79 procent fler fel på elbilar

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14570
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

79 procent fler fel på elbilar

Inlägg av taliz »

Amerikanska Consumer Report som sammanställt servicerapporter från mer än 330 000 bilägare är inte nådiga mot den elektriska bilflottan.

79 procent av elbilsägarna rapporterar större, och fler problem med sina bilar än vad ägare till konventionella bilar gör.

“De flesta elbilar byggs i dag av antingen klassiska bilföretag som aldrig tidigare jobbat med elbilar, eller av företag som till exempel Rivian, som aldrig tidigare byggt bilar”, säger Jake Fisher, ansvarig för biltester på Consumers Report.

“Det är inte så konstigt att båda dessa typer av producenter har tillväxtbekymmer. De måste få tid att fixa fel och brister”, säger Jack Fisher.
https://www.dagensps.se/motor/elbilspro ... for-notan/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1597
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: 79 procent fler fel på elbilar

Inlägg av renes »

Å ena sidan rubriken:
79 procent fler fel på elbilar än på traditionella bilar, visar att elbilen är ett omoget problembarn där konsumenten får ta smällen.
Å andra sidan i texten:
79 procent av elbilsägarna rapporterar större, och fler problem med sina bilar än vad ägare till konventionella bilar gör.
Det är två helt olika saker.

Rent statistiskt kan fler ägare ha problem medan det är färre problem totalt sett. Jag säger inte att det är så, men det här sättet att presentera "statistik" är ju helt undermålig.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
lawe
Inlägg: 252
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: 79 procent fler fel på elbilar

Inlägg av lawe »

Men vad är ett fel? Är det fler kritiska fel eller bara massa tjafs med buggig kod?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14570
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: 79 procent fler fel på elbilar

Inlägg av taliz »

lawe skrev: 07 dec 2023 14:45
Men vad är ett fel? Är det fler kritiska fel eller bara massa tjafs med buggig kod?
Spaltmaß :ugeek:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Aida
Inlägg: 965
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: 79 procent fler fel på elbilar

Inlägg av Aida »

Spontant låter det som att det kan stämma. Jag har sedan 2010 köpt 8 nya bilar och har aldrig haft några stora fel på 6 av dem - bara garantigrejor. De 6 har varit bensin/diesel. Den åttonde har jag precis fått så den kan jag inte bedöma. Men den sjunde: en Hyundai Ioniq 5 har jag haft fyra allvarliga fel på som strandade mig: zombieläge, 12-voltsurladdning x2 samt trasig ICCU. Det har aldrig hänt på någon av mina fossilbilar. Ny teknik=fler fel… Rätt enkelt
Skriv svar