När är det kö?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jimel
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 10 mar 2022 13:31
Referralkod: ts.la/jimmie163492
Kontakt:

Re: När är det kö?

Inlägg av Jimel »

Fast jag vill ju gärna slippa ha 10 extra appar och lika många laddbrickor i bilen, köar gärna lite extra, har iof aldrig varit med om någon större kö.
-21 M3LR
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7165
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: När är det kö?

Inlägg av fth »

Jimel skrev: 28 dec 2023 09:06
Fast jag vill ju gärna slippa ha 10 extra appar och lika många laddbrickor i bilen, köar gärna lite extra, har iof aldrig varit med om någon större kö.
Jag håller helt med, jag har dock redan massor av brickor, appar, abbonnemang etc, men trots det så strular det alltid för mig när jag vågar mig utanför SuC-nätverket. Det kanske är enklare och bättre i Sverige, men nere i Europa så har jag i princip aldrig lyckats hitta en "alternativ" laddare där det funkat problemfritt på första försöket.

Jag får det iofs att funka till slut i kanske 90% av fallen, t.ex till ett högre "drop in"-pris istf det jag förväntade mig, via en roaming-app när "native"-appen vägrar samarbeta av någon outgrundlig anledning, etc etc.

För mig är det helt enkelt inte värt det, jag väntar hellre 10 min på SuC än brottas med något bedrövligt UI, oftast dessutom på lokalt språk utan möjlighet att ändra, med i bästa fall lokalt supportnummer där personalen i 99% av fallen inte pratar ett ord engelska etc.

Jag har dessutom som sagts tidigare bara fått vänta på SuC i Sverige nu under julen, aldrig tidigare och aldrig nere i Europa, även om det har varit nära ett par gånger i Danmark.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Nect
elbilist
Inlägg: 1615
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: När är det kö?

Inlägg av Nect »

Kö i Åsarna idag.
Var 2 framför mig och 4st bakom.
Runt kl14.

Fick vänta ca 20min.

När vi åkte var det 4st i kö.

Däremot bra och tydlig kö, och alla laddplatser nyttjades. Blev en plats ledig som inte kunna nyttjas av den först i kön (beroende på placering av ladduttag) så släppte man fram bilen bakom istället som kunna ladda på den platsen som blev ledig.

Dock jäkligt trångt med byggstängslet runt skicenter som byggs. De längst in kommer knappt ut från sin laddplats. Stängslet måste flyttas. Nån som vet hur man kontaktar Tesla?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: När är det kö?

Inlägg av ANLI »

Fullt och trafikkaos men turligt bara 5 minuters väntan i Tornby Linköping i dag.
Behövde 5 kWh så nästa bil var nog glad.

Kallt batteri men ändå full 85kW Regen Power.
Bara 36 kW från SUC och ca 31kW till batteriet.
Skulle tagit 70 minuter från 12 till 80%........
Frågan är om den redan låga laddningseffekten ändå påverkades av att det var fullt med bilar?
M3 RWD -22
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 04 sep 2023 21:31

Re: När är det kö?

Inlägg av xms67 »

Ni som skriver att det bara är att åka till en annan laddare vid kö, hur löser ni valet av annan laddare? Stannar ni och kollar typ Chargefinder och väljer lämplig? Det där tycker jag är ett segt moment som gör att jag nog hellre köar än stannar(motsvarar kort kö) och letar rätt på alternativ.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
roffe_s
elbilist
Inlägg: 631
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: När är det kö?

Inlägg av roffe_s »

xms67 skrev: 29 dec 2023 02:04
Ni som skriver att det bara är att åka till en annan laddare vid kö, hur löser ni valet av annan laddare? Stannar ni och kollar typ Chargefinder och väljer lämplig? Det där tycker jag är ett segt moment som gör att jag nog hellre köar än stannar(motsvarar kort kö) och letar rätt på alternativ.
ABRP och dess ruttplanering är, i tillägg till Chargefinder, en god hjälp tänker jag. Och inför resan brukar jag snabbkolla vilka alternativ som finns kring stationen jag planerat att använda.

Säg att jag siktat på Ionity Sundsvall (när jag kommer söderifrån) - när jag närmar mig kollar jag lediga laddare. Är det fullt (eller hotande fullt) saktar jag ner och ögnar in stationen (som syns från E4). Ser det då fullt ut svänger jag aldrig av E4 utan väljer t ex något av Teslas alternativ i närheten.

Och därför försöker jag planera laddning så jag har 10-15% kvar i batteriet vid ankomst till laddaren, jag vill kunna ta mig till alternativt mål.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
toppo
elbilist
Inlägg: 204
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: När är det kö?

Inlägg av toppo »

roffe_s skrev: 29 dec 2023 06:02
xms67 skrev: 29 dec 2023 02:04
Ni som skriver att det bara är att åka till en annan laddare vid kö, hur löser ni valet av annan laddare? Stannar ni och kollar typ Chargefinder och väljer lämplig? Det där tycker jag är ett segt moment som gör att jag nog hellre köar än stannar(motsvarar kort kö) och letar rätt på alternativ.
ABRP och dess ruttplanering är, i tillägg till Chargefinder, en god hjälp tänker jag. Och inför resan brukar jag snabbkolla vilka alternativ som finns kring stationen jag planerat att använda.

Säg att jag siktat på Ionity Sundsvall (när jag kommer söderifrån) - när jag närmar mig kollar jag lediga laddare. Är det fullt (eller hotande fullt) saktar jag ner och ögnar in stationen (som syns från E4). Ser det då fullt ut svänger jag aldrig av E4 utan väljer t ex något av Teslas alternativ i närheten.

Och därför försöker jag planera laddning så jag har 10-15% kvar i batteriet vid ankomst till laddaren, jag vill kunna ta mig till alternativt mål.
Nu har ju Polestar den fördelen att beläggning syns i Google Maps för en hel del olika operatörer. Det gör det ju väldigt enkelt att klicka runt på olika laddare när man närmar sig och kan välja den med flest lediga.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3327
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: När är det kö?

Inlägg av Niklas Z »

xms67 skrev: 29 dec 2023 02:04
Ni som skriver att det bara är att åka till en annan laddare vid kö, hur löser ni valet av annan laddare? Stannar ni och kollar typ Chargefinder och väljer lämplig? Det där tycker jag är ett segt moment som gör att jag nog hellre köar än stannar(motsvarar kort kö) och letar rätt på alternativ.
Ja, jag kollar i chargefinder. Det tycker jag är mycket enkelt, betydligt trevligare än att köa.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 631
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: När är det kö?

Inlägg av roffe_s »

toppo skrev: 29 dec 2023 07:58
roffe_s skrev: 29 dec 2023 06:02
xms67 skrev: 29 dec 2023 02:04
Ni som skriver att det bara är att åka till en annan laddare vid kö, hur löser ni valet av annan laddare? Stannar ni och kollar typ Chargefinder och väljer lämplig? Det där tycker jag är ett segt moment som gör att jag nog hellre köar än stannar(motsvarar kort kö) och letar rätt på alternativ.
ABRP och dess ruttplanering är, i tillägg till Chargefinder, en god hjälp tänker jag. Och inför resan brukar jag snabbkolla vilka alternativ som finns kring stationen jag planerat att använda.

Säg att jag siktat på Ionity Sundsvall (när jag kommer söderifrån) - när jag närmar mig kollar jag lediga laddare. Är det fullt (eller hotande fullt) saktar jag ner och ögnar in stationen (som syns från E4). Ser det då fullt ut svänger jag aldrig av E4 utan väljer t ex något av Teslas alternativ i närheten.

Och därför försöker jag planera laddning så jag har 10-15% kvar i batteriet vid ankomst till laddaren, jag vill kunna ta mig till alternativt mål.
Nu har ju Polestar den fördelen att beläggning syns i Google Maps för en hel del olika operatörer. Det gör det ju väldigt enkelt att klicka runt på olika laddare när man närmar sig och kan välja den med flest lediga.
Det är riktigt, men samma info finns ju även i de två programvarorna som jag nämnde - underlättar dessutom planeringen. Och numera funkar ju ABRP i bilen riktigt bra, ganska gott med livedata från bilen exporterat till telefonen :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2335
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: När är det kö?

Inlägg av mans71 »

I julhelgen skulle jag ladda i Västra Frölunda i Göteborg. Det måste vara Sveriges sämsta supercharger. Den består av ett antal laddare vid en in/ut/förbi-fart till ett shoppingcenter. Vilken kaos med långa rader med bilar på kö som alla blockerar för varandra! Fossilbilar som blir blockerade för att köra förbi, fossilbilar som blir blockerade och inte kan vare sig parkera eller komma ut från platsen dom parkerat på. Folk var hyfsat irriterande och det stod still långa tider då elbilar köar mitt i körbanan.
Model S P85DL+
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4919
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: När är det kö?

Inlägg av chaffis75 »

mans71 skrev: 29 dec 2023 08:43
I julhelgen skulle jag ladda i Västra Frölunda i Göteborg. Det måste vara Sveriges sämsta supercharger. Den består av ett antal laddare vid en in/ut/förbi-fart till ett shoppingcenter. Vilken kaos med långa rader med bilar på kö som alla blockerar för varandra! Fossilbilar som blir blockerade för att köra förbi, fossilbilar som blir blockerade och inte kan vare sig parkera eller komma ut från platsen dom parkerat på. Folk var hyfsat irriterande och det stod still långa tider då elbilar köar mitt i körbanan.
Nu har jag aldrig varit där och sett hur de ser ut men kan de vara all jul/rea handel som skapar dessa problem just dessa dagar. Tja inte optimalt såklart men kanske inte så ofta problemet finns?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7165
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: När är det kö?

Inlägg av fth »

mans71 skrev: 29 dec 2023 08:43
I julhelgen skulle jag ladda i Västra Frölunda i Göteborg. Det måste vara Sveriges sämsta supercharger. Den består av ett antal laddare vid en in/ut/förbi-fart till ett shoppingcenter. Vilken kaos med långa rader med bilar på kö som alla blockerar för varandra! Fossilbilar som blir blockerade för att köra förbi, fossilbilar som blir blockerade och inte kan vare sig parkera eller komma ut från platsen dom parkerat på. Folk var hyfsat irriterande och det stod still långa tider då elbilar köar mitt i körbanan.
Det är nog bara att vänja sig, många nya SuC placeras just vid köpcentrum, något av ett trendbrott och avsteg från Teslas gamla princip att nätverket främst är för långresor.

På mina senaste resor Paris-Stockholm så har kanske 30-50% av stationerna varit av denna "nya" typ. Det har ju förekommit tidigare, t.ex. Palmanova i Italien, men majoriteten av dom nya stationer jag testat i Europa den senaste tiden har alltså varit vid typ Westfield Mall eller liknande stora köplador.

Jag är själv kluven inför detta, det är ju betydligt trevligare att stanna till vid ett köpcentrum än ute på en åker eller vid något lågbudgethotell i ett industriområde (gamla principen, iaf i Frankrike och Spanien), men baksidan är ju att risken för kö är betydligt större, och att man måste trängas med andra shoppare.

I Paris funkar det bra för mig, två SuC vid Westfield Malls, jag passar på att handla mat etc när jag laddar, och hittills har jag inte behövt köa i Europa (dock i Jönköping, som ju också är av den "nya" typen), men det har varit ganska fullt vid flera tillfällen.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 04 sep 2023 21:31

Re: När är det kö?

Inlägg av xms67 »

Niklas Z skrev: 29 dec 2023 08:07
xms67 skrev: 29 dec 2023 02:04
Ni som skriver att det bara är att åka till en annan laddare vid kö, hur löser ni valet av annan laddare? Stannar ni och kollar typ Chargefinder och väljer lämplig? Det där tycker jag är ett segt moment som gör att jag nog hellre köar än stannar(motsvarar kort kö) och letar rätt på alternativ.
Ja, jag kollar i chargefinder. Det tycker jag är mycket enkelt, betydligt trevligare än att köa.
Stannar du bilen och kollar då? Mitt problem är att jag tycker det är ett moment som är mycket frestande att göra samtidigt som man kör, men samtidigt ligger det just på fel sida av ett lämpligt beteende. Jag är ingen superkorrekt förare och kollar en app då och då när jag kör men just detta innebär lite för många klick och lite för mycket information för att det ska bli bra.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2335
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: När är det kö?

Inlägg av mans71 »

Jag tycker det är jättebra med laddare på köpcentrum men det måste ju placeras som t.ex. i Jönköping där påverkan på genomflödet av andra billister inte påverkas så mycket. I fallet Västra Frölunda har man alltså placerat superchargers på en plats övriga billister vill passera och det finns ingen plats att köa utan att samtidigt blockera vanliga parkeringsplatser.
VastraFrolundaSupercharger.png
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3327
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: När är det kö?

Inlägg av Niklas Z »

xms67 skrev: 29 dec 2023 09:02
Niklas Z skrev: 29 dec 2023 08:07
xms67 skrev: 29 dec 2023 02:04
Ni som skriver att det bara är att åka till en annan laddare vid kö, hur löser ni valet av annan laddare? Stannar ni och kollar typ Chargefinder och väljer lämplig? Det där tycker jag är ett segt moment som gör att jag nog hellre köar än stannar(motsvarar kort kö) och letar rätt på alternativ.
Ja, jag kollar i chargefinder. Det tycker jag är mycket enkelt, betydligt trevligare än att köa.
Stannar du bilen och kollar då? Mitt problem är att jag tycker det är ett moment som är mycket frestande att göra samtidigt som man kör, men samtidigt ligger det just på fel sida av ett lämpligt beteende. Jag är ingen superkorrekt förare och kollar en app då och då när jag kör men just detta innebär lite för många klick och lite för mycket information för att det ska bli bra.
Vanligtvis har jag koll på läget medan jag kör till den tänkta laddstationen. Ser det ut att vara relativt låg belastning fortsätter jag vidare. Verkar det vara risk för kö kollar jag i chargefinder på vägen (oftast med bilens webläsare, har jag medpassagerare får de kolla) och eventuellt planerar jag om, det beror på läget.
Det har bara hänt en gång att det varit fullt på en SuC när jag kommit fram. Navigatorn visade flera lediga platser, men när jag kom fram tog två bilar precis de två sista platserna. Ingen bil stod "fel" utan alla stalls var upptagna. Jag kollade i chargfinder och körde till en Eviny-station mindre än en mil bort i stället.
Jag har med andra ord bara stött på kö på SuC en gång trots hundratals laddningar på Teslas stationer. Möjligen kan planering ha bidragit till att jag nästan alltid undvikit att mötas av köer.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7165
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: När är det kö?

Inlägg av fth »

mans71 skrev: 29 dec 2023 09:03
Jag tycker det är jättebra med laddare på köpcentrum men det måste ju placeras som t.ex. i Jönköping där påverkan på genomflödet av andra billister inte påverkas så mycket. I fallet Västra Frölunda har man alltså placerat superchargers på en plats övriga billister vill passera och det finns ingen plats att köa utan att samtidigt blockera vanliga parkeringsplatser.

VastraFrolundaSupercharger.png
Aha, då missförstod jag, ja det var ju en sällsynt korkad placering, hur tänkte dom där? :?

Upplagt för att skapa konflikt med ”vanliga” shoppare, som om det inte räckte med friktionen som ändå uppstår mellan elbilister när det blir kö. :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7165
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: När är det kö?

Inlägg av fth »

Önskemålet om någon form av app-stöd för köande från Tesla kvarstår ju, det känns som en tämligen enkel sak att åtgärda, och något som skulle kunna förbättra upplevelsen påtagligt.

Förr om åren brukade dom väl ha personal på plats som dirigerade vid hög belastning, har dom slutat med det?

Jag antar att Tesla hellre vill bygga överkapacitet som lösning på detta, men trots att det byggs så det knakar så känns det som att nätverket inte riktigt klarar den högre belastningen idag, iaf inte under stora reshelger, men det kommer förstås alltid vara ett problem.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Electron
Inlägg: 400
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: När är det kö?

Inlägg av Electron »

Hej,
tänkte åka från Stockholm till Åre imorgon. Ser att det är lite kaos efter vägen upp. Köer och laddare som är ur funktion. Det är väl bara att rusta sej med en stor dos tålamod och gilla läget.
Hur har ni upplevt vägen upp?
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: När är det kö?

Inlägg av tor-ake »

Åkte upp (till Vemdalen) den 27e och då var det enligt navigatorn kö både i Gävle och Hudiksvall så jag tog vägen över Bollnäs-Järvsö istället. Chargefinder och fortumappen visade fyra lediga Recharge- laddare i järvsö men det visade sig vara noll lediga när vi kom fram. Dock kunde vi efter kort väntan ladda, och hotell järvsöbaden hade kaffe och bullar. När vi åkte vidare kl 1800 var alla sex laddarna lediga. Kommer säkert ladda där igen för det är bra avstånd från Stockholm. Tyvärr begriper inte Teslas navigation att det är en laddare så jag fick ingen förvärmning och bara 45kW effekt i början.

Hursomhelst, tipset verkar vara att åka lite senare på kvällen, från cirka lunchtid till middagstid är det högt tryck. Utcheckning från boenden är ju ofta kl 10.00 och incheckning kl 17 så många är ute på vägarna mellan de tiderna.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2335
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: När är det kö?

Inlägg av mans71 »

fth skrev: 29 dec 2023 10:01
mans71 skrev: 29 dec 2023 09:03
Jag tycker det är jättebra med laddare på köpcentrum men det måste ju placeras som t.ex. i Jönköping där påverkan på genomflödet av andra billister inte påverkas så mycket. I fallet Västra Frölunda har man alltså placerat superchargers på en plats övriga billister vill passera och det finns ingen plats att köa utan att samtidigt blockera vanliga parkeringsplatser.

VastraFrolundaSupercharger.png
Aha, då missförstod jag, ja det var ju en sällsynt korkad placering, hur tänkte dom där? :?

Upplagt för att skapa konflikt med ”vanliga” shoppare, som om det inte räckte med friktionen som ändå uppstår mellan elbilister när det blir kö. :roll:

/fth
Ja precis min tanke. Ingen bra reklam för elbilar.
Model S P85DL+
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: När är det kö?

Inlägg av Bengt-re »

tor-ake skrev: 29 dec 2023 11:53
Åkte upp (till Vemdalen) den 27e och då var det enligt navigatorn kö både i Gävle och Hudiksvall så jag tog vägen över Bollnäs-Järvsö istället. Chargefinder och fortumappen visade fyra lediga Recharge- laddare i järvsö men det visade sig vara noll lediga när vi kom fram. Dock kunde vi efter kort väntan ladda, och hotell järvsöbaden hade kaffe och bullar. När vi åkte vidare kl 1800 var alla sex laddarna lediga. Kommer säkert ladda där igen för det är bra avstånd från Stockholm. Tyvärr begriper inte Teslas navigation att det är en laddare så jag fick ingen förvärmning och bara 45kW effekt i början.

Hursomhelst, tipset verkar vara att åka lite senare på kvällen, från cirka lunchtid till middagstid är det högt tryck. Utcheckning från boenden är ju ofta kl 10.00 och incheckning kl 17 så många är ute på vägarna mellan de tiderna.
Ställ in en laddare i närheten som mål vilken bilen vet är en laddare och så navigerar du på egen kunskap istället.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5975
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: När är det kö?

Inlägg av Remuz »

Kö och anarki i Norrköping. Folk står på alla håll och kanter för bilar med fel plats på uttaget stått och laddat innan. 5 lediga oanvändbara av 15
P85D svart/svart med gratis SuC
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: När är det kö?

Inlägg av Bengt-re »

Remuz skrev: 29 dec 2023 12:31
Kö och anarki i Norrköping. Folk står på alla håll och kanter för bilar med fel plats på uttaget stått och laddat innan. 5 lediga oanvändbara av 15
Trist, Norrköping är tyvärr ofta rätt crowded.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: När är det kö?

Inlägg av tor-ake »

Bengt-re skrev: 29 dec 2023 12:19
tor-ake skrev: 29 dec 2023 11:53
Åkte upp (till Vemdalen) den 27e och då var det enligt navigatorn kö både i Gävle och Hudiksvall så jag tog vägen över Bollnäs-Järvsö istället. Chargefinder och fortumappen visade fyra lediga Recharge- laddare i järvsö men det visade sig vara noll lediga när vi kom fram. Dock kunde vi efter kort väntan ladda, och hotell järvsöbaden hade kaffe och bullar. När vi åkte vidare kl 1800 var alla sex laddarna lediga. Kommer säkert ladda där igen för det är bra avstånd från Stockholm. Tyvärr begriper inte Teslas navigation att det är en laddare så jag fick ingen förvärmning och bara 45kW effekt i början.

Hursomhelst, tipset verkar vara att åka lite senare på kvällen, från cirka lunchtid till middagstid är det högt tryck. Utcheckning från boenden är ju ofta kl 10.00 och incheckning kl 17 så många är ute på vägarna mellan de tiderna.
Ställ in en laddare i närheten som mål vilken bilen vet är en laddare och så navigerar du på egen kunskap istället.
Det hade man kunnat göra men söderhamn är åtta mil bort åt fel håll och till ljusdal räknade bilen att den skulle komma fram med minus en procent så förvärmningen startade inte.
Men om fyra(?) teslor laddar där inom en vecka så sägs det att navigationen börjar räkna sajten som en snabbladdare.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7625
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: När är det kö?

Inlägg av mikebike »

Remuz skrev: 29 dec 2023 12:31
Kö och anarki i Norrköping. Folk står på alla håll och kanter för bilar med fel plats på uttaget stått och laddat innan. 5 lediga oanvändbara av 15
Jag undviker Norrköping, Linköping och Ödeshög.
Linköping hade 2 lediga enligt kartan när vi passerade, Mantorp hade 35 lediga.
Missade att kolla status i Jönköping, men här i Ulricehamn är 16 lediga.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar