Hemmaladdning

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Sebbeh
Inlägg: 23
Blev medlem: 08 mar 2022 11:04

Hemmaladdning

Inlägg av Sebbeh »

Hej

Vi är på g att köpa elbil och då har jag vänt blickarna mot en laddbox. Efter lite googling har jag kommit fram till att en Zaptec Go laddbox med tibber och tibber pulse som lastbalanserare kan vara ett bra val.
Detta eftersom vi har en huvudsäkring enligt elavtalet på 3x16A. Det positiva är att vi får värme via vår samfällighet så vi har ingen pump som behöver el på nätterna så på natten borde vårt elnät vara ganska fritt. Sen tänkte jag att man har lastbalanseraren på plats så att man slipper tänka på att inte dra igång vissa saker på kvällen/natten/morgonen. Då borde vi kunna få ganska bra med laddning under natten när vi sover som räcker gott och väl för att ladda? Det enda som kan gå på nätterna är en luftvärmepump på sommarna för kyla. Men då ser ju lastbalanseraren till att inte säkringarna går.

Nu skulle man kunna fråga en elektriker men jag vill själv ha lite koll på vad jag ska tänka på. Samt så kan jag räkna lite på kostnaden på detta sätt också.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hemmaladdning

Inlägg av bjelkeman »

Jag laddar normalt på 3x8 A och det räcker gott för mig där jag normal behöver ladda 20-30 kWh på en natt.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 752
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Hemmaladdning

Inlägg av Trevlig »

Tycker ni borde ha lastbalanserare, så länge ni inte har en effektavgift. När det är riktigt kallt ute så går mycket el åt att värma batteriet. Finns exempel på när det är -10 och cirka 20-50% bara gått till att värma batteriet.

Kör max fart om det går, 11kw är inte snabbt.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 170
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Hemmaladdning

Inlägg av airdrive »

Jag köpte zaptec go av en annan leverantör än tibber pga bättre pris totalt för installation inkl laddkablar.

Köpte tibber pulse redan innan laddboxköpet så att den var up and running.

Passade även på att dra upp huvudsäkringen till 25A så att man även nu under vintern kan behålla rimlig laddeffekt, trots luftvärmepump och uppvärmning av varmvatten. Lite lyx men får kosta en hundring extra i månaden. Hittills går den för det mesta på 13-16A men vid några enstaka tillfällen har den dragit ner till 6-8A.
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 04 sep 2023 21:31

Re: Hemmaladdning

Inlägg av xms67 »

Det låter ju som att du kommer ganska långt med 16A. Det man ska vara medveten om är ju att lastbalanseringen drar ned laddeffekten och det du kan drabbas av är att du verkligen vill fylla på batteriet med viss fart men det går inte då det förbrukas för mycket just då. Så till slut handlar det om hur långsam laddning du är beredd att acceptera.

Jag säkrade upp vårt hus från 20 till 25A då jag vill veta att jag nästan alltid kan ladda med full effekt. Det är oerhört sällan det kommer behövas, men lite av ro i själen. På två månader har det hänt en gång att jag gjorde en längre resa och kom hem med ganska tomt batteri. Skulle sedan iväg ganska snart igen och då var det skönt att veta att batteriet laddades för fullt. Annars hade jag behövt stanna och ladda på vägen. Hur stort problem det är ser nog olika ut från person till person.
Senast redigerad av xms67, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Sebbeh
Inlägg: 23
Blev medlem: 08 mar 2022 11:04

Re: Hemmaladdning

Inlägg av Sebbeh »

Det känns som att jag tänker hyfsat rätt. Jag förstår att laddningen kommer gå långsammare om vi drar igång maskinparken hemma men vi är en småbarnsfamilj så vi sover ju ändå på natten (förhoppningsvis) och kör på dagarna. I värsta fall så får man väl säkra upp huset om man tycker att det inte är hållbart.

Tack för lite hjälp på traven.
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 170
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Hemmaladdning

Inlägg av airdrive »

Inga problem!

Med lastbalansering för 1000 spänn engångskostnad via Tibber pulse kan du enkelt prova att köra med 16A. Går säkert utmärkt! Du behöver inte köpa elen av tibber.

Har själv stannat kvar på 16A vid sommarstugan och funkade klockrent även vid arbetspendling.

Ett vanligt missförstånd är att lastbalansering fördelar ut billaddning mellan faserna. Det gör dock inte merparten av boxarna utan det enda som händer är att boxen drar ner laddströmmen och i vissa fall går över till enfas. Finns något enstaka system, tror det var ferroamp, som kunde fördela mellan faser.

Lycka till!
M3 LR 2023
Sebbeh
Inlägg: 23
Blev medlem: 08 mar 2022 11:04

Re: Hemmaladdning

Inlägg av Sebbeh »

En ytterligare fråga dom dykt upp. Ska man välja något av dom stora bolagen på nätet eller en lokal elektriker?
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 752
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Hemmaladdning

Inlägg av Trevlig »

Sebbeh skrev: 14 jan 2024 16:57
En ytterligare fråga dom dykt upp. Ska man välja något av dom stora bolagen på nätet eller en lokal elektriker?
Vet inte om detta är reklam eller inte men ladda.ac är ju sidan från han där som pratar elbilar och sånt. Tänker att elektriker är lite säkrare yrke, tror inte man behöver leta hej vilt.

Jag har mycket mycket goda erfarenheter av efuel. Snabba i kontakten och hjälpsamma.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Skriv svar