Kulturkriget fortsätter

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Kulturkriget fortsätter

Inlägg av Kriper »

https://electrek.co/2023/12/18/tesla-re ... kxKI3hyz3g

Tesla has removed Disney+ from some of its vehicles amid Elon Musk having an online fight with Disney CEO Bob Iger.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Kulturkriget fortsätter

Inlägg av iAkita »

Jag ser fram mot att läsa 200 sidor kommentarer i denna tråd om hur för jävligt det är att Musk/Tesla tar till åtgärder som framförallt drabbar Teslaägarna, och inte företaget han/de i första hand har en konflikt med. Så som skett i strejktråden.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 495
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Kulturkriget fortsätter

Inlägg av Collin87 »

Givetvis inte bra.

Men som tur är så är det inte helt borttaget, bara gömt.

quickfix:
https://www.notateslaapp.com/news/1836/ ... et-it-back
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Kulturkriget fortsätter

Inlägg av TiborBlomhall »

Precis när man trodde att Elon inte kan hitta på något mer dumt i år så kommer detta. Så otroligt idiotiskt att ta ut sina personliga vendettor på sina egna kunder. Att Tesla dessutom har inget med X att göra förutom vem som är CTO (inte ens CEO) i de båda bolagen gör allt ännu värre.

Jag har aldrig använt Disney+ och har inga planer heller att göra det. Men att ta bort den från min bil för att... ja, vad då? Skydda mig från Woke Mind Virus? Tack, det klarar jag själv på egen hand. :x

Att plocka bort radar, blinkersspak och ultraljudssensorer kunde bortförklaras med lite teknisk mumbo-jumbo. Även med ekonomiska besparingar. Lycka till att försöka bortförklara borttagning av Disney+ med något annat än personlig vendetta.

Elon är duktig på många saker men inte mänskliga känslor. Marsianer brukar ha svårt med sånt.
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Kulturkriget fortsätter

Inlägg av ONSatan »

iAkita skrev: 20 dec 2023 00:50
Jag ser fram mot att läsa 200 sidor kommentarer i denna tråd om hur för jävligt det är att Musk/Tesla tar till åtgärder som framförallt drabbar Teslaägarna, och inte företaget han/de i första hand har en konflikt med. Så som skett i strejktråden.
Detta kan vara den smartaste posten jag läst på detta forum!
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Kulturkriget fortsätter

Inlägg av Freez »

Kriper skrev: 19 dec 2023 18:25
https://electrek.co/2023/12/18/tesla-re ... kxKI3hyz3g

Tesla has removed Disney+ from some of its vehicles amid Elon Musk having an online fight with Disney CEO Bob Iger.
Vem kommer sakna Disney+?
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Kulturkriget fortsätter

Inlägg av fth »

Jag vet förstås inte orsakerna till detta med säkerhet, men att det har med Musks "beef" med Iger är väl som sagt den sannolika bakgrunden.

Med det sagt, det är inga problem att fortsätta använda Disney+ i bilen, det enda som har hänt är att genvägen har tagits bort, och dessutom endast för dom som aldrig har använt den.

Loggar du in på ditt konto i browsern så dyker genvägen upp igen.

Disney+ har alltså inte på något sätt "blockerats" i Tesla-bilar, bara gjorts lite mer "svårtillgänglig".

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kulturkriget fortsätter

Inlägg av chaffis75 »

Freez skrev: 20 dec 2023 09:18
Kriper skrev: 19 dec 2023 18:25
https://electrek.co/2023/12/18/tesla-re ... kxKI3hyz3g

Tesla has removed Disney+ from some of its vehicles amid Elon Musk having an online fight with Disney CEO Bob Iger.
Vem kommer sakna Disney+?
Säkert alla de som betalar för denna tjänsten och brukar använda den i sin tesla..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Sfbones
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 22 nov 2023 19:32

Re: Kulturkriget fortsätter

Inlägg av Sfbones »

chaffis75 skrev: 20 dec 2023 10:31
Freez skrev: 20 dec 2023 09:18
Kriper skrev: 19 dec 2023 18:25
https://electrek.co/2023/12/18/tesla-re ... kxKI3hyz3g

Tesla has removed Disney+ from some of its vehicles amid Elon Musk having an online fight with Disney CEO Bob Iger.
Vem kommer sakna Disney+?
Säkert alla de som betalar för denna tjänsten och brukar använda den i sin tesla..
För dom som använder tjänsten ligger genvägen kvar. För dom som inte använder den och vill börja använda den så kan man lätt lägga tillbaka den.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kulturkriget fortsätter

Inlägg av chaffis75 »

Sfbones skrev: 20 dec 2023 10:36
chaffis75 skrev: 20 dec 2023 10:31
Freez skrev: 20 dec 2023 09:18
Kriper skrev: 19 dec 2023 18:25
https://electrek.co/2023/12/18/tesla-re ... kxKI3hyz3g

Tesla has removed Disney+ from some of its vehicles amid Elon Musk having an online fight with Disney CEO Bob Iger.
Vem kommer sakna Disney+?
Säkert alla de som betalar för denna tjänsten och brukar använda den i sin tesla..
För dom som använder tjänsten ligger genvägen kvar. För dom som inte använder den och vill börja använda den så kan man lätt lägga tillbaka den.
Eller så kunde man bara låta tjänsten/genvägen vara kvar.. de finns ju ingen vettig anledning till att man tar bort den. Åtminstone ser inte jag någon rimlig anledning utan jag ser bara en tjurig 5 åring som ska ge tillbaka. Men ge mig gärna en god anledning till denna förändring.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Sfbones
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 22 nov 2023 19:32

Re: Kulturkriget fortsätter

Inlägg av Sfbones »

chaffis75 skrev: 20 dec 2023 10:43
Sfbones skrev: 20 dec 2023 10:36
chaffis75 skrev: 20 dec 2023 10:31
Freez skrev: 20 dec 2023 09:18
Kriper skrev: 19 dec 2023 18:25
https://electrek.co/2023/12/18/tesla-re ... kxKI3hyz3g

Tesla has removed Disney+ from some of its vehicles amid Elon Musk having an online fight with Disney CEO Bob Iger.
Vem kommer sakna Disney+?
Säkert alla de som betalar för denna tjänsten och brukar använda den i sin tesla..
För dom som använder tjänsten ligger genvägen kvar. För dom som inte använder den och vill börja använda den så kan man lätt lägga tillbaka den.
Eller så kunde man bara låta tjänsten/genvägen vara kvar.. de finns ju ingen vettig anledning till att man tar bort den. Åtminstone ser inte jag någon rimlig anledning utan jag ser bara en tjurig 5 åring som ska ge tillbaka. Men ge mig gärna en god anledning till denna förändring.
Ja, det skulle ju såklart vara bättre om det är som i till exempel telefoner, där man blir tillfrågad om man vill avinstallera appar man inte använt på länge/någonsin.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Kulturkriget fortsätter

Inlägg av Nicke Nyfiken »

iAkita skrev: 20 dec 2023 00:50
Jag ser fram mot att läsa 200 sidor kommentarer i denna tråd om hur för jävligt det är att Musk/Tesla tar till åtgärder som framförallt drabbar Teslaägarna, och inte företaget han/de i första hand har en konflikt med. Så som skett i strejktråden.
Och jag ser framför mig en massa kommentarer vars enda syftet är att tjänar billiga poänger på att påtala hur dumma i huvudet alla Tesla-ägare är. Så som skett i bl.a. strejktråden.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Kulturkriget fortsätter

Inlägg av ONSatan »

Nicke Nyfiken skrev: 20 dec 2023 10:58
iAkita skrev: 20 dec 2023 00:50
Jag ser fram mot att läsa 200 sidor kommentarer i denna tråd om hur för jävligt det är att Musk/Tesla tar till åtgärder som framförallt drabbar Teslaägarna, och inte företaget han/de i första hand har en konflikt med. Så som skett i strejktråden.
Och jag ser framför mig en massa kommentarer vars enda syftet är att tjänar billiga poänger på att påtala hur dumma i huvudet alla Tesla-ägare är. Så som skett i bl.a. strejktråden.
OK, jag tar på mig att skriva post nr 1:
Konsensus på detta forum verkar vara att Tesla kommer lämna landet och vi ser dessutom hur Elon tex låter personliga vendettor drabba sina kunder.

Att i det läget köpa en Tesla kanske inte innebär att man är kliniskt ”dum i huvudet” men kan nog indikera att man gör ”annorlunda riskbedömningar”
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Kulturkriget fortsätter

Inlägg av martinot »

ONSatan skrev: 20 dec 2023 11:10
Att i det läget köpa en Tesla kanske inte innebär att man är kliniskt ”dum i huvudet” men kan nog indikera att man gör ”annorlunda riskbedömningar”
Om Tesla lämnar Sverige, är det då svårt att importera och köpa en Tesla tex. från Norge?

Vad finns för för/nack-delar med det?

Har tex. M3 Highland börjat att skeppas ut till kunder i Norge?

Gällande service och garantiärenden så antar jag att Tesla kommer ordna detta via någon tredjepart, som tex. Mekonomen eller annan servicekedja, om de väljer att lämna just Sverige. Så personligen så är jag inte speciellt oroad över just det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Kulturkriget fortsätter

Inlägg av frippe »

martinot skrev: 20 dec 2023 12:51
ONSatan skrev: 20 dec 2023 11:10
Att i det läget köpa en Tesla kanske inte innebär att man är kliniskt ”dum i huvudet” men kan nog indikera att man gör ”annorlunda riskbedömningar”
Om Tesla lämnar Sverige, är det då svårt att importera och köpa en Tesla tex. från Norge?

Vad finns för för/nack-delar med det?

Har tex. M3 Highland börjat att skeppas ut till kunder i Norge?

Gällande service och garantiärenden så antar jag att Tesla kommer ordna detta via någon tredjepart, som tex. Mekonomen eller annan servicekedja, om de väljer att lämna just Sverige. Så personligen så är jag inte speciellt oroad över just det.
Just Norge är knepigt med tanke på att det är utanför EU. Bättre att använda Danmark eller Finland i så fall.
Model Y LR.
Model S70D
Skriv svar