Beställa bil nu (eller inte) till 2,99

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Skall jag våga beställa bil nu när verkstäder påverkas av strejk

Omröstningen slutade 17 dec 2023 13:23

Ja, för fanken. Underbart med 4WD o laglig dragkrok samt slippa Bettan
7
64%
Nej, fortsätt köra Bettan även om det kostar skjortan att reparera m.m.
0
Inga röster
Nej, var iskall, det kommer fortsatt bra erbjudanden även efter nyår.
4
36%
 
Antal röster: 11

Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Beställa bil nu (eller inte) till 2,99

Inlägg av lem »

Jag blev så bedrövad av historien från han som hade bilen halvt reparerad på werksta och varken kom framåt eller bakåt!

Jag står i begrepp att beställa en MY fyrhjul för att
- insteget är lättare (börjar bli gubbstel)
- garantier börjar gälla igen
- Pbas? har godkänt krediten 2,99 men jag har inte beställt en bil och fått RN-numret. Kundkännnedom återstår. Vet inte när erbjudandet upphör, det är bara tre veckor kvar till jul!

Har en MS som gått 21 kmil och servats för 70kkr senaste månaden (nya kondensors till aircond m.m.). Den har lite ”wear an tear” men är fortfarande snygg (snyggare än Y-designen). Det har körts rådjur och vildsvin i skuffen. Polisen kom hem och ville inspektera den nyskjutne gangstern när jag hade en stor blodfläck från vildsvinshanteringen på bakre fångaren. Så den har varit med om ett och annat. Den är dammig efter kört 600kg majs till vildsvinen och julgran i förra veckan.

Frugan åkte just och hämtade lunch och hon skickades ut med hälsningen ”kör försiktigt för Werksta kommer inte ta i bilen med tång”!

Vilka verkstäder finns som inte är blockerade? Det var någon som ringde ”allt” inom 200 km från Sthlm och fick nobben…

Jag har fri el på Bettan men detta kan jag inte få med mig till nya bilen!
Jag har personlig skylt så detta med reg plåtar är inget bekymmer. Men strejken bedöms hålla på länge (se annan tråd).
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Beställa bil nu (eller inte) till 2,99

Inlägg av taliz »

lem skrev: 11 dec 2023 13:23
Jag har fri el på Bettan men detta kan jag inte få med mig till nya bilen!
Det är väl just det du kan få om du tar leverans av en ny S, X eller Y under december.
Då flyttar de med fri SUC som en del av pågående kampanj.
Det hade jag nyttjat.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Beställa bil nu (eller inte) till 2,99

Inlägg av Verdi_ »

taliz skrev: 11 dec 2023 15:56
lem skrev: 11 dec 2023 13:23
Jag har fri el på Bettan men detta kan jag inte få med mig till nya bilen!
Det är väl just det du kan få om du tar leverans av en ny S, X eller Y under december.
Då flyttar de med fri SUC som en del av pågående kampanj.
Det hade jag nyttjat.
Vill man ha med sig fri SuC får man avstå rabatten (bäst) eller räntekampanjen (näst bäst). För att det ska vara värt det med fri SuC måste man ladda väldigt mycket på SuC.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Beställa bil nu (eller inte) till 2,99

Inlägg av fth »

Verdi_ skrev: 11 dec 2023 16:38
Vill man ha med sig fri SuC får man avstå rabatten (bäst) eller räntekampanjen (näst bäst). För att det ska vara värt det med fri SuC måste man ladda väldigt mycket på SuC.
Man får väl varken rabatt eller ränterabatt vad jag förstår?

Dvs medflyttning av fri SuC ersätter alla andra kampanjer.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Beställa bil nu (eller inte) till 2,99

Inlägg av lem »

Rabatt på lagerbilar ca 60’
Ränterabatt 3% x 600 x 3 år = ca 60’
Fri SuC 0,18 x 5,5 kr x 3000mil x 3 år x 2kwh/mil= ca 20’

Känslan att kunna köra gratis är värt mycket även om det i realiteten inte är värt mer än 6’ per år. Jag hade använt supercharger 18%. Statistiken i appen har blivit jättebra!
Senast redigerad av lem, redigerad totalt 2 gång.
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Beställa bil nu (eller inte) till 2,99

Inlägg av taliz »

lem skrev: 11 dec 2023 16:57
Rabatt på lagerbilar ca 60’
Ränterabatt 3% x 600 x 3 år = ca 60’
Fri SuC 0,18 x 5,5 kr x 3000mil x 3 år= ca 10’

Känslan att kunna köra gratis är värt mycket även om det i realiteten inte är värt mer än 3’ per år. Jag hade använt supercharger 18%. Statistiken i appen har blivit jättebra!
Är inte du pensionär? Ta några varv runt Europa? ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Nect
elbilist
Inlägg: 1595
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Beställa bil nu (eller inte) till 2,99

Inlägg av Nect »

lem skrev: 11 dec 2023 16:57
Rabatt på lagerbilar ca 60’
Ränterabatt 3% x 600 x 3 år = ca 60’
Fri SuC 0,18 x 5,5 kr x 3000mil x 3 år= ca 10’

Känslan att kunna köra gratis är värt mycket även om det i realiteten inte är värt mer än 3’ per år. Jag hade använt supercharger 18%. Statistiken i appen har blivit jättebra!
Ibland är den känslomässiga rabatten värt mer!
Men trodde faktiskt att fri SuC skulle vara en större besparing (från någon som inte räknat på det tidigare)

Men det är klart, laddar man enbart på SuC så är det en annan femma.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Beställa bil nu (eller inte) till 2,99

Inlägg av Verdi_ »

fth skrev: 11 dec 2023 16:46
Verdi_ skrev: 11 dec 2023 16:38
Vill man ha med sig fri SuC får man avstå rabatten (bäst) eller räntekampanjen (näst bäst). För att det ska vara värt det med fri SuC måste man ladda väldigt mycket på SuC.
Man får väl varken rabatt eller ränterabatt vad jag förstår?

Dvs medflyttning av fri SuC ersätter alla andra kampanjer.

/fth

Ja det var det jag menade. Uttryckte mig kanske otydligt.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Beställa bil nu (eller inte) till 2,99

Inlägg av Verdi_ »

Nect skrev: 11 dec 2023 17:01
lem skrev: 11 dec 2023 16:57
Rabatt på lagerbilar ca 60’
Ränterabatt 3% x 600 x 3 år = ca 60’
Fri SuC 0,18 x 5,5 kr x 3000mil x 3 år= ca 10’

Känslan att kunna köra gratis är värt mycket även om det i realiteten inte är värt mer än 3’ per år. Jag hade använt supercharger 18%. Statistiken i appen har blivit jättebra!
Ibland är den känslomässiga rabatten värt mer!
Men trodde faktiskt att fri SuC skulle vara en större besparing (från någon som inte räknat på det tidigare)

Men det är klart, laddar man enbart på SuC så är det en annan femma.

Under 2023 har jag laddat 2134 kWh på SuC och har sparat ca 10 000:- på det. (det mesta är utanför Sverige och jag räknade med 11:-/EUR.

Under 2022 laddade jag bara 1725 kWh på SuC och sparade också ca 10 000:-. Det var klart dyrare priser 2022 än 2023.

Dvs jag har kört ca 2000 mil på SuC de senaste två åren. Eller 1000 mil per år i snitt.

Eftersom Model Y LR är nedsatt 9% (drygt 70 tkr) och Performance är nedsatt 6% (drygt 40 tkr) så inser ju vem som helst att man måste ladda väldigt mycket för att det ska bli värt det. Model Y går ju dessutom snålare än min bil...

Skulle även säga att rabatten på priset är en bättre deal än ränterabatten.

Den enda gången man bör välja fri SuC är om man laddar över 2000 mil per år på SuC.
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Beställa bil nu (eller inte) till 2,99

Inlägg av lem »

Rättelse SuC kalkyl (hade missat 2kwh/mil). Ändrar inte resonemanget annat än marginellt.
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
Lankan
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 27 nov 2023 16:28

Re: Beställa bil nu (eller inte) till 2,99

Inlägg av Lankan »

Gällande detta erbjudande om 2.99% ränta. Binder man sig att behålla lånet under hela perioden eller får man betala av lånet när man vill t ex om räntan skulle gå upp?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Beställa bil nu (eller inte) till 2,99

Inlägg av mikebike »

Lankan skrev: 11 dec 2023 20:26
Gällande detta erbjudande om 2.99% ränta. Binder man sig att behålla lånet under hela perioden eller får man betala av lånet när man vill t ex om räntan skulle gå upp?
Jag betalade av mitt lån (DNB) när räntan gick upp. Innan dess amorterade jag dubbelt upp varje månad.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Beställa bil nu (eller inte) till 2,99

Inlägg av Verdi_ »

Lankan skrev: 11 dec 2023 20:26
Gällande detta erbjudande om 2.99% ränta. Binder man sig att behålla lånet under hela perioden eller får man betala av lånet när man vill t ex om räntan skulle gå upp?
Finns ju sparkonton med högre ränta och skulle räntorna gå upp mer så kommer ränterabatten, och alltså caset, vara intakt.
Användarvisningsbild
Lankan
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 27 nov 2023 16:28

Re: Beställa bil nu (eller inte) till 2,99

Inlägg av Lankan »

Verdi_ skrev: 11 dec 2023 20:46
Lankan skrev: 11 dec 2023 20:26
Gällande detta erbjudande om 2.99% ränta. Binder man sig att behålla lånet under hela perioden eller får man betala av lånet när man vill t ex om räntan skulle gå upp?
Finns ju sparkonton med högre ränta och skulle räntorna gå upp mer så kommer ränterabatten, och alltså caset, vara intakt.
Det är sant. Så länge det ökar i samma takt.

Helt klart ett intressant alternativ till att betala bilen kontant. Även om jag egentligen tänkt köpa begagnad men blir inte riktigt klok på begagnat priserna…
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Beställa bil nu (eller inte) till 2,99

Inlägg av martinot »

lem skrev: 11 dec 2023 13:23
Jag har fri el på Bettan men detta kan jag inte få med mig till nya bilen!
Hur mycket detta är värt är ju lite tveksamt.

För mig personligen så är detta inte något större värde, men det beror ju på hur mycket långresor du kör med din Tesla per år.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar