Wall Connector med Gridio/Tibber

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kemahe
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 nov 2023 22:42

Wall Connector med Gridio/Tibber

Inlägg av kemahe »

Jag har nyligen blivit med M3 2024 och Wall Connector (gen3) och håller på och laborerar lite med olika sätt att ladda bilen när det är som billigast. Jag har timpris via Tibber så första testet var deras Tesla Power-Up men efter att ha läst en hel del om att Tibber väcker bilen en hel massa i onödan - och även sett det själv vid några tillfällen tänkte jag ge Gridio en chans. Jag har försökt ett par gånger nu att lägga till bilen för att få den att skapa ett schema - vilket den gör men det appen inte gör är att stänga av min ordinarie laddning. Enligt Gridios FAQ så är det väntat att bilen börjar ladda några minuter innan appen kan avgöra bästa schemat och stänger av laddningen. Det funkar inte alls. Jag har väntat relativt länge vid flera tillfällen för att den ska fatta men den stänger aldrig av laddningen. I Tesla-appen har jag lämnat alla scheman för avfärd och laddning av för att inte störa Tibber eller Gridio men inget verkar göra någon direkt skillnad.

Jag ser egentligen inte något jättestort behov "smartladdningen" via någon av dom här apparna, jag misstänker att Teslas egen "Laddning vid låglast" kommer vara alldeles gott nog för mig men jag vill ändra testa och se vad som funkar bra/bäst. Kan det vara så att det finns en "inkörningsperiod" för dom här apparna - dvs att det måste kalibreras genom ett antal laddningar innan det lirar?

Jag tänkte jag skulle komponera ett mail till både Tibber och Gridio men jag tänker att jag kollar här också där det sannolikt finns en del erfaranhet på området. Hur funkar det för er andra WC-ägare med dessa tredjeparts-tjänster?
Tesla M3 2024 (Highland)
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/niklas756762

Re: Wall Connector med Gridio/Tibber

Inlägg av nogren »

Jag kan inte direkt svara på dina frågor, eftersom jag inte testat annat än egna styrningar, och Tesla-appens "ladda när det är billigt"-variant.
Och jag har landat i att, det duger tillräckligt bra.
MEN, för att få koll när du nu laborerar, och lära dig bil och box, så kan jag rekommendera Teslamate. Då får man enkelt fina grafer över när bilen sover, blir väckt, laddar, kör, osv.
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Användarvisningsbild
kemahe
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 nov 2023 22:42

Re: Wall Connector med Gridio/Tibber

Inlägg av kemahe »

nogren skrev: 20 dec 2023 21:33
Jag kan inte direkt svara på dina frågor, eftersom jag inte testat annat än egna styrningar, och Tesla-appens "ladda när det är billigt"-variant.
Och jag har landat i att, det duger tillräckligt bra.
MEN, för att få koll när du nu laborerar, och lära dig bil och box, så kan jag rekommendera Teslamate. Då får man enkelt fina grafer över när bilen sover, blir väckt, laddar, kör, osv.
Tack för tipset. Läste lite om Teslamate nu och det där ska bli riktigt kul att leka med.
Tesla M3 2024 (Highland)
Användarvisningsbild
Squiddy
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 28 maj 2022 09:03

Re: Wall Connector med Gridio/Tibber

Inlägg av Squiddy »

Jag använder Gridio och har märkt att den bara fungerar om jag har ställt in bilen till att "ladda under låglast" i tesla-appen.
Användarvisningsbild
kemahe
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 nov 2023 22:42

Re: Wall Connector med Gridio/Tibber

Inlägg av kemahe »

Squiddy skrev:
Jag använder Gridio och har märkt att den bara fungerar om jag har ställt in bilen till att "ladda under låglast" i tesla-appen.
Men betyder inte det bara att det i praktiken är Tesla-appen som styr när bilen ska ladda och inte Gridio? Eller ser du att Gridio stoppar när laddningen startas av Tesla-appen?
Tesla M3 2024 (Highland)
Skriv svar