Det är inga stora summor som kommer gå till LO "pamparna" om tesla skriver på. det är bara dåliga argument.
Visst finns det kritik mot godtyckliga lönehöjningar men framför allt en tystnadskultur. (men det är nog oberoende ev KA då det mer handlar om kulturen. är en obekväm kan företag vilja göra sig av med den).
visst har de fått aktier vissa/många har inte gjort stora vinster på det. det finns säkert undantag med det var 2-3 år sedan. (är själv aktieägare)
Om man som Metall-Olof i DN fått aktier för 8 000 dollar (ca 84 000 kr) så är det väl i alla fall svårt att komma sämre ut än om han haft kollektivavtal och inte fått några aktier alls?
Låter som den gode Olof är en kverulant som aldrig blir riktigt nöjd. Finns sådana på alla arbetsplatser förövrigt. (kollektivavtal eller ej)
Gissar man, kommer få att riskera sina aktieoptioner. Förklarar Olofs minoritetsklubb?
Om vi ska skydda småföretag, så kan väl knappast Hydro anses vara det, eller?
Hydro är antagligen stora nog för att klara ett förlorad order.
Men risken är större för de anställda som jobbade med den förlorade produktionen. Det är dom som får ta konsekvenserna vid denna sympatiåtgärd. Går man med i en sympatistrejk så behöver man vara med på att det också innebär en risk för de anställda.
Kan tycka att man borde ha informerat de anställda av vad en sympatiåtgärd kan få för konsekvenser, och fråga hur de känner för det. Kan de tänka sig att riskera sina jobb för denna konflikt. Tycker de att risk/reward är värt det.
För mig är IF Metall en organisation som ska jobba för de anställdas bästa. I detta fall ser jag inte att så är fallet.
Så systematiskt som tesla rundat fackets åtgärder skulle jag det skulle vara förvånade om många inte känner sig manade att fortsätta jobba. Jag är inte säker att jag skulle strejka även om jag tycker facket är bra och att KA skulle vara till gagn för tesla och arbetarna. om aktie utvecklingen varit bättre kanske umeå killen varit muntrare. Tycker dock det är tråkigt att vissa försöker förminska denna, bara för att den beskriver en annan verklighet än som antifackliga krafter spridit.
Det finns förbättringspotential på tesla helt klart men det handlar mer om kulturen än avtal. Arbetsmiljön och tystnadskulturen bör bli till det bättre.
Så systematiskt som tesla rundat fackets åtgärder skulle jag det skulle vara förvånade om många inte känner sig manade att fortsätta jobba. Jag är inte säker att jag skulle strejka även om jag tycker facket är bra och att KA skulle vara till gagn för tesla och arbetarna. om aktie utvecklingen varit bättre kanske umeå killen varit muntrare. Tycker dock det är tråkigt att vissa försöker förminska denna, bara för att den beskriver en annan verklighet än som antifackliga krafter spridit.
Det finns förbättringspotential på tesla helt klart men det handlar mer om kulturen än avtal. Arbetsmiljön och tystnadskulturen bör bli till det bättre.
Man behöver inte vara "antifacklig" för at tycka genuint illa om ett fackförbund som med helt oproportionerliga åtgärder försöker tvinga fram ett kollektivavtal som det är frivilligt att ingå, mot de anställdas vilja och med stora skadliga effekter på tredje man och på Sveriges attraktionskraft som land för investeringar.
Vad vet du om arbetsmiljö och tystnadskultur? Jobbar du på bolaget eller bildar du din uppfattning på vad en fackligt aktivt anställd säger i en intervju?
"Disrupters are vital to economic dynamism; Musk has done more disrupting, and shown more dynamism, than most. But foreign investors need to respect the legal and social rules and the business cultures of the countries where they seek to do business; doing otherwise can harm their brands. It should be for Musk and his company to adapt to a Swedish model that has a record of working well, rather than for the Swedish model to adapt to Musk."
Det måste vara många sossar på Financial Times.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Så systematiskt som tesla rundat fackets åtgärder skulle jag det skulle vara förvånade om många inte känner sig manade att fortsätta jobba. Jag är inte säker att jag skulle strejka även om jag tycker facket är bra och att KA skulle vara till gagn för tesla och arbetarna. om aktie utvecklingen varit bättre kanske umeå killen varit muntrare. Tycker dock det är tråkigt att vissa försöker förminska denna, bara för att den beskriver en annan verklighet än som antifackliga krafter spridit.
Det finns förbättringspotential på tesla helt klart men det handlar mer om kulturen än avtal. Arbetsmiljön och tystnadskulturen bör bli till det bättre.
Man behöver inte vara "antifacklig" för at tycka genuint illa om ett fackförbund som med helt oproportionerliga åtgärder försöker tvinga fram ett kollektivavtal som det är frivilligt att ingå, mot de anställdas vilja och med stora skadliga effekter på tredje man och på Sveriges attraktionskraft som land för investeringar.
Vad vet du om arbetsmiljö och tystnadskultur? Jobbar du på bolaget eller bildar du din uppfattning på vad en fackligt aktivt anställd säger i en intervju?
Dessvärre är tystnadskulturen utbredd i arbetslivet. I både privat och offentlig sektor. Misstänker starkt att det finns även inom de fackliga organisationerna.
Hur fungerar det med att få skyltar i efterhand som ägare av en nyköpt bil? Dvs Tesla sätter på egengjorda skyltar och ägaren beställer de ”saknade” skyltarna av TS?
Hur fungerar det med att få skyltar i efterhand som ägare av en nyköpt bil? Dvs Tesla sätter på egengjorda skyltar och ägaren beställer de ”saknade” skyltarna av TS?
Borde va ok sålänge dom ger skylten till dig istället för att montera den och säger att det är en souvenir-skylt och att du inte får använda den *wink wink* Vad du sen gör med den själv är upp till dig.
Senast redigerad av Sfbones, redigerad totalt 1 gånger.
Den slutliga domen ja, men det här är om interimistiska beslutet innan domen.
Jag har ju för mig att jag såg något om 28 skyltar nånstans vilket borde tyda på att "bara" 28 skyltar har fastnat i Postens tjuvförvar. Alltså, dom har inte tagit emot fler, resterande ligger förmodligen på hög hos tillverkaren.
Utifrån motiveringen till beslutet känns det inte uteslutet att Tesla kommer att få tillgång till de två kollin med 23 skyltar som de innehar i stunden (men inte heller givet). Att Solna tingsrätt skulle komma fram till ett beslut som tvingar posten att hämta upp försändelser till Tesla, och sen leverera dessa, känns däremot uteslutet.
Det framstår som om stämningen av Transportstyrelsen och Norrköpings tingsrätt beslut i den frågan kommer vara vad som har betydelse framöver.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Skulle TM Sweden kunna varsla all verkstads personal för att de ”avslutar” den verksamheten och sedan öppna ett dotterbolag och anställa verkstadspersonalen som jobbar i Teslas lokaler?
Då kanske ni undrar, vad tjänar TM Sweden på det? Jo men då har ju IF metal inga medlemmar längre hos TM Sweden och samtliga stridsåtgärder måste då upphöra?
De får sedan strida mot dotterbolaget om de så vill.
Skulle inte det kunna vara ett alternativ för TM Sweden?
"Disrupters are vital to economic dynamism; Musk has done more disrupting, and shown more dynamism, than most. But foreign investors need to respect the legal and social rules and the business cultures of the countries where they seek to do business; doing otherwise can harm their brands. It should be for Musk and his company to adapt to a Swedish model that has a record of working well, rather than for the Swedish model to adapt to Musk."