Laga fönsterhissen

Här diskuterar vi hur man lagar och modifierar sin Tesla.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Laga fönsterhissen

Inlägg av thedude »

Är det någon som har gett sig på att laga en trasig fönsterhiss på sin tesla? Jag tog loss dörrpanelen och såg att vajern är trasig, gått sönder och är ’tovig’

Det borde inte vara något svårare jobb att byta vajern eller vad säger ni?

Kanske någon här som gjort det?
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 403
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Laga fönsterhissen

Inlägg av DanneB »

thedude skrev: 17 dec 2023 19:18
Är det någon som har gett sig på att laga en trasig fönsterhiss på sin tesla? Jag tog loss dörrpanelen och såg att vajern är trasig, gått sönder och är ’tovig’

Det borde inte vara något svårare jobb att byta vajern eller vad säger ni?

Kanske någon här som gjort det?
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Laga fönsterhissen

Inlägg av thedude »

Tack för länken. Jag har sett den och har samma problem. Är lite osäker men jag tror att han nämner att det inte är någon idé att försöka byta vajern men kanske hela hissen ifall man vill spara en slant.

Can man ringa Tesla och beställa en sån? jag har inga nr som kommer fram till dem! eller måste jag skapa ett service ärende (har gjort det faktiskt men inget svar där heller)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6200
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Laga fönsterhissen

Inlägg av spacecoin »

thedude skrev: 18 dec 2023 15:24
Tack för länken. Jag har sett den och har samma problem. Är lite osäker men jag tror att han nämner att det inte är någon idé att försöka byta vajern men kanske hela hissen ifall man vill spara en slant.

Can man ringa Tesla och beställa en sån? jag har inga nr som kommer fram till dem! eller måste jag skapa ett service ärende (har gjort det faktiskt men inget svar där heller)
Det brukar gå bra att beställa saker från EPC med serviceärende. Är den beställningsbar och har du angivit part-number?

epc.tesla.com
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6200
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Laga fönsterhissen

Inlägg av spacecoin »

Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Laga fönsterhissen

Inlägg av thedude »

Tesla vill ha 3200 för delen bara och 5500 inkl. arbete, men han påstod att man behövde uppdatera mjukvaran också! och att det är inte rekommenderat att man byter själv för då kan man inte uppdatera mjukvaran!

Varför skulle man behöva det? varför räcker det inte med fönsterkalibreringen!? är det bara för att ta bort felkoden liksom? känns onödigt med 2300 bara för det
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Laga fönsterhissen

Inlägg av bylund »

Antagligen är det inte exakt samma som den som gått sönder, så något måste uppdateras för detta?
Det gäller i alla fall vid byte till nyare version av dörrhandtag.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Laga fönsterhissen

Inlägg av thedude »

bylund skrev: 19 dec 2023 20:38
Antagligen är det inte exakt samma som den som gått sönder, så något måste uppdateras för detta?
Det gäller i alla fall vid byte till nyare version av dörrhandtag.
Ja, förmodligen är det så och man vill inte byta själv för då får man inte uppdateringen som behövs om inte dem gör jobbet själva.
SonopaalFounik skrev: 21 dec 2023 12:19
Ja, jag har bytt fönsterhissvajer på min Tesla. Det är inte ett särskilt svårt jobb, men det kräver lite tålamod och precision.

Först måste du ta bort dörrpanelen. Detta gör du genom att lossa skruvarna och clipsen som håller den på plats.

När du har tagit bort dörrpanelen ser du fönsterhissmotorn och vajern. Vajern är fäst vid motorn med en mutter.

För att ta bort vajern måste du först lossa muttern. Använd en skiftnyckel eller en skruvmejsel för att göra detta.

När muttern är lossad kan du dra ut vajern ur motorn.

För att installera den nya vajern, skjut den igenom hålet i dörrpanelen och fäst den sedan vid motorn med muttern.

När vajern är installerad kan du sätta tillbaka dörrpanelen.

Här är några tips för att byta fönsterhissvajer på din Tesla:

Om du har en Tesla Model 3 eller Y behöver du en speciell verktygssats för att ta bort dörrpanelen.
När du tar bort vajern, var försiktig så att du inte skadar motorn.
När du installerar den nya vajern, se till att den är ordentligt fäst vid motorn.
Jag hoppas att detta hjälper!
Jag har sett att det går att köpa vajern till M3 o MY men inte till min MS 2017 hittar jag tyvärr inte. Det är ett enkelt jobb för mig att byta (om jag får skryta här haha) men bekymret är ju just det dem sa på Tesla, att dem inte uppdaterar mjukvaran om inte dem själva som gör bytet.

Enligt Tesla så behöver man "uppdateringen" för att få bort felkoden som nu hela tiden skickar notis i appen att fönstret är inte helt stängt :-)

Jag har dragit upp fönstret för hand nu och får väl avstå att veva ner i fortsättningen! :-D eller betala de 5500kr och vara tacksam, just nu är det julklapparna som har högre prio haha.
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Laga fönsterhissen

Inlägg av thedude »

Har tagit loss fönstret nu och plockat bort vajern och det verkar vara standardwire som går att köpa ute i handen men motorn går inte igång när man försöker veva upp eller ner för den verkar vara ha stängts av när det var stort motstånd. Motorn är dock inte död för när man koppla bort kontakten och kopplar igen då hoppar den till lite grann. Vajern kan jag byta men frågan nu är hur får jag bort fel koden så att den kommer igång igen! Tesla vill inte göra det om inte de byter fönsterhissen själva, lite drygt tycker jag!
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Laga fönsterhissen

Inlägg av thedude »

Det gick nästan att laga men det är nya vajern från Biltema som är lite för seg och rigid jämfört med originalet som är mjukare, och det gör att nya vajern hoppar ur och är allmänt svårarbetad tyvärr. Det får bli en reparation hos Tesla trots allt, jag vet iaf att jag kunde laga den och det känns bra :-)
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Laga fönsterhissen

Inlägg av Simon »

Hade det gått att komma undan mjukvaruuppdatering och felkoder mm genom att byta fönsterhissen mot en begagnad fönsterhiss av samma generation som redan satt i bilen?
Frågar åt en kompis. Som är jag själv.
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 403
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Laga fönsterhissen

Inlägg av DanneB »

thedude skrev: 01 jan 2024 17:05
Det gick nästan att laga men det är nya vajern från Biltema som är lite för seg och rigid jämfört med originalet som är mjukare, och det gör att nya vajern hoppar ur och är allmänt svårarbetad tyvärr. Det får bli en reparation hos Tesla trots allt, jag vet iaf att jag kunde laga den och det känns bra :-)
Tesla skickar ut en mobil service-tekniker, som byter hela motormekanismen till fönsterrutan. Kostar lite drygt 5000kr och tar ca: 40-50 min, på en MS.
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Laga fönsterhissen

Inlägg av Simon »

thedude skrev: 19 dec 2023 13:32
Tesla vill ha 3200 för delen bara och 5500 inkl. arbete, men han påstod att man behövde uppdatera mjukvaran också!
Det var skönt att ha dessa siffror som referens.
Landade på strax över 3000 kr när den lokala verkstaden (som har kollektivavtal) satte i en begagnad fönsterhiss.
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 403
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Laga fönsterhissen

Inlägg av DanneB »

Simon skrev: 17 jan 2024 23:07
thedude skrev: 19 dec 2023 13:32
Tesla vill ha 3200 för delen bara och 5500 inkl. arbete, men han påstod att man behövde uppdatera mjukvaran också!
Det var skönt att ha dessa siffror som referens.
Landade på strax över 3000 kr när den lokala verkstaden (som har kollektivavtal) satte i en begagnad fönsterhiss.
Högt pris, när du inte vet hur länge den kommer hålla?
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Laga fönsterhissen

Inlägg av Simon »

Det var inklusive arbete så jag betalade mest för att inte tappa bort små muttrar i snön på min garageuppfart.
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Laga fönsterhissen

Inlägg av Richardk »

Jag är inte säker men jag tror man kan göra full uppdatering i servicemenyn för att lösa mjukvaru-uppdateringsproblemet.
Skriv svar