MG4 + Zaptec Go + Engnic lastbalanserare = huvudvärk

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

midvh
Inlägg: 1
Blev medlem: 03 jan 2024 17:29

MG4 + Zaptec Go + Engnic lastbalanserare = huvudvärk

Inlägg av midvh »

Hej,

Jag har sen snart ett år en MG4 (kanske mitt livs största misstag).
Flyttade till hus i september och skaffade mig då en laddbox(Zaptec Go) med lastbalanserare(Engnic).

Fram till någon dag sen har allt funkat bra, förutom en och annan huvudsäkring som gått trotts lastbalanseraren.

Men helt plötsligt så har laddbox och bil slutat prata med varandra.
När jag kopplar in bilen nu så klickar det bara i uttaget som att den försöker låsa. Jag har petat bort den snön som legat lite dumt till och jag har kollat så att det inte är snö i varesig uttag eller handske.

Jag lyckades få igång laddningen genom att ställa boxen i fristående läge. Men efter att kört iväg på ett ärende så lyckas jag inte få igång laddningen på det sättet nu igen.

Jag lyckas inte lista ut om det är bilen eller laddboxen som är problemet och behöver support :D

Med vänliga hälsningar,
Patrik
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: MG4 + Zaptec Go + Engnic lastbalanserare = huvudvärk

Inlägg av Nicklas »

En bra start är ju att hitta var felet är; så börja testa vad som fungerar och inte.
- Annan laddare till din bil?
- Annan bil till din laddare?
- Annan kabel mellan din laddare och din bil?
- ...

Till slut vet du vad som är fel i alla fall... sedan får man ta det därifrån :)
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 752
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: MG4 + Zaptec Go + Engnic lastbalanserare = huvudvärk

Inlägg av Trevlig »

Jag du kollat så att faserna ligger rätt? Känns konstigt att säkringen går.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
M3RW2023HL
Inlägg: 7
Blev medlem: 18 dec 2023 15:24

Re: MG4 + Zaptec Go + Engnic lastbalanserare = huvudvärk

Inlägg av M3RW2023HL »

Trevlig skrev: 03 jan 2024 18:22
Jag du kollat så att faserna ligger rätt? Känns konstigt att säkringen går.
Det vanliga felet om säkring går är att man har blandat ihop faserna.
Så t.ex. L1 sitter inte som L1 i Zaptec;en eller vice versa, lastbalanseringen blir fel då och är en anledning till att blåsa säkringen.

Annars kan Zaptec boxen vara inställd på för hög max.current än vad du har i huvudsäkring.
Exempelvis om det är ställt 25A i Zaptecen men huvudsäkring är 16A.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 724
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: MG4 + Zaptec Go + Engnic lastbalanserare = huvudvärk

Inlägg av Dinsdale »

M3RW2023HL skrev: 08 jan 2024 14:02
Trevlig skrev: 03 jan 2024 18:22
Jag du kollat så att faserna ligger rätt? Känns konstigt att säkringen går.
Det vanliga felet om säkring går är att man har blandat ihop faserna.
Så t.ex. L1 sitter inte som L1 i Zaptec;en eller vice versa, lastbalanseringen blir fel då och är en anledning till att blåsa säkringen.

Annars kan Zaptec boxen vara inställd på för hög max.current än vad du har i huvudsäkring.
Exempelvis om det är ställt 25A i Zaptecen men huvudsäkring är 16A.
Om man laddar på tre faser begränsas effektuttaget av den fas som är mest belastad. Att man blandat ihop sladdarna borde därmed inte lösa ut säkringar.
Däremot om man bara laddar på en fas kan säkringen gå om kablarna är omkastade, det kan man testa genom att spärra nedväxling till en fas. (Sätt 0 i fältet 3 to 1 phase switch current under Installations > [namn på installationen] > settings > power management)

Det var vidare så att Zaptecs moln blev överbelastat för ett halvår sedan eller liknande, oklart om det bara var Enegic som spammade eller nån annan. Enegic blev iaf utelåsta under en kortare period, kanske även andra. Det påstods sedan (i mail från enegic) att Zaptec infört begränsningar i antal anrop efter det, så man bara får uppdatera väldigt sällan. Det ligger därför närmare till hands att anta att säkringar som löser ut beror på uteblivna uppdateringar från Enegic snarare än att sladdarna är omkastade.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1129
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: MG4 + Zaptec Go + Engnic lastbalanserare = huvudvärk

Inlägg av bjornnilsson »

Jag har varit med om att en av mina automatsäkringar i skåptet där en av faserna till laddboxen var ansluten helt enkelt hade gått sönder. Med en av faserna borta (eller möjligtvis intermittent bortkopplad) så tog det flera dagar för mig att hitta felet då det blev så konstiga fel. Säkringen hade förmodligen gått varm då delar av säkringen rasade isär när jag plockade ut den. Efter byte av säkring så funkade boxen igen. Vet inte vad risken för detta är, förmodligen försvinnande liten, men om du har förmågan (eller ska jag kanske snarare skriva "behörighet" om du inte vet vad du gör, jag vill inte att du ska steka dig själv eller något annat viktigt) så följ spänningen från skåpet fram till bilen. Alternativt börja i andra ändan som Nicklas skriver.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Skriv svar