Automatisk hastighetskontroll?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dante
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 14 dec 2021 07:12

Automatisk hastighetskontroll?

Inlägg av Dante »

Hej, min model 3 läser av skyltarna men ändrar inte med automatik hastigheten.
(Varken med farthållare eller autopilot inkopplat)

Förstår inte vad jag gör fel?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Automatisk hastighetskontroll?

Inlägg av mikebike »

Dante skrev:
Hej, min model 3 läser av skyltarna men ändrar inte med automatik hastigheten.
(Varken med farthållare eller autopilot inkopplat)

Förstår inte vad jag gör fel?
På motorvägar ändras inte hastigheten (den läser inte av skyltarna heller, även om det kan förefalla så ibland).
På mindre vägar skall hastigheten ändras, men inte till en högre hastighet än vad du ställt in.
Och bara med autopilot/autostyrning aktiverat.

Min gamla bil ändrade dock hastigheten på motorväg, troligen för att den trodde att den befann sig på någon angränsande väg.
Återstår att se om nya bilen har samma hyss för sig.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Choke
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 17 nov 2021 16:58
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Re: Automatisk hastighetskontroll?

Inlägg av Choke »

mikebike skrev:
Dante skrev:
Hej, min model 3 läser av skyltarna men ändrar inte med automatik hastigheten.
(Varken med farthållare eller autopilot inkopplat)

Förstår inte vad jag gör fel?
På motorvägar ändras inte hastigheten (den läser inte av skyltarna heller, även om det kan förefalla så ibland).
På mindre vägar skall hastigheten ändras, men inte till en högre hastighet än vad du ställt in.
Och bara med autopilot/autostyrning aktiverat.

Min gamla bil ändrade dock hastigheten på motorväg, troligen för att den trodde att den befann sig på någon angränsande väg.
Återstår att se om nya bilen har samma hyss för sig.
Har inte uppfattat att autopiloten någonsin ändrat hastighet - inte ens på små vägar. Trodde man behövde köpa den utökade versionen.
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Användarvisningsbild
Dante
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 14 dec 2021 07:12

Re: Automatisk hastighetskontroll?

Inlägg av Dante »

Okej, så för att den ska ändra hastighet enligt skyltar så behöver man full autopilot?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Automatisk hastighetskontroll?

Inlägg av mikebike »

Dante skrev:
Okej, så för att den ska ändra hastighet enligt skyltar så behöver man full autopilot?
Nej.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Automatisk hastighetskontroll?

Inlägg av Skyltspurtaren »

Min Model3 läser av skyltar på enfiliga vägar, jag behöver acceptera den föreslagna hastigheten genom att hålla ner högerspaken lätt någon sekund. Har standard autopilot.
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Automatisk hastighetskontroll?

Inlägg av infelicitas »

Min M3 läser av skyltar och justerar hastigheten på icke-motorväg, både ner och upp i vissa lägen om jag satt en högre hastighet innan. Behöver ej göra något.

Standard AP. Kanske är någon inställning som skiljer mot era?
Användarvisningsbild
Choke
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 17 nov 2021 16:58
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Re: Automatisk hastighetskontroll?

Inlägg av Choke »

infelicitas skrev:
Min M3 läser av skyltar och justerar hastigheten på icke-motorväg, både ner och upp i vissa lägen om jag satt en högre hastighet innan. Behöver ej göra något.

Standard AP. Kanske är någon inställning som skiljer mot era?
Vad har du för inställning ?
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Automatisk hastighetskontroll?

Inlägg av OfarligTesla »

Bilarna läser skyltarna på alla vägar, verkar som att den bara i undantagsfall inte lyckas med det. Däremot går den på data från kartorna angående hastighetsgränser före den går på skyltarna den läst av.

Det är dock bara på vägar där autopiloten är begränsad till hastighetsgränserna (+eventuell offset) som den ändrar automatiskt. I annat fall kan man trycka på skylten på skärmen så sätter den hastigheten till gränsen (+ eventuell offset).
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Automatisk hastighetskontroll?

Inlägg av mikebike »

OfarligTesla skrev:
Bilarna läser skyltarna på alla vägar, verkar som att den bara i undantagsfall inte lyckas med det. Däremot går den på data från kartorna angående hastighetsgränser före den går på skyltarna den läst av.

Det är dock bara på vägar där autopiloten är begränsad till hastighetsgränserna (+eventuell offset) som den ändrar automatiskt. I annat fall kan man trycka på skylten på skärmen så sätter den hastigheten till gränsen (+ eventuell offset).
Min (gamla) bil har aldrig någonsin läst/visualiserat några tillfälliga hastighetsskyltar på motorväg. Inte heller de permanenta 80-skyltarna genom Jönköping, där tyckte bilen att det är 90 fortfarande (ändrat sedan 2 år).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Automatisk hastighetskontroll?

Inlägg av OfarligTesla »

mikebike skrev:
Min (gamla) bil har aldrig någonsin läst/visualiserat några tillfälliga hastighetsskyltar på motorväg. Inte heller de permanenta 80-skyltarna genom Jönköping, där tyckte bilen att det är 90 fortfarande (ändrat sedan 2 år).
Jag har som sagt stött på väldigt få tillfällen då den inte läst skyltarna rätt under perioden jag faktiskt bemödade mig att kolla på skärmen när jag körde förbi skyltar, dvs de skyltarna som animeras på skärmen och "åker förbi" medan du kör. Det har fungerat med allt från skyltar som ställts upp provisoriskt lutandes till skyltar som inte ens suttit på en normalhög stolpe så den verkar rätt bra på att läsa skyltarna, den verkar dock inte klara av våra digital skyltar på skärmarna ovanför vägen.

Skylten som statiskt visas uppe till höger är inte vad den läst av så man kan bara se vad den läser av i realtid om man kollar på skärmen medan man kör förbi skylten.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Automatisk hastighetskontroll?

Inlägg av mikebike »

OfarligTesla skrev:
mikebike skrev:
Min (gamla) bil har aldrig någonsin läst/visualiserat några tillfälliga hastighetsskyltar på motorväg. Inte heller de permanenta 80-skyltarna genom Jönköping, där tyckte bilen att det är 90 fortfarande (ändrat sedan 2 år).
Jag har som sagt stött på väldigt få tillfällen då den inte läst skyltarna rätt under perioden jag faktiskt bemödade mig att kolla på skärmen när jag körde förbi skyltar, dvs de skyltarna som animeras på skärmen och "åker förbi" medan du kör. Det har fungerat med allt från skyltar som ställts upp provisoriskt lutandes till skyltar som inte ens suttit på en normalhög stolpe så den verkar rätt bra på att läsa skyltarna, den verkar dock inte klara av våra digital skyltar på skärmarna ovanför vägen.

Skylten som statiskt visas uppe till höger är inte vad den läst av så man kan bara se vad den läser av i realtid om man kollar på skärmen medan man kör förbi skylten.
På motorväg?
Jag har kollat mycket, och även spelat in, när jag passerat tillfälliga och "nya" skyltar på motorväg och de renderas inte.

Exempelvis genom Jönköping ingen rendering av 80-skyltarna oavsett färdriktning. Naturligtvis ingen ändring av skylten uppe i högerhörnet heller.

Det skall bli spännande att se om min Model Y visar något annat.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Automatisk hastighetskontroll?

Inlägg av OfarligTesla »

mikebike skrev:
På motorväg?
Jag har kollat mycket, och även spelat in, när jag passerat tillfälliga och "nya" skyltar på motorväg och de renderas inte.

Exempelvis genom Jönköping ingen rendering av 80-skyltarna oavsett färdriktning. Naturligtvis ingen ändring av skylten uppe i högerhörnet heller.

Det skall bli spännande att se om min Model Y visar något annat.
Japp, på motorväg också. En gång var det en skylt där halva sista siffran var täckt av snö och den lyckades läsa det ändå, det var på motorväg. Har du slagit på "Full Self Driving Visualization Preview" i inställningarna?
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 403
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Automatisk hastighetskontroll?

Inlägg av DanneB »

Min MS -16 med AP1 ändrar upp och ner i hastighet, men inte alltid. Ibland läser den av skyltarna och ändrar hastigheten, ibland ändras inte hastigheten alls trots att den läst av skylten.
På vissa sträckor ändrar den hastighet helt utan anledning när man kör autopilot och det finns ingen skylt där. Tror det är någon gammal GPS koordinat som ligger kvar om en annan hastighet.
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Automatisk hastighetskontroll?

Inlägg av mikebike »

OfarligTesla skrev:
mikebike skrev:
På motorväg?
Jag har kollat mycket, och även spelat in, när jag passerat tillfälliga och "nya" skyltar på motorväg och de renderas inte.

Exempelvis genom Jönköping ingen rendering av 80-skyltarna oavsett färdriktning. Naturligtvis ingen ändring av skylten uppe i högerhörnet heller.

Det skall bli spännande att se om min Model Y visar något annat.
Japp, på motorväg också. En gång var det en skylt där halva sista siffran var täckt av snö och den lyckades läsa det ändå, det var på motorväg. Har du slagit på "Full Self Driving Visualization Preview" i inställningarna?
Ja, annars syns ju ingen rendering.

Men frågan gäller ju alltså om den läser tillfälliga skyltar, inte om den renderar "gamla" skyltar. Min uppfattning är att bilen bara renderar skyltar som stämmer med kartdatabasen. D.v s. aldrig någonsin vid vägbyggen t.ex.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Automatisk hastighetskontroll?

Inlägg av OfarligTesla »

mikebike skrev:
Ja, annars syns ju ingen rendering.

Men frågan gäller ju alltså om den läser tillfälliga skyltar, inte om den renderar "gamla" skyltar. Min uppfattning är att bilen bara renderar skyltar som stämmer med kartdatabasen. D.v s. aldrig någonsin vid vägbyggen t.ex.
Min visar alla skyltar, även högst temporära sådana som inte ens sitter på en vettig stolpe.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Automatisk hastighetskontroll?

Inlägg av mikebike »

OfarligTesla skrev:
mikebike skrev:
Ja, annars syns ju ingen rendering.

Men frågan gäller ju alltså om den läser tillfälliga skyltar, inte om den renderar "gamla" skyltar. Min uppfattning är att bilen bara renderar skyltar som stämmer med kartdatabasen. D.v s. aldrig någonsin vid vägbyggen t.ex.
Min visar alla skyltar, även högst temporära sådana som inte ens sitter på en vettig stolpe.
Har du kört på E4 genom Jönköping?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Automatisk hastighetskontroll?

Inlägg av OfarligTesla »

mikebike skrev:

Har du kört på E4 genom Jönköping?
Nepp, inte på ett bra tag så kan tyvärr inte säga något om den specifika platsen.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Automatisk hastighetskontroll?

Inlägg av Bjelke »

OfarligTesla skrev:
mikebike skrev:
Ja, annars syns ju ingen rendering.

Men frågan gäller ju alltså om den läser tillfälliga skyltar, inte om den renderar "gamla" skyltar. Min uppfattning är att bilen bara renderar skyltar som stämmer med kartdatabasen. D.v s. aldrig någonsin vid vägbyggen t.ex.
Min visar alla skyltar, även högst temporära sådana som inte ens sitter på en vettig stolpe.
Samma för mig, den visar i princip varenda skylt så länge det är den traditionella varianten iaf, den
följer också hastigheten enligt skyltarna ett tag innan den går över på kartdata (även om hastigheten
enligt denna karta aldrig någonsin gällt, iaf inte i modern tid typ)…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Automatisk hastighetskontroll?

Inlägg av infelicitas »

Choke skrev:
infelicitas skrev:
Min M3 läser av skyltar och justerar hastigheten på icke-motorväg, både ner och upp i vissa lägen om jag satt en högre hastighet innan. Behöver ej göra något.

Standard AP. Kanske är någon inställning som skiljer mot era?
Vad har du för inställning ?
Jag funderade på det idag när jag körde till jobbet, men jag kan inte se vilken inställning som skulle påverka detta faktiskt. Jag har autosteer och "obstacle aware vaddetnuvar" samt att den ska använda faktiska hastigheter, och inte en specifierad hastighet eller offset.


Men på tal om hastighetskontroll så är det tur att skyltarna kan påverka, men också fruktansvärt dåligt att det ska behövas. På vägen till jobbet bestämde sig bilen för att ta hastigheten på en väg som jag körde förbi, slumpmässigt. Detta händer ju ibland med model3 men har aldrig hänt när jag hade min modelS. Så då låste AP:n hastigheten på 80-väg till 30, ända tills jag kom till en hastighetsskylt då den ändrade tillbaka till 80.

Det blir inga snabba robottaxi-åkningar i framtiden. :)
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Automatisk hastighetskontroll?

Inlägg av Dodde »

Bumpar tråden. Har em MY-23, den läser skylten men sänker/höjer inte hastigheten efter skyltningen. Ska den göra det, i så fall vilken inställning missar jag?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Automatisk hastighetskontroll?

Inlägg av mikebike »

Dodde skrev: 30 dec 2023 10:33
Bumpar tråden. Har em MY-23, den läser skylten men sänker/höjer inte hastigheten efter skyltningen. Ska den göra det, i så fall vilken inställning missar jag?
Nej, farthållaren styrs inte av skyltad hastighet.
Däremot har AP ett antal begränsningar, där en är max hastighet på mindre vägar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Automatisk hastighetskontroll?

Inlägg av Dodde »

Synd, det är en fantastisk funktion som jag hade på tidigare bil.
Skriv svar