Och tur är väl det.
Annars hade Tesla kanske bucklat allas framskärmar, repat allas bakskärmar och ritat på dörrklädsel i allas bilar, för att sedan låta kunden ta ansvaret?
Moderator: Redaktion
Och tur är väl det.
Tack för att du delar!Vasaru skrev: ↑08 dec 2023 19:28Jag avbeställde min model 3 nu i veckan. Skrev att jag skulle uppskatta om dom betalade tillbaks reservationsavgiften. Fick svar ett par timmar senare att dom tyckte det va tråkigt men att dom skulle betala tillbaks mina 2500krCrazyGang skrev:Har en beställning liggande men beroende på inbytespriser kanske vi avstår den.
Finns det någon samsynt hantering av återbetalning av handpenning eller är det upp till varje SC/säljare att hantera? Vilka har nyttjat ångerrätten i avtalet senaste halvåret?
Har tidigare avbokat två beställningar utan problem 2020 och 2021 (lite hotande med distansavtalslagen bara ) men ser nu att de ändrat skrivelsen i avtalen igen.
Det står i avtalet att Tesla har rätt att ta ut en fraktkostnad på som mest EUR 900. Vad avser det egentligen? Bilen levereras till kund på ett SC och lämnar man den på samma SC kan ju konsumenten knappast krävas att bekosta retur till fabriken i Tyskland?
EDIT: är det fastställt att distansavtalslagen verkligen gäller innan leverans (även om det torde vara lagstiftarens avsikt). Det enda jag läser om det är den tidigare länkade ARN-utlåtandet för 23 år sedan. På hålla konsument står det lite annorlunda, man har pngerrätt om man hämtat ut bilen:
https://www.hallakonsument.se/varor-och ... 1vbmx5In1d
Enligt artikeln har de ju bara levererat en bil senaste tiden, det till en kund som själv beställt skyltar.jobster skrev: ↑08 dec 2023 23:02Det verkar som det är full fart på leveranserna igen:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/utny ... an--ebh95d
Jag pratade nyligen med leveransteamet och de lät väldigt säkra på att de skulle hinna med att leverera de bilar som har planerat leveransdatum innan nyår, så jag hoppas det stämmer.