Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av pejvic »

iAkita skrev: 29 nov 2023 20:04
Fosilfri2035 skrev: 29 nov 2023 19:41
iAkita skrev: 29 nov 2023 19:31
Airlift skrev: 29 nov 2023 19:27
iAkita skrev: 29 nov 2023 17:44
Återigen, det där har ingen relevans för om ett interimistiskt beslut kan fattas utan att motparten först får yttra sig. Möjligtvis har det relevans för målet i sig och tingsrättens slutliga beslut, men det är inte prövat ännu.
Myndighetsutövning smäller högre än postnord. Det är inte en fråga om strejkbryteri att tesla får hämta skyltar själva, då vare sig skylttillverkaren eller TS är uttagna i sympatistrejk, emedan postnord är det.
Du anser att det inte är relevant, men jag får nog välja att inte ge dig erkännande i den saken.
Alltså skriver vi ens om samma sak? Jag försöker föra en diskussion om under vilka förutsättningar en domstol kan fatta interimistiska beslut utan om motparten först får möjlighet att yttra sig, samt om de har befogenhet att tvinga en myndighet att delegera delar av sitt myndighetsuppdrag till ett av rätten utpekat privat företag. Du verkar svara på något helt annat. Citerade du fel inlägg?
Jag tror att han svarade på rätt inlägg. Han valde dock att inte svara supertydligt och pedagogiskt i form av att hänvisa till att det kan röra sig om myndighetsutövning.
Därmed behöver inte motparten besvara eftersom lagen är väldigt tydlig och TS roll är att förmedla skyltarna så ett interimistiskt beslut är solklart.

Sen som jag skrev tidigare så kommer frågan om huruvida TS har gjort rätt i att endast ha ett alternativ för distributionskanaler av deras produkter.
Därmed så är frågan större men klart är det att TS ska förmedla registreringsskyltar oavsett strejk/sympatiåtgärder.

Sen har vi den andra stämningen som avser besluta om PostNord kan genomföra sympatiåtgärder i och med det avtal som ingått med TS.
Jag tar det en gång till: 15:e kapitlet, 5:e paragrafen, 3:e stycket, säger absolut noll och intet om någon av dessa saker. Interimistiska beslut utan att motparten först får yttra sig får endast fattas om det ligger fara i dröjsmål. Det vill säga en sabotagerisk. Så är uppenbart inte fallet i det här målet och det tror jag inte någon förnekar.

Men jag lägger ner den här diskussionen, eftersom ingen verkar vara intresserad av att sätta sig in i det tillämpliga lagrummet utan hellre diskuterar frågor som regleras i ett helt annat lagrum. Diskussionen blir menlös om man inte diskuterar samma sak. Så jag föreslår att vi pausar den till det finns ny information i målet. Jag kommer iallafall göra det.
'

men alla försöker ju säga samma sak här, och du förstår ej skillnaden i Solnadomen mot Norrköpingsdomen.
Då är det ju ingen idé? så helt klart dags att pausa den diskussionen :|
Haft alla 3/Y
iAkita
elbilist
Inlägg: 2537
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

Profion skrev: 29 nov 2023 21:20
iAkita skrev: 29 nov 2023 20:04
Fosilfri2035 skrev: 29 nov 2023 19:41
iAkita skrev: 29 nov 2023 19:31
Airlift skrev: 29 nov 2023 19:27


Myndighetsutövning smäller högre än postnord. Det är inte en fråga om strejkbryteri att tesla får hämta skyltar själva, då vare sig skylttillverkaren eller TS är uttagna i sympatistrejk, emedan postnord är det.
Du anser att det inte är relevant, men jag får nog välja att inte ge dig erkännande i den saken.
Alltså skriver vi ens om samma sak? Jag försöker föra en diskussion om under vilka förutsättningar en domstol kan fatta interimistiska beslut utan om motparten först får möjlighet att yttra sig, samt om de har befogenhet att tvinga en myndighet att delegera delar av sitt myndighetsuppdrag till ett av rätten utpekat privat företag. Du verkar svara på något helt annat. Citerade du fel inlägg?
Jag tror att han svarade på rätt inlägg. Han valde dock att inte svara supertydligt och pedagogiskt i form av att hänvisa till att det kan röra sig om myndighetsutövning.
Därmed behöver inte motparten besvara eftersom lagen är väldigt tydlig och TS roll är att förmedla skyltarna så ett interimistiskt beslut är solklart.

Sen som jag skrev tidigare så kommer frågan om huruvida TS har gjort rätt i att endast ha ett alternativ för distributionskanaler av deras produkter.
Därmed så är frågan större men klart är det att TS ska förmedla registreringsskyltar oavsett strejk/sympatiåtgärder.

Sen har vi den andra stämningen som avser besluta om PostNord kan genomföra sympatiåtgärder i och med det avtal som ingått med TS.
Jag tar det en gång till: 15:e kapitlet, 5:e paragrafen, 3:e stycket, säger absolut noll och intet om någon av dessa saker. Interimistiska beslut utan att motparten först får yttra sig får endast fattas om det ligger fara i dröjsmål. Det vill säga en sabotagerisk. Så är uppenbart inte fallet i det här målet och det tror jag inte någon förnekar.

Men jag lägger ner den här diskussionen, eftersom ingen verkar vara intresserad av att sätta sig in i det tillämpliga lagrummet utan hellre diskuterar frågor som regleras i ett helt annat lagrum. Diskussionen blir menlös om man inte diskuterar samma sak. Så jag föreslår att vi pausar den till det finns ny information i målet. Jag kommer iallafall göra det.
Den springande punkten i ditt resonemang tycks var att din tolkning av betydelsen "Om det är fara i dröjsmål" (saxat ur RB Kap 15 5§ 3st) är annan än den av Norrköpings Tingsrätt.
En bedömning av "fara" i detta hänseende skulle kunna vara hotet mot kärandes möjlighet till att sälja bilar utan att beredas möjlighet att erhålla registreringsskyltar.
Äsch, nu kan jag ju inte låta bli att svara i alla fall eftersom du framför en i sammanhanget relevant synpunkt. Såvitt jag förstår så är det inte så ”fara” i dröjsmål definieras i lagens mening. Faran ska bestå i att det föreligger en kvalificerad sabotagerisk, vilket Solnas tingsrätt resonerat kring i de delar av sitt beslut som jag saxat in nedan.
Skärmbild 2023-11-28 163930.png
Jämför det med att jag var skyldig dig en massa pengar eller förvaltade dina tillgångar och sen inte lät dig få tillgång till dessa som stipulerat. Du lämnar därmed in en stämningsansökan för att få ut dina tillgångar. Du kan även yrka på att rätten fattar ett interimistiskt beslut utan att motparten få yttra sig, om du anser att det ligger fara i dröjsmål. Sådan fara skulle till exempel kunna bestå i att motparten kan förstöra dokumentation som påvisar att du är ägare till tillgångarna/skulden, eller flytta tillgångarna så att de inte längre är tillgängliga för dig/myndigheterna även om rätten bifaller din stämningsansökan efter målet behandlats. Om rätten inte anser att en sådan fara i dröjsmål, alltså sabotagerisk, föreligger, så ska motparten få möjlighet att yttra sig innan rätten fattar ett eventuellt interimistiskt beslut.

Norrköpings tingsrätt har inte motiverat vari faran/sabotagerisken består i sitt beslut, varför graden av tidsnöd var så stor så att Transportstyrelsen inte skulle beredas utrymme att yttra sig innan beslutet, eller gjort en analys av hur stor den varaktiga skadan skulle vara om Transportstyrelsen beretts möjlighet att yttra sig. Tesla har inte heller i sin stämningsansökan framfört att det föreligger fara i dröjsmål.

Det är alltså inte att Norrköpings tingsrätt har fattat ett interimistiskt beslut i sig som jag ifrågasätter, det har jag inga synpunkter på, utan att de gjorde det utan att Transportstyrelsen gavs möjlighet att först yttra sig.

Dessutom är deras beslutet motsägelsefullt, i och med att de gav Transportstyrelsen sju dagar på sig att följa deras beslut och inte vidtog några andra åtgärder för att undanröja faran i dröjsmål, vad den nu må vara. Om de förelåg fara i dröjsmål skulle beslutet gälla omedelbart. Annars kunde de likaväl beviljat Transportstyrelsen tre dagar för att inkomma med ett yttrande innan de fattade ett eventuellt interimistiskt beslut. Precis som Solna tingsrätt gjorde.

Utöver det så är det fortfarande ett frågetecken om en Tingsrätt har befogenhet att besluta om att en myndighet ska tvingas delegera en del av sitt myndighetsuppdrag till ett av tingsrätten utpekat privat företag, utan upphandling, säkerhetskontroller, och så vidare. Just vad det gäller det senare har ju Transportmyndigheten genomlevt en skandal i närtid som de nog inte gärna vill se upprepas. Norrköpings tingsrätt verkar inte ha beaktat dessa aspekter/konsekvenser i sitt beslut.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Harry Haffa
Inlägg: 64
Blev medlem: 27 nov 2023 23:22

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Harry Haffa »

iAkita skrev: 29 nov 2023 19:31
Airlift skrev: 29 nov 2023 19:27
iAkita skrev: 29 nov 2023 17:44
Återigen, det där har ingen relevans för om ett interimistiskt beslut kan fattas utan att motparten först får yttra sig. Möjligtvis har det relevans för målet i sig och tingsrättens slutliga beslut, men det är inte prövat ännu.
Myndighetsutövning smäller högre än postnord. Det är inte en fråga om strejkbryteri att tesla får hämta skyltar själva, då vare sig skylttillverkaren eller TS är uttagna i sympatistrejk, emedan postnord är det.
Du anser att det inte är relevant, men jag får nog välja att inte ge dig erkännande i den saken.
Alltså skriver vi ens om samma sak? Jag försöker föra en diskussion om under vilka förutsättningar en domstol kan fatta interimistiska beslut utan om motparten först får möjlighet att yttra sig, samt om de har befogenhet att tvinga en myndighet att delegera delar av sitt myndighetsuppdrag till ett av rätten utpekat privat företag. Du verkar svara på något helt annat. Citerade du fel inlägg?
Tingsrätten i Norrköping fattade ett beslut som du inte gillar uppenbarligen. Deal with it..!
Solna Tingsrätt håller du med om för att det passar dig bättre.
Så tolkar jag det och du får ju också tycka vad du vill.
Men att du fortsätter pumpa inlägg om att Norrköpings Tingsrätt har gjort fel leder inte någonstans.
De har fattat ett interimsbeslut och ett sådant leder i 11 fall av 10 till ett slutligt beslut i likhet med interimsbeslutet.

Att de båda tingsrätterna fattade olika beslut är ju självklart för att det är en myndighet som totalt höll på att göra bort sig. Så Tingsrätten räddade helt enkelt ansiktet på Transportstyrelsen som verkligen höll på att sätta sig i skiten.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 946
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av agehall »

iAkita skrev: 29 nov 2023 17:41
Jaha. Det gör det väl inte mindre intressant att ta del av den information inifrån Tesla som han förmedlar?

Men för all del, jag ska inte störa de som hellre för en diskussion baserad på lösa spekulationer och antaganden än lyssnar på någon som faktiskt har insikt i frågan. Framförallt vill jag inte vara delaktig i en diskussion där något som kan liknas vid politisk åsiktsregistrering används för att misstänkliggöra sina meningsmotståndare och för att slippa kommentera sakfrågan i sig.
Jag tror du misstolkar det vi försöker säga och jag har inte haft tid att förtydliga förens nu.

Det jag egentligen ville få fram tidigare, är att man måste applicera källkritik på allt idag. Tobias kopplingar till Partiet gör att det kan finnas orsak att tro att han gör en större poäng av att strejka än den genomsnittlige anställde hos Tesla.

Vi ska inte förringa att Tobias är modig som ställer upp med både namn, bild och röst för kampen han och IF Metall för, men jag kan inte låta bli att tänka att det i botten är ett politiskt utspel från hans sida. Jag kan mycket väl tänka mig att detta är början till en ny karriär i Partiet för att driva arbetsmarknadsfrågor - han har ju trots allt varit utsatt för en arbetsgivare som vägrar följa den svenska modellen vilket torde vara en fin merit.

Jag vill inte vara den som bara förkastar alla bevis och bortförklarar saker och ting till Teslas fördel, men för mig går logiken fortfarande inte ihop. OM det nu är så att IF Metall har ett stort stöd bland de anställda så är det väldigt konstigt att man inte presenterar obestridbara siffror på det. Istället håller man på och trixar med procentsatser och antydningar vilket de kommer undan med då ingen journalist vågar ställa de tuffa frågorna till dem. Det hade inte heller varit något problem att hitta några fler strejkande arbetare som kan tänka sig ställa upp men det verkar vara smått omöjligt.

Kombinera det med ersättningen som erbjuds och de andra konstigheterna och jag tycker det luktar värre än rutten surströmming...
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
iAkita
elbilist
Inlägg: 2537
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

agehall skrev: 29 nov 2023 22:53
iAkita skrev: 29 nov 2023 17:41
Jaha. Det gör det väl inte mindre intressant att ta del av den information inifrån Tesla som han förmedlar?

Men för all del, jag ska inte störa de som hellre för en diskussion baserad på lösa spekulationer och antaganden än lyssnar på någon som faktiskt har insikt i frågan. Framförallt vill jag inte vara delaktig i en diskussion där något som kan liknas vid politisk åsiktsregistrering används för att misstänkliggöra sina meningsmotståndare och för att slippa kommentera sakfrågan i sig.
Jag tror du misstolkar det vi försöker säga och jag har inte haft tid att förtydliga förens nu.

Det jag egentligen ville få fram tidigare, är att man måste applicera källkritik på allt idag. Tobias kopplingar till Partiet gör att det kan finnas orsak att tro att han gör en större poäng av att strejka än den genomsnittlige anställde hos Tesla.

Vi ska inte förringa att Tobias är modig som ställer upp med både namn, bild och röst för kampen han och IF Metall för, men jag kan inte låta bli att tänka att det i botten är ett politiskt utspel från hans sida. Jag kan mycket väl tänka mig att detta är början till en ny karriär i Partiet för att driva arbetsmarknadsfrågor - han har ju trots allt varit utsatt för en arbetsgivare som vägrar följa den svenska modellen vilket torde vara en fin merit.

Jag vill inte vara den som bara förkastar alla bevis och bortförklarar saker och ting till Teslas fördel, men för mig går logiken fortfarande inte ihop. OM det nu är så att IF Metall har ett stort stöd bland de anställda så är det väldigt konstigt att man inte presenterar obestridbara siffror på det. Istället håller man på och trixar med procentsatser och antydningar vilket de kommer undan med då ingen journalist vågar ställa de tuffa frågorna till dem. Det hade inte heller varit något problem att hitta några fler strejkande arbetare som kan tänka sig ställa upp men det verkar vara smått omöjligt.

Kombinera det med ersättningen som erbjuds och de andra konstigheterna och jag tycker det luktar värre än rutten surströmming...

Tack för förtydligandet. Jag vill varken spekulera i Tobias motivation för att ställa upp i intervjun eller i hans framtida karriärsplaner. Men jag måste säga att jag är förvånad över att så många reagerat negativt på intervjun så de vill misstänkliggöra honom som person.

Personligen tycker jag att han ger en balanserad bild av konflikten och vad anledningen att han strejkar är. Han framhäver vad som är positivt med att jobba hos Tesla och vad han anser kan bli bättre. Han bekräftar inte fackens bild av att det förekommit förtäckta hot eller att Tesla meddelat sina anställda att det är lägstanivån som gäller om de skulle teckna kollektivavtal. Han bekräftar inte heller att det tagits in utländska strejkbrytare, samtidigt som han bekräftar att Tesla flyttar personal inom Sverige för att täcka upp där det behövs. Dessutom vågar han visa sitt ansikte och stå för sina synpunkter.

Så jag har svårt att förstå varför många upprörs som sagt, om det inte nu enbart beror på att han faktiskt strejkar, pekar på konkreta saker som kan bli bättre med ett kollektivavtal, och dessutom har mage att rösta på socialdemokraterna.

Anledningen att jag postade länken till intervjun var inte att jag ville bidra med ännu en partsinlaga, utan för att jag tycker han ger en balanserad bild av konflikten och varför det resoneras olika inom yrkeskategorin. Det gav även en viss insikt i att det faktiskt är några stycken som strejkar, även på andra ställen än i Umeå, och varför vissa väljer att inte strejka.
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Harry Haffa
Inlägg: 64
Blev medlem: 27 nov 2023 23:22

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Harry Haffa »

iAkita skrev: 29 nov 2023 23:14
agehall skrev: 29 nov 2023 22:53
iAkita skrev: 29 nov 2023 17:41
Jaha. Det gör det väl inte mindre intressant att ta del av den information inifrån Tesla som han förmedlar?

Men för all del, jag ska inte störa de som hellre för en diskussion baserad på lösa spekulationer och antaganden än lyssnar på någon som faktiskt har insikt i frågan. Framförallt vill jag inte vara delaktig i en diskussion där något som kan liknas vid politisk åsiktsregistrering används för att misstänkliggöra sina meningsmotståndare och för att slippa kommentera sakfrågan i sig.
Jag tror du misstolkar det vi försöker säga och jag har inte haft tid att förtydliga förens nu.

Det jag egentligen ville få fram tidigare, är att man måste applicera källkritik på allt idag. Tobias kopplingar till Partiet gör att det kan finnas orsak att tro att han gör en större poäng av att strejka än den genomsnittlige anställde hos Tesla.

Vi ska inte förringa att Tobias är modig som ställer upp med både namn, bild och röst för kampen han och IF Metall för, men jag kan inte låta bli att tänka att det i botten är ett politiskt utspel från hans sida. Jag kan mycket väl tänka mig att detta är början till en ny karriär i Partiet för att driva arbetsmarknadsfrågor - han har ju trots allt varit utsatt för en arbetsgivare som vägrar följa den svenska modellen vilket torde vara en fin merit.

Jag vill inte vara den som bara förkastar alla bevis och bortförklarar saker och ting till Teslas fördel, men för mig går logiken fortfarande inte ihop. OM det nu är så att IF Metall har ett stort stöd bland de anställda så är det väldigt konstigt att man inte presenterar obestridbara siffror på det. Istället håller man på och trixar med procentsatser och antydningar vilket de kommer undan med då ingen journalist vågar ställa de tuffa frågorna till dem. Det hade inte heller varit något problem att hitta några fler strejkande arbetare som kan tänka sig ställa upp men det verkar vara smått omöjligt.

Kombinera det med ersättningen som erbjuds och de andra konstigheterna och jag tycker det luktar värre än rutten surströmming...

Tack för förtydligandet. Jag vill varken spekulera i Tobias motivation för att ställa upp i intervjun eller i hans framtida karriärsplaner. Men jag måste säga att jag är förvånad över att så många reagerat negativt på intervjun så de vill misstänkliggöra honom som person.

Personligen tycker jag att han ger en balanserad bild av konflikten och vad anledningen att han strejkar är. Han framhäver vad som är positivt med att jobba hos Tesla och vad han anser kan bli bättre. Han bekräftar inte fackens bild av att det förekommit förtäckta hot eller att Tesla meddelat sina anställda att de meddelat sina anställda att det är lägstanivån som gäller om de skulle teckna kollektivavtal. Han bekräftar inte heller att det tagits in utländska strejkbrytare, samtidigt som han bekräftar att Tesla flyttar personal inom Sverige för att täcka upp där det behövs. Dessutom vågar han visa sitt ansikte och stå för sina synpunkter.

Så jag har svårt att förstå varför många upprörs som sagt, om det inte nu enbart beror på att han faktiskt strejkar, pekar på konkreta saker som kan bli bättre med ett kollektivavtal, och dessutom har mage att rösta på socialdemokraterna.

Anledningen att jag postade länken till intervjun var inte att jag ville bidra med ännu en partsinlaga, utan för att jag tycker han ger en balanserad bild av konflikten och varför det resoneras olika inom yrkeskategorin. Det gav även en viss insikt i att det faktiskt är några stycken som strejkar, även på andra ställen än i Umeå, och varför vissa väljer att inte strejka.
Ja om man inte kan lägga ihop två och två och förstå varför det är en viktig detalj att han är en ”fd” aktiv sosse är väldigt märkligt kan jag tycka.
Självklart så är kopplingen sosse och Metall viktig.
Den ursprungliga artikeln i lokala tidningen hade vid första publiceringen inte med att han var aktiv sosse. Utan det la dom in senare för att det kommit uppgifter om det.
Om man inte ser varför det är viktigt att påpeka denna koppling. Så är det för att man väljer att inte se det.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5378
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Nicke Nyfiken »

BTC skrev: 29 nov 2023 19:43
Nicke Nyfiken skrev: 29 nov 2023 18:21
BTC skrev: 29 nov 2023 17:57
Nicke Nyfiken skrev:
Rätta mig om jag har fel, men dedär 27,1 procenten är väl bara de som är med i ett LO-förbund?
Det finns ju icke-socialdemokratiska fackförbund också.

EDIT: Tvåa på bollen.
Tål att upprepas några gånger till så vi kanske slipper följande, mycket vanliga tankegångar:

1) Ett likhetstecken mellan ”facket” och IF Metall.

1) Att den fackliga rörelsen per definition är vänster.
1) 100% av den politiskt fackliga rörelsen är vänster.

Eller finns det något borgligt parti som får pengar rakt in i partikassan från fackföreningarnas medlemsavgifter?
Nej, 100% av de fackliga organisationerna är helt enkelt inte vänster per definition. Många är politiskt obundna och har ingenting att göra med IF Metall eller S överhuvudtaget.
Läs vad jag skriver.

Av den fackliga rörelsen som är politiskt bunden, är 100% vänster.
Model Y P
Model S P
Model S P
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

[/quote
BTC:

Läs vad jag skriver.

Av den fackliga rörelsen som är politiskt bunden, är 100% vänster.
[/quote]

Intressant. Kan du utvecka detta? Vad menar du med "bunden"?

LO ger cirka 5 kr per medlem till S per år och det är totalt cirka 1500000 kr per år, vilket i princip inte är några pengar alls. Det är det enda parti som får något. Idén är att få fler att röst på S. Vissa av förbunden ger också några kr per medlem till S, men inte alla gör det. Detta är också omstritt och kan komma att inte tillåtas. Anser du att man är bunden av dessa struntsummor eller avser något annat? Jag anser inte det.
Bakgrunden är förmodligen att S bildades av fackförbunden på 1800-talet för att finansiera S.
Alla fackförbund idag är för KA. Läs på deras hemsidor även Akademikerförbundet.
Sedan nästan 100 år har tjänsemän kunnat kollektivansluta sig.
S på 1800 talet och facken. Kopplingen jämfört med idag är väl inte ens relevant? Eller?


dessutom:
LO: s medlemmar röstar 4/10 på S och nästan 5/10 på bergeligt parti, enl. SVT undersökning.


Eller är det så att det ligger kvar en myt? Eller har jag fel?

En dam från något som heter Riks skriver om Sosseriet och strejken. Jag tycker att hon är totalt ute och cyklar.
Det känns som att hon menar att enbart S driver denna strejk. Kan det vara mer felaktigt, eller?
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1113
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Airlift »

Harry Haffa skrev: 29 nov 2023 22:52


Att de båda tingsrätterna fattade olika beslut är ju självklart för att det är en myndighet som totalt höll på att göra bort sig. Så Tingsrätten räddade helt enkelt ansiktet på Transportstyrelsen som verkligen höll på att sätta sig i skiten.
Samt den väsensskilda skillnaden på 28 st plåtar i limbo hos en transportforskningsinstitut i sympatiblockad vis a vis inte lämna ut några alls från en myndigheten delaktig i konflikten. Ansiktet räddas som sagt, tänk om myndigheter deltog i sympatikonflikter, då hade den svenska modellen kunnat packa ihop inom en timme…så nåt var det brådis allt.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
niklas12
Inlägg: 2564
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av niklas12 »

[


dessutom:
LO: s medlemmar röstar 4/10 på S och nästan 5/10 på bergeligt parti, enl. SVT undersökning.


Eller är det så att det ligger kvar en myt? Eller har jag fel?

En dam från något som heter Riks skriver om Sosseriet och strejken. Jag tycker att hon är totalt ute och cyklar.
Det känns som att hon menar att enbart S driver denna strejk. Kan det vara mer felaktigt, eller?
[/quote]

Kanske dags att kolla hur LO jobbar?

https://arbetet.se/2022/01/26/lo-rekord ... r-i-valet/

Inför valet 2022 så bidrog LO med halva S valkassa

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/66p ... valkampanj

Ett tips är även och kolla hur Socialdemokratin väljer in nya höga representanter
Några exempel
Tobias Baudin tidigare förbundsordförande kommunal
Stefan Löfven tidigare förbundsordförande if metall
Annika strandhäll tidigare vice förbundsordförande kommunal

Så är man duktig inom facket på att springa Socialdemokraternas ärenden blir man belönad.

Har du fel partitillhörighet är du heller inte välkommen som facklig representant.
Och är du politiskt aktiv i andra partier så får man medlemskapet indraget
https://www.arbetsvarlden.se/facken-and ... transport/
Senast redigerad av niklas12, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 571
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Elmil »

Bjelke skrev: 29 nov 2023 15:04
Nicke Nyfiken skrev: 29 nov 2023 13:13
lem skrev: 29 nov 2023 12:23
Har laddningsstationerna börjat upphöra fungera pga utebliven service? Brakar tex Gävle ihop blir det stora problem! Dom nya laddarna (icke tesla) är väl inte färdiga?
Kolla i din app.
Det ser inte ut som att det är fler laddare trasiga än vanligt på SuC.
7B är trasig i Gävle just nu.
Då måste vi ju ha lite koll på just 7B ett tag nu, får se om den lagas…
Gävle verkar vara fixad :)
Just nu en otillgänglig i Ludvika och en i Borlänge..
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fosilfri2035 »

iAkita skrev: 29 nov 2023 23:14
agehall skrev: 29 nov 2023 22:53
iAkita skrev: 29 nov 2023 17:41
Jaha. Det gör det väl inte mindre intressant att ta del av den information inifrån Tesla som han förmedlar?

Men för all del, jag ska inte störa de som hellre för en diskussion baserad på lösa spekulationer och antaganden än lyssnar på någon som faktiskt har insikt i frågan. Framförallt vill jag inte vara delaktig i en diskussion där något som kan liknas vid politisk åsiktsregistrering används för att misstänkliggöra sina meningsmotståndare och för att slippa kommentera sakfrågan i sig.
Jag tror du misstolkar det vi försöker säga och jag har inte haft tid att förtydliga förens nu.

Det jag egentligen ville få fram tidigare, är att man måste applicera källkritik på allt idag. Tobias kopplingar till Partiet gör att det kan finnas orsak att tro att han gör en större poäng av att strejka än den genomsnittlige anställde hos Tesla.

Vi ska inte förringa att Tobias är modig som ställer upp med både namn, bild och röst för kampen han och IF Metall för, men jag kan inte låta bli att tänka att det i botten är ett politiskt utspel från hans sida. Jag kan mycket väl tänka mig att detta är början till en ny karriär i Partiet för att driva arbetsmarknadsfrågor - han har ju trots allt varit utsatt för en arbetsgivare som vägrar följa den svenska modellen vilket torde vara en fin merit.

Jag vill inte vara den som bara förkastar alla bevis och bortförklarar saker och ting till Teslas fördel, men för mig går logiken fortfarande inte ihop. OM det nu är så att IF Metall har ett stort stöd bland de anställda så är det väldigt konstigt att man inte presenterar obestridbara siffror på det. Istället håller man på och trixar med procentsatser och antydningar vilket de kommer undan med då ingen journalist vågar ställa de tuffa frågorna till dem. Det hade inte heller varit något problem att hitta några fler strejkande arbetare som kan tänka sig ställa upp men det verkar vara smått omöjligt.

Kombinera det med ersättningen som erbjuds och de andra konstigheterna och jag tycker det luktar värre än rutten surströmming...

Tack för förtydligandet. Jag vill varken spekulera i Tobias motivation för att ställa upp i intervjun eller i hans framtida karriärsplaner. Men jag måste säga att jag är förvånad över att så många reagerat negativt på intervjun så de vill misstänkliggöra honom som person.

Personligen tycker jag att han ger en balanserad bild av konflikten och vad anledningen att han strejkar är. Han framhäver vad som är positivt med att jobba hos Tesla och vad han anser kan bli bättre. Han bekräftar inte fackens bild av att det förekommit förtäckta hot eller att Tesla meddelat sina anställda att det är lägstanivån som gäller om de skulle teckna kollektivavtal. Han bekräftar inte heller att det tagits in utländska strejkbrytare, samtidigt som han bekräftar att Tesla flyttar personal inom Sverige för att täcka upp där det behövs. Dessutom vågar han visa sitt ansikte och stå för sina synpunkter.

Så jag har svårt att förstå varför många upprörs som sagt, om det inte nu enbart beror på att han faktiskt strejkar, pekar på konkreta saker som kan bli bättre med ett kollektivavtal, och dessutom har mage att rösta på socialdemokraterna.

Anledningen att jag postade länken till intervjun var inte att jag ville bidra med ännu en partsinlaga, utan för att jag tycker han ger en balanserad bild av konflikten och varför det resoneras olika inom yrkeskategorin. Det gav även en viss insikt i att det faktiskt är några stycken som strejkar, även på andra ställen än i Umeå, och varför vissa väljer att inte strejka.
Är tredje eller fjärde kanalen han är ute i och säger i stort sett samma sak?
För mina öron ser det och låter det styrt/regisserat/anpassat för att skaffa folkligt stöd.

Precis som föregående talare har skrivit så finns det ett band mellan Socialdemokratin och dessa fackförbund. Valkassan är ett exempel, antal personer som får höga roller inom partiet är ett annat.

Så även om han ger en ”balanserad” bild av det hela så är jag övertygad om att det är 100% kontrollerat av IF Metall. Därmed ger Tobias mig ingenting mer än en bekräftelse på hur bra det är på Tesla och att en reform för facken behövs.

Men det är naturligtvis bara min egen tolkning.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1113
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Airlift »

Fosilfri2035 skrev: 30 nov 2023 07:21

Men det är naturligtvis bara min egen tolkning.
Det låter som om man skulle beskrivit en trojansk häst..
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

niklas12 skrev: 30 nov 2023 07:04
[


dessutom:
LO: s medlemmar röstar 4/10 på S och nästan 5/10 på bergeligt parti, enl. SVT undersökning.


Eller är det så att det
Kanske dags att kolla hur LO jobbar?

https://arbetet.se/2022/01/26/lo-rekord ... r-i-valet/

Inför valet 2022 så bidrog LO med halva S valkassa

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/66p ... valkampanj

Ett tips är även och kolla hur Socialdemokratin väljer in nya höga representanter
Några exempel
Tobias Baudin tidigare förbundsordförande kommunal
Stefan Löfven tidigare förbundsordförande if metall
Annika strandhäll tidigare vice förbundsordförande kommunal

Så är man duktig inom facket på att springa Socialdemokraternas ärenden blir man belönad.

Har du fel partitillhörighet är du heller inte välkommen som facklig representant.
Och är du politiskt aktiv i andra partier så får man medlemskapet indraget
https://www.arbetsvarlden.se/facken-and ... transport/
[/quote]
Det blir en konflikt förstås. Jag tycker att de gör ett för bra jobb ändå för min del även om jag är borgelig så som ungefär 50% av deras medlemmar är för att rata dem.
Man kan inte överallt plocka russinen eller vara dedikerad till 100% Tex politiker och andra är arga på Kina ofta, men de har och köper Kinesisk elektronik och annat. Vem har inte det hemma? Ingen!

Men på sikt borde de neutralisera sig politiskt sett. Men det har varit så sedan 1800 talet och det svårt att ändra.
Men det jobbas på det vet jag.
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 475
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av josve »

erfaren bilmek skrev: 30 nov 2023 04:48
[/quote
BTC:

Läs vad jag skriver.

Av den fackliga rörelsen som är politiskt bunden, är 100% vänster.
Intressant. Kan du utvecka detta? Vad menar du med "bunden"?

LO ger cirka 5 kr per medlem till S per år och det är totalt cirka 1500000 kr per år, vilket i princip inte är några pengar alls. Det är det enda parti som får något. Idén är att få fler att röst på S. Vissa av förbunden ger också några kr per medlem till S, men inte alla gör det. Detta är också omstritt och kan komma att inte tillåtas. Anser du att man är bunden av dessa struntsummor eller avser något annat? Jag anser inte det.
Bakgrunden är förmodligen att S bildades av fackförbunden på 1800-talet för att finansiera S.
Alla fackförbund idag är för KA. Läs på deras hemsidor även Akademikerförbundet.
Sedan nästan 100 år har tjänsemän kunnat kollektivansluta sig.
S på 1800 talet och facken. Kopplingen jämfört med idag är väl inte ens relevant? Eller?


dessutom:
LO: s medlemmar röstar 4/10 på S och nästan 5/10 på bergeligt parti, enl. SVT undersökning.


Eller är det så att det ligger kvar en myt? Eller har jag fel?

En dam från något som heter Riks skriver om Sosseriet och strejken. Jag tycker att hon är totalt ute och cyklar.
Det känns som att hon menar att enbart S driver denna strejk. Kan det vara mer felaktigt, eller?
[/quote]

Du skriver 1,5 mkr/år.
Hur mycket fick Socialdemokraterna i stöd från LO inför valet 2022?
Jag har sätt uppgifter om 90 mkr…

Lite komiskt i sammanhanget att 27% av LO medlemmarna sympatiserar med SD. (Enligt SCBs partisympantiundersökning)
Användarvisningsbild
WilleTesla
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 13 jul 2020 12:53

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av WilleTesla »

Sverige hade socialdemokratiskt styre mellan 1936 och 1976. 1975 infördes rätten till fackliga stridsåtgärder i grundlagen. Hur mycket pengar tror ni att LO gav S vid denna tid?
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av unumlapis »

Elon intervjuas av Andrew Ross Sorkin på 'New York Times' DealBook Summit' där han får frågan hur han ser på facket, dock inte specifikt en fråga kring situationen i Sverige, men hans svar är tydligt vad gäller hans syn kring varför han ogillar dem och mycket på grund av att som han ser det (i USA) att facket gör vad de kan för att skapa sprickor och splittring inom bolaget genom 'vi och dem' mentalitet:

Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fosilfri2035 »

erfaren bilmek skrev: 30 nov 2023 08:26
niklas12 skrev: 30 nov 2023 07:04
[


dessutom:
LO: s medlemmar röstar 4/10 på S och nästan 5/10 på bergeligt parti, enl. SVT undersökning.


Eller är det så att det
Kanske dags att kolla hur LO jobbar?

https://arbetet.se/2022/01/26/lo-rekord ... r-i-valet/

Inför valet 2022 så bidrog LO med halva S valkassa

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/66p ... valkampanj

Ett tips är även och kolla hur Socialdemokratin väljer in nya höga representanter
Några exempel
Tobias Baudin tidigare förbundsordförande kommunal
Stefan Löfven tidigare förbundsordförande if metall
Annika strandhäll tidigare vice förbundsordförande kommunal

Så är man duktig inom facket på att springa Socialdemokraternas ärenden blir man belönad.

Har du fel partitillhörighet är du heller inte välkommen som facklig representant.
Och är du politiskt aktiv i andra partier så får man medlemskapet indraget
https://www.arbetsvarlden.se/facken-and ... transport/
Det blir en konflikt förstås. Jag tycker att de gör ett för bra jobb ändå för min del även om jag är borgelig så som ungefär 50% av deras medlemmar är för att rata dem.
Man kan inte överallt plocka russinen eller vara dedikerad till 100% Tex politiker och andra är arga på Kina ofta, men de har och köper Kinesisk elektronik och annat. Vem har inte det hemma? Ingen!

Men på sikt borde de neutralisera sig politiskt sett. Men det har varit så sedan 1800 talet och det svårt att ändra.
Men det jobbas på det vet jag.
[/quote]

Jag håller inte med dig här. Flertalet publika företag jobbar strategiskt och har väl fungerande processer för hantering av kulturella/politiska/brottsliga ageranden hos både kunder och leverantörer.

När du pratar om traditioner sedan 1800-talet så handlar det mer om än ovilja att förändra vilket naturligtvis härleds till den politiska aspekten med ekonomiskt stöd.

Att man inte gillar en diktatur i Kina och köper t.ex en kina tillverkad Tesla har inget med saken att göra.
Att man inte håller med om ett lands politiska ståndpunkter bör och skall inte blandas ihop med publika företag och dess val av tillverkande aktör.

Sen finns det naturligtvis en känslomässig koppling till vad man tycker är rätt eller fel.

Men att säga att det är en konflikt och raljera över hur en politiker köper varor från kina är att underminera betydelsen för den fakta att två fackförbund har en stark koppling med politiken och skickar ekonomiskt stöd.
Detta svaret skickar oss tillbaka till det faktum att tidigare tesen att det inte skulle finnas en vänsterdriven koppling är falsk.
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

unumlapis skrev: 30 nov 2023 09:35
Elon intervjuas av Andrew Ross Sorkin på 'New York Times' DealBook Summit' där han får frågan hur han ser på facket, dock inte specifikt en fråga kring situationen i Sverige, men hans svar är tydligt vad gäller hans syn kring varför han ogillar dem och mycket på grund av att som han ser det (i USA) att facket gör vad de kan för att skapa sprickor och splittring inom bolaget genom 'vi och dem' mentalitet:

Många är likadana i alla möjliga olika sammanhang.
Oftast pga av okunskap eller osäkerhet.

Tex. säger många och jag avkyr folk som säger så här. Håller mig långt borta från sådana:


Jag skulle aldrig köpa elbil
Vi har alltid gjort så här
Du, jag har jobbat med detta i 20 år! (man kan också ha gjort halvkassa arbeten i 20 år)
Detta har jag aldrig hört förut ( idiotförklarar den andre)
Jag är faktiskt utbildad i detta (vilka betyg? och hur tillämpar man?)
Ingen har sagr så förr
Osv.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 946
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av agehall »

erfaren bilmek skrev: 30 nov 2023 09:48
Vi har alltid gjort så här
Du, jag har jobbat med detta i 20 år! (man kan också ha gjort halvkassa arbeten i 20 år)
Det där kan ju vara krass fakta. Visst kan det vara så att man gjort halvtaskiga arbeten i 20 år, men de flesta blir med tiden bättre eller så konkurreras de ut.
erfaren bilmek skrev: 30 nov 2023 09:48
Detta har jag aldrig hört förut ( idiotförklarar den andre)
Så om man inte har hört talas om något tidigare ska man inte uttrycka det?
erfaren bilmek skrev: 30 nov 2023 09:48
Jag är faktiskt utbildad i detta (vilka betyg? och hur tillämpar man?)
Betyg kan absolut vara relevanta, men iallafall om man har en högskoleexamen så är betygen i de flesta fall inte superviktiga. Tar man sig igenom utbildningen så har man en god grund att stå på.

I korthet så låter det som att du säger att du inte gillar motargument.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

I korthet så låter det som att du säger att du inte gillar motargument.
[/quote]

Allt är relaterat till Elons uttalande om facken.

Jag gillar motargument.

Men inte folk som försvarar sig och försöker smita undan med att svara så som ovan. De kan fara och flyga istället.


Jag bor långt ute landet och där överlever man inte om man har stöddig attityd. Ingen vill hjälpa dig då.
Nucky
Inlägg: 23
Blev medlem: 05 mar 2023 22:50

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Nucky »

unumlapis skrev: 30 nov 2023 09:35
Elon intervjuas av Andrew Ross Sorkin på 'New York Times' DealBook Summit' där han får frågan hur han ser på facket, dock inte specifikt en fråga kring situationen i Sverige, men hans svar är tydligt vad gäller hans syn kring varför han ogillar dem och mycket på grund av att som han ser det (i USA) att facket gör vad de kan för att skapa sprickor och splittring inom bolaget genom 'vi och dem' mentalitet:

Elon i sin senaste intervju kopplat till reklamannonser. Men han sa kopplat till detta och det är säkerligen hans syn på hot och tvång med facken också; "If someone is going to blackmail me with money. Go fu*k yourself" - GO FU*K YOURSELF - Is that clear?"

Facket i Sverige....
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

Nucky skrev: 30 nov 2023 11:00
unumlapis skrev: 30 nov 2023 09:35
Elon intervjuas av Andrew Ross Sorkin på 'New York Times' DealBook Summit' där han får frågan hur han ser på facket, dock inte specifikt en fråga kring situationen i Sverige, men hans svar är tydligt vad gäller hans syn kring varför han ogillar dem och mycket på grund av att som han ser det (i USA) att facket gör vad de kan för att skapa sprickor och splittring inom bolaget genom 'vi och dem' mentalitet:

Elon i sin senaste intervju kopplat till reklamannonser. Men han sa kopplat till detta och det är säkerligen hans syn på hot och tvång med facken också; "If someone is going to blackmail me with money. Go fu*k yourself" - GO FU*K YOURSELF - Is that clear?"

Facket i Sverige....
Intressant. Först talar om konkurrensen sedan att Teslaarbetarna blivit rika på aktier. Går någon på detta numera? Konkurrensen kommer nästan alltid ikapp.
Alla som läser tidningen eller nyheter vet att en aktie också sjunker ibland och ofta efter topp faller aktier, sedan tar det ofta lång tid eller aldrig att aktien kommer tillbaka. Att ha det som argument mot facket är tyvärr ohållbart. Möjligen om de anställda får option på att de kan sälja till en viss kurs efter en viss tid? Men så är det nog inte upplagt.
Nucky
Inlägg: 23
Blev medlem: 05 mar 2023 22:50

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Nucky »

erfaren bilmek skrev: 30 nov 2023 11:20
Nucky skrev: 30 nov 2023 11:00
unumlapis skrev: 30 nov 2023 09:35
Elon intervjuas av Andrew Ross Sorkin på 'New York Times' DealBook Summit' där han får frågan hur han ser på facket, dock inte specifikt en fråga kring situationen i Sverige, men hans svar är tydligt vad gäller hans syn kring varför han ogillar dem och mycket på grund av att som han ser det (i USA) att facket gör vad de kan för att skapa sprickor och splittring inom bolaget genom 'vi och dem' mentalitet:

Elon i sin senaste intervju kopplat till reklamannonser. Men han sa kopplat till detta och det är säkerligen hans syn på hot och tvång med facken också; "If someone is going to blackmail me with money. Go fu*k yourself" - GO FU*K YOURSELF - Is that clear?"

Facket i Sverige....
Intressant. Först talar om konkurrensen sedan att Teslaarbetarna blivit rika på aktier. Går någon på detta numera? Konkurrensen kommer nästan alltid ikapp.
Alla som läser tidningen eller nyheter vet att en aktie också sjunker ibland och ofta efter topp faller aktier, sedan tar det ofta lång tid eller aldrig att aktien kommer tillbaka. Att ha det som argument mot facket är tyvärr ohållbart. Möjligen om de anställda får option på att de kan sälja till en viss kurs efter en viss tid? Men så är det nog inte upplagt.
Lyssna på vad han säger istället! Han säger väldigt många saker. Lyssna på hela intervjun

https://twitter.com/i/broadcasts/1ypKdkawDRQxW?s=20
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

[/quote]

Lyssna på vad han säger istället! Han säger väldigt många saker. Lyssna på hela intervjun

https://twitter.com/i/broadcasts/1ypKdkawDRQxW?s=20
[/quote]

Lyssnade på hela. Han är en duktig affärsman utan diskussion.

PG var också ute på golvet ofta. Skillnaden här är att PG pratade inte om det och framhöll inte det. Det gjorde media åt honom.
Elon har ett behov av att berätta i var och varannan intervjuv om att han minsann jobbar på golvet med alla andra och också andas in farliga gaser som folk blir sjuka av (ref. 60 minutes).

Kika på Elons ögon och ansikte, speciellt på undre ögonlocken. Jag är ingen läkare men det ser ofriskt ut.


Men nu handlar denna tråd om strejken.
Skriv svar