Kaoset på E22

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ulpaknulpa56
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 30 jul 2023 22:07

Kaoset på E22

Inlägg av ulpaknulpa56 »

Det berör förvisso en tragisk och fortfarande aktuell händelse men startar tråden redan nu:

Hur står sig elbilarna mot diesel i ett sånt här kaos? det har ju sagts en elbil ska klara sig bättre? Borde vara en hel del elbilar i karavanen?

Någon som sitter i kön här med sin Tesla?
Swallat
Inlägg: 40
Blev medlem: 05 maj 2022 22:12

Re: Kaoset på E22

Inlägg av Swallat »

Står sig och står sig, problemen kommer väl när bilarna ev ska flyttas, en bensin eller diesel pytsar dom i 1l från en petflaska och bilen kan köras därifrån på 1 min, är batteriet slut måste bärgare fram vilket tar jävulskt mer tid och pengar
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1198
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Kaoset på E22

Inlägg av Verdi_ »

De står sig tyvärr mycket sämre. Mindre energi med sig.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4346
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Kaoset på E22

Inlägg av dstr »

Verdi_ skrev: 04 jan 2024 10:58
De står sig tyvärr mycket sämre. Mindre energi med sig.
Men mycket bättre verkningsgrad för att hålla värme i bilen, så skillnaden blir inte så stor.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1198
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Kaoset på E22

Inlägg av Verdi_ »

dstr skrev: 04 jan 2024 10:59
Verdi_ skrev: 04 jan 2024 10:58
De står sig tyvärr mycket sämre. Mindre energi med sig.
Men mycket bättre verkningsgrad för att hålla värme i bilen, så skillnaden blir inte så stor.
Well... Jo det blir den. En bränslebil drar runt en halvliter i timmen på tomgång. En elbil drar väl 1-2 kWh/h för att hålla värmen?

Med 60 liter tank relativt batteri på 80kWh så är maxtiden 120h respektive 40-80h så i praktiken klarar sig en elbil hälften så lång tid. Och tar det ändå slut är det mycket lättare att fylla på energi i en bränslebil.

Elbilar har trots allt nackdelar. Det är svårt att komma ifrån.
Användarvisningsbild
ulpaknulpa56
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 30 jul 2023 22:07

Re: Kaoset på E22

Inlägg av ulpaknulpa56 »

Tänkte mig tråden att vi framöver kanske får lite info om det faktiska resultatet, om det var skit med elbil på e22, just nu måste väl dock alla räddas så det kanske är egalt vad stackarna haft för bil?
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: Kaoset på E22

Inlägg av ANLI »

Hur många laddade extra p g a vädervarning?
Jag syndar själv, åtminstone när vädret är ok.
Kommit hem flera gånger med 0-5 % kvar......
M3 RWD -22
Lurkern
Inlägg: 909
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Kaoset på E22

Inlägg av Lurkern »

Ett plus med elbil är att man, om det inte blåser optimalt, slipper sitta och andas in sina egna avgaser i bilkön.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Kaoset på E22

Inlägg av tor-ake »

Det är max 20km från stoppet till kristianstad, och direkt man kommer in från sydväst finns det 20 CCS snabbladdare och några typ 2 laddare. Rimligen tar man reda på detta och stänger av bilen när det är 10% kvar i batteriet så man kan ta sig till en laddare när vägen sedan öppnar. Hade man 50% från början så kunde man ju ända sitta och mysa i värmen i flera timmar beroende på batteristorlek innan man fick stänga av.

Tydligen blev alla evakuerade efter ungefär 24 timmar. En bensinbil drar på tomgång enligt varierande uppgifter 1-2 liter per timme, (dieselmotor 0,5 l/h) så det var säkert många som var tvungna att stänga av motorn om de inte hade full tank i onsdags förmiddags.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4346
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Kaoset på E22

Inlägg av dstr »

Jag hoppas facket står där och kollar vilka bärgare som befattar sig med Teslor och dundrar igång blockad även mot dom...
Användarvisningsbild
ulpaknulpa56
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 30 jul 2023 22:07

Re: Kaoset på E22

Inlägg av ulpaknulpa56 »

Lite störigt att SUC vid höglast inte tillåter mer än 80% laddning.
Vi åker mellan eskilstuna o strängnäs så är ju inget problem just nu, men kan bli…

Själv hade jag nog dragit av kameror. På med kläder o temp på 10 grader, ingen mening sitta med 22 grader i kupen.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7625
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Kaoset på E22

Inlägg av mikebike »

Lurkern skrev: 04 jan 2024 12:10
Ett plus med elbil är att man, om det inte blåser optimalt, slipper sitta och andas in sina egna avgaser i bilkön.
Istället får man andas in avgaser från bilen framför.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 894
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Kaoset på E22

Inlägg av Arctic Drifter »

Lurkern skrev: 04 jan 2024 12:10
Ett plus med elbil är att man, om det inte blåser optimalt, slipper sitta och andas in sina egna avgaser i bilkön.
...men lik förbannat är risken stor att du får sitta och andas in avgaserna från bilen framför =)
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Kaoset på E22

Inlägg av tor-ake »

Går ju tyvärr inte att sätta lägre än 15,5 (i model 3 iaf) men det man kan göra är ju att slå på recirkulationen, det gör ju inte så mycket om rutorna immar igen om man ändå bara ska kolla i mobilen.

Luften i bilen går att andas i många timmar men man kan ju slå av recirkulationen lite då och då och ta in friskluft.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1827
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Kaoset på E22

Inlägg av BrooklynS »

Verdi_ skrev: 04 jan 2024 11:13
dstr skrev: 04 jan 2024 10:59
Verdi_ skrev: 04 jan 2024 10:58
De står sig tyvärr mycket sämre. Mindre energi med sig.
Men mycket bättre verkningsgrad för att hålla värme i bilen, så skillnaden blir inte så stor.
Well... Jo det blir den. En bränslebil drar runt en halvliter i timmen på tomgång. En elbil drar väl 1-2 kWh/h för att hålla värmen?

Med 60 liter tank relativt batteri på 80kWh så är maxtiden 120h respektive 40-80h så i praktiken klarar sig en elbil hälften så lång tid. Och tar det ändå slut är det mycket lättare att fylla på energi i en bränslebil.

Elbilar har trots allt nackdelar. Det är svårt att komma ifrån.
Allt är relativt, men det finns fler sätt att se även detta:

Du kan vid osäker tidsprognos hålla värmen med att sätta tex 10 grader i kupén och sedan sätesvärmen (på kanske 100-120W vid maxeffekt).

Värmepump gör också att man klarar sig med 1/3-1/4 av värmeeffektbehovet.

Så det där att man definitionsmässigt skulle klara sig kortare tid stämmer inte alls.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 342
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Kaoset på E22

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

jag skulle föredra att sitta i en elbil.
(säger han som inte har köpt någon ännu iof)

Som fler skriver, sätt ned värmen och på med sätesvärmaren.

Men det stora felet är att ha låg energi i batteriet då det är stökigt väder!! Och det gäller även fossilbil.
Då spelar inte el eller fossilbil någon roll.

Jag åkte 30 mil igår men hade full dieseltank, mat/dricka och bag med extrakläder...
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1198
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Kaoset på E22

Inlägg av Verdi_ »

ulpaknulpa56 skrev: 04 jan 2024 12:27
Lite störigt att SUC vid höglast inte tillåter mer än 80% laddning.
Vi åker mellan eskilstuna o strängnäs så är ju inget problem just nu, men kan bli…

Själv hade jag nog dragit av kameror. På med kläder o temp på 10 grader, ingen mening sitta med 22 grader i kupen.

80% ges som förslag, går utmärkt att höja.
Användarvisningsbild
ulpaknulpa56
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 30 jul 2023 22:07

Re: Kaoset på E22

Inlägg av ulpaknulpa56 »

Verdi_ skrev: 04 jan 2024 12:51
ulpaknulpa56 skrev: 04 jan 2024 12:27
Lite störigt att SUC vid höglast inte tillåter mer än 80% laddning.
Vi åker mellan eskilstuna o strängnäs så är ju inget problem just nu, men kan bli…

Själv hade jag nog dragit av kameror. På med kläder o temp på 10 grader, ingen mening sitta med 22 grader i kupen.

80% ges som förslag, går utmärkt att höja.
Helt säker? Der var gråmarkerat och vi uppmanades i bilen att lämna platsen direkt efter laddning till 80%. Ok får kolla nästa gång det sker.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1198
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Kaoset på E22

Inlägg av Verdi_ »

ulpaknulpa56 skrev: 04 jan 2024 13:11
Verdi_ skrev: 04 jan 2024 12:51
ulpaknulpa56 skrev: 04 jan 2024 12:27
Lite störigt att SUC vid höglast inte tillåter mer än 80% laddning.
Vi åker mellan eskilstuna o strängnäs så är ju inget problem just nu, men kan bli…

Själv hade jag nog dragit av kameror. På med kläder o temp på 10 grader, ingen mening sitta med 22 grader i kupen.

80% ges som förslag, går utmärkt att höja.
Helt säker? Der var gråmarkerat och vi uppmanades i bilen att lämna platsen direkt efter laddning till 80%. Ok får kolla nästa gång det sker.
Då kanske de har ändrat precis nu. Jag höjde i Hudiksvall den 27 december iaf. Laddade ~40-90% trots att den gav 80% som förslag.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7164
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Kaoset på E22

Inlägg av fth »

ulpaknulpa56 skrev: 04 jan 2024 13:11
Helt säker? Der var gråmarkerat och vi uppmanades i bilen att lämna platsen direkt efter laddning till 80%. Ok får kolla nästa gång det sker.
Jag har fått 80%-uppmaningen många gånger genom åren, men alltid kunnat höja gränsen ändå, men det kanske är en ny "feature" som Tesla introducerat till helgerna?

Inte helt fel i så fall, iom öppnandet har det blivit betydligt vanligare med bilar av andra märken som laddar väldigt länge på SuC, iaf enligt mitt något begränsade underlag.

I Uppsala senast t.ex. så var det 3-4 bilar i kö när jag rullade in, och tre VW iD.x i bredd som laddade (och "blockerade" en stolpe). När jag väl fått plats efter att ha väntat ett bra tag så laddade jag så jag klarade mig till nästa stopp (vilket också tar ett bra tag med min "gamla" X90D), då stod alla tre iD.x kvar och laddade.

Jag antar att alla tre tänkte gneta till 100%, kön hade också växt till att sträcka sig runt hela Kocken & Kallskänkan vid det laget. :roll:

Det verkar som att kunskapen om laddetikett/-effektivitet inte är lika utbredd utanför Tesla-sfären.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4918
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kaoset på E22

Inlägg av chaffis75 »

fth skrev: 04 jan 2024 13:20
ulpaknulpa56 skrev: 04 jan 2024 13:11
Helt säker? Der var gråmarkerat och vi uppmanades i bilen att lämna platsen direkt efter laddning till 80%. Ok får kolla nästa gång det sker.
Jag har fått 80%-uppmaningen många gånger genom åren, men alltid kunnat höja gränsen ändå, men det kanske är en ny "feature" som Tesla introducerat till helgerna?

Inte helt fel i så fall, iom öppnandet har det blivit betydligt vanligare med bilar av andra märken som laddar väldigt länge på SuC, iaf enligt mitt något begränsade underlag.

I Uppsala senast t.ex. så var det 3-4 bilar i kö när jag rullade in, och tre VW iD.x i bredd som laddade (och "blockerade" en stolpe). När jag väl fått plats efter att ha väntat ett bra tag så laddade jag så jag klarade mig till nästa stopp (vilket också tar ett bra tag med min "gamla" X90D), då stod alla tre iD.x kvar och laddade.

Jag antar att alla tre tänkte gneta till 100%, kön hade också växt till att sträcka sig runt hela Kocken & Kallskänkan vid det laget. :roll:

Det verkar som att kunskapen om laddetikett/-effektivitet inte är lika utbredd utanför Tesla-sfären.

/fth
Id3 I kyla är helt kassa att snabbladda, kallt batteri som inte går att förvärma.. så en laddning från 10-80% tar sjukt lång tid.. så poängen är att de inte är säkert de laddade till 100%.
Jag tycker ni ska tycka synd om mig som har en id3.. men tja i denna kylan blir de diesel bilen så snart jag inte klarar mig på 100% som jag då har laddats på en ac laddare.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3657
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Kaoset på E22

Inlägg av jonasl »

Funderade på hur det varit för de med snåla dieselbilar i kön? När jag körde diesel sist, en Subaru Forester, så hade den svårt att hålla värmen i kupen när det var riktigt kallt. Kunde ta 20-30 minuter innan det var dräglig värme när det var -10 trots elektrisk tillsatsvärme och var det kallare än så blev det aldrig riktigt varmt och skönt.

En diesel på tomgång torde inte ge mycket i form av värme.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4918
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kaoset på E22

Inlägg av chaffis75 »

jonasl skrev: 04 jan 2024 16:40
Funderade på hur det varit för de med snåla dieselbilar i kön? När jag körde diesel sist, en Subaru Forester, så hade den svårt att hålla värmen i kupen när det var riktigt kallt. Kunde ta 20-30 minuter innan det var dräglig värme när det var -10 trots elektrisk tillsatsvärme och var det kallare än så blev det aldrig riktigt varmt och skönt.

En diesel på tomgång torde inte ge mycket i form av värme.
De var inte kallt igår i Linderöd.. i lödde var de typ 0 grader så där kanske de var runt -3 eller -4 om jag får gissa.
Men ja du har en poäng om man inte har tillskotts värme som tex volvo ofta har.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Kaoset på E22

Inlägg av Teslared »

BrooklynS skrev:

"Värmepump gör också att man klarar sig med 1/3-1/4 av värmeeffektbehovet."

Det gäller ju knappast då det är rejält kallt, då är det "direktel" som gäller.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Kaoset på E22

Inlägg av jpetters »

fth skrev:
ulpaknulpa56 skrev: 04 jan 2024 13:11
Helt säker? Der var gråmarkerat och vi uppmanades i bilen att lämna platsen direkt efter laddning till 80%. Ok får kolla nästa gång det sker.
Jag har fått 80%-uppmaningen många gånger genom åren, men alltid kunnat höja gränsen ändå, men det kanske är en ny "feature" som Tesla introducerat till helgerna?

Inte helt fel i så fall, iom öppnandet har det blivit betydligt vanligare med bilar av andra märken som laddar väldigt länge på SuC, iaf enligt mitt något begränsade underlag.

I Uppsala senast t.ex. så var det 3-4 bilar i kö när jag rullade in, och tre VW iD.x i bredd som laddade (och "blockerade" en stolpe). När jag väl fått plats efter att ha väntat ett bra tag så laddade jag så jag klarade mig till nästa stopp (vilket också tar ett bra tag med min "gamla" X90D), då stod alla tre iD.x kvar och laddade.

Jag antar att alla tre tänkte gneta till 100%, kön hade också växt till att sträcka sig runt hela Kocken & Kallskänkan vid det laget. :roll:

Det verkar som att kunskapen om laddetikett/-effektivitet inte är lika utbredd utanför Tesla-sfären.

/fth
Var inga problem att sätta 100% gräns på min X100D trots full / >80% full station den 29-30 dec och 2 jan.
Men det kanske är annan regel för icke Tesla, vilket hade varit riktigt bra.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Skriv svar