Ny bil. Laddbox? ISO 15118? När?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Ny bil. Laddbox? ISO 15118? När?

Inlägg av Teslaspolen »

Gott slut, forumet!

Då var det dags att efter 6½ år byta ut företagsbilen, en Model X mot en Model Y. Tyvärr har ju Tesla börjat dumsnåla på allt nuförtiden, så EVSEn dom skickar med är endast enfas och rätt oanvändbar till vardagsladdning. Tidigare har vi haft Teslas trefasvariant permanent kopplad till ett rött CEE uttag i garaget så det har inte funnits behov av en laddbox.

Jag funderade på en Zaptec Go på grund av möjligheterna för lastbalansering, men hur är det egentligen med ISO 15118 som det snackats om ett tag nu? Hur nära är det innan vi kan se standarden dyka upp i laddboxar för vanliga hushåll?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ny bil. Laddbox? ISO 15118? När?

Inlägg av taliz »

Så behåll den gamla UMCn?
Förövrigt väldigt väldigt få som kör så långt varje dag att dom behöver fylla hela batteriet på några timmar.
Har själv aldrig haft mer än enfas och det har funkat fint även när jag snittat 300 mil per månad.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Ny bil. Laddbox? ISO 15118? När?

Inlägg av Teslaspolen »

taliz skrev: 28 dec 2023 13:57
Så behåll den gamla UMCn?
Förövrigt väldigt väldigt få som kör så långt varje dag att dom behöver fylla hela batteriet på några timmar.
Har själv aldrig haft mer än enfas och det har funkat fint även när jag snittat 300 mil per månad.
I och med att det är en företagsleasad bil så tror jag nog allt att dom vill ha tillbaka sin EVSE när gamla bilen ska in.

Trefas handlar om lastbalansering, betydligt mer flexibelt att kunna ladda 3x5-10A än 1x16A. Kör själv Ioniq classic, extremt irriterande med AC laddning på den som bara tar enfas.

Nu var dock frågan om ISO 15188, inte enfas/trefasladdning.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Ny bil. Laddbox? ISO 15118? När?

Inlägg av Pontus »

Bara från vad man hört på jobbet så tror jag det kommer finnas ett fåtal under nästa år men säkert väldigt dyra då i början.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
krille
Inlägg: 204
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Ny bil. Laddbox? ISO 15118? När?

Inlägg av krille »

Det är väl bara Zaptec Pro som ska ha någon slags stöd för ISO15118, alltså inte hemmavarianterna. Eller är jag ute och yrar?
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Ny bil. Laddbox? ISO 15118? När?

Inlägg av Elof »

Vad är grejen med den där ISO-standarden?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ny bil. Laddbox? ISO 15118? När?

Inlägg av chaffis75 »

Har modell y stöd för denna standard?

Jag tror man kan sitta lugnt i båten och se vart de utvecklas och sen blir de tyvärr en ny laddbox igen när saker börjar fungera i praktiken också.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ny bil. Laddbox? ISO 15118? När?

Inlägg av Niklas Z »

Om du har ett trefasuttag på plats kanske en sån här är ett bra alternativ:

https://evconnect.se/collections/portab ... -fas-400-v
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Ny bil. Laddbox? ISO 15118? När?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Elof skrev: 29 dec 2023 08:18
Vad är grejen med den där ISO-standarden?
Smart kommunikation mellan bil och laddstationen för att identifiera fordonets ägare för allehanda tjänster o betalning.
Föra över energi till/från bilen till elnätet.


Dvs koppla in kabeln o allt synkar upp, som Tesla redan idag fixar…
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: Ny bil. Laddbox? ISO 15118? När?

Inlägg av Front242 »

En av anledningarna till att jag valde Defa Power var just det. Sedan om det stämmer när det väl finns på plats är väl en annan sak. Jag har blivit bränd av Wif5/6 jo named it, för att lita 100 på early adopters. Ser bra ut på webben i alla fall

https://www.defa.com/se/framtidsaker-redan-idag/
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Ny bil. Laddbox? ISO 15118? När?

Inlägg av jonasl »

Med en ny X får man också enfas, skicka den med gamla bilen. Väldigt många kommer också helt utan när det gäller beg bilar.

Kolla på kvd, det är väldigt olika och många kommer helt utan kablar.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ny bil. Laddbox? ISO 15118? När?

Inlägg av taliz »

Teslaspolen skrev: 28 dec 2023 14:54
taliz skrev: 28 dec 2023 13:57
Så behåll den gamla UMCn?
Förövrigt väldigt väldigt få som kör så långt varje dag att dom behöver fylla hela batteriet på några timmar.
Har själv aldrig haft mer än enfas och det har funkat fint även när jag snittat 300 mil per månad.
I och med att det är en företagsleasad bil så tror jag nog allt att dom vill ha tillbaka sin EVSE när gamla bilen ska in.
Nä, jag behöll min när jag sålde. Väldigt många verkar göra samma om man kikar på KVD etc.
Många behåller också vinter eller sommarhjul.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Ny bil. Laddbox? ISO 15118? När?

Inlägg av Pontus »

Sportbilsentusiasten skrev: 29 dec 2023 09:42
Elof skrev: 29 dec 2023 08:18
Vad är grejen med den där ISO-standarden?
Smart kommunikation mellan bil och laddstationen för att identifiera fordonets ägare för allehanda tjänster o betalning.
Föra över energi till/från bilen till elnätet.


Dvs koppla in kabeln o allt synkar upp, som Tesla redan idag fixar…
Menar du att Teslas bilar klarar det idag eller Tesla Wall connector?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Ny bil. Laddbox? ISO 15118? När?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Pontus skrev: 30 dec 2023 10:17
Sportbilsentusiasten skrev: 29 dec 2023 09:42
Elof skrev: 29 dec 2023 08:18
Vad är grejen med den där ISO-standarden?
Smart kommunikation mellan bil och laddstationen för att identifiera fordonets ägare för allehanda tjänster o betalning.
Föra över energi till/från bilen till elnätet.


Dvs koppla in kabeln o allt synkar upp, som Tesla redan idag fixar…
Menar du att Teslas bilar klarar det idag eller Tesla Wall connector?
Deras supercharger. Bara att koppla in bilen.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ny bil. Laddbox? ISO 15118? När?

Inlägg av martinot »

Teslaspolen skrev: 28 dec 2023 11:56
Då var det dags att efter 6½ år byta ut företagsbilen, en Model X mot en Model Y. Tyvärr har ju Tesla börjat dumsnåla på allt nuförtiden, så EVSEn dom skickar med är endast enfas och rätt oanvändbar till vardagsladdning. Tidigare har vi haft Teslas trefasvariant permanent kopplad till ett rött CEE uttag i garaget så det har inte funnits behov av en laddbox.
Var nog inte så nyligen. Redan vid min första Tesla år 2019 så var det endast 1-fas EVSE som medföljde som standard från Tesla.

Kan rekommendera Metrons portabla 3-fas EVSE för resor (även om du skaffar en fast Typ2-väggbox). Mycket smidigare än Teslas egna (med klump mitt på kabeln).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Ny bil. Laddbox? ISO 15118? När?

Inlägg av Teslaspolen »

Sportbilsentusiasten skrev: 30 dec 2023 10:49
Pontus skrev: 30 dec 2023 10:17
Sportbilsentusiasten skrev: 29 dec 2023 09:42
Elof skrev: 29 dec 2023 08:18
Vad är grejen med den där ISO-standarden?
Smart kommunikation mellan bil och laddstationen för att identifiera fordonets ägare för allehanda tjänster o betalning.
Föra över energi till/från bilen till elnätet.


Dvs koppla in kabeln o allt synkar upp, som Tesla redan idag fixar…
Menar du att Teslas bilar klarar det idag eller Tesla Wall connector?
Deras supercharger. Bara att koppla in bilen.
CCS/CHAdeMO innehåller sedan start (+10-15 år) sådan kommunikation och kan inte jämföras med AC-laddning där i stort sett ingen kommunikation alls sker. Smarta laddboxar idag går omvägen via tillverkarens moln + biltillverkarens API på nätet för att få fram information så som laddprocent och lastbalansering. Risken här är att om det går åt pipan för endera part, alternativt att en part plötsligt ska ha betalt för sitt API, så slutar funktionen att fungera och man står där med en dum box, lite som Easee-ägare har varit nära att trilla dit på. En andra nackdel är också att det kräver internetkontakt, alltid. Vilket både innebär risker både för hur tillförlitlig funktionen är samt integritetsrelaterat.
martinot skrev: 30 dec 2023 18:23
Teslaspolen skrev: 28 dec 2023 11:56
Då var det dags att efter 6½ år byta ut företagsbilen, en Model X mot en Model Y. Tyvärr har ju Tesla börjat dumsnåla på allt nuförtiden, så EVSEn dom skickar med är endast enfas och rätt oanvändbar till vardagsladdning. Tidigare har vi haft Teslas trefasvariant permanent kopplad till ett rött CEE uttag i garaget så det har inte funnits behov av en laddbox.
Var nog inte så nyligen. Redan vid min första Tesla år 2019 så var det endast 1-fas EVSE som medföljde som standard från Tesla.

Kan rekommendera Metrons portabla 3-fas EVSE för resor (även om du skaffar en fast Typ2-väggbox). Mycket smidigare än Teslas egna (med klump mitt på kabeln).
Den följer väl dock inte standarden för korrekt typ-2 laddning vilket kräver att det finns en kluns i början av sladden och inte i slutet. Annars fyller ju styrelektroniken ingen funktion i och med att hela kabeln är strömförande, alltid.

----

Det landar nog i att fortsätta med en trefas EVSE tills standarden finns ute på marknaden för privatpersoner.
krille
Inlägg: 204
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Ny bil. Laddbox? ISO 15118? När?

Inlägg av krille »

Teslaspolen skrev: 02 jan 2024 16:33
Den följer väl dock inte standarden för korrekt typ-2 laddning vilket kräver att det finns en kluns i början av sladden och inte i slutet. Annars fyller ju styrelektroniken ingen funktion i och med att hela kabeln är strömförande, alltid.
Mig veterligen sitter styrelektroniken i CEE-änden av kabeln... (CEE-kontakten är ganska stor)
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Ny bil. Laddbox? ISO 15118? När?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Svårt detta, kan någon reda ut ovanstående.
Är glad amatör inom området så tacksam för all info.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Skriv svar