Ladda Audi E-Tron Q4 mha WC gen 2?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hencjo
Teslaägare
Inlägg: 116
Blev medlem: 12 okt 2017 14:56
Ort: Härryda (Landvetter Göteborg flygplats)

Ladda Audi E-Tron Q4 mha WC gen 2?

Inlägg av hencjo »

Jag har en Tesla Wall Connector gen 2 inkopplad sen 2017. Den används till att ladda en Model 3 varje natt. Fn är den satt till 13A mha. dip-switcharna på insidan. Till vardags laddar jag dock som mest med 6A så att jag slipper tänka på andra förbrukare som spis, ugn, bergvärmepump mm.

Samtidigt kan jag (om jag har koll på förbrukningen) brassa på upp till 13A om jag behöver ladda snabbare. Hur snabbt jag vill ladda styr jag i bilen eller Tesla-appen.

Nu till julen får jag besök av en nybliven Audi Q4-ägare. Vad ingen av oss vet är om det går att ställa ner hur snabbt Audin laddar i bilen eller Audi-appen. Om det inte går behöver jag konfigurera om Wall Connectorn till en lägre strömstyrka för att kunna sova gott.

Är det någon som vet om man kan ställa ner laddhastigheten i en Q4 när man laddar den med typ 2?

Tack och God jul!
Erxon
elbilist
Inlägg: 406
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Ladda Audi E-Tron Q4 mha WC gen 2?

Inlägg av Erxon »

Jag har inte hittat något varken i bilen eller i appen där man kan ställa ner strömstyrkan.
Vad jag gjort är att jag styr det från Tibber-appen och justerar laddboxens strömstyrka. De få gånger jag justerar inställningen...

Har 20A på huvudsäkringen och laddboxen inställd på 13A och funderar inte något på detta.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Ladda Audi E-Tron Q4 mha WC gen 2?

Inlägg av jonasl »

VAG-bilarna brukar väl ha något som heter "begränsad laddhastighet" och kör då 8A istället för 16A om jag inte minns helt tokigt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ladda Audi E-Tron Q4 mha WC gen 2?

Inlägg av taliz »

Ja på ID3/4/5 går det att ställa in så den kör på halva hastigheten. Samma på Enyaq tror jag.
När jag körde med tesla UMC blev det 6-7A har jag för mig.
Men Audi har ju helt egen mjukvara, så finns kanske inte där.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Erxon
elbilist
Inlägg: 406
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Ladda Audi E-Tron Q4 mha WC gen 2?

Inlägg av Erxon »

Kom på att på den medföljande UMC'n där man antingen kan använda 3-fas CCE eller "mormorkabelns" 220V kan man halvera strömmen.

Men då behövs det ett 3-fas uttag för fungera
Användarvisningsbild
hencjo
Teslaägare
Inlägg: 116
Blev medlem: 12 okt 2017 14:56
Ort: Härryda (Landvetter Göteborg flygplats)

Re: Ladda Audi E-Tron Q4 mha WC gen 2?

Inlägg av hencjo »

Enligt Audins manual är det på Audi UMCn man kan ställa ner strömmen. Men Audi UMCn är inte aktuell i detta fallet pga brist på trefasuttag bla. (Reverse Bjelke: 3-fasen kopplades hårt till WCn.) och för långsam laddning över 1-fas.

Min plan nu är att ställa ner WCn mha DIP-switcharna imorgon när det är dagsljus.

Tack för alla svar!
Skriv svar