Upprop för frostskydd för oss nordbor!

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nallebrean
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 09 dec 2021 13:35

Upprop för frostskydd för oss nordbor!

Inlägg av nallebrean »

Är det inte på tiden att vi nordbor får ökenmänniskornas motsvarighet till överhettningsskydd dvs frostskydd?

"Håll bilen över +3 C".
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 421
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Upprop för frostskydd för oss nordbor!

Inlägg av DanneB »

Att bilen överhettas, kan ju ge direkta skador på bilen. Vad blir det för skador om det är ett gäng minusgrader?
Tar ju bara några minuter att värma upp den innan bilen ska användas?
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3883
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Upprop för frostskydd för oss nordbor!

Inlägg av AAKEE »

DanneB skrev: 04 dec 2023 15:19
Att bilen överhettas, kan ju ge direkta skador på bilen. Vad blir det för skador om det är ett gäng minusgrader?
Tar ju bara några minuter att värma upp den innan bilen ska användas?

Överhettningsskyddet är tänkt att skydda små kvarglömda barn från att råka illa ut - inte så mycket att skydda bilen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 948
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Upprop för frostskydd för oss nordbor!

Inlägg av agehall »

Är det inte bara att ha Sentrymode på?
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5404
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Upprop för frostskydd för oss nordbor!

Inlägg av Nicke Nyfiken »

AAKEE skrev: 04 dec 2023 15:21
DanneB skrev: 04 dec 2023 15:19
Att bilen överhettas, kan ju ge direkta skador på bilen. Vad blir det för skador om det är ett gäng minusgrader?
Tar ju bara några minuter att värma upp den innan bilen ska användas?

Överhettningsskyddet är tänkt att skydda små kvarglömda barn från att råka illa ut - inte så mycket att skydda bilen.
Och då verkar ett frostskydd vara relevant här, så inte små kvarglömda barn fryser ihjäl.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1738
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Upprop för frostskydd för oss nordbor!

Inlägg av Franz »

På sommaren kan det ju i en vanlig bil, som står i solen, bli väldigt varmt även med måttliga utomhustemperaturer. Det löses, som jag förstår det, väldigt långt med att egentligen bara använda fläkta in lite utomhusluft. D.v.s. ur ett batteriperspektiv en väldigt billig åtgärd. Om bilen står i 25 minusgrader med värmen på och ej inkopplad kommer det att märkas mer. Jag skulle säga att det skulle vara direkt olämpligt ifall man åkt någonstans på vintern och plötsligt blivit snuvad på 10 mil under natten så man inte kan åka tillbaka igen.

Om bilen är inkopplad ser jag ju dock en tjusning i att hålla bilen lite förberedd och kanske mer mottaglig för regen. Jag har på en del skidsemestrar haft bilen inkopplad på långsammaste laddning under natten för att långsamt fylla bilen och hållit den lite halvvarm hela tiden vilket också inneburit att jag kunna få en massa regen när vi givit oss iväg med bilen på mornarna med lång nedförsbacke som första steg i körningen.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14591
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Upprop för frostskydd för oss nordbor!

Inlägg av taliz »

Känns som upplagt för rejält slöseri med resurser.
Tänk tiotusentals, eller hundratusentals, bilar med detta aktiverat. De står och värmer dygnet runt bara för att ägaren ska slippa förvärma vid behov. 98% av tiden står ju privata bilar still..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3883
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Upprop för frostskydd för oss nordbor!

Inlägg av AAKEE »

Nicke Nyfiken skrev: 04 dec 2023 16:14
AAKEE skrev: 04 dec 2023 15:21
DanneB skrev: 04 dec 2023 15:19
Att bilen överhettas, kan ju ge direkta skador på bilen. Vad blir det för skador om det är ett gäng minusgrader?
Tar ju bara några minuter att värma upp den innan bilen ska användas?

Överhettningsskyddet är tänkt att skydda små kvarglömda barn från att råka illa ut - inte så mycket att skydda bilen.
Och då verkar ett frostskydd vara relevant här, så inte små kvarglömda barn fryser ihjäl.
3 grader är nog inte okey då.

Det finns ju redan ”behåll” för AC mm.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Fredrik j
Inlägg: 10943
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Upprop för frostskydd för oss nordbor!

Inlägg av Fredrik j »

Har man garage kan man ju få direktverkande el därinne genom att parkera bilen där….
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7234
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Upprop för frostskydd för oss nordbor!

Inlägg av fth »

Men seriöst, är man den typen av människa som glömmer ungarna i bilen i gassande sol eller mitt i smällkalla vintern så kanske man inte bryr sig så mycket om att slå på den här typen av finesser? :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
nallebrean
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 09 dec 2021 13:35

Re: Upprop för frostskydd för oss nordbor!

Inlägg av nallebrean »

Ojoj, alltså jag bestämmer själv om jag vill hålla bilen varm eller frostfri utan andras tyckande kring huruvida det är bra eller ej. Det är funktionen jag saknar för den temperaturen.

Det finns gått om temperaturkänslig saker som inte får frysa tex medicin och vätskor. Då är det slöseri med 16 C som är min temp för behåll på.

Sen finns annat som inte ska pendla i temperatur och då är behåll på bra. Det använder jag flitigt för instrument mm. Drar el, who cares? Mitt hus drar också el när jag inte är hemma.

I dag stod bilen på varmhållning hela dagen då jag hoppade in i den sporadiskt hela dagen för korta ärenden i - 10 C. Jag vill ju inte ha en kall bil! Nej varmt och skönt ska det vara! Men det löser dashboard.

Se så Elon, snabba på nu! 😂
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7234
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Upprop för frostskydd för oss nordbor!

Inlägg av fth »

Det skulle väl egentligen räcka om intervallet för "keep climate on" utvidgades lite?

På min X kan jag som lägst välja 15.5 grader för klimatet via appen.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
nallebrean
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 09 dec 2021 13:35

Re: Upprop för frostskydd för oss nordbor!

Inlägg av nallebrean »

Det är så dashboard jobbar on man ställer in ett tillåtet temp interval men det blir onödigt ryckigt och bullrigt utanför.

Men jag vill inte hålla 5 C som keep climate gör med 20 C. Det får gärna pendla ovanför 5 C.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7234
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Upprop för frostskydd för oss nordbor!

Inlägg av fth »

Såklart, facepalm, ”keep climate on” kommer ju kyla bilen om det skulle gå att ställa in t.ex 5°.

Det krävs ju att man kan ställa in en minimitemperatur, dvs frostskyddsläge, nu fattar jag poängen (till slut). :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar