Senaste version 2024.14

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2185
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av jpetters »

Detta är lite illavarslande för oss med HW3 och USS.
Bild
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1597
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av renes »

jpetters skrev: 16 dec 2023 23:01
Installerar 44.30.1, men denna uppdatering känns ju lite sådär då övervakningen lämnar en del att önska.
Peronligen på fyra år har jag inte ens en gång fått en "forced disengagement" så gränsen på "three disengagements" verkar tämligen fjärran. Folk måste ju umgås rätt grovt med AP eller FSD för att överskrida det.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11636
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av martinot »

renes skrev: 17 dec 2023 12:05
jpetters skrev: 16 dec 2023 23:01
Installerar 44.30.1, men denna uppdatering känns ju lite sådär då övervakningen lämnar en del att önska.
Peronligen på fyra år har jag inte ens en gång fått en "forced disengagement" så gränsen på "three disengagements" verkar tämligen fjärran. Folk måste ju umgås rätt grovt med AP eller FSD för att överskrida det.
Är lätt hänt om man kör med AP och hjälper till och stöttar upp den långsamma accelerationen med accelerationspedalen (tex. efter att en bil legat framför som saktat ner AP, och som är långsam att öka hastigheten när denna framförvarande bil flyttat sig och gett fritt utrymme). Tidigare med radar-AP så åkte jag på detta om jag accelererade till över 150, och nu med vision-AP, så är gränsen sänkt till 140.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare
Inlägg: 156
Blev medlem: 17 apr 2023 17:49

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av tnjo »

Har nån fått senaste uppdateringen? Är lite intresserad om fartkameror och sånt på kartan är med
Model Y RWD
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2185
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av jpetters »

martinot skrev:
renes skrev: 17 dec 2023 12:05
jpetters skrev: 16 dec 2023 23:01
Installerar 44.30.1, men denna uppdatering känns ju lite sådär då övervakningen lämnar en del att önska.
Peronligen på fyra år har jag inte ens en gång fått en "forced disengagement" så gränsen på "three disengagements" verkar tämligen fjärran. Folk måste ju umgås rätt grovt med AP eller FSD för att överskrida det.
Är lätt hänt om man kör med AP och hjälper till och stöttar upp den långsamma accelerationen med accelerationspedalen (tex. efter att en bil legat framför som saktat ner AP, och som är långsam att öka hastigheten när denna framförvarande bil flyttat sig och gett fritt utrymme). Tidigare med radar-AP så åkte jag på detta om jag accelererade till över 150, och nu med vision-AP, så är gränsen sänkt till 140.
Precis det jag tänkte på. 1km/h över 140km/h så är det forced disengagement, utom på autobahn i Tyskland.
Hypotetiskt så är denna undantagen, men troligen inte.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1602
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av frippan »

tnjo skrev:
Har nån fått senaste uppdateringen? Är lite intresserad om fartkameror och sånt på kartan är med
Japp, fartkameror är med.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av Xeik »

frippan skrev: 17 dec 2023 14:21
tnjo skrev:
Har nån fått senaste uppdateringen? Är lite intresserad om fartkameror och sånt på kartan är med
Japp, fartkameror är med.
Även i Sverige?
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1602
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av frippan »

Xeik skrev:
frippan skrev: 17 dec 2023 14:21
tnjo skrev:
Har nån fått senaste uppdateringen? Är lite intresserad om fartkameror och sånt på kartan är med
Japp, fartkameror är med.
Även i Sverige?
Japp även i Sverige
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2185
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av jpetters »

Elmil skrev:
Jag har på sistone hos Teslafi noterat en intressant tendens när nya "signifikanta" programversioner dyker upp. Då är det ofta en enda bil som får den och sedan ingenting mer på flera dagar. Det som känns lite udda är att flera gånger har den bilen funnits i Finland. Så också med 44.25 som verkar introducera "Holiday update". Teslas bil kanske?
Trenden fortsätter. Hela frunken måste vara full av bananer på denna bil. Bild
Bild
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 759
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av Trevlig »

Autopilot är värre än tidigare. Regnar det är det max 105km/h som gäller. Ner från 130 som jag brukar köra...
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
znak3
Teslaägare
Inlägg: 204
Blev medlem: 11 nov 2015 23:16

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av znak3 »

Helt ny upplevelse av hur den detaljerar omgivningen vid parkering. Verkar mycket lovande. Supercoolt att se den visa en 3D vy av hela parkeringen.

Om den är tillförlitlig är det en ordentlig uppgradering för mig som ofta parkerar i trånga utrymmen.
2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 570
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av Elmil »

jpetters skrev: 17 dec 2023 21:18
Elmil skrev:
Jag har på sistone hos Teslafi noterat en intressant tendens när nya "signifikanta" programversioner dyker upp. Då är det ofta en enda bil som får den och sedan ingenting mer på flera dagar. Det som känns lite udda är att flera gånger har den bilen funnits i Finland. Så också med 44.25 som verkar introducera "Holiday update". Teslas bil kanske?
Trenden fortsätter. Hela frunken måste vara full av bananer på denna bil. Bild
---
Många bananer blir det.. Nu har den fått 44.30.4 :)
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av RagWal »

martinot skrev: 17 dec 2023 12:46
renes skrev: 17 dec 2023 12:05
jpetters skrev: 16 dec 2023 23:01
Installerar 44.30.1, men denna uppdatering känns ju lite sådär då övervakningen lämnar en del att önska.
Peronligen på fyra år har jag inte ens en gång fått en "forced disengagement" så gränsen på "three disengagements" verkar tämligen fjärran. Folk måste ju umgås rätt grovt med AP eller FSD för att överskrida det.
Är lätt hänt om man kör med AP och hjälper till och stöttar upp den långsamma accelerationen med accelerationspedalen (tex. efter att en bil legat framför som saktat ner AP, och som är långsam att öka hastigheten när denna framförvarande bil flyttat sig och gett fritt utrymme). Tidigare med radar-AP så åkte jag på detta om jag accelererade till över 150, och nu med vision-AP, så är gränsen sänkt till 140.
Lämpligt i de fallen.
Användarvisningsbild
Profion
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 feb 2023 20:37
Ort: Sthlm

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av Profion »

Uppdaterade bilen i morse, och vad jag kan se längs den blåa navi-sträckningen så är inte fartkameror tydliggjorda. Kan ju förvisso vara så att det kommer en varning när man närmar sig.
Nya Hi-fi park assist var ju faktisk ganska schysst!
//Micke

2023 M3P
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1602
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av frippan »

Så ser det ut på min bil med fartkameror.

Märkte även idag att den varnade att jag inte kolla framåt utan på skärmen.
Bild
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Westervikskille
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 jun 2023 21:49

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av Westervikskille »

Skumt.....

Jag provade idag men inte dök det upp någon fartkamera där jag körde längs E22 trots nyaste uppdateringen.
Är det någon inställning?
Kanske ska prova att reboota.
Användarvisningsbild
Profion
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 feb 2023 20:37
Ort: Sthlm

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av Profion »

Är det så att det krävs HW4? Känns ju dock som inte särskilt krävande av hårdvaran att plotta ut positioner för fartkameror :roll:
//Micke

2023 M3P
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1602
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av frippan »

Har bara hw3 i min bil och har inte slagit på något. Sen kommer det upp det ett meddelande att man närmar sig en fartkamera.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 496
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av LarsaR »

frippan skrev: 18 dec 2023 17:42
Har bara hw3 i min bil och har inte slagit på något. Sen kommer det upp det ett meddelande att man närmar sig en fartkamera.
Samma för mig. (Har version 2023.44.30.2)
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7394
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av TiborBlomhall »

Westervikskille skrev: 18 dec 2023 17:32
Skumt.....

Jag provade idag men inte dök det upp någon fartkamera där jag körde längs E22 trots nyaste uppdateringen.
Är det någon inställning?
Kanske ska prova att reboota.
För att se fartkamerorna måste man ha Premium Connectivity och Navigering > Undvik trafik måste vara aktiverad enligt release-anteckningarna. Man måste även ha slagit in en destination i navigatorn.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av Franz »

Jag har läst på fler än ett ställe att man kan stänga av automatiska vindrutetorkare även när man kör autopilot i och med 2023.44. Någon som kan bekräfta det?
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1602
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av frippan »

Har inte läst det, men däremot har de fungerat bra sen jag fick uppdateringen. Men jag har inte hunnit med så många mil, kanske runt 25 mil.
Hoppade igång som de skulle när det stänkte upp från bilarna imorse och de har inte gått igång annars, men har bara kört mörker.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av Tellus »

Franz skrev: 18 dec 2023 22:15
Jag har läst på fler än ett ställe att man kan stänga av automatiska vindrutetorkare även när man kör autopilot i och med 2023.44. Någon som kan bekräfta det?
På min model s har det funkat så sen jag hämtade den för 1 år sen. Alltså AP funkar med vindrutetorkare OFF och startar ej Auto läge när AP aktiveras.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3836
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av AAKEE »

renes skrev: 17 dec 2023 12:05
jpetters skrev: 16 dec 2023 23:01
Installerar 44.30.1, men denna uppdatering känns ju lite sådär då övervakningen lämnar en del att önska.
Peronligen på fyra år har jag inte ens en gång fått en "forced disengagement" så gränsen på "three disengagements" verkar tämligen fjärran. Folk måste ju umgås rätt grovt med AP eller FSD för att överskrida det.
Jag fick det ofta i min M3P även med en hand eller bägge på ratten. Den var lite okänslig i hur mycket an behövde styra för att den skulle känna av det så det var inte jättestor skillnad mellan att lyckas röra lagom eller vrida urkoppling på AP. Jag fick en sån röd sur urkopplign varannan längre resa. Samma med min S nu, fast inte lika okänslig för att man rör ratten men det häner ändå trots att jag har en eller två händer på ratten att den surkopplar ut.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 971
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av Segelflygaren »

AAKEE skrev: 18 dec 2023 23:47
renes skrev: 17 dec 2023 12:05
jpetters skrev: 16 dec 2023 23:01
Installerar 44.30.1, men denna uppdatering känns ju lite sådär då övervakningen lämnar en del att önska.
Peronligen på fyra år har jag inte ens en gång fått en "forced disengagement" så gränsen på "three disengagements" verkar tämligen fjärran. Folk måste ju umgås rätt grovt med AP eller FSD för att överskrida det.
Jag fick det ofta i min M3P även med en hand eller bägge på ratten. Den var lite okänslig i hur mycket an behövde styra för att den skulle känna av det så det var inte jättestor skillnad mellan att lyckas röra lagom eller vrida urkoppling på AP. Jag fick en sån röd sur urkopplign varannan längre resa. Samma med min S nu, fast inte lika okänslig för att man rör ratten men det häner ändå trots att jag har en eller två händer på ratten att den surkopplar ut.
Jag tycker att det är precis som du skriver på vår M3P -23 (och alla tidigare Teslor vi haft), Medan vår S Plaid uttagen i december 22 inte alls har det problemet. Tror det beror på att Yoke ratten är bred vilket gör att vridmomentet ökar. Har du vanlig rund ratt?
Skriv svar