Kommer Tesla vara förenligt med "Transparency Act"/Corporate sustainability due diligence i Europa?
Moderator: Redaktion
Kommer Tesla vara förenligt med "Transparency Act"/Corporate sustainability due diligence i Europa?
Norge har precis inför sin “Åpenhetsloven” (lag) som kräver att företag tar socialt ansvar.
EN av alla de punkter företag ska utvärdera är tex om de leverantörer man har tillåter fria fackföreningar. I den norska delen av företaget jag arbetar på (där de flesta dessutom kör elbil) är Tesla sedan tidigare ifrågasatta pga Åpenhetsloven.
Hörde i veckan av mina tyska kollegor att även Tyskland kommer införa en Transparency Act och att den tyska lagen förväntas bli EU-lag.
Beroende på tolkning så skulle detta kunna innebära att Tesla inte kommer kunna användas som tjänstebil/företagsbil i Europa.
Vad tror ni?
(OBS! Vi har ju redan ett antal strejk och fack-trådar så jag hopaps att denna kan handla om europas Transparency Act vs Tesla)
EN av alla de punkter företag ska utvärdera är tex om de leverantörer man har tillåter fria fackföreningar. I den norska delen av företaget jag arbetar på (där de flesta dessutom kör elbil) är Tesla sedan tidigare ifrågasatta pga Åpenhetsloven.
Hörde i veckan av mina tyska kollegor att även Tyskland kommer införa en Transparency Act och att den tyska lagen förväntas bli EU-lag.
Beroende på tolkning så skulle detta kunna innebära att Tesla inte kommer kunna användas som tjänstebil/företagsbil i Europa.
Vad tror ni?
(OBS! Vi har ju redan ett antal strejk och fack-trådar så jag hopaps att denna kan handla om europas Transparency Act vs Tesla)
Senast redigerad av ONSatan, redigerad totalt 4 gång.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5527
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Kommer Tesla vara förenligt med "Transparency Act" i Europa?
Tesla anpassar sig säkert till lagstiftning. T.ex anpassade man ju bilarna till CCS laddning trots att deras egen NACS nog är bättre. Likaså finns ju inte FSD här, men det verkar inte förbjudet att sälja det ändå.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Kommer Tesla vara förenligt med "Transparency Act" i Europa?
En anpassning skulle kunna vara ISO 45001 men det har inte Tesla vad jag kan se?Gustafsson skrev: ↑10 dec 2023 14:25Tesla anpassar sig säkert till lagstiftning. T.ex anpassade man ju bilarna till CCS laddning trots att deras egen NACS nog är bättre. Likaså finns ju inte FSD här, men det verkar inte förbjudet att sälja det ändå.
Re: Kommer Tesla vara förenligt med "Transparency Act" i Europa?
Off topic, men NACS är betydligt sämre än CCS eftersom NACS inte klarar mer än en fas.Gustafsson skrev: ↑10 dec 2023 14:25Tesla anpassar sig säkert till lagstiftning. T.ex anpassade man ju bilarna till CCS laddning trots att deras egen NACS nog är bättre. Likaså finns ju inte FSD här, men det verkar inte förbjudet att sälja det ändå.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Kommer Tesla vara förenligt med "Transparency Act" i Europa?
Det är bara sämre om man behöver 3-fas, som i Europa. I USA spelar det ingen roll.Maw skrev: ↑10 dec 2023 18:41Off topic, men NACS är betydligt sämre än CCS eftersom NACS inte klarar mer än en fas.Gustafsson skrev: ↑10 dec 2023 14:25Tesla anpassar sig säkert till lagstiftning. T.ex anpassade man ju bilarna till CCS laddning trots att deras egen NACS nog är bättre. Likaså finns ju inte FSD här, men det verkar inte förbjudet att sälja det ändå.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7165
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Kommer Tesla vara förenligt med "Transparency Act" i Europa?
Och för enfas AC och DC som i USA så är ju NACS nästan löjligt mycket smidigare än CCS, det är ju ingen slump att CCS håller på att dö ut där.
Jag tycker fortfarande det är synd att inte Teslas ursprungliga Europeiska lösning blev standard här, den är ju också mycket smidigare än vår CCS.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7626
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Kommer Tesla vara förenligt med "Transparency Act" i Europa?
Hur mycket spänning och ström klarar NACS?fth skrev: ↑10 dec 2023 21:58Och för enfas AC och DC som i USA så är ju NACS nästan löjligt mycket smidigare än CCS, det är ju ingen slump att CCS håller på att dö ut där.
Jag tycker fortfarande det är synd att inte Teslas ursprungliga Europeiska lösning blev standard här, den är ju också mycket smidigare än vår CCS.
/fth
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Kommer Tesla vara förenligt med "Transparency Act" i Europa?
mikebike skrev: ↑10 dec 2023 22:00Hur mycket spänning och ström klarar NACS?fth skrev: ↑10 dec 2023 21:58Och för enfas AC och DC som i USA så är ju NACS nästan löjligt mycket smidigare än CCS, det är ju ingen slump att CCS håller på att dö ut där.
Jag tycker fortfarande det är synd att inte Teslas ursprungliga Europeiska lösning blev standard här, den är ju också mycket smidigare än vår CCS.
/fth
1000V och 650A enligt:
https://en.wikipedia.org/wiki/North_Ame ... g_Standard
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7165
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Kommer Tesla vara förenligt med "Transparency Act" i Europa?
Långt över dom 250kW som SuC levererar idag iaf, Tesla har testat till nära 1MW utan problem.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7165
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Kommer Tesla vara förenligt med "Transparency Act" i Europa?
och AC maxar på typ 22 kW enfas, 80A 277V.
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Kommer Tesla vara förenligt med "Transparency Act" i Europa?
Läser man lite noggrannare så hittar man:renes skrev: ↑10 dec 2023 22:04mikebike skrev: ↑10 dec 2023 22:00Hur mycket spänning och ström klarar NACS?fth skrev: ↑10 dec 2023 21:58Och för enfas AC och DC som i USA så är ju NACS nästan löjligt mycket smidigare än CCS, det är ju ingen slump att CCS håller på att dö ut där.
Jag tycker fortfarande det är synd att inte Teslas ursprungliga Europeiska lösning blev standard här, den är ju också mycket smidigare än vår CCS.
/fth
1000V och 650A enligt:
https://en.wikipedia.org/wiki/North_Ame ... g_Standard
Så med lite tur upp till 900 kW eller så...No maximum current rating is specified by the NACS standard. Any amount of current is allowed so long as the temperature of the connector's interface does not exceed 105°C. Tesla claims to have operated the connector at upwards of 900 amperes continuously.[1]
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Kommer Tesla vara förenligt med "Transparency Act" i Europa?
Fast redan vid 250 kW blir det problem med värme i NACS. Det är ju därför folk lägger en våt handduk över handtaget. Med högre spänning borde man dock komma en bit till.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Kommer Tesla vara förenligt med "Transparency Act" i Europa?
Ämnet är komplext då det omfattar ett stort antal ämnesområden. Lämnar vi personalfrågorna därhän (där lönekartering, organisationsfrihet etc berörs) hittade jag ett par rätt intressanta artiklar - en om hur just bilindustrin bedöms beröras av paketet och en om de generella kraven. Förstår jag det rätt är det FN:s deklaration för mänskliga rättigheter som ska ligga till grund för utvärderingen när det gäller medarbetardelen. Särskilt intressant är i min värld kravet på riskbedömning och utvärdering av leverantörskedjornas hantering i dessa frågor.
De nya kraven bedöms kunna öka kostnaderna för bolagen med ca 1% av den årliga vinsten så det är i varje fall klart att det är en betydande insats som bolagen har att göra.
https://www.berylls.com/on-trial-the-su ... suppliers/
https://blog.worldfavor.com/everyting-y ... igence-law
De nya kraven bedöms kunna öka kostnaderna för bolagen med ca 1% av den årliga vinsten så det är i varje fall klart att det är en betydande insats som bolagen har att göra.
https://www.berylls.com/on-trial-the-su ... suppliers/
https://blog.worldfavor.com/everyting-y ... igence-law
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19591
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Kommer Tesla vara förenligt med "Transparency Act" i Europa?
Är det verkligen 1% av vinsten? Det blir ju tex 0kr om man gör nollresultat… eller var detroffe_s skrev: ↑11 dec 2023 10:05Ämnet är komplext då det omfattar ett stort antal ämnesområden. Lämnar vi personalfrågorna därhän (där lönekartering, organisationsfrihet etc berörs) hittade jag ett par rätt intressanta artiklar - en om hur just bilindustrin bedöms beröras av paketet och en om de generella kraven. Förstår jag det rätt är det FN:s deklaration för mänskliga rättigheter som ska ligga till grund för utvärderingen när det gäller medarbetardelen. Särskilt intressant är i min värld kravet på riskbedömning och utvärdering av leverantörskedjornas hantering i dessa frågor.
De nya kraven bedöms kunna öka kostnaderna för bolagen med ca 1% av den årliga vinsten så det är i varje fall klart att det är en betydande insats som bolagen har att göra.
https://www.berylls.com/on-trial-the-su ... suppliers/
https://blog.worldfavor.com/everyting-y ... igence-law
1% av omsättningen? Det låter iaf mer troligt tänker jag.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Kommer Tesla vara förenligt med "Transparency Act" i Europa?
Njae, det stod ”revenue” om jag minns rätt, vilket väl ska översättas till intäkt. Så Du kan ha rätt, i betydelsen ”inkomst” är det sannolikt omsättningen. Texten behandlade de stora drakarna, så 1% av vinsten skulle även det bli betydande belopp.Bjelke skrev: ↑11 dec 2023 16:26Är det verkligen 1% av vinsten? Det blir ju tex 0kr om man gör nollresultat… eller var detroffe_s skrev: ↑11 dec 2023 10:05Ämnet är komplext då det omfattar ett stort antal ämnesområden. Lämnar vi personalfrågorna därhän (där lönekartering, organisationsfrihet etc berörs) hittade jag ett par rätt intressanta artiklar - en om hur just bilindustrin bedöms beröras av paketet och en om de generella kraven. Förstår jag det rätt är det FN:s deklaration för mänskliga rättigheter som ska ligga till grund för utvärderingen när det gäller medarbetardelen. Särskilt intressant är i min värld kravet på riskbedömning och utvärdering av leverantörskedjornas hantering i dessa frågor.
De nya kraven bedöms kunna öka kostnaderna för bolagen med ca 1% av den årliga vinsten så det är i varje fall klart att det är en betydande insats som bolagen har att göra.
https://www.berylls.com/on-trial-the-su ... suppliers/
https://blog.worldfavor.com/everyting-y ... igence-law
1% av omsättningen? Det låter iaf mer troligt tänker jag.
Edit - nej, jag hade nog rätt, ordet som användes var ”profit”. Citat från den första artikeln: ”According to one study, the cost of compliance with the SDDA in the supplier industry lies between 0.5% and 1% of annual profits”.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Kommer Tesla vara förenligt med "Transparency Act" i Europa?
Då är det beslutat och 2024 kommer sannolikt bli året då flera av er börjar arbeta med detta.
Den som vill börja läsa på redan kan se tex denna sidan:
https://commission.europa.eu/business-e ... ligence_en
Och här är pressreleasen:
https://www.consilium.europa.eu/en/pres ... an-rights/
Tycker fortfarande att det ska bli intressant att se hur tex Tesla (mfl) ska klara detta
Den som vill börja läsa på redan kan se tex denna sidan:
https://commission.europa.eu/business-e ... ligence_en
Och här är pressreleasen:
https://www.consilium.europa.eu/en/pres ... an-rights/
Tycker fortfarande att det ska bli intressant att se hur tex Tesla (mfl) ska klara detta