Yoke.Segelflygaren skrev: ↑19 dec 2023 00:13Jag tycker att det är precis som du skriver på vår M3P -23 (och alla tidigare Teslot vi haft), Medan vår S Plaid uttagen i december 22 inte alls har det problemet. Tror det beror på att Yoke ratten är bred vilket gör att vridmomentet ökar. Har du vanlig rund ratt?AAKEE skrev: ↑18 dec 2023 23:47Jag fick det ofta i min M3P även med en hand eller bägge på ratten. Den var lite okänslig i hur mycket an behövde styra för att den skulle känna av det så det var inte jättestor skillnad mellan att lyckas röra lagom eller vrida urkoppling på AP. Jag fick en sån röd sur urkopplign varannan längre resa. Samma med min S nu, fast inte lika okänslig för att man rör ratten men det häner ändå trots att jag har en eller två händer på ratten att den surkopplar ut.
Nope, det är inte det. Ibland håller jag undertill med relativt liten radie från rattcentrum men oftast där det är tänkt, och det gör inte stor skillnad.
Det som händer är att när AP styr vill man ju inte hålla så hårt i ratten, utan löst.
Så kommer det en markering ”vrid på ratten” (lr yoken) och jag rör ratten men för lite och lite ouppmärksamt (tittar ju ut som man ska) märker jag inte att den rattrörelsen inte registrerades. När det blir röd varning vill man inte tvärrycka i ratten utan börjar vrida på den lite hårdare. Vilket inte heller blir kraftigt nog så AP kickar ut och blir sur. Men det händer inte speciellt ofta.
För min M3P var det mycket värre, skedde ofta och det var aningen svårt att styra lagom.
Hade en lånemodel 3 med FSD medan de väntade på någon del till min M3P. Den var betydligt behagligare och där fick jag ingen sån urkoppling alls på ~ 300 mil. Det var dror skillnad i kraften som krävdes för att AP skulle acceptera att man rört ratten.