Torkare på Auto vid farthållare
Moderator: Redaktion
Torkare på Auto vid farthållare
Min på automat går aldrig igång (Highland) vet inte om det är en bugg. Kör på ettan intervall
Lead developer
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7626
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Torkare på Auto vid farthållare
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Torkare på Auto vid farthållare
?? Något intetsägande, betyder det som jag förstår det att det inte fungerar i Highland ?mikebike skrev:
Lead developer
Re: Torkare på Auto vid farthållare
Att Tesla kan lösa detta utan regnsensor är väl som att tro på jultomten?
Det krävs också justerbar känslighet för att klara både duggregn och olika hastigheter (luftmotstånd).
"Lagom" regn klarar ju Teslas s k regnsensor oftast.
Oljudet från hårda torkarblad på ren ruta nu är om möjligt ännu mer irriterande.
Det krävs också justerbar känslighet för att klara både duggregn och olika hastigheter (luftmotstånd).
"Lagom" regn klarar ju Teslas s k regnsensor oftast.
Oljudet från hårda torkarblad på ren ruta nu är om möjligt ännu mer irriterande.
M3 RWD -22
Torkare på Auto vid farthållare
Dom använder ju givetvis kameran som de flesta andra bilmärken? Problemet just nu är att det inte verkar aktivt iaf inte på min Highland- de går inte igångANLI skrev:Att Tesla kan lösa detta utan regnsensor är väl som att tro på jultomten?
Det krävs också justerbar känslighet för att klara både duggregn och olika hastigheter (luftmotstånd).
"Lagom" regn klarar ju Teslas s k regnsensor oftast.
Oljudet från hårda torkarblad på ren ruta nu är om möjligt ännu mer irriterande.
Lead developer
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7626
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Torkare på Auto vid farthållare
Nej, det betyder att Tesla sedan länge känner till att torkarautomatiken är kass. Jag har för mig att detta är från i våras.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Torkare på Auto vid farthållare
mikebike skrev:Nej, det betyder att Tesla sedan länge känner till att torkarautomatiken är kass. Jag har för mig att detta är från i våras.
Lead developer
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7626
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Torkare på Auto vid farthållare
Nej, de flesta bilmärken använder en separat regnsensor, det gör inte Tesla sedan snart 5 år tillbaka.Niw0n skrev: ↑11 dec 2023 19:57Dom använder ju givetvis kameran som de flesta andra bilmärken? Problemet just nu är att det inte verkar aktivt iaf inte på min Highland- de går inte igångANLI skrev:Att Tesla kan lösa detta utan regnsensor är väl som att tro på jultomten?
Det krävs också justerbar känslighet för att klara både duggregn och olika hastigheter (luftmotstånd).
"Lagom" regn klarar ju Teslas s k regnsensor oftast.
Oljudet från hårda torkarblad på ren ruta nu är om möjligt ännu mer irriterande.
Att de plötsligt skulle få torkarautomatiken att fungera är nog en utopi.
Typiskt för Teslas automatik är att torkarna ibland vägrar gå igång. Ibland går de konstant på torr ruta. Sedan kan de fungera riktigt bra i eller flera veckor innan de börjar konstra igen.
Det som ändrats genom uppdatering är att torkarna numera gör dubbelslag och att det inte går att "långspola" längre.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Torkare på Auto vid farthållare
Varför kan dom inte bara koppla bort automatiken vid AP, då är mycket löst.
Torkare på Auto vid farthållare
Som mjukvaru utvecklare verkar det konstigt att inte använda kamera till det, hmm regnsensor är legacy när det inte fanns kameror med samma upplösning och en dator till att förstå detmikebike skrev:Nej, de flesta bilmärken använder en separat regnsensor, det gör inte Tesla sedan snart 5 år tillbaka.Niw0n skrev: ↑11 dec 2023 19:57Dom använder ju givetvis kameran som de flesta andra bilmärken? Problemet just nu är att det inte verkar aktivt iaf inte på min Highland- de går inte igångANLI skrev:Att Tesla kan lösa detta utan regnsensor är väl som att tro på jultomten?
Det krävs också justerbar känslighet för att klara både duggregn och olika hastigheter (luftmotstånd).
"Lagom" regn klarar ju Teslas s k regnsensor oftast.
Oljudet från hårda torkarblad på ren ruta nu är om möjligt ännu mer irriterande.
Att de plötsligt skulle få torkarautomatiken att fungera är nog en utopi.
Typiskt för Teslas automatik är att torkarna ibland vägrar gå igång. Ibland går de konstant på torr ruta. Sedan kan de fungera riktigt bra i eller flera veckor innan de börjar konstra igen.
Det som ändrats genom uppdatering är att torkarna numera gör dubbelslag och att det inte går att "långspola" längre.
Lead developer
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7626
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Torkare på Auto vid farthållare
Därför att AP är beroende av sikt och då förlitar de sig en dysfunktionell torkarautomatik som inte kan spola.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7626
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Torkare på Auto vid farthållare
Kameran sitter ett par cm från glaset, den kan inte fokusera på så kort avstånd. Det enda kameran kan "rapportera" är att den ser suddigt, och då kan orsaken vara imma på insidan av rutan eller att man tvättat rutan med vaxshampo.Niw0n skrev: ↑11 dec 2023 20:14Som mjukvaru utvecklare verkar det konstigt att inte använda kamera till det, hmm regnsensor är legacy när det inte fanns kameror med samma upplösning och en dator till att förstå detmikebike skrev:Nej, de flesta bilmärken använder en separat regnsensor, det gör inte Tesla sedan snart 5 år tillbaka.Niw0n skrev: ↑11 dec 2023 19:57Dom använder ju givetvis kameran som de flesta andra bilmärken? Problemet just nu är att det inte verkar aktivt iaf inte på min Highland- de går inte igångANLI skrev:Att Tesla kan lösa detta utan regnsensor är väl som att tro på jultomten?
Det krävs också justerbar känslighet för att klara både duggregn och olika hastigheter (luftmotstånd).
"Lagom" regn klarar ju Teslas s k regnsensor oftast.
Oljudet från hårda torkarblad på ren ruta nu är om möjligt ännu mer irriterande.
Att de plötsligt skulle få torkarautomatiken att fungera är nog en utopi.
Typiskt för Teslas automatik är att torkarna ibland vägrar gå igång. Ibland går de konstant på torr ruta. Sedan kan de fungera riktigt bra i eller flera veckor innan de börjar konstra igen.
Det som ändrats genom uppdatering är att torkarna numera gör dubbelslag och att det inte går att "långspola" längre.
Om kameran satt inne i kupén kanske det skulle funka.
Dessutom är kameror beroende av ljus, vilket visar sig genom att torkarna fungerar sämre i mörker och plötsligt får spunk när man kör in i en tunnel eller ett parkeringshus.
Regnsensorn har sin egen ljuskälla och är oberoende av yttre ljus.
Regnsensor är etablerad teknik som fungerar bättre än kameror, liksom radar. Tesla har en rejäl övertro på kameror.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5340
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Torkare på Auto vid farthållare
Hade varit bättre om det gått att stänga av. Tycker APn att sikten är för dålig så kan den sänka farten precis som vid dimma. Men det skulle antagligen ändå inte hända. För när den tycker sikten är dålig i soligt tort väder och startar torkarna, så fortsätter bilen med samma fart fast sikten omöjligen blivit bättre.
Model Y P
Model S P
Model S P
Torkare på Auto vid farthållare
Som hårdvarunära programmerare sätter jag emot, det finns absolut inget som säger att du inte kan fånga upp detta i en högupplöst kamera, det är absolut den rätta vägen fram.mikebike skrev:Kameran sitter ett par cm från glaset, den kan inte fokusera på så kort avstånd. Det enda kameran kan "rapportera" är att den ser suddigt, och då kan orsaken vara imma på insidan av rutan eller att man tvättat rutan med vaxshampo.Niw0n skrev: ↑11 dec 2023 20:14Som mjukvaru utvecklare verkar det konstigt att inte använda kamera till det, hmm regnsensor är legacy när det inte fanns kameror med samma upplösning och en dator till att förstå detmikebike skrev:Nej, de flesta bilmärken använder en separat regnsensor, det gör inte Tesla sedan snart 5 år tillbaka.Niw0n skrev: ↑11 dec 2023 19:57Dom använder ju givetvis kameran som de flesta andra bilmärken? Problemet just nu är att det inte verkar aktivt iaf inte på min Highland- de går inte igångANLI skrev:Att Tesla kan lösa detta utan regnsensor är väl som att tro på jultomten?
Det krävs också justerbar känslighet för att klara både duggregn och olika hastigheter (luftmotstånd).
"Lagom" regn klarar ju Teslas s k regnsensor oftast.
Oljudet från hårda torkarblad på ren ruta nu är om möjligt ännu mer irriterande.
Att de plötsligt skulle få torkarautomatiken att fungera är nog en utopi.
Typiskt för Teslas automatik är att torkarna ibland vägrar gå igång. Ibland går de konstant på torr ruta. Sedan kan de fungera riktigt bra i eller flera veckor innan de börjar konstra igen.
Det som ändrats genom uppdatering är att torkarna numera gör dubbelslag och att det inte går att "långspola" längre.
Om kameran satt inne i kupén kanske det skulle funka.
Dessutom är kameror beroende av ljus, vilket visar sig genom att torkarna fungerar sämre i mörker och plötsligt får spunk när man kör in i en tunnel eller ett parkeringshus.
Regnsensorn har sin egen ljuskälla och är oberoende av yttre ljus.
Regnsensor är etablerad teknik som fungerar bättre än kameror, liksom radar. Tesla har en rejäl övertro på kameror.
Lead developer
Re: Torkare på Auto vid farthållare
Då är väl Teslas programmerare helt enkelt inkompetenta eller haft fullt upp med att förfina pruttkuddefunktionen….?Niw0n skrev: ↑11 dec 2023 21:07Som hårdvarunära programmerare sätter jag emot, det finns absolut inget som säger att du inte kan fånga upp detta i en högupplöst kamera, det är absolut den rätta vägen fram.mikebike skrev:Kameran sitter ett par cm från glaset, den kan inte fokusera på så kort avstånd. Det enda kameran kan "rapportera" är att den ser suddigt, och då kan orsaken vara imma på insidan av rutan eller att man tvättat rutan med vaxshampo.Niw0n skrev: ↑11 dec 2023 20:14Som mjukvaru utvecklare verkar det konstigt att inte använda kamera till det, hmm regnsensor är legacy när det inte fanns kameror med samma upplösning och en dator till att förstå detmikebike skrev:Nej, de flesta bilmärken använder en separat regnsensor, det gör inte Tesla sedan snart 5 år tillbaka.
Att de plötsligt skulle få torkarautomatiken att fungera är nog en utopi.
Typiskt för Teslas automatik är att torkarna ibland vägrar gå igång. Ibland går de konstant på torr ruta. Sedan kan de fungera riktigt bra i eller flera veckor innan de börjar konstra igen.
Det som ändrats genom uppdatering är att torkarna numera gör dubbelslag och att det inte går att "långspola" längre.
Om kameran satt inne i kupén kanske det skulle funka.
Dessutom är kameror beroende av ljus, vilket visar sig genom att torkarna fungerar sämre i mörker och plötsligt får spunk när man kör in i en tunnel eller ett parkeringshus.
Regnsensorn har sin egen ljuskälla och är oberoende av yttre ljus.
Regnsensor är etablerad teknik som fungerar bättre än kameror, liksom radar. Tesla har en rejäl övertro på kameror.
Jag är för övrigt också hårdvarunära programmerare med lång erfarenhet. Att försöka trolla fram funktioner med sensorer så de detekterar något de inte är designade för kan gå ibland men långt ifrån alltid.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Torkare på Auto vid farthållare
Nej, alla andra bilmärken använder en speciell mojäng - regnsensorn. Den är specialtillverkad för att mäta vatten på utsidan av rutan. Tesla hade, men tog bort den. Den är patentskyddad så en avgift för varje måste betalas.
Kamerorna ombord har skärpan inställd långt fram på vägen. Den kommer inte se regndropparna. Den kan månne uppleva att vägen blir suddig av ngn anledning men inte avgöra* om det defakto är regn på rutan.
Jag har inte kollat patentet men rimligen skulle man beskriva patentet såpass vitt att ingen konkurrent kan hitta på en alltför lik lösning för att runda patentet. Att montera en kamera särskilt för detta med en lins som fokuserar på rutan går troligen inte utan att göra intrång på patentet - eller betala patentkostnaden.
Kvar är två alternativ - använda en riktig regnsensor - eller Teslas dåliga lösning, använda en kamera som inte är avsedd för detta och som inte kan se det den borde.
*)Jag flyger helikopter med NVG (mörkerkikare) i jobbet sedan > 20 år.
Man ställer in skärpan på omvärlden utanför.
Det är i princip ogörligt att kunna se om det är regn på rutan. Flyger man över artificiellt ljus (över ett samhälle) kan man ibland se en liten ljusbrytning i regndropparna, men oftast inte.
Där det inte finns artificiellt ljus ser man inte regnet alls. Man kan tycka att bilden blir dålig och kanske börja klura på om det är regn på rutan. Men man ser fortfarande inte regnet så man får ta till andra knep som INTE innefattar att se regnet på rutan genom gogglarna.
Det är nog mer eller mindre exakt samma sak som Teslas kameralösning. Kommer inte fungera.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Torkare på Auto vid farthållare
Läs mitt inlägg ovan. Hä gå it!
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Torkare på Auto vid farthållare
Prova spara lite film från bilen när det regnar och titta på den i datorn…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
- Inlägg: 219
- Blev medlem: 19 apr 2021 20:35
Re: Torkare på Auto vid farthållare
Man kan ställa den startar på valfritt intervall eller på auto när farthållare eller autopilot slås på. Det går bara inte sätta den på 0. Tror det som har problem skulle ha nytta av den kunskapen.
Re: Torkare på Auto vid farthållare
Problemet är att då går den ju också konstant. Om det inte regnar och rutan är torr och ren vill man ju att torkaren inte ska gå alls.Melon Must skrev: ↑12 dec 2023 01:12
Man kan ställa den startar på valfritt intervall eller på auto när farthållare eller autopilot slås på. Det går bara inte sätta den på 0. Tror det som har problem skulle ha nytta av den kunskapen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7626
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Torkare på Auto vid farthållare
Då tycker jag du skall kontakta Tesla och erbjuda dina tjänster.Niw0n skrev: ↑11 dec 2023 21:07Som hårdvarunära programmerare sätter jag emot, det finns absolut inget som säger att du inte kan fånga upp detta i en högupplöst kamera, det är absolut den rätta vägen fram.mikebike skrev:Kameran sitter ett par cm från glaset, den kan inte fokusera på så kort avstånd. Det enda kameran kan "rapportera" är att den ser suddigt, och då kan orsaken vara imma på insidan av rutan eller att man tvättat rutan med vaxshampo.Niw0n skrev: ↑11 dec 2023 20:14Som mjukvaru utvecklare verkar det konstigt att inte använda kamera till det, hmm regnsensor är legacy när det inte fanns kameror med samma upplösning och en dator till att förstå detmikebike skrev:Nej, de flesta bilmärken använder en separat regnsensor, det gör inte Tesla sedan snart 5 år tillbaka.
Att de plötsligt skulle få torkarautomatiken att fungera är nog en utopi.
Typiskt för Teslas automatik är att torkarna ibland vägrar gå igång. Ibland går de konstant på torr ruta. Sedan kan de fungera riktigt bra i eller flera veckor innan de börjar konstra igen.
Det som ändrats genom uppdatering är att torkarna numera gör dubbelslag och att det inte går att "långspola" längre.
Om kameran satt inne i kupén kanske det skulle funka.
Dessutom är kameror beroende av ljus, vilket visar sig genom att torkarna fungerar sämre i mörker och plötsligt får spunk när man kör in i en tunnel eller ett parkeringshus.
Regnsensorn har sin egen ljuskälla och är oberoende av yttre ljus.
Regnsensor är etablerad teknik som fungerar bättre än kameror, liksom radar. Tesla har en rejäl övertro på kameror.
Deras mjukvaruutvecklare har ju misslyckats i 5 år.
Upplösningen har inget med saken att göra, HW4 funkar lika dåligt som HW3 trots högre upplösning.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.