Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

Harry Haffa skrev: 27 dec 2023 12:43
agehall skrev: 27 dec 2023 08:14
erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 23:13
Det skulle vara tilldragande att få en förklaring från någon av mekarna som gick med men sedan bangade för gången när det blev reellt.
Det var länge sedan det dök upp referenser till just det i tråden. IF Metall var där och raggade medlemmar utan att på något sätt antyda att de hade för avsikt att dra igång en konflikt. Argument i stil med ”Det är gratis, så varför skulle du inte gå med!?”.
erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 23:13
Alternativt hur kommer det sig att de de inte sa upp medlemsskapet direkt när de inte ville strejka?
Det var ju en massa medlemmar som gjorde!
erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 23:13
Man inte bli utesluten om man innan sagt upp medlemsskapet.
Uppenbarligen blir man det.

Kan du sluta sprida FUD över hela denna tråd? Om du har sakliga argument eller uppgifter får du gärna presentera dem med källhänvisning, men iallafall jag börjar bli lite trött på att du ständigt häver ur dig åsikter som om det vore fakta och dessutom är det ofta runt saker som vi har ordentliga referenser till är helt fel.
Håller med om dessa rena faktafel och osanningar som sprids av Metalls lakej, jag menar ”meken”, förlåt.. Jag har anmält ett flertal inlägg men inget händer, tyvärr.
Detta inlägg borde jag anmäla. Anklagelser om faktafel och osanningar utan bevis, påstående om att jag är lakej.

Garanterar jag är ingen lakej. Är inte medlem i just Metall och har aldrig varit.
Nämn vilka osanningar eller faktafel som jag har skrivit!
Jag kommer genast att rätta till i så fall.
Användarvisningsbild
Leon
Teslaägare
Inlägg: 83
Blev medlem: 08 apr 2016 12:26
Referralkod: ts.la/---

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Leon »

erfaren bilmek skrev: 27 dec 2023 12:15
Leon skrev: 27 dec 2023 05:30
Att skilja sig är fullt normalt. Du själv har ju skilt dig och då bör du ha förståelse för att saker inte alltid fungerar fullt ut mellan två personer. Det behöver inte alls betyda något dåligt om man gör det för rätt anledningar. Dessutom, dina spekulationer om hans barn är både olämpliga samt irrelevanta för diskussionen. Ta det inte på fel sätt men vi bör skippa sådana inlägg för att hålla diskussionen på en högre nivå.
Hur Musk beter sig som privatperson är högst relevant för denna konflikt anser jag. Han är en frånvarande pappa. För mig säger det en del om hur han tänker. Att splittra 3 familjer ha 11 officiella och 2 inofficiella barn som han knappt ägnar sig åt förutom kulor till mödrarna vittnar för mig om en person som förutom är duktig och drivande även baksidorna ångesttillstånd, depression, trotssyndrom, kanske någon vanlig sjukdom som påverkar och emotionell instabilitet. Få eller inga vänner eller kontaktsvårigheter med kamrater är vanligt. Har ofta bara bekanta men inga vänner.
Jag kan inte understryka hur olämpligt och irrelevant inlägg detta är. Är helt osakligt och respektlöst. Kan inte vara många fackförbund som skulle använda det inlägget som stöd för sin sak. Att denna konflikt reduceras ned till det är oerhört sorgligt.

erfaren bilmek skrev: 27 dec 2023 12:15
Jag var chef över 60 pers när jag i många år hade verkstad och har nog sett och hört "allt" Känner igen ovan bild från flera personer. Jag är ingen expert, men har mycket erfarenhet av hur folk fungerar.
Du är ingen expert enligt egna ord så då föreslår jag återigen att vi lämnar den saken.

erfaren bilmek skrev: 27 dec 2023 12:15
observera att "kan" har citationstecken. Eftersom Sverige är ett transitland kommer Teslas laddstationer alltid att behövas, i alla fall i många år till. Hade Sverige varit Island skulle du ha rätt.
Observera att du menade att Teslas laddstationer gör det omöjligt för Tesla att lämna Sverige. Jag påpekade att Sverige är en liten marknad för Tesla och att enbart laddstationerna inte är skäl för dem att stanna. Du måste också förstå att man inte behöver ta bort laddstationer om man väljer att reducera sin närvaro.

Att laddstationer alltid kommer behövas är rätt. Men att Teslas laddstationer alltid kommer behövas är fel. Det finns andra företag som gärna tar över om Tesla mot all förmodan skulle vilja stänga ner sitt laddnätverk i Sverige. Men det är nog det sista Tesla skulle göra.

Det som istället är mer sannolikt är en minskad närvaro med verkstäder. Du verkar tro att laddstationer skapar ett tvingade behov för Tesla att ha verkstäder.

erfaren bilmek skrev: 27 dec 2023 12:15
Nähä
Jättetråkigt och sorgligt svar.
Senast redigerad av Leon, redigerad totalt 8 gång.
Harry Haffa
Inlägg: 64
Blev medlem: 27 nov 2023 23:22

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Harry Haffa »

erfaren bilmek skrev: 27 dec 2023 13:05
Harry Haffa skrev: 27 dec 2023 12:43
agehall skrev: 27 dec 2023 08:14
erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 23:13
Det skulle vara tilldragande att få en förklaring från någon av mekarna som gick med men sedan bangade för gången när det blev reellt.
Det var länge sedan det dök upp referenser till just det i tråden. IF Metall var där och raggade medlemmar utan att på något sätt antyda att de hade för avsikt att dra igång en konflikt. Argument i stil med ”Det är gratis, så varför skulle du inte gå med!?”.
erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 23:13
Alternativt hur kommer det sig att de de inte sa upp medlemsskapet direkt när de inte ville strejka?
Det var ju en massa medlemmar som gjorde!
erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 23:13
Man inte bli utesluten om man innan sagt upp medlemsskapet.
Uppenbarligen blir man det.

Kan du sluta sprida FUD över hela denna tråd? Om du har sakliga argument eller uppgifter får du gärna presentera dem med källhänvisning, men iallafall jag börjar bli lite trött på att du ständigt häver ur dig åsikter som om det vore fakta och dessutom är det ofta runt saker som vi har ordentliga referenser till är helt fel.
Håller med om dessa rena faktafel och osanningar som sprids av Metalls lakej, jag menar ”meken”, förlåt.. Jag har anmält ett flertal inlägg men inget händer, tyvärr.
Detta inlägg borde jag anmäla. Anklagelser om faktafel och osanningar utan bevis, påstående om att jag är lakej.

Garanterar jag är ingen lakej. Är inte medlem i just Metall och har aldrig varit.
Nämn vilka osanningar eller faktafel som jag har skrivit!
Jag kommer genast att rätta till i så fall.
Vem har anklagat dig? Ser inte att ”erfaren bilmek” är utpekad faktiskt.

Funkar solcellerna på din MY bra? :lol:
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Harry Haffa skrev: 27 dec 2023 12:43
agehall skrev: 27 dec 2023 08:14
erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 23:13
Det skulle vara tilldragande att få en förklaring från någon av mekarna som gick med men sedan bangade för gången när det blev reellt.
Det var länge sedan det dök upp referenser till just det i tråden. IF Metall var där och raggade medlemmar utan att på något sätt antyda att de hade för avsikt att dra igång en konflikt. Argument i stil med ”Det är gratis, så varför skulle du inte gå med!?”.
erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 23:13
Alternativt hur kommer det sig att de de inte sa upp medlemsskapet direkt när de inte ville strejka?
Det var ju en massa medlemmar som gjorde!
erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 23:13
Man inte bli utesluten om man innan sagt upp medlemsskapet.
Uppenbarligen blir man det.

Kan du sluta sprida FUD över hela denna tråd? Om du har sakliga argument eller uppgifter får du gärna presentera dem med källhänvisning, men iallafall jag börjar bli lite trött på att du ständigt häver ur dig åsikter som om det vore fakta och dessutom är det ofta runt saker som vi har ordentliga referenser till är helt fel.
Håller med om dessa rena faktafel och osanningar som sprids av Metalls lakej, jag menar ”meken”, förlåt.. Jag har anmält ett flertal inlägg men inget händer, tyvärr.
Bra, viktigt med fakta i denna infekterade situation!
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Legato »

HenrikC skrev: 27 dec 2023 12:58
Legato skrev: 27 dec 2023 12:09
Men du tror alltså på fullt allvar att man kommer stänga alla SC och lägga ner alla SUC i Sverige? I så fall kan vi slå vad, om i princip hur mycket du vill :D
SC ja, SuC nej.

SuC nätverket är ju det minst personalintensiva man kan tänka sig.

SuC-anläggningarna är ju inte byggda av Teslas egna grävmaskinister, så uppenbarligen tar Tesla in underleverantörer. Att låta elektriker från elfirmor med kollektivavtal serva laddarna är inte samma sak som att släppa in kollektivavtal i Tesla.

Även bensinstationerna har sin service utlagd på olika servicefirmor, inte egna anställda. Det är väldigt få anställda över huvud taget för de som driver automatstationer. Om Tesla behåller ett ensiffrigt antal personer för att driva SuC-nätverket tror jag risken för kollektivavtalsstrejk är minimal.

Som jämförelse har Ionity Gmbh Swedish Branch Filial en VD men tydligen ingen personal alls.

Det finns ingen personal med kundkontakt på SuC, så laddnätverket skiljer sig väldigt mycket från bilförsäljningen. Det blir lite som att jämföra St1 med Volkswagen.
Ja, precis, det är väldigt lätt att ta in extern personal... Långt mycket bättre alternativ än att lägga ner verksamheten.

Återigen, att driva Tesla SC med inhyrd personal är något helt annat än att lägga ut verksamheten på andra återförsäljare.

Jag är helt övertygad om att Tesla hellre ser en sådan lösning än att lägga ner verksamheten om man till slut ställs inför ett sådant ultimatum, men det viktiga är som sagt att det finns mycket fler alternativ än bara att lämna landet eller teckna KA.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

erfaren bilmek skrev: 27 dec 2023 12:45
Innan mitt begagnatköp var jag inne hos Tesla Showroom. Säljaren gjorde en offert som han först skickade på mail och nästa gång jag var där och provkörde erbjöd han sig att knappa in ordern åt mig om jag ville när jag satt bredvid. Men han rekomenderade mig att istället köpa den beg Performance som jag visade var utannonserad. En av få med solcelkstak. Jag gjorde så eftersom han sa att Performance värde står sig bättre. Det har visat sig stämma. Min har gått upp i pris sedan köp.
Förlåt för OT men det låter väldigt intressant. Vad var det för modell med solcellstak? Är det Model Y? Vilken årsmodell? Hur mycket har den gått upp i pris?
Användarvisningsbild
Elputte
Inlägg: 225
Blev medlem: 03 dec 2014 19:33
Ort: Bromma

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Elputte »

Hej! Det kanske har nämnts och jag missat då det är en omfattande tråd. Men vad kostar detta Metall egentligen? De har alltså några som står i tält vid alla anläggningar som ska ha lön och ett okänt antal som får pengar från någon strejkkassa. Även om Metall har gått om pengar så borde de bränna någon miljon i månaden?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av frippe »

Elputte skrev: 27 dec 2023 15:43
Hej! Det kanske har nämnts och jag missat då det är en omfattande tråd. Men vad kostar detta Metall egentligen? De har alltså några som står i tält vid alla anläggningar som ska ha lön och ett okänt antal som får pengar från någon strejkkassa. Även om Metall har gått om pengar så borde de bränna någon miljon i månaden?
Jag tror ärligt talat att det inte kostar speciellt mycket alls. Få strejkar och visst de har lite strejkvakter men det mesta som påverkar tesla sker via sympatiåtgärderna.

Och tänk också på att metall har väldigt mycket pengar, ett antal miljarder i sin strejkkassa.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5323
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Elputte skrev: 27 dec 2023 15:43
Hej! Det kanske har nämnts och jag missat då det är en omfattande tråd. Men vad kostar detta Metall egentligen? De har alltså några som står i tält vid alla anläggningar som ska ha lön och ett okänt antal som får pengar från någon strejkkassa. Även om Metall har gått om pengar så borde de bränna någon miljon i månaden?

IF Metall har gått ut med uppgifter om att strejkkassan är på drygt 10 miljarder och att det räcker för ungefär 500 års konflikt med Tesla.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1129
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av bjornnilsson »

Denna IF Metall-strejkkassa på 10 miljarder, går den att bekräfta på något vis? Det är ju lite som att säga att min pappa är starkare än din.. Skulle vara kul att se om summan verkligen stämmer.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Nect
elbilist
Inlägg: 1595
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Nect »

bjornnilsson skrev: 27 dec 2023 16:39
Denna IF Metall-strejkkassa på 10 miljarder, går den att bekräfta på något vis? Det är ju lite som att säga att min pappa är starkare än din.. Skulle vara kul att se om summan verkligen stämmer.
De har väl aldrig sagt 10 miljarder kronor? 😂
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5323
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Nicke Nyfiken »

bjornnilsson skrev: 27 dec 2023 16:39
Denna IF Metall-strejkkassa på 10 miljarder, går den att bekräfta på något vis? Det är ju lite som att säga att min pappa är starkare än din.. Skulle vara kul att se om summan verkligen stämmer.
Det är hur som helst intressant att de går ut med dessa siffror, men vägrar att visa några siffror på antalet strejkande medlemmar på Teslas verkstäder.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 836
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av JonasH »

De lär ju ha fler strejkvakter än medlemmar som strejkar. Det är humor på hög nivå.
Eller kanske bara sorgligt.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5323
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Nicke Nyfiken »

JonasH skrev: 27 dec 2023 16:50
De lär ju ha fler strejkvakter än medlemmar som strejkar. Det är humor på hög nivå.
Eller kanske bara sorgligt.
Var plockar de alla strejkvakter?
Har de inga jobb att gå till?
Model Y P
Model S P
Model S P
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

bjornnilsson skrev: 27 dec 2023 16:39
Denna IF Metall-strejkkassa på 10 miljarder, går den att bekräfta på något vis? Det är ju lite som att säga att min pappa är starkare än din.. Skulle vara kul att se om summan verkligen stämmer.
Metalls årsredovisning från 2022 finns en googling bort.
Mina kunskaper i årsredovisningar är begränsade men jag tycker mig se värdepapper för ca 10 miljarder.

https://www.ifmetall.se/globalassets/av ... e-2022.pdf
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av pejvic »

Nicke Nyfiken skrev: 27 dec 2023 16:53
JonasH skrev: 27 dec 2023 16:50
De lär ju ha fler strejkvakter än medlemmar som strejkar. Det är humor på hög nivå.
Eller kanske bara sorgligt.
Var plockar de alla strejkvakter?
Har de inga jobb att gå till?
Jag trodde en del av de som är strejkvakter är de som de tagit ut i strejk? de får 10.000 extra i månaden typ för att ej jobba.
Kanske får de stå lite grann då?
Resten är väl som sagt löst folk som avlönas av pengarna de dragit in från fackföreningsavgifterna. (pengar som istället den anställde kunde fått). Rent fysiskt har de väl inget att göra och tillför inte samhället något somhelst produktivt.
Deras enda lycka är väl att förstöra för andra och att försöka "vinna kampen".
Det är väl lite vi-mot-dem..
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 471
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av josve »

Fredrik j skrev: 27 dec 2023 17:05
bjornnilsson skrev: 27 dec 2023 16:39
Denna IF Metall-strejkkassa på 10 miljarder, går den att bekräfta på något vis? Det är ju lite som att säga att min pappa är starkare än din.. Skulle vara kul att se om summan verkligen stämmer.
Metalls årsredovisning från 2022 finns en googling bort.
Mina kunskaper i årsredovisningar är begränsade men jag tycker mig se värdepapper för ca 10 miljarder.

https://www.ifmetall.se/globalassets/av ... e-2022.pdf
10 miljarder är mycket pengar. Om jag räknat rätt på antalet nollor så är Teslas börsvärde ca 8 000 miljarder.

IF metall har valt att gå i strid med en hyfsat stor och stark motståndare…
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 471
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av josve »

Nicke Nyfiken skrev: 27 dec 2023 16:53
JonasH skrev: 27 dec 2023 16:50
De lär ju ha fler strejkvakter än medlemmar som strejkar. Det är humor på hög nivå.
Eller kanske bara sorgligt.
Var plockar de alla strejkvakter?
Har de inga jobb att gå till?
Jag får för mig att det är fackligt avlönade ombudsmän som är inkallade? Någon som faktiskt vet?

Nästa gång så borde de dra igång strejk i början på Maj istället så slipper de köra dubbla långkalsonger…
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

josve skrev: 27 dec 2023 17:35
Fredrik j skrev: 27 dec 2023 17:05
bjornnilsson skrev: 27 dec 2023 16:39
Denna IF Metall-strejkkassa på 10 miljarder, går den att bekräfta på något vis? Det är ju lite som att säga att min pappa är starkare än din.. Skulle vara kul att se om summan verkligen stämmer.
Metalls årsredovisning från 2022 finns en googling bort.
Mina kunskaper i årsredovisningar är begränsade men jag tycker mig se värdepapper för ca 10 miljarder.

https://www.ifmetall.se/globalassets/av ... e-2022.pdf
10 miljarder är mycket pengar. Om jag räknat rätt på antalet nollor så är Teslas börsvärde ca 8 000 miljarder.

IF metall har valt att gå i strid med en hyfsat stor och stark motståndare…
Tesla har ju en del annan verksamhet där ute. Knappast att tesla är beredda att plöja ner 10 miljarder på svenska marknaden.
Det är förmodligen inte heller metall beredda att göra.
niklas12
Inlägg: 2545
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av niklas12 »

josve skrev: 27 dec 2023 17:38
Nicke Nyfiken skrev: 27 dec 2023 16:53
JonasH skrev: 27 dec 2023 16:50
De lär ju ha fler strejkvakter än medlemmar som strejkar. Det är humor på hög nivå.
Eller kanske bara sorgligt.
Var plockar de alla strejkvakter?
Har de inga jobb att gå till?
Jag får för mig att det är fackligt avlönade ombudsmän som är inkallade? Någon som faktiskt vet?

Nästa gång så borde de dra igång strejk i början på Maj istället så slipper de köra dubbla långkalsonger…
Ja det är ombudsmän till stor delen som står för bemanning undrar hur det går med servicen till medlemmarna under tiden?
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Bengt-re »

josve skrev: 27 dec 2023 17:35
Fredrik j skrev: 27 dec 2023 17:05
bjornnilsson skrev: 27 dec 2023 16:39
Denna IF Metall-strejkkassa på 10 miljarder, går den att bekräfta på något vis? Det är ju lite som att säga att min pappa är starkare än din.. Skulle vara kul att se om summan verkligen stämmer.
Metalls årsredovisning från 2022 finns en googling bort.
Mina kunskaper i årsredovisningar är begränsade men jag tycker mig se värdepapper för ca 10 miljarder.

https://www.ifmetall.se/globalassets/av ... e-2022.pdf
10 miljarder är mycket pengar. Om jag räknat rätt på antalet nollor så är Teslas börsvärde ca 8 000 miljarder.

IF metall har valt att gå i strid med en hyfsat stor och stark motståndare…
Det handlar inte om vem som har mest pengar. Tesla tycker en principsak från en oinsatt rysskramande lätt galen Musk är viktigare än marknader, rykten, förtjänst eller service. Se bara på hur han lyckades förstöra twitter och är på god väg att sabba Tesla. Space X går fortfsrande skapligt - kan inte karln hålla sig där och låta övriga veksamheter skötas av proffs? Vore bättre för alla - på riktigt. Denna konflikt är EM helt egna kamp emot inbillade väderkvarnar som ser ut som mänskliga rättigheter, arbetsrätt, fackliga föreningar och liknande. Men bråka gärna på med varandra om det gör er lyckligare.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 836
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av JonasH »

niklas12 skrev: 27 dec 2023 18:04
josve skrev: 27 dec 2023 17:38
Nicke Nyfiken skrev: 27 dec 2023 16:53
JonasH skrev: 27 dec 2023 16:50
De lär ju ha fler strejkvakter än medlemmar som strejkar. Det är humor på hög nivå.
Eller kanske bara sorgligt.
Var plockar de alla strejkvakter?
Har de inga jobb att gå till?
Jag får för mig att det är fackligt avlönade ombudsmän som är inkallade? Någon som faktiskt vet?

Nästa gång så borde de dra igång strejk i början på Maj istället så slipper de köra dubbla långkalsonger…
Ja det är ombudsmän till stor delen som står för bemanning undrar hur det går med servicen till medlemmarna under tiden?
Vad har service till medlemmar med saken att göra.

De är ju upptagna med världspolitik.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
niklas12
Inlägg: 2545
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av niklas12 »

JonasH skrev: 27 dec 2023 18:21
niklas12 skrev: 27 dec 2023 18:04
josve skrev: 27 dec 2023 17:38
Nicke Nyfiken skrev: 27 dec 2023 16:53
JonasH skrev: 27 dec 2023 16:50
De lär ju ha fler strejkvakter än medlemmar som strejkar. Det är humor på hög nivå.
Eller kanske bara sorgligt.
Var plockar de alla strejkvakter?
Har de inga jobb att gå till?
Jag får för mig att det är fackligt avlönade ombudsmän som är inkallade? Någon som faktiskt vet?

Nästa gång så borde de dra igång strejk i början på Maj istället så slipper de köra dubbla långkalsonger…
Ja det är ombudsmän till stor delen som står för bemanning undrar hur det går med servicen till medlemmarna under tiden?
Vad har service till medlemmar med saken att göra.

De är ju upptagna med världspolitik.
Ja just det det gäller att ha koll på prioriteringarna
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

Bengt-re skrev: 27 dec 2023 18:16
josve skrev: 27 dec 2023 17:35
Fredrik j skrev: 27 dec 2023 17:05
bjornnilsson skrev: 27 dec 2023 16:39
Denna IF Metall-strejkkassa på 10 miljarder, går den att bekräfta på något vis? Det är ju lite som att säga att min pappa är starkare än din.. Skulle vara kul att se om summan verkligen stämmer.
Metalls årsredovisning från 2022 finns en googling bort.
Mina kunskaper i årsredovisningar är begränsade men jag tycker mig se värdepapper för ca 10 miljarder.

https://www.ifmetall.se/globalassets/av ... e-2022.pdf
10 miljarder är mycket pengar. Om jag räknat rätt på antalet nollor så är Teslas börsvärde ca 8 000 miljarder.

IF metall har valt att gå i strid med en hyfsat stor och stark motståndare…
Det handlar inte om vem som har mest pengar. Tesla tycker en principsak från en oinsatt rysskramande lätt galen Musk är viktigare än marknader, rykten, förtjänst eller service. Se bara på hur han lyckades förstöra twitter och är på god väg att sabba Tesla. Space X går fortfsrande skapligt - kan inte karln hålla sig där och låta övriga veksamheter skötas av proffs? Vore bättre för alla - på riktigt. Denna konflikt är EM helt egna kamp emot inbillade väderkvarnar som ser ut som mänskliga rättigheter, arbetsrätt, fackliga föreningar och liknande. Men bråka gärna på med varandra om det gör er lyckligare.
Båda två verkar ju ha en uppfattning om den andre som i mina ögon inte stämmer.
Sedan vore det ju bra om dom höll sig till att bråka med varandra. Men just nu är det väl mest bara en som bråkar och dom gör det inte bara med den andre utan dom låter det mest gå ut över oskyldiga. Vilket enligt mig borde vara olagligt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

TiborBlomhall skrev: 27 dec 2023 14:51
erfaren bilmek skrev: 27 dec 2023 12:45
Innan mitt begagnatköp var jag inne hos Tesla Showroom. Säljaren gjorde en offert som han först skickade på mail och nästa gång jag var där och provkörde erbjöd han sig att knappa in ordern åt mig om jag ville när jag satt bredvid. Men han rekomenderade mig att istället köpa den beg Performance som jag visade var utannonserad. En av få med solcelkstak. Jag gjorde så eftersom han sa att Performance värde står sig bättre. Det har visat sig stämma. Min har gått upp i pris sedan köp.
Förlåt för OT men det låter väldigt intressant. Vad var det för modell med solcellstak? Är det Model Y? Vilken årsmodell? Hur mycket har den gått upp i pris?
Y Performance 2021 beg import flyttgods från USA. Sök på internet "solar cell roof", finns massor av bilder och info. Vet inte hur bra det fungerar? köpte bilen i höstas. Har fått flera köperbjudanden, högre pris än jag köpte den för. Verkar som det är brist på dessa beg. i Sverige.
Skriv svar