Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 370
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av d3marcus »

Sfbones skrev: 26 dec 2023 15:08
erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 12:57
Bra saker med strejken 1.
Facket har motat Olle i grind.
Medlemmar som jobbat på elbilsjättens Teslas verkstäder under strejken utesluts ur facket.
Det är obegripligt att de ens var med i Facket när de var emot strejken. Hur tänkte de?
Jättebra agerat att utesluta dem.


Rädda.
Många av Teslamekarna tycker att kollektivavtal är bra och något man vill ha eftersom de gick med i facket. Men man är helt enkelt för rädd för att själv strejka.
Detta är typiskt modern svenskt anser jag. Att sitta och titta på och hoppas på att andra gör grovjobbet.

Det kan bli knepigt för dem i framtiden om något händer för de tappar rätten till sin sjukförsäkring, även tryggheten vid inkomstbortfall, men det går att teckna privat försäkring som täcker en del.
Du menar "före detta medlemmar" som självmant gick ur IF Metall när strejken började blir uteslutna fast dom inte var medlemmar längre?

Snälla länka inte till NFT-Karen, aka Ekonomigurun. Finns ingen mer enögd, okritisk Tesla-fanboy än honom på hela planeten. Lovar.
ChrilleM
Inlägg: 132
Blev medlem: 07 apr 2023 17:18

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av ChrilleM »

erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 20:49
renes skrev: 26 dec 2023 19:59
ChrilleM skrev: 26 dec 2023 19:43
Har svårt att se hur Tesla ska kunna vinna denna kamp. Känns som IF Metall går all in just nu, svårt att se Tesla ha den viljan som krävs.
Jag tycker snarare Elon och hans företag kännetecknas av att de driver det de vill ända in i kaklet, vilket nästan alltid ger ett fantastiskt resultat trots motvind. Så jag skulle inte tro att "viljan" kommer att vara den svaga länken.
Håller med! Musk håller nog i 5 år till och samma takt. Sedan närmar han sig 60 och då får vi se.

Ser man det ur en annan synvinkel har han splittrat tre familjer och missat barns uppväxt rätt mycket för det är nedprioriterat. Ibland inser faktiskt pappor till slut att de behöver vara närvarande, spela boll och vara med på allt annat med barnen. Om inte annat kanske hans barn börjar leva jävul på sociala forum om avsaknaden.
Men som du skrev så kanske han kör ända in i kaklet.
Den som är rikast när han dör vinner!
Intressanta tankar, Musk är onekligen en fighter. Det får man ge honom! Men trots det så tror jag inte han förstår krafterna bakom IF Metall, det här är ingen nickedocka-organisation som man kan leka med. Förklarar Sveriges i särklass tungaste fack krig, då jävlar gäller det att försöka hänga med. IF Metall uppbackade av Sveriges arbetarklass samt organisationer, företag och myndigheter. Lägg till några rejält tunga namn på den listan.

Det var längesedan jag såg IF Metall så här ilskna, vem kommet inte ihåg när Ullared fick kasta sig när IF Metall loket kom ångandes.

Jag tippar. Tesla ger sig till slut, kollektivavtal skrivs. Samma sker i Tyskland varav Musk avgår. Därefter sker en dominoeffekt där Tesla i fortsättningen rättar in sig i ledet!
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1592
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av renes »

ChrilleM skrev: 26 dec 2023 20:59
Jag tippar. Tesla ger sig till slut, kollektivavtal skrivs. Samma sker i Tyskland varav Musk avgår. Därefter sker en dominoeffekt där Tesla i fortsättningen rättar in sig i ledet!
Jag tippar omvänt. Tesla ger sig inte, just pga att Tyskland skulle följa. Hittills har ju fackets ansträngningar varit nästan helt ineffektiva. Det sammantaget värsta är väl registreringsplåtarna, med de levereras ju också med några dagars fördröjning. I övrigt en axelryckning.

Om nu facket förr eller senare kommer på någon riktigt effektiv blockad av något slag så lämnar nog Tesla landet helt enkelt just för att minska risken på att få samma problem i Tyskland.

Men som sagt, hittills har facket i stort sett bara skadat andra bolag än Tesla.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

ChrilleM skrev: 26 dec 2023 20:59
erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 20:49
renes skrev: 26 dec 2023 19:59
ChrilleM skrev: 26 dec 2023 19:43
Har svårt att se hur Tesla ska kunna vinna denna kamp. Känns som IF Metall går all in just nu, svårt att se Tesla ha den viljan som krävs.
Jag tycker snarare Elon och hans företag kännetecknas av att de driver det de vill ända in i kaklet, vilket nästan alltid ger ett fantastiskt resultat trots motvind. Så jag skulle inte tro att "viljan" kommer att vara den svaga länken.
Håller med! Musk håller nog i 5 år till och samma takt. Sedan närmar han sig 60 och då får vi se.

Ser man det ur en annan synvinkel har han splittrat tre familjer och missat barns uppväxt rätt mycket för det är nedprioriterat. Ibland inser faktiskt pappor till slut att de behöver vara närvarande, spela boll och vara med på allt annat med barnen. Om inte annat kanske hans barn börjar leva jävul på sociala forum om avsaknaden.
Men som du skrev så kanske han kör ända in i kaklet.
Den som är rikast när han dör vinner!
Intressanta tankar, Musk är onekligen en fighter. Det får man ge honom! Men trots det så tror jag inte han förstår krafterna bakom IF Metall, det här är ingen nickedocka-organisation som man kan leka med. Förklarar Sveriges i särklass tungaste fack krig, då jävlar gäller det att försöka hänga med. IF Metall uppbackade av Sveriges arbetarklass samt organisationer, företag och myndigheter. Lägg till några rejält tunga namn på den listan.

Det var längesedan jag såg IF Metall så här ilskna, vem kommet inte ihåg när Ullared fick kasta sig när IF Metall loket kom ångandes.

Jag tippar. Tesla ger sig till slut, kollektivavtal skrivs. Samma sker i Tyskland varav Musk avgår. Därefter sker en dominoeffekt där Tesla i fortsättningen rättar in sig i ledet!
Nä han och Tesla fattar inte.
Lika lite som att många i Sverige inte fattar hur Trump kan vara så populär i USA. Jag har nyligen läst en bok om Trump. Han har gjort mer bra saker för befokningen och landet än nästan någon annan president och ligger tvåa efter Lincoln på det planet, verifierat med rena fakta.
Sedan att han har en klumpig stil ofta älskar medierna att skriva om och jag har nu fattat att det är den bilden vi i Sverige har av honom, även jag hade. Jag har nu tänkt om.
niklas12
Inlägg: 2555
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av niklas12 »

Jag gissar att facket mest skadat sig själva just nu hör om mängder av folk som gått ur facket pga hur de beter sig.

Jag tror inte Hydro eller werksta är speciellt nöjda med sina KA just nu heller.
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

renes skrev: 26 dec 2023 21:05
ChrilleM skrev: 26 dec 2023 20:59
Jag tippar. Tesla ger sig till slut, kollektivavtal skrivs. Samma sker i Tyskland varav Musk avgår. Därefter sker en dominoeffekt där Tesla i fortsättningen rättar in sig i ledet!
Jag tippar omvänt. Tesla ger sig inte, just pga att Tyskland skulle följa. Hittills har ju fackets ansträngningar varit nästan helt ineffektiva. Det sammantaget värsta är väl registreringsplåtarna, med de levereras ju också med några dagars fördröjning. I övrigt en axelryckning.

Om nu facket förr eller senare kommer på någon riktigt effektiv blockad av något slag så lämnar nog Tesla landet helt enkelt just för att minska risken på att få samma problem i Tyskland.

Men som sagt, hittills har facket i stort sett bara skadat andra bolag än Tesla.
De "kan" inte lämna landet. Laddnätverket gör det omöjligt. Dels alla Teslabilar i landet och dels genomfartstrafiken, speciellt för deras lastbilar snart. Detta är själva basen i deras affärsidé.
De kan förvisso lägga ut laddnätverket på entreprenad, men den lösningen blir för krånglig för ett enda land. Att sälja det blir likaså.

Jag tippar på April -juni månad och undeskrivet KA.
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

niklas12 skrev: 26 dec 2023 21:09
Jag gissar att facket mest skadat sig själva just nu hör om mängder av folk som gått ur facket pga hur de beter sig.

Jag tror inte Hydro eller werksta är speciellt nöjda med sina KA just nu heller.
Jag "gissar" motsatsen
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 505
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Collin87 »

renes skrev: 26 dec 2023 21:05
ChrilleM skrev: 26 dec 2023 20:59
Jag tippar. Tesla ger sig till slut, kollektivavtal skrivs. Samma sker i Tyskland varav Musk avgår. Därefter sker en dominoeffekt där Tesla i fortsättningen rättar in sig i ledet!
Jag tippar omvänt. Tesla ger sig inte, just pga att Tyskland skulle följa. Hittills har ju fackets ansträngningar varit nästan helt ineffektiva. Det sammantaget värsta är väl registreringsplåtarna, med de levereras ju också med några dagars fördröjning. I övrigt en axelryckning.

Om nu facket förr eller senare kommer på någon riktigt effektiv blockad av något slag så lämnar nog Tesla landet helt enkelt just för att minska risken på att få samma problem i Tyskland.

Men som sagt, hittills har facket i stort sett bara skadat andra bolag än Tesla.
Yes, jag sätter min lott på denna utgång om något.

IF Metall kommer inte få till KA med Tesla.
Dom kommer hellre lägga ner verksamheten i Sverige än skriva på ett avtal som dom inte vill ha.

Tycker Musk varit mycket tydlig med vad han tycker men har trots det bett om att få ha en omröstning i USA, vilket tydligen inte var görbart.

Varför skulle han vika sig för lilla Sverige?
Skriver dom på i Sverige så väntar många länder som nog gärna sett liknande avtal i ren dominoeffekt.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 505
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Collin87 »

erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 21:09
ChrilleM skrev: 26 dec 2023 20:59
erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 20:49
renes skrev: 26 dec 2023 19:59
ChrilleM skrev: 26 dec 2023 19:43
Har svårt att se hur Tesla ska kunna vinna denna kamp. Känns som IF Metall går all in just nu, svårt att se Tesla ha den viljan som krävs.
Jag tycker snarare Elon och hans företag kännetecknas av att de driver det de vill ända in i kaklet, vilket nästan alltid ger ett fantastiskt resultat trots motvind. Så jag skulle inte tro att "viljan" kommer att vara den svaga länken.
Håller med! Musk håller nog i 5 år till och samma takt. Sedan närmar han sig 60 och då får vi se.

Ser man det ur en annan synvinkel har han splittrat tre familjer och missat barns uppväxt rätt mycket för det är nedprioriterat. Ibland inser faktiskt pappor till slut att de behöver vara närvarande, spela boll och vara med på allt annat med barnen. Om inte annat kanske hans barn börjar leva jävul på sociala forum om avsaknaden.
Men som du skrev så kanske han kör ända in i kaklet.
Den som är rikast när han dör vinner!
Intressanta tankar, Musk är onekligen en fighter. Det får man ge honom! Men trots det så tror jag inte han förstår krafterna bakom IF Metall, det här är ingen nickedocka-organisation som man kan leka med. Förklarar Sveriges i särklass tungaste fack krig, då jävlar gäller det att försöka hänga med. IF Metall uppbackade av Sveriges arbetarklass samt organisationer, företag och myndigheter. Lägg till några rejält tunga namn på den listan.

Det var längesedan jag såg IF Metall så här ilskna, vem kommet inte ihåg när Ullared fick kasta sig när IF Metall loket kom ångandes.

Jag tippar. Tesla ger sig till slut, kollektivavtal skrivs. Samma sker i Tyskland varav Musk avgår. Därefter sker en dominoeffekt där Tesla i fortsättningen rättar in sig i ledet!
Nä han och Tesla fattar inte.
Lika lite som att många i Sverige inte fattar hur Trump kan vara så populär i USA. Jag har nyligen läst en bok om Trump. Han har gjort mer bra saker för befokningen och landet än nästan någon annan president och ligger tvåa efter Lincoln på det planet, verifierat med rena fakta.
Sedan att han har en klumpig stil ofta älskar medierna att skriva om och jag har nu fattat att det är den bilden vi i Sverige har av honom, även jag hade. Jag har nu tänkt om.
Ja visst är det intressant vad media styr folks tankar?
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5538
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 21:09
...] Jag har nyligen läst en bok om Trump. Han har gjort mer bra saker för befokningen och landet än nästan någon annan president och ligger tvåa efter Lincoln på det planet, verifierat med rena fakta.
Sedan att han har en klumpig stil ofta älskar medierna att skriva om och jag har nu fattat att det är den bilden vi i Sverige har av honom, även jag hade. Jag har nu tänkt om.
Vilken bok?

Trump gjorde två bra saker:

1. Han kryssningsmissilsbombade en syrisk flygbas efter att den syriska diktatorn använt kemiska stridsmedel. Det gjorde inte Obama, så det ska Trump ha en eloge för.
2. Är inte så insatt, men något har han ju gjort för amerikanska tillverkningsjobb.

I övrigt har han huggit Ukraina i ryggen, förbjudit fri aborträtt, ljugit om presidentvalet 2020 samt manat på en massa ligister ta lagen i egna händer. Och när de gjorde det så stod han och såg på utan att lyfta ett finger. 5 dog och minst 138 poliser skadades. Sen ljög eller vilseledde han ytterligare 30572 gånger under de fyra år han var president.

https://en.wikipedia.org/wiki/January_6 ... tol_attack
https://en.wikipedia.org/wiki/False_or_ ... nald_Trump
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
niklas12
Inlägg: 2555
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av niklas12 »

erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 21:18
niklas12 skrev: 26 dec 2023 21:09
Jag gissar att facket mest skadat sig själva just nu hör om mängder av folk som gått ur facket pga hur de beter sig.

Jag tror inte Hydro eller werksta är speciellt nöjda med sina KA just nu heller.
Jag "gissar" motsatsen
Ok att döma av dina tidigare gissningar i konflikten och träffsäkerheten på dessa så känner jag mig bekväm med mina egna slutsatser.

Worst case så packar väl tesla ihop och flyttar, tur man har nära till Danmark om man Behöver service, laddnätverket klarar de säkert att underhålla med servicetekniker från närliggande länder.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 631
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av roffe_s »

Ibland kan det vara klokt att vila en stund på hanen (eller tangenterna) och fundera kring vad som skrivs. Denna megatråd börjar bli rätt intressant ur många perspektiv, några av mina personliga reflektioner i kväll:

1 - argumenten går i cirklar. Efter några sidors bespottande mellan ytterligheterna är vi tillbaka på ruta 1 igen.
2 - i vems intresse skriver egentligen de som endast förekommer i denna tråd och av allt döma tillhör någon av falangerna? Egentligen?
3 - i avsaknad av nyheter (som under denna helg) ges vi möjlighet att gräva lite djupare i de egentliga förhållandena. Men sedan kommer ett falanginlägg och då är cirkusen igång igen för några sidor.

I min värld tänker jag t ex att IF Metall inte skulle vinna särskilt mycket på att hävda att de är oemottagliga för kritik eller inte driver ett aktivt förändringsarbete. Att det är allvarligt att inte sluta upp bakom en pågående aktion är en sak, men tillhör Du IF Metall kan Du troligen försöka påverka förbundet via t ex förslag eller motioner till deras stämmor.

Så att hävda att Du okritiskt måste svälja allt om Du vill vara med i ett fackförbund är med största sannolikhet både fel och inget som tjänar Teslaägarnas bild av den fackliga rörelsen. I stället ökar det sannolikt bara polariseringen i denna tråd.

Bara en tanke, men en eftertanke kring inläggens syfte och reflektion kring källkritik i ett vidare perspektiv är då och då på sin plats…

Mina 2p, ha nu fina mellandagar när vardagen klappar på :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 842
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av JonasH »

erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 19:43
niklas12 skrev: 26 dec 2023 18:41
erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 18:34
OfarligTesla skrev: 26 dec 2023 16:02
erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 12:57
Medlemmar som jobbat på elbilsjättens Teslas verkstäder under strejken utesluts ur facket.
Det är obegripligt att de ens var med i Facket när de var emot strejken. Hur tänkte de?
Jättebra agerat att utesluta dem.
Det har ju visat sig att IF Metall raggat medlemmar inför strejken genom att erbjuda gratis medlemskap osv, gissningsvis för att de hade för få medlemmar på Tesla för att få någon vettig effekt. Sedan utlyser IF Metall en strejk som de inte förankrat hos medlemmarna som arbetar på Tesla vilket såklart då gör att en del av de som gått med går ur istället då de med rätta blir upprörda över att bli förda bakom ljuset.
Gratis provtid eller till reducerat pris första tiden är vanligt förekommande i samhället.

Om det stämmer eller är konspiration från din sida får vi aldrig veta.

Jag däremot skulle förmoda att det raggas medlemmar konstant på otaliga arbetsplatser. Har själv sett det ett antal gånger.
Ja vilket sammanträffande precis innan IF metall drog igång en strejk så erbjöd de alla Tesla anställda gratis medlemskap :lol: :lol:
Det är en logisk väg anser jag. Ser inte vad som är så roligt med det. Dubbla lol smileys till och med?
Ja det är helt logiskt att locka in medlemmar med gratis medlemskap för att sedan tvinga dem att strejka men knappast speciellt hederligt. Och att sedan få medlemmarna uteslutna för att skrämma sina befintliga medlemmar att rätta sig i ledet så de inte ska drabbas av represalier verkar ju trevligt. Känns som något man vill betala för att vara med i…

Men helt i linje med IF Metalls metoder tydligen.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

JonasH skrev: 26 dec 2023 22:04
erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 19:43
niklas12 skrev: 26 dec 2023 18:41
erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 18:34
OfarligTesla skrev: 26 dec 2023 16:02


Det har ju visat sig att IF Metall raggat medlemmar inför strejken genom att erbjuda gratis medlemskap osv, gissningsvis för att de hade för få medlemmar på Tesla för att få någon vettig effekt. Sedan utlyser IF Metall en strejk som de inte förankrat hos medlemmarna som arbetar på Tesla vilket såklart då gör att en del av de som gått med går ur istället då de med rätta blir upprörda över att bli förda bakom ljuset.
Gratis provtid eller till reducerat pris första tiden är vanligt förekommande i samhället.

Om det stämmer eller är konspiration från din sida får vi aldrig veta.

Jag däremot skulle förmoda att det raggas medlemmar konstant på otaliga arbetsplatser. Har själv sett det ett antal gånger.
Ja vilket sammanträffande precis innan IF metall drog igång en strejk så erbjöd de alla Tesla anställda gratis medlemskap :lol: :lol:
Det är en logisk väg anser jag. Ser inte vad som är så roligt med det. Dubbla lol smileys till och med?
Ja det är helt logiskt att locka in medlemmar med gratis medlemskap för att sedan tvinga dem att strejka men knappast speciellt hederligt. Och att sedan få medlemmarna uteslutna för att skrämma sina befintliga medlemmar att rätta sig i ledet så de inte ska drabbas av represalier verkar ju trevligt. Känns som något man vill betala för att vara med i…

Men helt i linje med IF Metalls metoder tydligen.
Som sagt innan är facken ute och rekryterar medlemmar konstant, inte bara hos Tesla.
Att göra en konkludering med avseende på denna strejk är en konspiration från din sida anser jag. Det kunde lika gärna vara ett annat företag.
Dessutom har facket besökt och haft möten TM Sweden sedan 2017 om saken.

Vad f_n gick de ens med i facket för övergår mitt förstånd? Hur tänkte de? Eller inte tänkt alls?
Lika ogenomtänkt som att bolåna maximalt och sedan inte klara av nuvarande ränteläge för att man har inga marginaler för det.
Ska man vara med i gången måste man också gången tåla.

Uppmaning!
Det skulle vara tilldragande att få en förklaring från någon av mekarna som gick med men sedan bangade för gången när det blev reellt.
Alternativt hur kommer det sig att de de inte sa upp medlemsskapet direkt när de inte ville strejka?
Man inte bli utesluten om man innan sagt upp medlemsskapet.
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Earplugged »

erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 23:13

Vad f_n gick de ens med i facket för övergår mitt förstånd? Hur tänkte de? Eller inte tänkt alls?
Lika ogenomtänkt som att bolåna maximalt och sedan inte klara av nuvarande ränteläge för att man har inga marginaler för det.
Ska man vara med i gången måste man också gången tåla.
Man kan väl vara med i facket för att visa solidaritet med andra som hamnar i knipa och behöver hjälp samtidigt som man själv får möjlighet att få stöd om man skulle behöva? Att då bli utesluten för att man inte vill ta emot hjälp som man inte bett om blir väl väldigt märkligt??
Varför skulle jag strejka och förstöra för min arbetsplats om jag trivs och har det bra?
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

Earplugged skrev: 27 dec 2023 00:08
erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 23:13

Vad f_n gick de ens med i facket för övergår mitt förstånd? Hur tänkte de? Eller inte tänkt alls?
Lika ogenomtänkt som att bolåna maximalt och sedan inte klara av nuvarande ränteläge för att man har inga marginaler för det.
Ska man vara med i gången måste man också gången tåla.
Man kan väl vara med i facket för att visa solidaritet med andra som hamnar i knipa och behöver hjälp samtidigt som man själv får möjlighet att få stöd om man skulle behöva? Att då bli utesluten för att man inte vill ta emot hjälp som man inte bett om blir väl väldigt märkligt??
Varför skulle jag strejka och förstöra för min arbetsplats om jag trivs och har det bra?
Om alla mekar skulle strejka så skulle företaget få panik och snabbt lösa KA eller annan lösning. Nu förhalar de anställda bara problemet och nu drabbar det andra företag också.
Det är oschysst anser jag. Varför tänker så många på sig själva bara? Vara kvar i facket och inte strejka. Vad är det flr stil?
vovven
Inlägg: 66
Blev medlem: 06 aug 2021 11:04

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av vovven »

"Carl-Henric Svanberg: Viktigt att Musk följer svenska traditioner
Kriminaliteten och det geografiska läget ligger i den negativa vågskålen när AB Sverige tävlar om affärer och talanger, enligt Carl-Henric Svanberg. Men LO-förbundens strid mot Elon Musks Tesla gör det inte, spår han.

”Det är klart att är man i ett land så måste man följa landets regler och traditioner”, säger näringslivsnestorn. "
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 842
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av JonasH »

erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 23:13
JonasH skrev: 26 dec 2023 22:04
erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 19:43
niklas12 skrev: 26 dec 2023 18:41
erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 18:34


Gratis provtid eller till reducerat pris första tiden är vanligt förekommande i samhället.

Om det stämmer eller är konspiration från din sida får vi aldrig veta.

Jag däremot skulle förmoda att det raggas medlemmar konstant på otaliga arbetsplatser. Har själv sett det ett antal gånger.
Ja vilket sammanträffande precis innan IF metall drog igång en strejk så erbjöd de alla Tesla anställda gratis medlemskap :lol: :lol:
Det är en logisk väg anser jag. Ser inte vad som är så roligt med det. Dubbla lol smileys till och med?
Ja det är helt logiskt att locka in medlemmar med gratis medlemskap för att sedan tvinga dem att strejka men knappast speciellt hederligt. Och att sedan få medlemmarna uteslutna för att skrämma sina befintliga medlemmar att rätta sig i ledet så de inte ska drabbas av represalier verkar ju trevligt. Känns som något man vill betala för att vara med i…

Men helt i linje med IF Metalls metoder tydligen.
Som sagt innan är facken ute och rekryterar medlemmar konstant, inte bara hos Tesla.
Att göra en konkludering med avseende på denna strejk är en konspiration från din sida anser jag. Det kunde lika gärna vara ett annat företag.
Dessutom har facket besökt och haft möten TM Sweden sedan 2017 om saken.

Vad f_n gick de ens med i facket för övergår mitt förstånd? Hur tänkte de? Eller inte tänkt alls?
Lika ogenomtänkt som att bolåna maximalt och sedan inte klara av nuvarande ränteläge för att man har inga marginaler för det.
Ska man vara med i gången måste man också gången tåla.

Uppmaning!
Det skulle vara tilldragande att få en förklaring från någon av mekarna som gick med men sedan bangade för gången när det blev reellt.
Alternativt hur kommer det sig att de de inte sa upp medlemsskapet direkt när de inte ville strejka?
Man inte bli utesluten om man innan sagt upp medlemsskapet.
De kanske valde att gå med i facket för att få hjälp när de hade problem med något på jobbet.

Nu fick de ”hjälp” de inte ville ha med något som inte var ett problem men ”hjälpen” blev ett problem.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Leon
Teslaägare
Inlägg: 83
Blev medlem: 08 apr 2016 12:26
Referralkod: ts.la/---

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Leon »

erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 20:49
Ser man det ur en annan synvinkel har han splittrat tre familjer och missat barns uppväxt rätt mycket för det är nedprioriterat. Ibland inser faktiskt pappor till slut att de behöver vara närvarande, spela boll och vara med på allt annat med barnen. Om inte annat kanske hans barn börjar leva jävul på sociala forum om avsaknaden.
Men som du skrev så kanske han kör ända in i kaklet.
Den som är rikast när han dör vinner!
Att skilja sig är fullt normalt. Du själv har ju skilt dig och då bör du ha förståelse för att saker inte alltid fungerar fullt ut mellan två personer. Det behöver inte alls betyda något dåligt om man gör det för rätt anledningar. Dessutom, dina spekulationer om hans barn är både olämpliga samt irrelevanta för diskussionen. Ta det inte på fel sätt men vi bör skippa sådana inlägg för att hålla diskussionen på en högre nivå.
erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 21:17
De "kan" inte lämna landet. Laddnätverket gör det omöjligt. Dels alla Teslabilar i landet och dels genomfartstrafiken, speciellt för deras lastbilar snart. Detta är själva basen i deras affärsidé.
Tesla är inte bundna till Sverige på något tvingande sätt. Vår marknad är dessutom relativt liten för Tesla och därmed är det fullt möjligt att dra ned på sin närvaro med minimal påverkan på egna verksamheten. Nätverket kan fortsätta vara aktivt så länge behovet finns och kan ej anses vara anledning nog att Tesla frångår sina globala riktlinjer för sina verkstäder. Expansion av Teslas lastbilar inom Europa, och mer specifikt inom Sverige, kommer dröja ett tag till och kan inte heller anses vara skäl nog.
erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 21:17
De kan förvisso lägga ut laddnätverket på entreprenad, men den lösningen blir för krånglig för ett enda land. Att sälja det blir likaså.
Det är inget som skulle vara nödvändigt eller logiskt.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 945
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av agehall »

erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 23:13
Det skulle vara tilldragande att få en förklaring från någon av mekarna som gick med men sedan bangade för gången när det blev reellt.
Det var länge sedan det dök upp referenser till just det i tråden. IF Metall var där och raggade medlemmar utan att på något sätt antyda att de hade för avsikt att dra igång en konflikt. Argument i stil med ”Det är gratis, så varför skulle du inte gå med!?”.
erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 23:13
Alternativt hur kommer det sig att de de inte sa upp medlemsskapet direkt när de inte ville strejka?
Det var ju en massa medlemmar som gjorde!
erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 23:13
Man inte bli utesluten om man innan sagt upp medlemsskapet.
Uppenbarligen blir man det.

Kan du sluta sprida FUD över hela denna tråd? Om du har sakliga argument eller uppgifter får du gärna presentera dem med källhänvisning, men iallafall jag börjar bli lite trött på att du ständigt häver ur dig åsikter som om det vore fakta och dessutom är det ofta runt saker som vi har ordentliga referenser till är helt fel.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5513
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

agehall skrev: 27 dec 2023 08:14
Kan du sluta sprida FUD över hela denna tråd? Om du har sakliga argument eller uppgifter får du gärna presentera dem med källhänvisning, men iallafall jag börjar bli lite trött på att du ständigt häver ur dig åsikter som om det vore fakta och dessutom är det ofta runt saker som vi har ordentliga referenser till är helt fel.
Det är ju det facken själva gör så de ”troende” går väl bara på samma linje. Hela fackens affärsidé är att sprida FUD och sen skylla allt dåligt de själva infört i ett KA på ”det är bara ett golv” trots att det är en lögn.
HenrikC
Inlägg: 665
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av HenrikC »

Jag tror faktiskt att Tesla är beredda att lämna Sverige. Tesla har avstått från att sälja i flera amerikanska delstater av principskäl. Sveriges roll som elbilspionjär är överspelad och vi har ingen Tesla-fabrik. Tyskland är en växande marknad och Tesla har en stor fabrik där.

Det är därför rationellt för Tesla att lämna Sverige även om kostnaden för ett kollektivavtal i Sverige skulle vara obetydlig eftersom kostnaden i Tyskland är så mycket större. I princip måste vinsten med att vara kvar i Sverige vara högre än kostnaden för kollektivavtal för de anställda i Tyskland.

Jag tror att Tesla lämnar under nästa år och avvecklar svenska underleverantörer.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10365
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Legato »

HenrikC skrev: 27 dec 2023 09:20
Jag tror faktiskt att Tesla är beredda att lämna Sverige. Tesla har avstått från att sälja i flera amerikanska delstater av principskäl. Sveriges roll som elbilspionjär är överspelad och vi har ingen Tesla-fabrik. Tyskland är en växande marknad och Tesla har en stor fabrik där.

Det är därför rationellt för Tesla att lämna Sverige även om kostnaden för ett kollektivavtal i Sverige skulle vara obetydlig eftersom kostnaden i Tyskland är så mycket större. I princip måste vinsten med att vara kvar i Sverige vara högre än kostnaden för kollektivavtal för de anställda i Tyskland.

Jag tror att Tesla lämnar under nästa år och avvecklar svenska underleverantörer.
Du utgår ifrån att det bara finns två alternativ. Teckna avtal eller lämna landet. Jag tror den analysen är felaktig. Är helt övertygad om att det landar i en mellanväg.

Att lämna landet vore strategisk katastrof imo, då öppnar man för andra länder att driva bort Tesla pss. Tyskland är ett praktexempel som skulle kunna gå samma väg...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare
Inlägg: 240
Blev medlem: 03 feb 2016 21:43

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av MartinG »

Legato skrev: 27 dec 2023 09:59
HenrikC skrev: 27 dec 2023 09:20
Jag tror faktiskt att Tesla är beredda att lämna Sverige. Tesla har avstått från att sälja i flera amerikanska delstater av principskäl. Sveriges roll som elbilspionjär är överspelad och vi har ingen Tesla-fabrik. Tyskland är en växande marknad och Tesla har en stor fabrik där.

Det är därför rationellt för Tesla att lämna Sverige även om kostnaden för ett kollektivavtal i Sverige skulle vara obetydlig eftersom kostnaden i Tyskland är så mycket större. I princip måste vinsten med att vara kvar i Sverige vara högre än kostnaden för kollektivavtal för de anställda i Tyskland.

Jag tror att Tesla lämnar under nästa år och avvecklar svenska underleverantörer.
Du utgår ifrån att det bara finns två alternativ. Teckna avtal eller lämna landet. Jag tror den analysen är felaktig. Är helt övertygad om att det landar i en mellanväg.

Att lämna landet vore strategisk katastrof imo, då öppnar man för andra länder att driva bort Tesla pss. Tyskland är ett praktexempel som skulle kunna gå samma väg...
Det kommer garanterat gå utmärkt att köpa Tesla-bilar i Sverige, även att ladda dem och få service på dem. Däremot har nog LO effektivt sett till att det skapas få arbetstillfällen av Tesla i Sverige.
HenrikC
Inlägg: 665
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av HenrikC »

Musk är street smart. Ibland. Han lade fabriken i Berlin. Den är nog politiskt immun mot att tvingas bort, dock inte immun mot kollektivavtal eller miljökrav.

Svenska Tesla är mer likt Tesla i delstater som inte tillåter direktförsäljning. Tesla kunde ha valt återförsäljare, men avstod. Jag tror man kan välja samma lösning i Sverige: showroom utan försäljning.
Skriv svar