin produktion kommer många att få se upp. USPen är gröna batterier samt Revolt! Låg frakt är bara grädde på moset!
ChrilleM skrev: 29 nov 2023 10:11
Kollar vi längre fram i tiden kommer Northvolts gröna saltbatteri samt andra gröna lösningar göra Northvolt oberoende av Kina. Jag tror uppriktigt Kina kollar med storögda ögon om vad som sker i norra Sverige. Att idag leda utvecklingen på batterier i världen kan ändras snabbt, vi vet hur det gick för Nokia när de vägrade se in i framtiden!
Är sodium-ion-batterier något som Northvolt har en edge i menar du jfr CATL, BYD, Panasonic et.c.
De är först sitt slag med järn och salt i princip. En helt ny teknik signerat Northvolt.
Du talar om att Revolt är en USP för NV, men Revolt är väl enbart tänkt att sitta i Volvos/Geelys bilar, och inte säljas generellt på marknaden (eller har jag missat något)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7165
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Northvolt

Inlägg av fth »

ChrilleM skrev: 29 nov 2023 12:32

Konkurrensensmässiga fördelar hoppas jag du syftar på.
Absolut, korrigerade ovan, freudiansk felskrivning? :D
ChrilleM skrev: 29 nov 2023 12:32
Batterierna i Kina är bruna och smutsiga. Här är Northvolt största USP och därför återvinningen är A och O för framtiden.
Kina producerar redan idag mest förnyelsebar el i världen, nästan dubbelt så mycket som tvåan USA, även tillväxttakten är överlägset snabbast, om/när grön produktion blir en stark USP för batterier finns det inget öht som hindrar Kina att prioritera den gröna elen el till just batterifabriker, även återvinning går det förstås att komplettera befintlig produktion med i efterhand vid behov.

Utmaningen består snarare i att skala upp batteriproduktionen med lönsamhet, här har Northvolt fortfarande mycket att bevisa, det är mycket möjligt att dom lyckas, men, som sagt, utmaningarna är gigantiska och konkurrensen knivskarp, och det är mycket svårt att se några unika fördelar som Northvolt skulle ha.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
ChrilleM
Inlägg: 132
Blev medlem: 07 apr 2023 17:18

Re: Northvolt

Inlägg av ChrilleM »

martinot skrev: 29 nov 2023 12:42
ChrilleM skrev: 29 nov 2023 10:41
spacecoin skrev: 29 nov 2023 10:33
ChrilleM skrev: 29 nov 2023 10:11
Den mest avgörande komponenten. EU och biltillverkare idag vill ha en grön stämpel på sina batterier och då vågar jag påstå att de ledande biltillverkarna sneglar mot Northvolt 2030-2035.
Om det finns några "ledande biltillverkare" kvar i EU då... Största fördelen för NV så vitt jag vet är att EU-köpare slipper framtida strafftullar och det ger billigare frakt. Det är ju jättekul med nya fabrikssatsningar i Norr och så men jag tror inte NV har några direkta USP:ar.
Lyckas bara Northvolt skala upp sin produktion kommer många att få se upp. USPen är gröna batterier samt Revolt! Låg frakt är bara grädde på moset!
ChrilleM skrev: 29 nov 2023 10:11
Kollar vi längre fram i tiden kommer Northvolts gröna saltbatteri samt andra gröna lösningar göra Northvolt oberoende av Kina. Jag tror uppriktigt Kina kollar med storögda ögon om vad som sker i norra Sverige. Att idag leda utvecklingen på batterier i världen kan ändras snabbt, vi vet hur det gick för Nokia när de vägrade se in i framtiden!
Är sodium-ion-batterier något som Northvolt har en edge i menar du jfr CATL, BYD, Panasonic et.c.
De är först sitt slag med järn och salt i princip. En helt ny teknik signerat Northvolt.
Du talar om att Revolt är en USP för NV, men Revolt är väl enbart tänkt att sitta i Volvos/Geelys bilar, och inte säljas generellt på marknaden (eller har jag missat något)?
Om du tänker recycling verksamheten gäller det alla och inte bara Volvo. Låter som ren desinformation att det bara skulle gälla Volvo.
ChrilleM
Inlägg: 132
Blev medlem: 07 apr 2023 17:18

Re: Northvolt

Inlägg av ChrilleM »

fth skrev: 29 nov 2023 13:02
ChrilleM skrev: 29 nov 2023 12:32

Konkurrensensmässiga fördelar hoppas jag du syftar på.
Absolut, korrigerade ovan, freudiansk felskrivning? :D
ChrilleM skrev: 29 nov 2023 12:32
Batterierna i Kina är bruna och smutsiga. Här är Northvolt största USP och därför återvinningen är A och O för framtiden.
Kina producerar redan idag mest förnyelsebar el i världen, nästan dubbelt så mycket som tvåan USA, även tillväxttakten är överlägset snabbast, om/när grön produktion blir en stark USP för batterier finns det inget öht som hindrar Kina att prioritera den gröna elen el till just batterifabriker, även återvinning går det förstås att komplettera befintlig produktion med i efterhand vid behov.

Utmaningen består snarare i att skala upp batteriproduktionen med lönsamhet, här har Northvolt fortfarande mycket att bevisa, det är mycket möjligt att dom lyckas, men, som sagt, utmaningarna är gigantiska och konkurrensen knivskarp, och det är mycket svårt att se några unika fördelar som Northvolt skulle ha.

/fth
Det är skillnad på förnybart och förnybart. Alla kan slänga ihop en snygg folder med hållbarhetslösningar men kärnfrågan kvarstår. Är Kinas solceller speciellt miljövänliga? Knappast. Återvinningen av batterier är knappast något du slänger ihop i en handvändning utan de ligger år efter Northvolt och Redwood.

Uppskalningen är det viktiga. Samt uppbackningen av företaget. Northvolt måste få samma förutsättningar som CATL, BYD och Gotion fått i Kina. USA stödjer nu dessa satsningar men Sverige och Europa måste till med något liknande. Goldman och Blackrock ser långsiktigt på Northvolt. Vinsterna och välfärd kommer komma, kanske inte i år men Norrland kommer bada i pengar om Northvolt får rätt stöd. Vi måste alla stödja dessa projekt som Hybrit, H2GS och Northvolt. Annars finns risken att vi hamnar på efterkälken.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6388
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Northvolt

Inlägg av spacecoin »

ChrilleM skrev: 29 nov 2023 16:19
fth skrev: 29 nov 2023 13:02
ChrilleM skrev: 29 nov 2023 12:32

Konkurrensensmässiga fördelar hoppas jag du syftar på.
Absolut, korrigerade ovan, freudiansk felskrivning? :D
ChrilleM skrev: 29 nov 2023 12:32
Batterierna i Kina är bruna och smutsiga. Här är Northvolt största USP och därför återvinningen är A och O för framtiden.
Kina producerar redan idag mest förnyelsebar el i världen, nästan dubbelt så mycket som tvåan USA, även tillväxttakten är överlägset snabbast, om/när grön produktion blir en stark USP för batterier finns det inget öht som hindrar Kina att prioritera den gröna elen el till just batterifabriker, även återvinning går det förstås att komplettera befintlig produktion med i efterhand vid behov.

Utmaningen består snarare i att skala upp batteriproduktionen med lönsamhet, här har Northvolt fortfarande mycket att bevisa, det är mycket möjligt att dom lyckas, men, som sagt, utmaningarna är gigantiska och konkurrensen knivskarp, och det är mycket svårt att se några unika fördelar som Northvolt skulle ha.

/fth
Det är skillnad på förnybart och förnybart. Alla kan slänga ihop en snygg folder med hållbarhetslösningar men kärnfrågan kvarstår. Är Kinas solceller speciellt miljövänliga? Knappast. Återvinningen av batterier är knappast något du slänger ihop i en handvändning utan de ligger år efter Northvolt och Redwood.

Uppskalningen är det viktiga. Samt uppbackningen av företaget. Northvolt måste få samma förutsättningar som CATL, BYD och Gotion fått i Kina. USA stödjer nu dessa satsningar men Sverige och Europa måste till med något liknande. Goldman och Blackrock ser långsiktigt på Northvolt. Vinsterna och välfärd kommer komma, kanske inte i år men Norrland kommer bada i pengar om Northvolt får rätt stöd. Vi måste alla stödja dessa projekt som Hybrit, H2GS och Northvolt. Annars finns risken att vi hamnar på efterkälken.
Jag tycker att du säger saker som låter som marknadsföring, apropå "snygg folder"...
På vilket sätt är Northvolt som Redwood, och på vilket sätt är t ex CATL inte det?
ChrilleM
Inlägg: 132
Blev medlem: 07 apr 2023 17:18

Re: Northvolt

Inlägg av ChrilleM »

https://norran.se/bli-prenumerant/artik ... kr-dp_week

Fantastiskt utbyte, oerhört smart agerat. Anställda i NoVo (Northvolt/Volvos egna företag) går utbildning på Northvolt Ett i Skellefteå i 18 mån för att sedan åka tillbaka till Göteborg och kunna praktiskt taget allting gällande batteritillverkningen.

Detta kommer underlätta något oerhört när NoVo drar igång sin upprampning något som saknades när R&D fabriken Labs byggdes i Västerås.

Oerhört glädjande!
ChrilleM
Inlägg: 132
Blev medlem: 07 apr 2023 17:18

Re: Northvolt

Inlägg av ChrilleM »

spacecoin skrev: 29 nov 2023 16:23
ChrilleM skrev: 29 nov 2023 16:19
fth skrev: 29 nov 2023 13:02
ChrilleM skrev: 29 nov 2023 12:32

Konkurrensensmässiga fördelar hoppas jag du syftar på.
Absolut, korrigerade ovan, freudiansk felskrivning? :D
ChrilleM skrev: 29 nov 2023 12:32
Batterierna i Kina är bruna och smutsiga. Här är Northvolt största USP och därför återvinningen är A och O för framtiden.
Kina producerar redan idag mest förnyelsebar el i världen, nästan dubbelt så mycket som tvåan USA, även tillväxttakten är överlägset snabbast, om/när grön produktion blir en stark USP för batterier finns det inget öht som hindrar Kina att prioritera den gröna elen el till just batterifabriker, även återvinning går det förstås att komplettera befintlig produktion med i efterhand vid behov.

Utmaningen består snarare i att skala upp batteriproduktionen med lönsamhet, här har Northvolt fortfarande mycket att bevisa, det är mycket möjligt att dom lyckas, men, som sagt, utmaningarna är gigantiska och konkurrensen knivskarp, och det är mycket svårt att se några unika fördelar som Northvolt skulle ha.

/fth
Det är skillnad på förnybart och förnybart. Alla kan slänga ihop en snygg folder med hållbarhetslösningar men kärnfrågan kvarstår. Är Kinas solceller speciellt miljövänliga? Knappast. Återvinningen av batterier är knappast något du slänger ihop i en handvändning utan de ligger år efter Northvolt och Redwood.

Uppskalningen är det viktiga. Samt uppbackningen av företaget. Northvolt måste få samma förutsättningar som CATL, BYD och Gotion fått i Kina. USA stödjer nu dessa satsningar men Sverige och Europa måste till med något liknande. Goldman och Blackrock ser långsiktigt på Northvolt. Vinsterna och välfärd kommer komma, kanske inte i år men Norrland kommer bada i pengar om Northvolt får rätt stöd. Vi måste alla stödja dessa projekt som Hybrit, H2GS och Northvolt. Annars finns risken att vi hamnar på efterkälken.
Jag tycker att du säger saker som låter som marknadsföring, apropå "snygg folder"...
På vilket sätt är Northvolt som Redwood, och på vilket sätt är t ex CATL inte det?
Vad jag tycker och tänker är oviktigt. Det är fakta på bordet som gäller. Revolt är snart igång, jag ser inga sådana tendenser hos CATL.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6388
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Northvolt

Inlägg av spacecoin »

ChrilleM skrev: 29 nov 2023 16:31
Vad jag tycker och tänker är oviktigt. Det är fakta på bordet som gäller. Revolt är snart igång, jag ser inga sådana tendenser hos CATL.
https://www.catl.com/en/solution/recycling/
https://en.brunp.com.cn/intro/2.html
ChrilleM
Inlägg: 132
Blev medlem: 07 apr 2023 17:18

Re: Northvolt

Inlägg av ChrilleM »

spacecoin skrev: 29 nov 2023 16:43
ChrilleM skrev: 29 nov 2023 16:31
Vad jag tycker och tänker är oviktigt. Det är fakta på bordet som gäller. Revolt är snart igång, jag ser inga sådana tendenser hos CATL.
https://www.catl.com/en/solution/recycling/
https://en.brunp.com.cn/intro/2.html
Glädjande, men tveksamt om de är up and running? Alltid bra med konkurrens!
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5337
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Northvolt

Inlägg av Nicke Nyfiken »

ChrilleM skrev: 29 nov 2023 17:50
spacecoin skrev: 29 nov 2023 16:43
ChrilleM skrev: 29 nov 2023 16:31
Vad jag tycker och tänker är oviktigt. Det är fakta på bordet som gäller. Revolt är snart igång, jag ser inga sådana tendenser hos CATL.
https://www.catl.com/en/solution/recycling/
https://en.brunp.com.cn/intro/2.html
Glädjande, men tveksamt om de är up and running? Alltid bra med konkurrens!
Är Revolt up and running då?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11633
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Northvolt

Inlägg av martinot »

ChrilleM skrev: 29 nov 2023 16:12
martinot skrev: 29 nov 2023 12:42
ChrilleM skrev: 29 nov 2023 10:41
spacecoin skrev: 29 nov 2023 10:33
ChrilleM skrev: 29 nov 2023 10:11
Den mest avgörande komponenten. EU och biltillverkare idag vill ha en grön stämpel på sina batterier och då vågar jag påstå att de ledande biltillverkarna sneglar mot Northvolt 2030-2035.
Om det finns några "ledande biltillverkare" kvar i EU då... Största fördelen för NV så vitt jag vet är att EU-köpare slipper framtida strafftullar och det ger billigare frakt. Det är ju jättekul med nya fabrikssatsningar i Norr och så men jag tror inte NV har några direkta USP:ar.
Lyckas bara Northvolt skala upp sin produktion kommer många att få se upp. USPen är gröna batterier samt Revolt! Låg frakt är bara grädde på moset!
ChrilleM skrev: 29 nov 2023 10:11
Kollar vi längre fram i tiden kommer Northvolts gröna saltbatteri samt andra gröna lösningar göra Northvolt oberoende av Kina. Jag tror uppriktigt Kina kollar med storögda ögon om vad som sker i norra Sverige. Att idag leda utvecklingen på batterier i världen kan ändras snabbt, vi vet hur det gick för Nokia när de vägrade se in i framtiden!
Är sodium-ion-batterier något som Northvolt har en edge i menar du jfr CATL, BYD, Panasonic et.c.
De är först sitt slag med järn och salt i princip. En helt ny teknik signerat Northvolt.
Du talar om att Revolt är en USP för NV, men Revolt är väl enbart tänkt att sitta i Volvos/Geelys bilar, och inte säljas generellt på marknaden (eller har jag missat något)?
Om du tänker recycling verksamheten gäller det alla och inte bara Volvo. Låter som ren desinformation att det bara skulle gälla Volvo.
Tänkte på NOVO Energy AB.

Återanvändning av batterieceller är det många bolag i världen som arbetar på.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
ChrilleM
Inlägg: 132
Blev medlem: 07 apr 2023 17:18

Re: Northvolt

Inlägg av ChrilleM »

martinot skrev: 29 nov 2023 18:11
ChrilleM skrev: 29 nov 2023 16:12
martinot skrev: 29 nov 2023 12:42
ChrilleM skrev: 29 nov 2023 10:41
spacecoin skrev: 29 nov 2023 10:33

Om det finns några "ledande biltillverkare" kvar i EU då... Största fördelen för NV så vitt jag vet är att EU-köpare slipper framtida strafftullar och det ger billigare frakt. Det är ju jättekul med nya fabrikssatsningar i Norr och så men jag tror inte NV har några direkta USP:ar.
Lyckas bara Northvolt skala upp sin produktion kommer många att få se upp. USPen är gröna batterier samt Revolt! Låg frakt är bara grädde på moset!

Är sodium-ion-batterier något som Northvolt har en edge i menar du jfr CATL, BYD, Panasonic et.c.
De är först sitt slag med järn och salt i princip. En helt ny teknik signerat Northvolt.
Du talar om att Revolt är en USP för NV, men Revolt är väl enbart tänkt att sitta i Volvos/Geelys bilar, och inte säljas generellt på marknaden (eller har jag missat något)?
Om du tänker recycling verksamheten gäller det alla och inte bara Volvo. Låter som ren desinformation att det bara skulle gälla Volvo.
Tänkte på NOVO Energy AB.

Återanvändning av batterieceller är det många bolag i världen som arbetar på.
"When Revolt Ett opens early next year, about 75% of its material feedstock will be battery manufacturing waste from Skellefteå, and it will have an initial capacity of 8,500 t. It will eventually expand to 125,000 t, funneled from a network of preprocessing facilities similar to Hydrovolt that will be located around Europe."
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11633
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Northvolt

Inlägg av martinot »

ChrilleM skrev: 29 nov 2023 16:19
Goldman och Blackrock ser långsiktigt på Northvolt.
Goldman Sachs verkar dock ha minskat ner lite på sina innehav i NV under 2023.
ChrilleM skrev: 29 nov 2023 16:19
Vinsterna och välfärd kommer komma, kanske inte i år men Norrland kommer bada i pengar om Northvolt får rätt stöd. Vi måste alla stödja dessa projekt som Hybrit, H2GS och Northvolt.
Självklart är det lätt för alla företag att "bada i pengar" om man får en massa miljarder i subventioner som vi skattebetalare står för.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7165
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Northvolt

Inlägg av fth »

ChrilleM skrev: 29 nov 2023 18:17
"When Revolt Ett opens early next year, about 75% of its material feedstock will be battery manufacturing waste from Skellefteå, and it will have an initial capacity of 8,500 t. It will eventually expand to 125,000 t, funneled from a network of preprocessing facilities similar to Hydrovolt that will be located around Europe."
Den kapacitet som dom kommer att nå "eventually" om/när dom har byggt ett antal faciliteter över hela Eruopa är alltså den nivå CATL/Brunp redan är på idag.
brunp.jpg
Just saying...

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
ChrilleM
Inlägg: 132
Blev medlem: 07 apr 2023 17:18

Re: Northvolt

Inlägg av ChrilleM »

Northvolt har tydligen gjort avtryck i Quebec, innan ens fabriken har börjat byggas har över 3000 ansökningar kommit in till företaget. Oerhört glädjande att etableringen uppskattas och att det är massivt tryck för jobb. Kommer förmodligen bli väldigt lätt att hitta personal där då Quebec är en techub.
ChrilleM
Inlägg: 132
Blev medlem: 07 apr 2023 17:18

Re: Northvolt

Inlägg av ChrilleM »

Oerhört glädjande att Tyskland rättade till sin blunder och säkrar pengarna för fabriken i Heide. Ett mycket klokt beslut av tyskarna, risken har annars funnits att landet hamnat på efterkälken mot Kina, USA och Sverige. En glädjes dag som säkrar Northvolts etablering i Heide.

https://etn.se/index.php/nyheter/70619- ... antag.html
Skriv svar