Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Sfbones
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 22 nov 2023 19:32

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sfbones »

spacecoin skrev: 20 dec 2023 17:39
Sfbones skrev: 20 dec 2023 17:37
spacecoin skrev: 20 dec 2023 17:36
Sfbones skrev: 20 dec 2023 17:32
spacecoin skrev: 20 dec 2023 17:27

Är du medveten om att Optimus inte kommer att bli en produkt som kan ersätta en människa på 20 år?
Kom du på att Optimus faktiskt kan vrida på huvudet? Du skrev " Visste du att Optimus inte ens kan vrida på huvudet?"
Jag tyckte det var ett dåligt exempel. Den kan inte gå och vrida på huvudet samtidigt så vitt jag vet.
Var har du hört det?
Det är en gissning eftersom jag inte sett den göra det och att det är ett relativt svårt men lösligt problem som ändå är trivialt jämfört med AGI som krävs för att göra en vettig humanoid.

Spelar egentligen ingen roll, eftersom den inte kommer att vara till någon verklig nytta i närtid. Robotics är ett mjukvaruproblem och humanoider kommer inte att vara aktuella att deploya långt efter det att t ex bilar kan köra själva på merparten av alla vägar och i alla väder.
Varför behöver den kunna göra det för övrigt? Är det inte mest för att den ska upplevas mer som levande? Sålänge den kan se ordentligt runtomkring sig så är väl rörligheten i huvudet mest för looks.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6393
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Den behöver ju inte kunna göra det om den har 360 graders sensorer. De jag har sett har inga "ögon i nacken" iaf.

Hur som helst kan jag sätta ett obegränsat belopp med pengar på att Tesla inte kommer att göra en Optimus som kan ersätta en människa i en fabrik på ett sätt som inte en industrirobot eller enklare single-task-robotar kan före 2030.

Jag provade att använda röstkommandon i bilen för att spela en specifik sång på Spotify idag. Kan vi få det att funka 99% av tiden vore det bra. Nu ligger det nog på 70-80%...Som tur är dör ingen om det blir fel. Låt oss börja där kanske? Eller vindrutetorkarna?
iAkita
elbilist
Inlägg: 2536
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av iAkita »

Sfbones skrev: 20 dec 2023 17:32
spacecoin skrev: 20 dec 2023 17:27
Sabbe skrev: 19 dec 2023 21:15
Tesla, första företaget att nå 10 biljoner dollar i börsvärde. Under detta årtiondet :mrgreen:
Är du medveten om att Optimus inte kommer att bli en produkt som kan ersätta en människa på 20 år?
Kom du på att Optimus faktiskt kan vrida på huvudet? Du skrev " Visste du att Optimus inte ens kan vrida på huvudet?"
Varför skulle den ens behöva vrida på huvudet? Det finns väl inte en enda uppgift det där huvudet kan utföra, så varför lägga till mekanik som möjliggör det?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Sfbones
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 22 nov 2023 19:32

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sfbones »

iAkita skrev: 20 dec 2023 17:55
Sfbones skrev: 20 dec 2023 17:32
spacecoin skrev: 20 dec 2023 17:27
Sabbe skrev: 19 dec 2023 21:15
Tesla, första företaget att nå 10 biljoner dollar i börsvärde. Under detta årtiondet :mrgreen:
Är du medveten om att Optimus inte kommer att bli en produkt som kan ersätta en människa på 20 år?
Kom du på att Optimus faktiskt kan vrida på huvudet? Du skrev " Visste du att Optimus inte ens kan vrida på huvudet?"
Varför skulle den ens behöva vrida på huvudet? Det finns väl inte en enda uppgift det där huvudet kan utföra, så varför lägga till mekanik som möjliggör det?
Jag tror att det är för att den ska upplevas mer levande och inte så "styltig". För den ska kunna signalera att den ser dig eller vad den är fokuserad på för objekt, osv. Ingen annan anledning.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3325
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

iAkita skrev: 20 dec 2023 17:55
Sfbones skrev: 20 dec 2023 17:32
spacecoin skrev: 20 dec 2023 17:27
Sabbe skrev: 19 dec 2023 21:15
Tesla, första företaget att nå 10 biljoner dollar i börsvärde. Under detta årtiondet :mrgreen:
Är du medveten om att Optimus inte kommer att bli en produkt som kan ersätta en människa på 20 år?
Kom du på att Optimus faktiskt kan vrida på huvudet? Du skrev " Visste du att Optimus inte ens kan vrida på huvudet?"
Varför skulle den ens behöva vrida på huvudet? Det finns väl inte en enda uppgift det där huvudet kan utföra, så varför lägga till mekanik som möjliggör det?
Hur ska den annars kunna se vad som finns på sidorna? ”Ögonen” är ju placerade i ”ansiktet” så de i stort sett enbart ser rakt fram. Precis som på människor och andra rovdjur.


Hade de placerat ”ögonen” på sidorna av ”huvudet” som på en ko och andra bytesdjur så hade det inte funnits något större behov av att vrida på huvudet eftersom kor har ett väldigt brett synfält.

Enbart det här designvalet räcker för övrigt för att visa att Optimus är en scam…
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Sfbones
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 22 nov 2023 19:32

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sfbones »

Maw skrev: 20 dec 2023 18:57
iAkita skrev: 20 dec 2023 17:55
Sfbones skrev: 20 dec 2023 17:32
spacecoin skrev: 20 dec 2023 17:27
Sabbe skrev: 19 dec 2023 21:15
Tesla, första företaget att nå 10 biljoner dollar i börsvärde. Under detta årtiondet :mrgreen:
Är du medveten om att Optimus inte kommer att bli en produkt som kan ersätta en människa på 20 år?
Kom du på att Optimus faktiskt kan vrida på huvudet? Du skrev " Visste du att Optimus inte ens kan vrida på huvudet?"
Varför skulle den ens behöva vrida på huvudet? Det finns väl inte en enda uppgift det där huvudet kan utföra, så varför lägga till mekanik som möjliggör det?
Hur ska den annars kunna se vad som finns på sidorna? ”Ögonen” är ju placerade i ”ansiktet” så de i stort sett enbart ser rakt fram. Precis som på människor och andra rovdjur.


Hade de placerat ”ögonen” på sidorna av ”huvudet” som på en ko och andra bytesdjur så hade det inte funnits något större behov av att vrida på huvudet eftersom kor har ett väldigt brett synfält.

Enbart det här designvalet räcker för övrigt för att visa att Optimus är en scam…
Du verkar mycket påläst om Optimus, var kan man läsa mer om hur många kameror den har och var dom är placerade?

Människor har för övrigt ca 210° synfält med sina "bara framåt"-ögon. Utan att räkna in det extra som kommer från att kunna rotera ögonen också. Långt ifrån "bara framåt". Fördelen för en robot är att det dessutom är full fokus över hela bilden jämfört med människor som bara ser tydligt på en liten punkt av synfältet.
Senast redigerad av Sfbones, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6393
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Sfbones skrev: 20 dec 2023 19:08
Människor har för övrigt ca 210° synfält med sina "bara framåt"-ögon. Utan att räkna in det extra som kommer från att kunna rotera ögonen också. Långt ifrån "bara framåt". Fördelen för en robot är att det dessutom är full fokus över hela bilden jämfört med människor som bara ser tydligt på en liten punkt av synfältet.
Men guuud. Hur många megapixel är det i ett mänskligt öga tror du? Sedan var det det här med hjärnan... Men en neuralt nätverk är ju precis som hjärnan eller? De heter ju lika. :roll:

https://en.wikipedia.org/wiki/Moravec%27s_paradox

Varför kan Tesla göra en humanoid robot som ska göra långt mer avancerade saker än att åka omkring med en fyrhjuling i en labyrint med ett regelsystem när de inte klarar det (FSD) ens?
Användarvisningsbild
Sfbones
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 22 nov 2023 19:32

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sfbones »

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Sfbones
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 22 nov 2023 19:32

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sfbones »

spacecoin skrev: 20 dec 2023 19:33
Sfbones skrev: 20 dec 2023 19:08
Människor har för övrigt ca 210° synfält med sina "bara framåt"-ögon. Utan att räkna in det extra som kommer från att kunna rotera ögonen också. Långt ifrån "bara framåt". Fördelen för en robot är att det dessutom är full fokus över hela bilden jämfört med människor som bara ser tydligt på en liten punkt av synfältet.
Men guuud. Hur många megapixel är det i ett mänskligt öga tror du? Sedan var det det här med hjärnan... Men en neuralt nätverk är ju precis som hjärnan eller? De heter ju lika. :roll:

https://en.wikipedia.org/wiki/Moravec%27s_paradox

Varför kan Tesla göra en humanoid robot som ska göra långt mer avancerade saker än att åka omkring med en fyrhjuling i en labyrint med ett regelsystem när de inte klarar det (FSD) ens?
Varför tar du upp helt andra problem? Jag undrade bara var Maw fått sin information om kamera placering och synfält. Han skrev ju så tydligt om hur det var med det.

Ah, du menar om focus grejen. Glömde att jag la till det. Helt klart en komplex grej, ja. Tillåt mig att stryka över det.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6393
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Om vi nu ska prata om (sido-) kamerorna så verkar de vara borta i senaste pumpningsvideon. Oops.

De skulle ju kunna vara bakom plasten längre upp, men igen: Den här produkten kommer inte att vara meningsfullt funktionell på 10-15 år. Jag ger det 50% chans om 30 år. 30% på 20 år. 10% chans på 10 år. 0% chans på 5 år.

Screenshot 2023-12-20 at 19.59.01.png
Screenshot 2023-12-20 at 20.03.27.png
Användarvisningsbild
Sfbones
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 22 nov 2023 19:32

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sfbones »

Kan lika gärna vara innanför kåpan på sidorna nu för mer sleek design. Det var det jag trodde först innan jag kollade gamla videor. Men jag är genuint intresserad att veta var Maw läst om kamera placering på Gen 2 för jag hittar inte.
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 288
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av FinaFisken »

spacecoin skrev: 20 dec 2023 17:39
Sfbones skrev: 20 dec 2023 17:37
spacecoin skrev: 20 dec 2023 17:36
Sfbones skrev: 20 dec 2023 17:32
spacecoin skrev: 20 dec 2023 17:27

Är du medveten om att Optimus inte kommer att bli en produkt som kan ersätta en människa på 20 år?
Kom du på att Optimus faktiskt kan vrida på huvudet? Du skrev " Visste du att Optimus inte ens kan vrida på huvudet?"
Jag tyckte det var ett dåligt exempel. Den kan inte gå och vrida på huvudet samtidigt så vitt jag vet.
Var har du hört det?
Det är en gissning eftersom jag inte sett den göra det och att det är ett relativt svårt men lösligt problem som ändå är trivialt jämfört med AGI som krävs för att göra en vettig humanoid.

Spelar egentligen ingen roll, eftersom den inte kommer att vara till någon verklig nytta i närtid. Robotics är ett mjukvaruproblem och humanoider kommer inte att vara aktuella att deploya långt efter det att t ex bilar kan köra själva på merparten av alla vägar och i alla väder.

Jag provade att använda röstkommandon i bilen för att spela en specifik sång på Spotify idag. Kan vi få det att funka 99% av tiden vore det bra. Nu ligger det nog på 70-80%...Som tur är dör ingen om det blir fel. Låt oss börja där kanske? Eller vindrutetorkarna?
Säger du inte emot dig själv här? Eftersom ingen dör om det blir fel på roboten så kommer den sannolikt kunna utföra nytta innan Teslor blir självkörande utan övervakning, inte minst med tanke på din icke-optimistiska syn på FSD? Eller menar du om 20 år?

Huvudet har två frihetsgrader numera.

Vindrutetorkarna verkar vara lösa enligt tidiga observationer i Senaste Version-tråden.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6393
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Sfbones skrev: 20 dec 2023 20:07
Kan lika gärna vara innanför kåpan på sidorna nu för mer sleek design. Det var det jag trodde först innan jag kollade gamla videor. Men jag är genuint intresserad att veta var Maw läst om kamera placering på Gen 2 för jag hittar inte.
Ja jag skrev det i en edit, sorry. Du får gärna ge dina odds på 5,10,20,30 år som jag gjorde i min post. Det vore intressant att höra.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6393
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

FinaFisken skrev: 20 dec 2023 20:08
spacecoin skrev: 20 dec 2023 17:39
Sfbones skrev: 20 dec 2023 17:37
spacecoin skrev: 20 dec 2023 17:36
Sfbones skrev: 20 dec 2023 17:32


Kom du på att Optimus faktiskt kan vrida på huvudet? Du skrev " Visste du att Optimus inte ens kan vrida på huvudet?"
Jag tyckte det var ett dåligt exempel. Den kan inte gå och vrida på huvudet samtidigt så vitt jag vet.
Var har du hört det?
Det är en gissning eftersom jag inte sett den göra det och att det är ett relativt svårt men lösligt problem som ändå är trivialt jämfört med AGI som krävs för att göra en vettig humanoid.

Spelar egentligen ingen roll, eftersom den inte kommer att vara till någon verklig nytta i närtid. Robotics är ett mjukvaruproblem och humanoider kommer inte att vara aktuella att deploya långt efter det att t ex bilar kan köra själva på merparten av alla vägar och i alla väder.

Jag provade att använda röstkommandon i bilen för att spela en specifik sång på Spotify idag. Kan vi få det att funka 99% av tiden vore det bra. Nu ligger det nog på 70-80%...Som tur är dör ingen om det blir fel. Låt oss börja där kanske? Eller vindrutetorkarna?
Säger du inte emot dig själv här? Eftersom ingen dör om det blir fel på roboten så kommer den sannolikt kunna utföra nytta innan Teslor blir självkörande utan övervakning, inte minst med tanke på din icke-optimistiska syn på FSD? Eller menar du om 20 år?

Huvudet har två frihetsgrader numera.

Vindrutetorkarna verkar vara lösa enligt tidiga observationer i Senaste Version-tråden.
Om roboten ska röra sig i miljöer där det är människor så kan det både inträffa skador och dödsfall om den ramlar, tappar eller välter grejer.

Re: vindrutetorkarna? LOL, knappast. Jag tror det när jag ser det. Som sagt när "Siri" och motsvarande teknologi är 99.99% så kan vi börja prata om generell självkörning med IKEA-hårdvara. När den är 99.999999% kan vi börja prata om robotar.
Användarvisningsbild
Sfbones
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 22 nov 2023 19:32

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sfbones »

spacecoin skrev: 20 dec 2023 20:09
Sfbones skrev: 20 dec 2023 20:07
Kan lika gärna vara innanför kåpan på sidorna nu för mer sleek design. Det var det jag trodde först innan jag kollade gamla videor. Men jag är genuint intresserad att veta var Maw läst om kamera placering på Gen 2 för jag hittar inte.
Ja jag skrev det i en edit, sorry. Du får gärna ge dina odds på 5,10,20,30 år som jag gjorde i min post. Det vore intressant att höra.
Jag har ingen aning, kan inte ens gissa, jag tycker mest det är spännande att följa utvecklingen och har inget till övers när folk skriver "fakta" tagna ur röven. Det kan va en kamera det kan va 8 kameror bakom kåpan, det vet dom bara på Tesla (om jag inte missat nån källa?).
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6393
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Sfbones skrev: 20 dec 2023 20:14
spacecoin skrev: 20 dec 2023 20:09
Sfbones skrev: 20 dec 2023 20:07
Kan lika gärna vara innanför kåpan på sidorna nu för mer sleek design. Det var det jag trodde först innan jag kollade gamla videor. Men jag är genuint intresserad att veta var Maw läst om kamera placering på Gen 2 för jag hittar inte.
Ja jag skrev det i en edit, sorry. Du får gärna ge dina odds på 5,10,20,30 år som jag gjorde i min post. Det vore intressant att höra.
Jag har ingen aning, kan inte ens gissa, jag tycker mest det är spännande att följa utvecklingen och har inget till övers när folk skriver "fakta" tagna ur röven. Det kan va en kamera det kan va 8 kameror bakom kåpan, det vet dom bara på Tesla (om jag inte missat nån källa?).
Om man är intresserad av robotics skulle jag titta lite utanför Teslas propagandavideoer så man kan bedöma vad som är "lätt" och svårt" och vad andra har gjort och kan.

Här är ASIMO (började 1986, klar för 20 år sedan, nedlagd 2018):
https://asimo.honda.com/downloads/pdf/a ... al-faq.pdf

Everyday Robots (Google, nedlagt 2023):
https://www.theverge.com/2023/2/24/2361 ... -shut-down

(Google) DeepMind:




Universitetsprojektet ARTEMIS. Dennis Hong hjälpte Tesla med första roboten så dom skulle ha något att visa.

Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6393
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Värt att notera är att både Google och OpenAI som tillsammans väl får anses vara ledande på de flesta aspekter av ML har lagt ned sina robotsatsningar med produktfokus, och de försökte inte ens göra humanoider. Google forskar fortfarande, OpenAI har lagt ned helt.
Användarvisningsbild
Sfbones
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 22 nov 2023 19:32

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sfbones »

Tack, Optimus ser ärligt talat mer imponerande ut nu. Mest för hur sleek den ser ut dock. Dom har inte visat att den gör något ordentligt användbart på riktigt än. Typ nån hushållssyssla till exempel. Hoppas på att se något mer påtagligt imponerande nästa uppvisning. Om inte, då börjar jag tvivla lite mer. Jag är optimistisk och hoppfull lagd av mig bara. Iterationen på själva kroppen ser bra ut, mjukvaran yet to be determined.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6393
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Sfbones skrev: 20 dec 2023 20:56
Tack, Optimus ser ärligt talat mer imponerande ut nu. Mest för hur sleek den ser ut dock. Dom har inte visat att den gör något ordentligt användbart på riktigt än. Typ nån hushållssyssla till exempel. Hoppas på att se något mer påtagligt imponerande nästa uppvisning. Om inte, då börjar jag tvivla lite mer. Jag är optimistisk och hoppfull lagd av mig bara. Iterationen på själva kroppen ser bra ut, mjukvaran yet to be determined.
Tyvärr löser man inte AGI med industridesign... Jag tycker man ska fokusera på prestanda och programvaran. Av de videos jag postade ovan tycker jag DeepMinds är i särklass mest imponerande.

Det är relativt enkelt att göra single-task demos som kan vara mer eller mindre hårdkodade. När dom kan visa en demo där samma robot, utan klipp gör två olika saker i en miljö som är lite rörig (gärna utan prior knowledge om miljön) och med endast röstinstruktioner så börjar det lika något.

Ex: "Hämta den stora skiftnyckeln i tredje lådan uppifrån i det blå skåpet" följt av "skruva ihop delarna på bordet och dra åt dem".

Eller hellre: "skruva ihop delarna på bordet och dra åt dem med ett verktyg".
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6393
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Ett kanske lösbart problem inom 10 år är en robot som kan montera samtliga IKEA-möbler. Det vore ju najs. :lol:

Edit: Om den byggs för att göra det effektivt och snabbt kommer den knappast att vara bipedal och humanoid.
Användarvisningsbild
Sfbones
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 22 nov 2023 19:32

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sfbones »

spacecoin skrev: 20 dec 2023 21:13
Sfbones skrev: 20 dec 2023 20:56
Tack, Optimus ser ärligt talat mer imponerande ut nu. Mest för hur sleek den ser ut dock. Dom har inte visat att den gör något ordentligt användbart på riktigt än. Typ nån hushållssyssla till exempel. Hoppas på att se något mer påtagligt imponerande nästa uppvisning. Om inte, då börjar jag tvivla lite mer. Jag är optimistisk och hoppfull lagd av mig bara. Iterationen på själva kroppen ser bra ut, mjukvaran yet to be determined.
Tyvärr löser man inte AGI med industridesign... Jag tycker man ska fokusera på prestanda och programvaran. Av de videos jag postade ovan tycker jag DeepMinds är i särklass mest imponerande.

Det är relativt enkelt att göra single-task demos som kan vara mer eller mindre hårdkodade. När dom kan visa en demo där samma robot, utan klipp gör två olika saker i en miljö som är lite rörig (gärna utan prior knowledge om miljön) och med endast röstinstruktioner så börjar det lika något.

Ex: "Hämta den stora skiftnyckeln i tredje lådan uppifrån i det blå skåpet" följt av "skruva ihop delarna på bordet och dra åt dem".

Eller hellre: "skruva ihop delarna på bordet och dra åt dem med ett verktyg".
Instämmer. Det är vad jag vill se i kommande uppvisningar. Kroppen ser redan väldigt imponerande ut nu, inget mer behöver klargöras där, let's actually see it do stuff. Show me the money!
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3325
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

Sfbones skrev: 20 dec 2023 19:08
Maw skrev: 20 dec 2023 18:57
iAkita skrev: 20 dec 2023 17:55
Sfbones skrev: 20 dec 2023 17:32
spacecoin skrev: 20 dec 2023 17:27

Är du medveten om att Optimus inte kommer att bli en produkt som kan ersätta en människa på 20 år?
Kom du på att Optimus faktiskt kan vrida på huvudet? Du skrev " Visste du att Optimus inte ens kan vrida på huvudet?"
Varför skulle den ens behöva vrida på huvudet? Det finns väl inte en enda uppgift det där huvudet kan utföra, så varför lägga till mekanik som möjliggör det?
Hur ska den annars kunna se vad som finns på sidorna? ”Ögonen” är ju placerade i ”ansiktet” så de i stort sett enbart ser rakt fram. Precis som på människor och andra rovdjur.


Hade de placerat ”ögonen” på sidorna av ”huvudet” som på en ko och andra bytesdjur så hade det inte funnits något större behov av att vrida på huvudet eftersom kor har ett väldigt brett synfält.

Enbart det här designvalet räcker för övrigt för att visa att Optimus är en scam…
Du verkar mycket påläst om Optimus, var kan man läsa mer om hur många kameror den har och var dom är placerade?

Människor har för övrigt ca 210° synfält med sina "bara framåt"-ögon. Utan att räkna in det extra som kommer från att kunna rotera ögonen också. Långt ifrån "bara framåt". Fördelen för en robot är att det dessutom är full fokus över hela bilden jämfört med människor som bara ser tydligt på en liten punkt av synfältet.
Jag utgår bara från bilder och filmer jag sett.

Om den hade varit funktionellt och seriöst designad så hade den naturligtvis haft kameror som ser i alla riktningar så den slipper vrida på huvudet. Alternativt kunnat vrida på huvudet, något som den enligt uppgift inte kan göra.. ;)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5561
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Aktien TSLA

Inlägg av SwedishAdvocate »

Var det det här som sänkte aktien igår?
Tesla blamed drivers for failures of parts it long knew were defective

Wheels falling off cars at speed. Suspensions collapsing on brand-new vehicles. Axles breaking under acceleration. Tens of thousands of customers told Tesla about a host of part failures on low-mileage cars. The automaker sought to blame drivers for vehicle ‘abuse,’ but Tesla documents show it had tracked the chronic ‘flaws’ and ‘failures’ for years. [...

https://www.reuters.com/investigates/sp ... uspension/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 741
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bat »

Tesla styrka kring robotik tror jag framförallt är ambitionen att göra något som ska gå producera i stor volym och med kommersiell inriktning. Avancerade robotar i lab har byggts under årtionden så där finns det alltid någon som jan göra något häftigare.
Samma sak som för elbilar, bygga några fantastiska prototyper är inte utmaningen men att skala upp dem till miljon volymer är det tuffa.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7198
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

SwedishAdvocate skrev: 21 dec 2023 05:07
Var det det här som sänkte aktien igår?
Kanske till viss del, men TSLA följde annars i princip det allmänna droppet i marknaden under em (med normal beta).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar