Fått en förmånsbil från företaget

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
JockeSund
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 10 nov 2023 09:26

Fått en förmånsbil från företaget

Inlägg av JockeSund »

Är helt novis på detta med Tesla trots att jag försökt läsa mig på så mycket som möjligt.
Är anställd idag och har en Volvo som förmånsbil. Det var enkelt när den skaffades när jag började och jag är reggad som förare.

Nu när min chef beställt en Tesla Y med Business Lease till mig så angav han sin mailadress m.m. och iom att han äger Tesla sedan tidigare så hamnade bilen på hans konto.

Hur funkar det egentligen när bilen levereras och jag är den som ska ha bilen som förmånsbil då den ligger på hans konto?
Jag vill ju kunna se bilen på mitt konto och lägga till betalkort för laddning m.m.

Vad är processen för att bilen ska bli "min" helt enkelt?
MYLR -23
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Fått en förmånsbil från företaget

Inlägg av JoeMad »

Köpte precis en Model YLR åt en tekniker på företaget och det var inga problem.
Han ska inte registrera den på sitt konto utan skapa ett konto åt dig.

Han kommer ändå få tillgång till alla fakturor och dokument genom dig.
Fördelen är också att han kan "värva" och därigenom få lite extra rabatt på bilen samt lite bonus till sitt konto

Om det är rätt gjort behöver han inte heller närvara vid utlämning
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Fått en förmånsbil från företaget

Inlägg av dstr »

Du skapar ett eget teslakonto.

Din chef lägger till dig som förare på bilen.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3638
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Fått en förmånsbil från företaget

Inlägg av jonasl »

Då kommer dock din chef kunna se var du är, hur för du kör, prutta och öppna din bil. Och hans kort betalar din SuC.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
kemahe
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 nov 2023 22:42

Re: Fått en förmånsbil från företaget

Inlägg av kemahe »

Jag är i samma situation. Min chef skapade ett konto och beställde bilen men vill såklart inte behöva ta hand om något mer när den väl är levererad - då ska den vara "min" så att säga. Det viktigaste såklart är att jag kan lägga in mitt kort och ta SuC och ev. andra kostnader när bilen väl är levererad. Kan det vara ett alterantiv att göra en ägarflytt från hans konto till mitt? Eller rätt upp och ner bara ändra e-post och namn på kontot till mina uppgifter, det känns lite skumt men det kanske är den lättaste lösningen?
Tesla M3 2024 (Highland)
dER0
Inlägg: 7
Blev medlem: 24 dec 2018 19:25

Re: Fått en förmånsbil från företaget

Inlägg av dER0 »

Helt rätt,

Jag hade samma problem med min förmånsbil som stod på chefen, kunde varken ladda på supercharger eller se roliga laddningshistorik i appen.

Gör en ägarflytt från chefens konto till ert eget konto, Detta innebär inte att ni äger bilen utan bara att ni kan administrera den via appen ifall chefen tror annat!
Användarvisningsbild
JockeSund
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 10 nov 2023 09:26

Re: Fått en förmånsbil från företaget

Inlägg av JockeSund »

Stött på lite patrull här tydligen.
Min chef har nu fått info om att bilen finns att hämta men han vill inte ha någon inblandning i bilen mer än att den står på företaget och den ska stå på mig som brukare/kontoägare.

Enligt kontakten på Tesla i Göteborg så kan hen inte göra något då bilen är beställd i hans namn och således måste han hämta ut bilen.

Hen verkar inte så samarbetsvillig att lösa detta, vilket jag tycket låter lite märkligt då jag uppfattat Tesla som lösningsorienterade.

Måste jag besvära chefen med att åka med för att hämta bilen för att i efterhand göra en flytt från chefens konto till mitt konto?
Borde Tesla inte kunna lösa detta direkt innan man hämtat ut den?
MYLR -23
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 463
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Fått en förmånsbil från företaget

Inlägg av Daven »

Be chefen om en fullmakt, så kan du hämta ut bilen
Användarvisningsbild
kemahe
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 nov 2023 22:42

Re: Fått en förmånsbil från företaget

Inlägg av kemahe »

dER0 skrev: 24 nov 2023 00:01
Helt rätt,

Jag hade samma problem med min förmånsbil som stod på chefen, kunde varken ladda på supercharger eller se roliga laddningshistorik i appen.

Gör en ägarflytt från chefens konto till ert eget konto, Detta innebär inte att ni äger bilen utan bara att ni kan administrera den via appen ifall chefen tror annat!
Tack för förtydligande. Jag ser lite olika svar på olika ställen men hur lång tid tar det att genomföra ett byte. Tesla själva säger 3-5 dagar men då är det ju ett regelrätt ägarbyte och man måste bevisa ägarskap. På andra ställen jag läst säger vissa att det tar några minuter. Jag ör lite förvirrad vad som gäller här.
Tesla M3 2024 (Highland)
Användarvisningsbild
JockeSund
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 10 nov 2023 09:26

Re: Fått en förmånsbil från företaget

Inlägg av JockeSund »

Jag pratade med personalen inför att hämta bilen imorgon.
Förklarade att det är chefens mailadressen som är reggae på beställningen men att finansbolaget registrerat mig som brukare.
Då sa han att dom har ett kryphål för att lösa detta på plats när jag väl är där för att hämta den
MYLR -23
Användarvisningsbild
kemahe
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 nov 2023 22:42

Re: Fått en förmånsbil från företaget

Inlägg av kemahe »

JockeSund skrev: 03 dec 2023 19:14
Jag pratade med personalen inför att hämta bilen imorgon.
Förklarade att det är chefens mailadressen som är reggae på beställningen men att finansbolaget registrerat mig som brukare.
Då sa han att dom har ett kryphål för att lösa detta på plats när jag väl är där för att hämta den
Intressant. Jag ska hämta min på onsdag. Jag får kanske hålla mig till tåls och snacka med dem på plats helt enkelt.
Tesla M3 2024 (Highland)
Användarvisningsbild
kemahe
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 nov 2023 22:42

Re: Fått en förmånsbil från företaget

Inlägg av kemahe »

kemahe skrev: 03 dec 2023 19:18
JockeSund skrev: 03 dec 2023 19:14
Jag pratade med personalen inför att hämta bilen imorgon.
Förklarade att det är chefens mailadressen som är reggae på beställningen men att finansbolaget registrerat mig som brukare.
Då sa han att dom har ett kryphål för att lösa detta på plats när jag väl är där för att hämta den
Intressant. Jag ska hämta min på onsdag. Jag får kanske hålla mig till tåls och snacka med dem på plats helt enkelt.
En kort uppdatering om någon funderar i framtiden om hur det här löste sig för min del. Jag ska säga först att min M3 2024 är uppsatt som finansiell leasing dvs min arbetsgivare står för bilen men den ägs i praktiken av Santander som finansierat den. När vi beställde bilen så gjorde min chef det via sitt Tesla-konto - något som rekommenderas av Teslas personal i Uppsala innan vi beställde bilen.

Det här var inte lätt för Tesla att lösa. Vid utlämningen försökte dom alla möjliga saker för att flytta bilen till mig, tex. genom att försöka sig på en ägarflyttt i appen, det gick inte att göra eftersom att bilen var uppsatt med finansiell leasing. Appen gav ett felmeddelande direkt när vi försökte slå in VIN-numret på min app för att starta flytten. Istället fick vi ta hjälp av Teslas EMEA support och det slutade med att de gjorde en sammansslagning av min chefs Teslakonto med mitt Teslakonto och därmed fick jag ägarkontot. Som tur är skapade min chef ett nytt konto när han beställde bilen istället för att använda sitt privata konto han hade sedan tidigare för att ladda sin Audi på Teslas laddare. Hade det inte varit för det hade den lösningen som Tesla hade på det här problemet inte gått att genomföra eftersom chefens "nya" Teslakonto nu är borta för alltid.

Så mitt tips till andra som kommer få en Tesla som förmånsbil och den är finansierad med finansiell leasing är att se till att beställa bilen genom ert konto direkt och låt sedan företagets uppgifter sättas hos den bank ni väljer för leasingen. Min förståelse är att den här lösningen är nödvändigt speciellt för finansiell leasing och inte nödvändigtivis för andra alternativ så jag låter det vara osagt vad som gäller i övrigt.
Tesla M3 2024 (Highland)
Användarvisningsbild
JockeSund
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 10 nov 2023 09:26

Re: Fått en förmånsbil från företaget

Inlägg av JockeSund »

Uppdatering från mig också då hur det löste sig.
Då vi beställt bilen med operativ leasing (NF Fleet) så informerade vi dom i efterhand att jag skulle stå som förare på bilen med mina uppgifter.
Efter betalning m.m. så skickades ordern till Tesla och dom fick mina uppgifter.
Men väl på plats för att hämta bilen så strulade det en aning. Dom såg allt i mitt namn men för att kunna få in bilen på mitt konto var dom tvugna att ändra mailadressen.
Detta kunde inte lösas medan jag väntade, utan fick uppmaningen att åka hem så skulle det lösa sig senare på dagen.
Väl hemma så loggade jag in i appen och då var bilen där.

Så för min del löst det sig genom att NF Fleet reggade mig som förare på ordern.
Tesla bytte mailadress i systemet efter leveransen.
Och så var problemet ur världen.

Det kan vara lite skillnad mellan operativ och finansiell leasing kring denna lösning.
MYLR -23
Skriv svar