Laddhandtagsspärr ej inkopplad

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Majstro
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 28 dec 2023 00:51

Laddhandtagsspärr ej inkopplad

Inlägg av Majstro »

Hämtade ut min Model Y i onsdags. Första gången jag laddade hemma vill jag minnas att det funkade bra (inte helt säker dock) men nu 2 laddningar i rad så kommer detta fel i appen. Jag hör att den försöker låsa, symbolen blinkar gult men bilen laddar i alla fall. Använder den blå laddkabeln som följer med bilen. Går att dra ut kabeln utan att låsa upp laddporten så helt klar låser den inte fast.

Vår Cupra Born låser fast samma kabel utan problem, så kabeln i sig bör vara ok. Testade att använda Cuprans kabel också och det ger samma fel på Teslan men funkar på Cupran.

Ska åka en längre tur till helgen och tänkte då testa supercharger för första gången, men om inte kabeln kan låsas fast går det väl inte att snabbladda?

Vad tror ni om detta? Fel på laddkontakten i bilen och lägga serviceärende i appen? Eller är det minusgrader (-8 just nu) och att bilen stått ute i Trelleborgs hamn 3v innan jag kunde hämta den som fryst låsmekanismen?
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 724
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Laddhandtagsspärr ej inkopplad

Inlägg av Dinsdale »

Gör serviceärende, det kostar inget. Om bilen visar en felkod syns den i appen och du kan enkelt markera den som anledningen till ärendet.
Model 3 SR+ 18" 2021
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Laddhandtagsspärr ej inkopplad

Inlägg av Dodde »

Har märkt samma sak men då när frun haft bilen. Går jag ut och trycker till den ordentligt löser sig problemet.
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 219
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Laddhandtagsspärr ej inkopplad

Inlägg av SkipperO »

Du kan ju tina och torka upp laddporten med en hårtork så märker du om det gör någon skillnad.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
Majstro
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 28 dec 2023 00:51

Re: Laddhandtagsspärr ej inkopplad

Inlägg av Majstro »

Tack för tipsen. Körde till en supercharger idag för att testladda, och den låser fast utan problem och laddar så långresa löser ju sig. Hemma krånglar det fortsatt, men efter minst fem försök så låste den fast kabeln efter diverse tryck/vridande och olika lägen på kabeln. Skapade ett serviceärende, så här krångligt ska det inte vara. Har kört laddbara bilar sen 2018 och detta krångel är exceptionellt. Får se om det löser sig över tid när låsmekanismen fått motionera sig lite mer.
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Laddhandtagsspärr ej inkopplad

Inlägg av lem »

Se annan tråd i Y.
Hålen i kontakten som krokas i är lite olika utformade. Det skiljer ca 0,5 mm mellan trefas UMC och medföljande enfas. Jag har försökt med en dremmel att fila upp de fyrkantiga uttagen. Ännu ej klar.
Det går utmärkt att ladda trots den inte låser. Kan bli lite gnistbildning om man inte bryter först och kontakterna kan skadas.
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Skriv svar