Lönesamtal - förmånsbil

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Mackan1110
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 jul 2023 20:34

Lönesamtal - förmånsbil

Inlägg av Mackan1110 »

Hej
Det börjar närma sig lönesamtal och trots att jag ligger en bra bit under brytpunkten funderar jag på om man skall föreslå att få en förmånsbil istället för lönehöjning (samt få ut samma nettolön som nu) vilket skulle betyda förmånsbil + löneökning

Jag har idag redan en bil som jag äger privat men det är en stor bil som används för jakt och som dragbil så det är ingen bil man kan pendla med då det är oekonomiskt. Tanken skulle vara att ha 2 bilar så jag kommer alltså inte göra mig av med bilen jag har, men att få en Tesla som förmånsbil och man kan då använda den till att pendla till jobbet vilket skulle göra jag slipper åka kollektivt och spara in ca 60 minuter/dag

Fördelar;
En 2a bil som man kan använda dagligen
Pendla - behöver inte åka kollektivt & hoppas bussen är i tid samt sparar in månadskort på ca 1400kr/månad
Billigt ägande då företaget står för kostnaden

Nackdelar;
Sämre för pensionen mm då jag ligger en bit under brytpunkten
Mindre pengar att leva på jämfört med "vanlig" löneökning

Kan tillägga att det är begagnad Tesla jag skulle kolla på och sedan beror det även på förmånsvärdet!

Finns säker flera för och nackdelar men vad skulle ni tipsa om ?
Försöka enbart få lönehöjning eller välja en förmånsbil? Kan inte ladda på jobbet så behöver ladda hemma och där jag bor finns det laddboxar (måste bara kolla de fungerar till Tesla)

Tack på förhand 😊
Bel
Inlägg: 52
Blev medlem: 06 aug 2023 13:08
Referralkod: ts.la/sebastian237369

Re: Lönesamtal - förmånsbil

Inlägg av Bel »

Förmånsbil men behålla samma lön efter skatt som tidigare blir ju en någorlunda stor ökning procentuellt då du är under brytpunkten för statlig skatt / gränsen för max insättning till allmän pension.

Begagnad bil har samma förmånsvärde som ny bil (exakt förmånsvärde beror på skatteverkets prislista för nypris av olika årsmodeller, sen lite extra variation under perioderna när reglerna förändrades, samt vilken extrautrustning bilen har), så inte alls säkert att begagnad bil är speciellt förmånligt.

Om du kollar M3 LR AWD utan extrautrustning så har 2021 årsmodell registrerad före 1 juli 2021 lägst förmånsvärde, medans 2022 årsmodell registrerad före 1 juli 2022 har högst förmånsvärde. Baserat på skatteverkets beräkning på https://www7.skatteverket.se/portal/bil ... berakning/ .

Exempelkalkyl på det hela, både för vad det kostar att bara lägga till förmån ovanpå din lön, samt hur mycket extra din bruttolön skulle behöva ökas för att kompensera ökade skatten för att behålla samma nettolön som tidigare.

Om man räknar på det hela med 33% kommunalskatt så får man följande siffror (förutsatt att du fortfarande är under gränsen för statlig skatt efter att man lagt på förmånsvärdet och eventuell höjning av bruttolön för att kompensera ökade skatten), samt att beräkningen är gjord utan eventuell extrautrustning:

2021 M3LR AWD före 1 juli 2021: 4591kr förmånsvärde ger 1515kr högre skatt för dig (och 1442kr i arbetsgivaravgift för företaget att betala).
För att få samma nettolön som tidigare så behöver din bruttolön dessutom ökas med 2261kr (och 710kr högre arbetsgivaravgift)

2022 M3LR AWD före 1 juli 2022: 6199kr förmånsvärde ger 2046kr högre skatt för dig (och 1948kr högre arbetsgivaravgift).
För att få samma nettolön som tidigare så behöver din bruttolön dessutom ökas med 3054kr (och 960kr högre arbetsgivaravgift).

2023 M3LR AWD: 5119kr förmånsvärde ger 1689kr högre skatt för dig (och 1608 kr i ökad arbetsgivaravgift).
Höjning av bruttolön med 2400kr (och 754kr arbetsgivaravgift) för att motverka din skattekostnad.
MYLR
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1034
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Lönesamtal - förmånsbil

Inlägg av Verdi_ »

I din situation tror jag det är bättre och billigare att skaffa en begagnad elbil privat och ta den vanliga löneökningen.

Mitt råd är som alltid en BMW i3. 8-)
Användarvisningsbild
lukin
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 11 apr 2023 13:54

Re: Lönesamtal - förmånsbil

Inlägg av lukin »

Bel skrev: 03 dec 2023 00:51
2023 M3LR AWD: 5119kr förmånsvärde ger 1689kr högre skatt för dig (och 1608 kr i ökad arbetsgivaravgift).
Höjning av bruttolön med 2400kr (och 754kr arbetsgivaravgift) för att motverka din skattekostnad.
...och förutom det ska arbetsgivaren betala för bilen.


Mina tankar om detta, med en brasklapp för att allas situation är unik.

Vi har ett kostnadsneutralt upplägg på min arbetsplats med löneavdrag. Då företaget roddar detta själva, dvs inte köper in tjänsten, så är det väldigt transparent för mig vad saker kostar.

Har dålig koll på hur kalkylen ser ut på begagnade bilar, men jag har förstått att det är ganska ovanligt att man köper in begagnade bilar som förmånsbilar. De har större reparationsbehov, och i fallet med Tesla betydligt högre försäkringskostnader efter tre år.

Med vårt upplägg skulle en ny Model 3 RWD rendera ett löneavderag i storleksordningen 7000-8000 kronor vid minimalt antal tjänstemil (det krävs 100 mil/år för att företaget ska få dra av halva momsen). Det inkluderar då företagets alla utgifter för bilen samt sociala avgifter på förmånsvärdet. Det är alltså den ökning i lön som en sådan förmån motsvarar.

Sen får du då betala skatt på bilens förmånsvärde. Förmånsvärdet på en Model 3 RWD är ca 4500:-/månad.

Vill man göra en löneväxling till förmånsbil skulle jag ocksa rekommendera att man förhandlar sig till den nya lönen, och sen har ett avdrag för bilen, eftersom lönen då kommer räknas upp vid varje lönerevision. Det är inte alls säkert att den gör det på motsvarand sätt om man har förhandlat till sig förmånen "bil" för ett okänt värde.
Model Y RWD 2023
Skoda Enyaq 80X 2023
VW ID.3 1st Edition 2021
Skriv svar