Problem med v4 laddare och model s 2015

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Problem med v4 laddare och model s 2015

Inlägg av bat »

Laddade idag på nya Ronneby v4 laddaren. Fick ett stökigt problem när vi laddat klart, laddluckan öppnade sig av sig själv hela tiden. Bilen sade också att nyckeln inte fanns i bilen.

Fick till sist ha en person som stod utanför bilen, en annan starta nyckellös körning från mobilen och sedan jag lägga bilen i D och köra bort från stationen så snabbt som möjligt.

När kommit från ett litet avstånd från stationen var problemet borta.

Känns som bug med v4 och bilar som inte kan stänga laddluckan själv kanske?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Problem med v4 laddare och model s 2015

Inlägg av Nicke Nyfiken »

bat skrev: 23 dec 2023 15:09
Laddade idag på nya Ronneby v4 laddaren. Fick ett stökigt problem när vi laddat klart, laddluckan öppnade sig av sig själv hela tiden. Bilen sade också att nyckeln inte fanns i bilen.

Fick till sist ha en person som stod utanför bilen, en annan starta nyckellös körning från mobilen och sedan jag lägga bilen i D och köra bort från stationen så snabbt som möjligt.

När kommit från ett litet avstånd från stationen var problemet borta.

Känns som bug med v4 och bilar som inte kan stänga laddluckan själv kanske?
Förstår faktiskt inte.

Varför startade du själv inte nyckellös körning från appen medan du satt i bilen?

Och varför behövdes det ytterligare en person som stod utanför bilen?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Problem med v4 laddare och model s 2015

Inlägg av Pontus »

Jag gissar bara för att det kul.
- mobilen fick inte vara i bilen då den bråkade med den nyckellösa identifiering.
- personen utan för var tvungen att se till att laddluckan var stängd, varför vet jag inte.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Problem med v4 laddare och model s 2015

Inlägg av taliz »

Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Problem med v4 laddare och model s 2015

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Pontus skrev: 23 dec 2023 15:42
Jag gissar bara för att det kul.
- mobilen fick inte vara i bilen då den bråkade med den nyckellösa identifiering.
- personen utan för var tvungen att se till att laddluckan var stängd, varför vet jag inte.
Eftersom det är en bil utan automatisk stängning av laddluckan antar jag att det är en gammal S, och de har ingen nyckellös öppning via mobilen.

Det går utmärkt att köra med öppen laddlucka.


Har själv råkat ut för att laddluckan öppnas hela tiden när jag stått vid SuC. Det beroende på att knappen på laddhandtaget hade fastnat i intryckt läge. Men som sagt, det är bara att köra iväg. Inga problem.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Problem med v4 laddare och model s 2015

Inlägg av bat »

Vi hade två nycklar i bilen men av någon anledning förstod inte bilen det. Jag kopplade det till att laddluckan var öppen. Den gick stänga någon sekund innan den öppnades igen. Vi lyclades inte få igång bilen på annat sätt än med mobilen (tips från Tesla support)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Problem med v4 laddare och model s 2015

Inlägg av Nicke Nyfiken »

bat skrev: 23 dec 2023 15:56
Vi hade två nycklar i bilen men av någon anledning förstod inte bilen det. Jag kopplade det till att laddluckan var öppen. Den gick stänga någon sekund innan den öppnades igen. Vi lyclades inte få igång bilen på annat sätt än med mobilen (tips från Tesla support)
Provade ni att hålla/lägga en av nycklarna på sensorn på mittkonsolen?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Problem med v4 laddare och model s 2015

Inlägg av bat »

Nicke Nyfiken skrev: 23 dec 2023 16:05
bat skrev: 23 dec 2023 15:56
Vi hade två nycklar i bilen men av någon anledning förstod inte bilen det. Jag kopplade det till att laddluckan var öppen. Den gick stänga någon sekund innan den öppnades igen. Vi lyclades inte få igång bilen på annat sätt än med mobilen (tips från Tesla support)
Provade ni att hålla/lägga en av nycklarna på sensorn på mittkonsolen?
Nej, vet inte om det gjort någon skillnad. Bilen hittade dem som vanligt igen något tiotal meter bort från laddaren. Känns mer som någon logik som blev fel i mjukvaran.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Problem med v4 laddare och model s 2015

Inlägg av renes »

Sen kan ju någon annan i närheten tryckt på en knapp på ett laddhandtag. Ofta reagerar ju då flera bilar med att öppna luckan om de är nära nog. Själv märker jag det så gott som varje gång jag vill plugga in en av de två Teslor jag har som står bredvid varandra.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Problem med v4 laddare och model s 2015

Inlägg av Nicke Nyfiken »

bat skrev: 23 dec 2023 16:35
Nicke Nyfiken skrev: 23 dec 2023 16:05
bat skrev: 23 dec 2023 15:56
Vi hade två nycklar i bilen men av någon anledning förstod inte bilen det. Jag kopplade det till att laddluckan var öppen. Den gick stänga någon sekund innan den öppnades igen. Vi lyclades inte få igång bilen på annat sätt än med mobilen (tips från Tesla support)
Provade ni att hålla/lägga en av nycklarna på sensorn på mittkonsolen?
Nej, vet inte om det gjort någon skillnad. Bilen hittade dem som vanligt igen något tiotal meter bort från laddaren. Känns mer som någon logik som blev fel i mjukvaran.
Frågan är om det bara var en ren tillfällighet att det hände just där på en v.4 SuC.

Skulle vara intressant om du kunde prova igen på samma laddstation.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Problem med v4 laddare och model s 2015

Inlägg av Gustafsson »

Kanske nåt handtag som är defekt och skickar ut öppna-signal hela tiden? Eller FOB som är intryckt ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Problem med v4 laddare och model s 2015

Inlägg av bat »

renes skrev: 23 dec 2023 16:43
Sen kan ju någon annan i närheten tryckt på en knapp på ett laddhandtag. Ofta reagerar ju då flera bilar med att öppna luckan om de är nära nog. Själv märker jag det så gott som varje gång jag vill plugga in en av de två Teslor jag har som står bredvid varandra.
Bara två bilar till som laddade och ingen höll på med handtaget.
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Problem med v4 laddare och model s 2015

Inlägg av bat »

Gustafsson skrev: 23 dec 2023 16:51
Kanske nåt handtag som är defekt och skickar ut öppna-signal hela tiden? Eller FOB som är intryckt ?
Inte FOB'en men det kan ju varit något fel med laddarens handtag även om den var helt ny. Ska de nya v4 stationerna öppna luckan när man backar upp mot dem? Annars är det nog där felet låg. Att just den laddaren låg och skickade iväg öppna signal.
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Problem med v4 laddare och model s 2015

Inlägg av bat »

Nicke Nyfiken skrev: 23 dec 2023 16:47
bat skrev: 23 dec 2023 16:35
Nicke Nyfiken skrev: 23 dec 2023 16:05
bat skrev: 23 dec 2023 15:56
Vi hade två nycklar i bilen men av någon anledning förstod inte bilen det. Jag kopplade det till att laddluckan var öppen. Den gick stänga någon sekund innan den öppnades igen. Vi lyclades inte få igång bilen på annat sätt än med mobilen (tips från Tesla support)
Provade ni att hålla/lägga en av nycklarna på sensorn på mittkonsolen?
Nej, vet inte om det gjort någon skillnad. Bilen hittade dem som vanligt igen något tiotal meter bort från laddaren. Känns mer som någon logik som blev fel i mjukvaran.
Frågan är om det bara var en ren tillfällighet att det hände just där på en v.4 SuC.

Skulle vara intressant om du kunde prova igen på samma laddstation.
Får nog inte dit familjen igen i närtid :-) De såg framför sig att vi skulle få spendera julen på Viggens köpcenter :-)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Problem med v4 laddare och model s 2015

Inlägg av Nicke Nyfiken »

bat skrev: 23 dec 2023 16:59
Gustafsson skrev: 23 dec 2023 16:51
Kanske nåt handtag som är defekt och skickar ut öppna-signal hela tiden? Eller FOB som är intryckt ?
Inte FOB'en men det kan ju varit något fel med laddarens handtag även om den var helt ny. Ska de nya v4 stationerna öppna luckan när man backar upp mot dem? Annars är det nog där felet låg. Att just den laddaren låg och skickade iväg öppna signal.
Öppnades laddluckan redan när du backade upp mot laddstolpen, så har du svaret på varför laddluckan öppnades igen efter du stängt den.

Men det var troligen inte knappen på laddstolpen du använde som fastnat, utan på en brevid. Annars hade laddningen avbrutits hela tiden. Det är ju samma knappt för att avbryta laddningen som att öppna laddluckan.

Men det har ingenting att göra med att bilen inte kände av nycklarna. Det är ett annat problem.

Det hände någon gång då och då med min gamla Model S. Då blev det start från appen om det inte hjälpte att lägga nyckeln på sensorn på mittkonsolen. Sedan självläkte bilen varje gång.

Hur länge har du haft bilen?
Har det aldrig tidigare strulat med nyckeln?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Problem med v4 laddare och model s 2015

Inlägg av bat »

Nicke Nyfiken skrev: 23 dec 2023 17:23
bat skrev: 23 dec 2023 16:59
Gustafsson skrev: 23 dec 2023 16:51
Kanske nåt handtag som är defekt och skickar ut öppna-signal hela tiden? Eller FOB som är intryckt ?
Inte FOB'en men det kan ju varit något fel med laddarens handtag även om den var helt ny. Ska de nya v4 stationerna öppna luckan när man backar upp mot dem? Annars är det nog där felet låg. Att just den laddaren låg och skickade iväg öppna signal.
Öppnades laddluckan redan när du backade upp mot laddstolpen, så har du svaret på varför laddluckan öppnades igen efter du stängt den.

Men det var troligen inte knappen på laddstolpen du använde som fastnat, utan på en brevid. Annars hade laddningen avbrutits hela tiden. Det är ju samma knappt för att avbryta laddningen som att öppna laddluckan.

Men det har ingenting att göra med att bilen inte kände av nycklarna. Det är ett annat problem.

Det hände någon gång då och då med min gamla Model S. Då blev det start från appen om det inte hjälpte att lägga nyckeln på sensorn på mittkonsolen. Sedan självläkte bilen varje gång.

Hur länge har du haft bilen?
Har det aldrig tidigare strulat med nyckeln?
Haft bilen i 8 år. Inget nyckel eller laddport problem tidigare.

Första gången jag laddade på en v4 station. Tänkte det var en ny fiffig feature att luckan öppnades per automatik när vi backade bak.
Skriv svar