6 trasiga laddare i Gävle

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Smarve
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 28 feb 2023 10:39

6 trasiga laddare i Gävle

Inlägg av Smarve »

6/14 trasiga laddare i Gävle, det känns som ovanligt många? Lagas de inte snabbt lär det bli ännu mera köer efter helgerna...

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk

2023 MY LR blå/svart 19"
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: 6 trasiga laddare i Gävle

Inlägg av Bengt-re »

Smarve skrev: 30 dec 2023 18:53
6/14 trasiga laddare i Gävle, det känns som ovanligt många? Lagas de inte snabbt lär det bli ännu mera köer efter helgerna...

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
Elektrikerna får väl inte laga. Strejkbryteri är allvarliga saker.
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/niklas756762

Re: 6 trasiga laddare i Gävle

Inlägg av nogren »

Bengt-re skrev: 30 dec 2023 21:11
Smarve skrev: 30 dec 2023 18:53
6/14 trasiga laddare i Gävle, det känns som ovanligt många? Lagas de inte snabbt lär det bli ännu mera köer efter helgerna...

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
Elektrikerna får väl inte laga. Strejkbryteri är allvarliga saker.
Finns massor med små elektrikerfirmor som inte är kollektivavtalsbundna. Inga problem.
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Frunken
elbilist
Inlägg: 56
Blev medlem: 26 nov 2023 23:28

Re: 6 trasiga laddare i Gävle

Inlägg av Frunken »

Bengt-re skrev: 30 dec 2023 21:11
Smarve skrev: 30 dec 2023 18:53
6/14 trasiga laddare i Gävle, det känns som ovanligt många? Lagas de inte snabbt lär det bli ännu mera köer efter helgerna...

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
Elektrikerna får väl inte laga. Strejkbryteri är allvarliga saker.
Varför är det allvarliga saker och framförallt strejkbryteri om en icke KA eletrikerfirma fixar SuC?
roffe_s
elbilist
Inlägg: 624
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: 6 trasiga laddare i Gävle

Inlägg av roffe_s »

nogren skrev: 30 dec 2023 21:44
Bengt-re skrev: 30 dec 2023 21:11
Smarve skrev: 30 dec 2023 18:53
6/14 trasiga laddare i Gävle, det känns som ovanligt många? Lagas de inte snabbt lär det bli ännu mera köer efter helgerna...

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
Elektrikerna får väl inte laga. Strejkbryteri är allvarliga saker.
Finns massor med små elektrikerfirmor som inte är kollektivavtalsbundna. Inga problem.
Jag misstänker att Tesla ställer lite högre krav på sina partners än bara att de saknar kollektivavtal. Teslas egna laddstolpar är dessutom en egen design och jag antar att den som skruvar i de skåpen bör ha någon utbildning eller tidigare erfarenhet av åtgärder.

Är felet av enklare slag, typ säkring eller skydd som löst ut, kan säkert någon tillfällig åka ut och göra en översiktlig kontroll eller omstart. Men krävs det lite mer behövs nog mer erfaren personal för att lösa saken.

Det verkar vara en nere i Hudiksvall idag och fyra i Gävle vad jag kan se? Det finns även andra enstaka felanmälda stolpar på andra SuC, fler än vad i alla fall jag brukar se. Men så är det ju också storhelg och många resanden i farten, vad är Er erfarenhet - kan eller brukar det se ut så här under långhelger?
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: 6 trasiga laddare i Gävle

Inlägg av BrooklynS »

Det ser ut såhär när andra märken får tillgång till V2/V3-laddare. Man sträcker ut kablarna på fel sätt, lämnar kabeländarna på backen osv.

Vi hoppas det blir bättre med V4, även om de kablarna är sjukt stela i kyla så de snarare bryter sönder laddluckan.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11583
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: 6 trasiga laddare i Gävle

Inlägg av martinot »

BrooklynS skrev: 31 dec 2023 10:38
Det ser ut såhär när andra märken får tillgång till V2/V3-laddare. Man sträcker ut kablarna på fel sätt, lämnar kabeländarna på backen osv.

Vi hoppas det blir bättre med V4, även om de kablarna är sjukt stela i kyla så de snarare bryter sönder laddluckan.
Har helt klart märkt en trend med mycket fler trasiga laddpunkter sedan man öppnande SuC för alla bilar. Innan man öppnade upp SuC så förekom det någon enstaka laddpunkt som var trasig, men var extremt sällan. Mycket ovanligt tidigare.

Hade man satt krav på att endast tillåta bilar med laddintag vänster bak, eller förlängt kablarna innan man öppnade upp så hade man troligen haft mycket mindre tekniska problem, samt även undvikit problemet med i onödan blockerade laddplatser.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
roffe_s
elbilist
Inlägg: 624
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: 6 trasiga laddare i Gävle

Inlägg av roffe_s »

BrooklynS skrev: 31 dec 2023 10:38
Det ser ut såhär när andra märken får tillgång till V2/V3-laddare. Man sträcker ut kablarna på fel sätt, lämnar kabeländarna på backen osv.

Vi hoppas det blir bättre med V4, även om de kablarna är sjukt stela i kyla så de snarare bryter sönder laddluckan.
Okey, men då tänker Du och andra att det sett ut på liknande sätt när det gäller driftstörningar alltsedan SuC öppnade för alla fabrikat? Så det är alltså inte exceptionellt för denna långhelg?

En annan faktor är ju att Tesla inte längre körs enbart av early adopters eller märkesentusiaster, numera finns ju rätt mycket ”vanligt folk” i ägarkretsen. Frågan är ju om och hur det kan påverka laddhyfs och aktsamhet vid laddstationerna?

Men som sagt - det vore intressant att höra om Ni upplever denna långhelg som numera vanlig eller om det varit ovanligt många laddpunkter ur drift?
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: 6 trasiga laddare i Gävle

Inlägg av mikebike »

martinot skrev: 31 dec 2023 12:20
BrooklynS skrev: 31 dec 2023 10:38
Det ser ut såhär när andra märken får tillgång till V2/V3-laddare. Man sträcker ut kablarna på fel sätt, lämnar kabeländarna på backen osv.

Vi hoppas det blir bättre med V4, även om de kablarna är sjukt stela i kyla så de snarare bryter sönder laddluckan.
Har helt klart märkt en trend med mycket fler trasiga laddpunkter sedan man öppnande SuC för alla bilar. Innan man öppnade upp SuC så förekom det någon enstaka laddpunkt som var trasig, men var extremt sällan. Mycket ovanligt tidigare.

Hade man satt krav på att endast tillåta bilar med laddintag vänster bak, eller förlängt kablarna innan man öppnade upp så hade man troligen haft mycket mindre tekniska problem, samt även undvikit problemet med i onödan blockerade laddplatser.
Innan öppnandet hade jag aldrig varit med om att en SuC varit trasig
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: 6 trasiga laddare i Gävle

Inlägg av BrooklynS »

roffe_s skrev: 31 dec 2023 12:59
BrooklynS skrev: 31 dec 2023 10:38
Det ser ut såhär när andra märken får tillgång till V2/V3-laddare. Man sträcker ut kablarna på fel sätt, lämnar kabeländarna på backen osv.

Vi hoppas det blir bättre med V4, även om de kablarna är sjukt stela i kyla så de snarare bryter sönder laddluckan.
Okey, men då tänker Du och andra att det sett ut på liknande sätt när det gäller driftstörningar alltsedan SuC öppnade för alla fabrikat? Så det är alltså inte exceptionellt för denna långhelg?

En annan faktor är ju att Tesla inte längre körs enbart av early adopters eller märkesentusiaster, numera finns ju rätt mycket ”vanligt folk” i ägarkretsen. Frågan är ju om och hur det kan påverka laddhyfs och aktsamhet vid laddstationerna?

Men som sagt - det vore intressant att höra om Ni upplever denna långhelg som numera vanlig eller om det varit ovanligt många laddpunkter ur drift?
Har kört Tesla sedan september 2019 och själv aldrig upplevt en enda laddare ur funktion innan öppnandet för andra.

Sedan ser man ju på ort och ställe hur folk gör... ibland beroende på deras bils konstruktion (det kan man ju inte göra något åt) men ibland bara för att de verkar dumma i huvudet/okunskap. Vrider sladden 360 grader helt i onödan, dumpar handtaget på backen för de "orkar" inte stoppa tillbaka det ordentligt osv. Det har inte med märkestillhörighet att göra men nog är det väl så att okunskapen blivit större kring hur det skall fungera. Förra gången jag kom till V4 i Härnösand låg TVÅ handtag i snön... hur FAN tänker folk?

Tesla borde ha styrt upp detta bättre med längre kablar eller bara släppt de laddare som är många och flera står "fristående", tex de i Gävlebro. Då spelar det ju ingen roll hur man står nästan. Men att släppa Dorotea och Arvidsjaur är ju hål i huvudet då det är så få från början och när två-tre bilar (som kan ladda max 70 kW) tar upp alla platser på ett 250 kW-ställ är det ju ganska irriterande...
Tesla Y LR -22 EAP
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: 6 trasiga laddare i Gävle

Inlägg av Fredrik j »

Antar att belastningen på laddstationerna har ökat sedan man öppnade för alla.
Det har ju sålts lika många elbilar av andra märken bara i år som det finns teslabilar i Sverige.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 624
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: 6 trasiga laddare i Gävle

Inlägg av roffe_s »

Tack för svar!

Själv har jag gott och väl passerat 10k mil med elbil och under tiden upplevt öppnandet av SuC. Under hela tiden med InCharge, Mer och Ionity (Uppsala, Gävle och Sundsvall på den tiden) etc hittade jag spår efter dumheter på de tillgängliga stationerna, dock inte så att det störde nämnvärt. Men när de billigare elbilarna från t ex VW började komma ut upplever jag att de problem Ni nämner ökade.

När SuC öppnade har de varit ett naturligt val för mig i t ex Töre, Umeå och Poultikasvaara. Av dessa har väl Umeå varit mest belastad men jag har nog som mest hittat en laddpunkt med problem.

Anledningen till min nyfikenhet är som det framgår att vi har idag tre potentiella förklaringar till de bekymmer som upplevs denna helg:

1 - Nya elbilister en masse (samtliga fabrikat) som inte förstår laddstrategi och inte är aktsam om laddarna.
2 - Elbilar med för SuC olämplig placering av ladduttag vilket sliter på laddutrustningen samt blockerar angränsande platser.
3 - Inverkan av strejken och eventuellt problem att få ut lokala samarbetspartners via jour.

Just SuC är unik i det att det endast var Tesla som hade åtkomst ändå fram till öppnandet, dessutom just nu föremål för sympatiåtgärder. Därav är det lite intressant att spekulera i orsak och verkan.

Nåja, de funderingarna får anstå till en annan dag. Gott slut och Gott nytt år till Er allihopa :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 6 trasiga laddare i Gävle

Inlägg av Bjelke »

Hur ser det ut i Gävle nu? En vardag efter helgen har ju passerat iaf :)
Eller är det ännu fler trasiga nu? Har ju varit en jäkla trafik efter nyår, även igår
var det extremt på E4 och många olyckor osv…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: 6 trasiga laddare i Gävle

Inlägg av RagWal »

Bjelke skrev: 03 jan 2024 07:00
Hur ser det ut i Gävle nu? En vardag efter helgen har ju passerat iaf :)
Eller är det ännu fler trasiga nu? Har ju varit en jäkla trafik efter nyår, även igår
var det extremt på E4 och många olyckor osv…
Enligt appen:
Verkar som 5st trasiga nu.
Passerade Arboga för en vecka sen och då var där 3 trasiga, nu alla fungerande. Så nog lagas de. Kanske beroende på typ av fel.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2173
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: 6 trasiga laddare i Gävle

Inlägg av jpetters »

Något gör också att laddstolpar slås ut tillfälligt och står som trasiga på informationen om stationen. Men fungerar igen efter någon timme. Jag såg det på ett flertal stationer i Sverige och Tyskland förra veckan.
Läste tidigare att det var vissa bilar av andra märken som kunde ligga bakom detta fenomen. Men inte sett någon direkt bevisning.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Mattys
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 04 dec 2016 11:04

Re: 6 trasiga laddare i Gävle

Inlägg av Mattys »

OT ramble:
Som många andra här skriver så har även jag kört elbil sen 2017, men jag har sett trasiga SUC mer än en gång. Att hävda att detta beror på att det öppnas för andra än Tesla beror nog mer på att man nu får dela det med fler bilar. Kan meddela att "laddhyfsen" även den under åren gått i cykler. Ex innan Model 3 kom var det aldrig kö och man tog alltid ledigt par på V2 laddare med Model 3 kom första vågen kaos, detta ordnade upp sig med tid och fler laddplatser. Sen kom Model Y och nästan samtidigt öppnas det upp för andra bilmärken och det kommer fler som inte kört elbil tidigare osv osv. Så skulle hävda att det är mängden som gör det inte att en ägare av en ID4, Enyaq nödvändigtvis skulle vara mindre aktsam än en Teslaägare. Visst laddportens placering är inte optimal på många bilar (vet själv detta då jag nu kör Taycan) men det är nog bara en del av sanningen.

Med det sagt så eftersom jag nu inte längre kör Tesla så är kan jag meddela att det finns en rätt rejäl inlärningskurva om hur laddning etc fungerar och att det inte alltid är bättre/snabbare att stå och ladda till 95% vs ladda till 70% och ladda en extra gång på resan. Är heller inte vettigt att blocka en 300kW laddare med en bil som bara tar emot 45kW och dessutom betala mer.

On topic:
Rörande att det just nu är trasiga laddare i Gävle kanske kan bero på att det var väldigt väldigt hög belastning på dessa under Julen, aldrig sett liknande under mina 7 år med Elbil. Även Cirkle K och de vid McD var hårt/full belastade under helgen. Dessutom riktigt stökigt väder där innan Jul som kanske medförde extra slitage och att nån kabel råkar hamna på marken. Samt att många av dessa laddare stått där många år nu.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: 6 trasiga laddare i Gävle

Inlägg av BrooklynS »

Mattys skrev: 03 jan 2024 10:51
OT ramble:
Som många andra här skriver så har även jag kört elbil sen 2017, men jag har sett trasiga SUC mer än en gång. Att hävda att detta beror på att det öppnas för andra än Tesla beror nog mer på att man nu får dela det med fler bilar. Kan meddela att "laddhyfsen" även den under åren gått i cykler. Ex innan Model 3 kom var det aldrig kö och man tog alltid ledigt par på V2 laddare med Model 3 kom första vågen kaos, detta ordnade upp sig med tid och fler laddplatser. Sen kom Model Y och nästan samtidigt öppnas det upp för andra bilmärken och det kommer fler som inte kört elbil tidigare osv osv. Så skulle hävda att det är mängden som gör det inte att en ägare av en ID4, Enyaq nödvändigtvis skulle vara mindre aktsam än en Teslaägare. Visst laddportens placering är inte optimal på många bilar (vet själv detta då jag nu kör Taycan) men det är nog bara en del av sanningen.

Med det sagt så eftersom jag nu inte längre kör Tesla så är kan jag meddela att det finns en rätt rejäl inlärningskurva om hur laddning etc fungerar och att det inte alltid är bättre/snabbare att stå och ladda till 95% vs ladda till 70% och ladda en extra gång på resan. Är heller inte vettigt att blocka en 300kW laddare med en bil som bara tar emot 45kW och dessutom betala mer.

On topic:
Rörande att det just nu är trasiga laddare i Gävle kanske kan bero på att det var väldigt väldigt hög belastning på dessa under Julen, aldrig sett liknande under mina 7 år med Elbil. Även Cirkle K och de vid McD var hårt/full belastade under helgen. Dessutom riktigt stökigt väder där innan Jul som kanske medförde extra slitage och att nån kabel råkar hamna på marken. Samt att många av dessa laddare stått där många år nu.
Tack för klokt inlägg! Förefaller som mycket rimliga slutsatser.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11583
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: 6 trasiga laddare i Gävle

Inlägg av martinot »

Mattys skrev: 03 jan 2024 10:51
OT ramble:
Som många andra här skriver så har även jag kört elbil sen 2017, men jag har sett trasiga SUC mer än en gång. Att hävda att detta beror på att det öppnas för andra än Tesla beror nog mer på att man nu får dela det med fler bilar.
Har ingen data på detta, och det har nog endast Tesla själva så går ju inte att "bevisa", men jag har personligen upplevt en kraftig ökning av antalet trasiga laddpunkter på SuC efter öppnandet sommaren 2022.

Innan sommaren 2022 så var det extremt ovanligt med någon trasig laddpunkt. Mellan 2019 och 2022 så hände det mig endast en enda gång på en station.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5519
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: 6 trasiga laddare i Gävle

Inlägg av Gustafsson »

Jag tror att det ökade användandet i stort är en viktig förklaring. ”Förr” var jag nästan ensam på flera platser, nu är det ofta bara enstaka laddpunkter kvar. Sedan kommer det många newbies som vill ladda. Många har bara laddat hemma tidigare, och så var det definitivt redan för ett par år sedan, men antalet av alla laddande har ju ökat kopiöst.
Att sedan Tesla har lägsta laddpriset av alla känns ju lite som att be om ”fullsatt salong”.
Men som vanligt gissar jag att Tesla fixar biffen med fler laddare- det har de ju alltid gjort förr.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Tillsynsmannen
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 20 feb 2022 15:57
Ort: Stockholm

Re: 6 trasiga laddare i Gävle

Inlägg av Tillsynsmannen »

Kuriosa: Jag har själv vid två tillfällen nu under julledigheten, pga bristande uppmärksamhet, råkat jacka in i "trasiga laddare" i Umeå och Söderhamn. Trots att de var trasiga, så gav de ändå runt 30-40 kW. Men jag bytte förstås när jag såg att de inte gick över den effekten. Felen är kanske inte akuta vid alla tillfällen.
Skriv svar