Återbetalning av handpenning

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3784
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Återbetalning av handpenning

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 08 dec 2023 19:39
Ja, det är uppenbarligen skillnad mellan folk och folk.
Och tur är väl det. 😵‍💫
Annars hade Tesla kanske bucklat allas framskärmar, repat allas bakskärmar och ritat på dörrklädsel i allas bilar, för att sedan låta kunden ta ansvaret?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 638
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Återbetalning av handpenning

Inlägg av CrazyGang »

Vasaru skrev: 08 dec 2023 19:28
CrazyGang skrev:
Har en beställning liggande men beroende på inbytespriser kanske vi avstår den.

Finns det någon samsynt hantering av återbetalning av handpenning eller är det upp till varje SC/säljare att hantera? Vilka har nyttjat ångerrätten i avtalet senaste halvåret?

Har tidigare avbokat två beställningar utan problem 2020 och 2021 (lite hotande med distansavtalslagen bara :D ) men ser nu att de ändrat skrivelsen i avtalen igen.

Det står i avtalet att Tesla har rätt att ta ut en fraktkostnad på som mest EUR 900. Vad avser det egentligen? Bilen levereras till kund på ett SC och lämnar man den på samma SC kan ju konsumenten knappast krävas att bekosta retur till fabriken i Tyskland? :roll:

EDIT: är det fastställt att distansavtalslagen verkligen gäller innan leverans (även om det torde vara lagstiftarens avsikt). Det enda jag läser om det är den tidigare länkade ARN-utlåtandet för 23 år sedan. På hålla konsument står det lite annorlunda, man har pngerrätt om man hämtat ut bilen:

https://www.hallakonsument.se/varor-och ... 1vbmx5In1d
Jag avbeställde min model 3 nu i veckan. Skrev att jag skulle uppskatta om dom betalade tillbaks reservationsavgiften. Fick svar ett par timmar senare att dom tyckte det va tråkigt men att dom skulle betala tillbaks mina 2500kr
Tack för att du delar!

Vi ska nog göra detsamma efter helgen. Känns osannolikt att man kommer få någon bil i närtid och då faller ju idén att sälja den befintliga. :)
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
jobster
Inlägg: 17
Blev medlem: 04 jan 2020 10:40

Re: Återbetalning av handpenning

Inlägg av jobster »

Det verkar som det är full fart på leveranserna igen:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/utny ... an--ebh95d

Jag pratade nyligen med leveransteamet och de lät väldigt säkra på att de skulle hinna med att leverera de bilar som har planerat leveransdatum innan nyår, så jag hoppas det stämmer.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 638
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Återbetalning av handpenning

Inlägg av CrazyGang »

jobster skrev: 08 dec 2023 23:02
Det verkar som det är full fart på leveranserna igen:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/utny ... an--ebh95d

Jag pratade nyligen med leveransteamet och de lät väldigt säkra på att de skulle hinna med att leverera de bilar som har planerat leveransdatum innan nyår, så jag hoppas det stämmer.
Enligt artikeln har de ju bara levererat en bil senaste tiden, det till en kund som själv beställt skyltar.

Franz sammanställning i nybilsreg.-tråden ger att de har ~900 förregistrerade men alltså bara en ut till kund.

Inget talar väl för att de fått tag i skyltar?
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
jobster
Inlägg: 17
Blev medlem: 04 jan 2020 10:40

Re: Återbetalning av handpenning

Inlägg av jobster »

Det är sant, men de skulle nog inte heller fortsätta att registrera bilar efter ett uppehåll om de inte såg en lösning på skyltarna. Enligt leveranspersonal så har de en lösning, men vi får såklart se hur det går.
Skriv svar