Handsfree problem

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
La_Jungla
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 19 sep 2019 19:41
Ort: Hörby

Handsfree problem

Inlägg av La_Jungla »

Jag har en MYLR och en Google Pixel 7a som vägrar komma överens. Det går bra att använda telefonen som nyckel, men handsfree funktionen är dessvärre trasig. Allting verkar funka bra till en början, men några minuter in i samtalet så verkar det som att bluetooth-kopplingen startar om och blir förvirrad (antalet minuter varierar, men det blir problem i varje samtal, så länge det varar mer än några få minuter). Bilen switchar över från samtalet till spotify (som jag använder hela tiden) en bråkdel av en sekund och sedan tillbaka till samtalet. Jag hör den jag pratar med, men denna hör inte mig. I telefonen kan jag ändra från bilen till telefonen, och sedan tillbaka igen så funkar det som det ska igen. Tills det bryts nästa gång. Countern för samtalslängden börjar om på noll i bilen, men inte i telefonen. Fruktansvärt irriterande - särskilt då det inte verkar finnas någon lösning för detta online heller.

Jag har provat allt jag kan komma på:
- Reboota bil och telefon
- Koppla från och återpara telefon
- Tagit bort cache & storage från Bluetooth (bland inställningar för appar)
- Jag har gått in bland utvecklar-inställningarna och har där testat olika MAP- och AVRCP-versioner inne på BT-inställningarna
- Factory reset på telefonen
- Och förmodligen en del annat som jag inte kommer på just nu...

Någon annan som har upplevt liknande problem? Det verkar inte nödvändigtvis vara isolerat till just denna telefon enligt sökningar på nätet. Garantin på telefonen täcker visst inte mjukvarufel, så Elgiganten vill inte ta tillbaka den. Det har iofs kommit flera uppdateringar sedan jag skaffade telefonen, och ingen av dem har fixat problemet. Jag såg på något forum att en herre hade haft samma problem med samma lur och fått en ny, men problemen hade kvarstått. Jag har inga problem med min förra telefon - OnePlus 7 Pro. Det ska komma över en tekniker från Tesla och kika på problemet om 2 veckor - vi får se om han lyckas skaka loss något med sina magiska fingrar. Annars får jag börja kika på en ny telefon - och då är frågan vad funkar? Och varför blir det problem för vissa, och inte andra? Hur vet jag att jag inte får problem med nästa lur?