Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Piggelin skrev: 16 dec 2023 20:31
SwedishAdvocate skrev: 12 dec 2023 22:55

Undrar vad alla de små gulliga barnen tycker om det här?

Tänker då särskilt på barnen i Ukraina.
"Nomea, 16, slet i gruvan - med sin bebis pả ryggen
• Mineral till elbilar "Hon fảr sanden i ögonen"
https://special.aftonbladet.se/story/jleydo
Och?... Vad är det du vill säga med det?...

Med all respekt, men tycker det är ett avsevärt mindre problem än Putler, 'kronprinsen' i Saudi, mullorna i Iran, Assad i Syrien, 'schejkerna' i UAE, militärdiktaturen i Venezuela mfl...

Lösningen för Nomea, 16 och hennes bebis är att införa Demokrati, välfärdsstat med barnomsorg, dräglig arbetsmiljö inkl. KOLLEKTIVAVTAL och en rimlig åldersgräns för arbete i gruvor i Madagaskar. Tycker inte det borde vara så svårt. Är väl bara för Kristersson, SD och gänget att få med sig de övriga Västliga Demokratierna och styra upp Madagaskar. Eller? Oavsett verkar det som sagt vara ett avgjort väsentligt mindre problem än alla de diktaturer som sitter på oljetillgångarna...

Madagaskar får faktiskt 61/100 av Freedom House. Jämför det med vilka poäng RySSland, Saudi, Iran, Syrien, UAE och Venezuela får(!)...

https://freedomhouse.org/country/madaga ... world/2023

Madagaskar har ju faktiskt inte alls särskilt långt kvar för att klassas som "FREE" och dessutom uppfylla grundkriterierna för att kunna räknas som en Demokrati...

Gissar att en stor del av problemet är det skitföretag som äger gruvan. Ge t.ex. personerna bakom det gruvföretaget näringsförbud och förstatliga gruvan med SVENSKA LKAB som förebild så är problemet antagligen löst.

Och hitintills i resonemanget här ovan har 'vi' inte ens 'viktat in' de skenande växthusgasutsläppen från de fossila bränslena och den fullständiga klimatkatastrof som de utsläppen nästan redan åstadkommit. Om jag gör det också så kan jag inte se hur det här gruvproblemet väger särskilt tungt i jämförelse.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5317
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Lite väl OT nu!
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
cazorp
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 06 maj 2023 11:05

Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?

Inlägg av cazorp »

mikebike skrev: 16 dec 2023 17:31
Verdi_ skrev: 16 dec 2023 17:17
mikebike skrev: 14 dec 2023 11:37
Melon Must skrev: 14 dec 2023 11:24
Vad jag inte saknar från Volvon
- Åka och Tanka som det första man måste göra när man har bråttom iväg någonstans eller ska på långresa.
- Pingpong autostyrning
- Dieslvärmare som laddar ur batteriet vid korta distanser till skidbacken.
- Kliva in i en varm bil på sommaren
- Ljudet
- Vibrationerna
- Årlig service
- Kamremsbyte för flera års elkostnad för att köra elbil
- Autostyrning som bara stänger av sig när det blir för smalt, svänger för mycket. (Vibrerar i ratten som varning men det märktes knappt)
- Autmatlådans växlingar
- ”Infotainmentsystem” som är ett skämt
- CarPlay, Google-kartan syns inte på telefonen när den är inkopplad
- jävligt förvirrande menysystem på nyare Volvo. Ju nyare desto sämre.
- Hur lång tid det händer något när man trycker gasen i botten. Känns som det är ett fel på bilen nu man byter till fossilt eller hybridfossil.
- Lukten inne i bilen från lastbilar och trafik. Luktar inget I Teslan med filter.
- 50 mil sträckkörning. Är mer utvilad nu när man tar en bensträckare efter tre timmar.
Stolarna i mina Volvo har varit bättre än Teslas, bäst var de i V70N. Sportstolarna i mina senare Volvo har inte varit lika bra.
Dock har samtliga haft svankstöd även i passagerarstolen.

Nästan det enda jag saknar från min enda Volvo, en XC70 classic -16 med "sportstolar" är just dessa. Var de ännu bättre i gamla V70N?

I vilket fall är stolarna i Volvon de enda jag haft som jag haft noll problem med smärta i. Jag får ofta ont i höger skinka. Tror det heter piriformis syndrom eller nåt. Har med ischiasnerven att göra. Blir aldrig av med det helt men det varierar hur stora besvär jag har.

Rent generellt verkar en mer SUV-ig körställning mildra besvären så jag lutar åt att ändå skaffa nåt sånt nästa gång. Hade ganska stora problem med mina 3-serie bilar och kände att det var samma med i4 så tyvärr går den bort.
Jag bröt ryggen 2001 och därefter är jag en smula krokig, så jag är nog inte representativ, men även min fru tycker att stolarna var bäst i V70:n.
Hur sitter du i förarsätet? Jag upplever att jag sitter lite mer mot mitten av MY än vad sätet tycker jag borde göra, typ mitten av huvudet på högerkanten av nackstödet, vet inte om det är något undermedvetet för att jag vill ha skärmen mer i blickfånget etc.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?

Inlägg av mikebike »

cazorp skrev: 17 dec 2023 11:41
mikebike skrev: 16 dec 2023 17:31
Verdi_ skrev: 16 dec 2023 17:17
mikebike skrev: 14 dec 2023 11:37
Melon Must skrev: 14 dec 2023 11:24
Vad jag inte saknar från Volvon
- Åka och Tanka som det första man måste göra när man har bråttom iväg någonstans eller ska på långresa.
- Pingpong autostyrning
- Dieslvärmare som laddar ur batteriet vid korta distanser till skidbacken.
- Kliva in i en varm bil på sommaren
- Ljudet
- Vibrationerna
- Årlig service
- Kamremsbyte för flera års elkostnad för att köra elbil
- Autostyrning som bara stänger av sig när det blir för smalt, svänger för mycket. (Vibrerar i ratten som varning men det märktes knappt)
- Autmatlådans växlingar
- ”Infotainmentsystem” som är ett skämt
- CarPlay, Google-kartan syns inte på telefonen när den är inkopplad
- jävligt förvirrande menysystem på nyare Volvo. Ju nyare desto sämre.
- Hur lång tid det händer något när man trycker gasen i botten. Känns som det är ett fel på bilen nu man byter till fossilt eller hybridfossil.
- Lukten inne i bilen från lastbilar och trafik. Luktar inget I Teslan med filter.
- 50 mil sträckkörning. Är mer utvilad nu när man tar en bensträckare efter tre timmar.
Stolarna i mina Volvo har varit bättre än Teslas, bäst var de i V70N. Sportstolarna i mina senare Volvo har inte varit lika bra.
Dock har samtliga haft svankstöd även i passagerarstolen.

Nästan det enda jag saknar från min enda Volvo, en XC70 classic -16 med "sportstolar" är just dessa. Var de ännu bättre i gamla V70N?

I vilket fall är stolarna i Volvon de enda jag haft som jag haft noll problem med smärta i. Jag får ofta ont i höger skinka. Tror det heter piriformis syndrom eller nåt. Har med ischiasnerven att göra. Blir aldrig av med det helt men det varierar hur stora besvär jag har.

Rent generellt verkar en mer SUV-ig körställning mildra besvären så jag lutar åt att ändå skaffa nåt sånt nästa gång. Hade ganska stora problem med mina 3-serie bilar och kände att det var samma med i4 så tyvärr går den bort.
Jag bröt ryggen 2001 och därefter är jag en smula krokig, så jag är nog inte representativ, men även min fru tycker att stolarna var bäst i V70:n.
Hur sitter du i förarsätet? Jag upplever att jag sitter lite mer mot mitten av MY än vad sätet tycker jag borde göra, typ mitten av huvudet på högerkanten av nackstödet, vet inte om det är något undermedvetet för att jag vill ha skärmen mer i blickfånget etc.
Jag tycker nog att jag sitter hyfsat centrerat, det är mer att sätets "krökning" inte stämmer med min krökning. :D
Jag saknar däremot inte lårstöd trots att jag är (var) 193 cm lång.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?

Inlägg av MarkusL »

cazorp skrev: 07 dec 2023 08:13
MarkusL skrev: 06 dec 2023 20:49
cazorp skrev: 06 dec 2023 20:23
Andre_stockholm skrev: 06 dec 2023 19:01
Ang att få snö in i bakluckan, går ju att borsta av snön innan man öppnar också ;)
Ja, jo - man kan ju parkera i uppvärmt garage eller ha en snöborste i fickan - eller bara använda sin Y dagtid och vid sommarväglag, men nu tag jag upp sånt som jag tycker har vart dåligt i relation till vad jag har för tidigare erfarenheter, och snö som rasar in i bagageutrymmet är just det, dåligt!
Finns det någon bil med liknande konstruktion som inte får in snö? Har själv bra erfarenhet av Audi sedan och där fick man också in snön.
Volvo 145 och framåt till V90 typ.
Med liknande konstruktion skrev jag ju. Dvs sedankaross med sluttande bakruta. En kombibil har inte liknande konstruktion.
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?

Inlägg av Nogo »

Efter 1 år och över 7000 mil i en RWD så kan jag bara konstatera att det är en riktigt bra bil, om man söker bekvämlighet, rymlighet och enkelhet.
Batteriet klarar cykeldegradering riktigt bra.
Riktigt effektiv förbrukning för storleken.
Inga problem med värmen eller kylan. Lätt att få in bra temperatur. Den är helt okej i dämpningen.
Hyfsad ljudisolerad.
Inga servicekrav vilket medför låga driftkostnader om man kör långt.
Har inte haft några garantiärenden ännu.

När det kommer det negativa så finns det brister även här.
Det första du kommer märka är hur dålig svängradie bilen har. Det påverkar daglig körning en del då man får använda backen ett par extra gånger om dagen.
Autopiloten med kamera är riktigt dålig. Lätt dimma, intensiv regn och motljus så fungerar den inte som den ska.
Tesla vision dvs ersättaren till parkeringssensorer är ett skämt.
Halvljuset ändrar sig vid varje uppdatering. Ha en kalibreringsplats klar för att vara redo vid varje uppdatering om du inte vill få massa helljusblink.
Regen är svag med en motor, och när det är kallt batteri (ca 5 grader ute så fungerar det inte alls.

Då vet ni det innan ni beställer en Model Y. Vissa punkter som batteriets degradering och regen är endast för RWD. Söker man körglädje är Model Y inte rätta bilen, men däremot perfekt för A - B bil för de allra flesta.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?

Inlägg av mikebike »

Nogo skrev: 31 dec 2023 09:23
Efter 1 år och över 7000 mil i en RWD så kan jag bara konstatera att det är en riktigt bra bil, om man söker bekvämlighet, rymlighet och enkelhet.
Batteriet klarar cykeldegradering riktigt bra.
Riktigt effektiv förbrukning för storleken.
Inga problem med värmen eller kylan. Lätt att få in bra temperatur. Den är helt okej i dämpningen.
Hyfsad ljudisolerad.
Inga servicekrav vilket medför låga driftkostnader om man kör långt.
Har inte haft några garantiärenden ännu.

När det kommer det negativa så finns det brister även här.
Det första du kommer märka är hur dålig svängradie bilen har. Det påverkar daglig körning en del då man får använda backen ett par extra gånger om dagen.
Autopiloten med kamera är riktigt dålig. Lätt dimma, intensiv regn och motljus så fungerar den inte som den ska.
Tesla vision dvs ersättaren till parkeringssensorer är ett skämt.
Halvljuset ändrar sig vid varje uppdatering. Ha en kalibreringsplats klar för att vara redo vid varje uppdatering om du inte vill få massa helljusblink.
Regen är svag med en motor, och när det är kallt batteri (ca 5 grader ute så fungerar det inte alls.

Då vet ni det innan ni beställer en Model Y. Vissa punkter som batteriets degradering och regen är endast för RWD. Söker man körglädje är Model Y inte rätta bilen, men däremot perfekt för A - B bil för de allra flesta.
Många klagar på att regen inte går att stänga av, men det är värre
(överraskande) att/när regen inte är tillgänglig.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?

Inlägg av BrooklynS »

Nu har jag snart 10.000 mil i Y LR 2022 och innan dess dryga 10.000 mil i M3P 2019.

Det mesta jag saknade i M3P finns i Y. Det jag "saknar" är gashydraulisk fjädring eller åtminstone "mercatung" dito, mindre lynniga programuppdateringar (men sett i längden är de ju fantastiska) och jag tillhör de som helst vill ha en fast monterad dragkrok. I övrigt kommer jag inte på något och har vant mig vid - och uppskattar - egenheterna. Helljusautomatik funkar bra, vindrutetorkarna funkar bra (med lite hjälp av vänster långfinger ibland när det är mörkt - inget jag ens tänker på numer). Autopiloten funkar bra och avlastar alla mina långresor. Ja, jag saknar väl prestandan lite i M3P förstås.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?

Inlägg av pejvic »

Nogo skrev: 31 dec 2023 09:23
Efter 1 år och över 7000 mil i en RWD så kan jag bara konstatera att det är en riktigt bra bil, om man söker bekvämlighet, rymlighet och enkelhet.
Batteriet klarar cykeldegradering riktigt bra.
Riktigt effektiv förbrukning för storleken.
Inga problem med värmen eller kylan. Lätt att få in bra temperatur. Den är helt okej i dämpningen.
Hyfsad ljudisolerad.
Inga servicekrav vilket medför låga driftkostnader om man kör långt.
Har inte haft några garantiärenden ännu.

När det kommer det negativa så finns det brister även här.
Det första du kommer märka är hur dålig svängradie bilen har. Det påverkar daglig körning en del då man får använda backen ett par extra gånger om dagen.
Autopiloten med kamera är riktigt dålig. Lätt dimma, intensiv regn och motljus så fungerar den inte som den ska.
Tesla vision dvs ersättaren till parkeringssensorer är ett skämt.
Halvljuset ändrar sig vid varje uppdatering. Ha en kalibreringsplats klar för att vara redo vid varje uppdatering om du inte vill få massa helljusblink.
Regen är svag med en motor, och när det är kallt batteri (ca 5 grader ute så fungerar det inte alls.

Då vet ni det innan ni beställer en Model Y. Vissa punkter som batteriets degradering och regen är endast för RWD. Söker man körglädje är Model Y inte rätta bilen, men däremot perfekt för A - B bil för de allra flesta.
Fast är Vision verkligen dålig? Jag skulle aldrig i livet vilja ersätta Vision med parkerinssensorerna igen.
Blir man kompis med Vision som hjälp så är det mycket bättre än sensorerna. Det funkar bara olika.
Jag är säker på att det inte bara är jag som gillar helikopterperspektivet och att Vision ser åt sidorna mm.
Vision ser också parkeringsrutor osv.
Däremot är svängradien dålig på Y tycker jag. Det hade du inte med.
Helt överlägset!
IMG_2673.jpg
Haft alla 3/Y
Xanthopteryx
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?

Inlägg av Xanthopteryx »

Niklas Z skrev: 13 dec 2023 08:49
Xanthopteryx skrev: 13 dec 2023 07:49
Ja, har ni räknat på utsläpp av partiklar, koldioxid, hantering av uttjänta prylar, förtida skrotning när batteriet blir för dåligt eller går sönder, laddstationer, infra för laddning och så vidare? Dessutom, fundera på var elen kommer ifrån? Jaha, vattenkraft säger ni. Men tar vi 1 MWh el och laddar batterier med så har vi 1 MW mindre att exportera till länder som bränner kol exempelvis.
Batteribilar har sina fördelar och nackdelar. Dieselbilar har sina fördelar och nackdelar. Så är det bara Ingen är bra till allt. Extra dåligt är det med batteribil när man saknar vettig möjlighet att ladda hemma och på jobbet. Men fungerar det bra i din egen vardag så är det ju jättebra, men det betyder inte att det fungerar för någon annan. Och rent ekonomiskt är det inte något jätteklipp om man inte kör väldigt mycket, men snittet i Sverige ligger på drygt1.200 mil per bil och år. Bensinbilar ligger kring 900 och diesel kring 1400.
Vill man vara miljövänlig skall man INTE ha bil. Svårare än så är det inte.
Vill man vara mindre miljövidrig men ändå ha bil så skall man hålla sin befintliga bil igång så länge som möjligt. Reparera, reparera, reparera, ... Håll den vid liv i 20 år eller mer. Det är mycket bättre än att köpa en ny bil.
Det du skriver är fel. Självklart har man räknat på helheten och de beräkningarna visar tydligt att elbilar är bättre, även på marknader där elen till stor del produceras av fossila bränslen.
Framför allt är det helt tokigt att tänka att man ska hålla liv i bilen i 20 år eller mer, om det är en fossilbil. Det är inte alls tillverkningen av bilen som orsakar mest utsläpp, det är körningen. I fossilbilens fall orsakar körningen (såvida den inte skrotas nästan omedelbart) många gånger mer utsläpp än tillverkningen. Det är även så att produktionen av bensin eller diesel orsakar mer utsläpp än produktionen av bilen. Faktum är att utsläppen från framställningen av bensin och diesel till en ICE-bil under dess livstid orsakar mer utsläpp än produktionen av batteriet till en elbil.
Det finns åtskilliga rapporter som visar detta.
Nej, det jag skriver är rätt.
Tillverka en bil är det som är absolut mest förödande energimässigt och utsläppsmässigt.
Alltid.
Detta är inga nyheter utan välkänd fakta.

Det du glömmer vad gäller tillverkningen av bensin och diesel är också det faktum att även om vi slutade tillverka bensin och diesel så skulle vi fortfarande hämta upp kopiösa mängder olja som sedan skulle raffineras. Varför? För att vi använder olja till allt möjligt. Lösningsmedel, plaster, syntetiska processer, kläder och gud vet vad. Stora mängder. Och då får man restprodukt i form av bland annat... diesel och olja.
Dessutom går trenden åt att man tillverkar ännu mer annat i takt med att andelen bränslen för transporter avtar. Något gammal artikel så ta siffrorna med en nypa salt men konceptet gäller än:
https://cen.acs.org/business/petrochemi ... uels/97/i8
Du sitter nu och skriver på en fossiltelefon och fossildator som drivs direkt eller indirekt av fossilel.

Fossilel förresten. Bränner du 100kWh olja så blir det 38kWh el. Sedan har du cirka 10% förluster varvid vi har ungefär 34kWh kvar. Sedan laddar du din bil vilket också renderar en del förlust, lite beroende på hur du laddar. Ungefär 5-30% hamnar vi på. Vi rundar av lite så är vi nere på 30kWh i ditt batteri, av 100kWh olja. Sedan kör du och har även då förluster i form av att värma batteri vintertid till exempel - en ganska ansenlig del av energin kan gå åt till detta, vilket är en anledning till att du kan räkna med 30-50% av sommarräckvidd. Alltså har du kanske då nyttjat 20 kWh för själva framdriften.
Verkningsgraden på en bensinmotor och dieselmotor ligger på cirka 30-40%.
Så... ja... Allt är inte vad det verkar vid en första anblick.
Xanthopteryx
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?

Inlägg av Xanthopteryx »

taliz skrev: 14 dec 2023 11:43
Xanthopteryx skrev: 12 dec 2023 22:43
Nope. 0,62. Det är ju fyrhjulsdrift så drar upp lite.
Då är det inklusive värmare.
Vad ligger din på, inklusive värmare alltså? Du vet väl att den drar el för värme vid laddning. Och att du tappar r räckvidd vid stillastående.
Men den biten missar många.
Plus att vi fick mycket mer bil för pengarna.
Jag gjorde matten. Skulle ta oss cirka 10 år att gå plus minus noll.

Men detta lämpar sig bättre i en annan tråd.

2000 kronor är en omöjlighet för den sträckan om du inte råkar ha helt gratis el av någon märklig anledning. Även med elpris 0 så ligger skatter och avgifter så du hamnar på grovt räknat minst 20.000. Med 0 kr/kWh.
0,62 får du kanske på långresa. Korta sträckor(vilket är majoriteten av de allra flesta resor) drar den betydligt mer.
Men även med 0,62 i förbrukning och dieselpris på säg 24kr/l så blir det 150k i diesel på 10k mil.

Jag har nästan gratis el ja, betalar i snitt ca 50kr/mån. Så det är definitivt inte normalt. Men även med normala priser så skulle det kostat under 40k för 10k mil(med rörligt pris och ladda på natten kan man komma ner under 10k).
0,62 på årsbasis vid pump inklusive bränslevärmare.
0,49-0,50 på långresa sommar men även kyligare delen av säsongen när det ligger kring nollan.
Sist nu var det ett sjujäkla väder med snö och -15 till -25 grader de 47 milen och då hamnade vi på 0,61.
0,56 på ditvägen - då var det bara ett par minus men mer snö på vägen.
Just nu kostar bilen alltså 11 kr/mil på årsbasis. Sedan ny - hösten 2017 - har den kostat 12 kr/mil i bränsle. Snart 10.000 mil. Inklusive värmare såklart.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?

Inlägg av Niklas Z »

Xanthopteryx skrev: 19 jan 2024 12:38
Nej, det jag skriver är rätt.
Tillverka en bil är det som är absolut mest förödande energimässigt och utsläppsmässigt.
Alltid.
Detta är inga nyheter utan välkänd fakta.
Nej, du har fullständigt fel. Utsläppen vid körning av en fossilbil är uppemot tio gånger större än utsläppen vid tillverkning. Det du skriver är inte i närheten av att vara välkänd fakta.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?

Inlägg av mikebike »

Niklas Z skrev: 19 jan 2024 13:01
Xanthopteryx skrev: 19 jan 2024 12:38
Nej, det jag skriver är rätt.
Tillverka en bil är det som är absolut mest förödande energimässigt och utsläppsmässigt.
Alltid.
Detta är inga nyheter utan välkänd fakta.
Nej, du har fullständigt fel. Utsläppen vid körning av en fossilbil är uppemot tio gånger större än utsläppen vid tillverkning. Det du skriver är inte i närheten av att vara välkänd fakta.
Dessutom är det skillnad på utsläpp och utsläpp.
Koldioxid påverkar hela planeten, på lång sikt, men är inte giftigt.
Övriga utsläpp påverkar närmiljön, omedelbart, med negativa hälsoeffekter.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Hazel
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 maj 2023 16:12

Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?

Inlägg av Hazel »

pejvic skrev: 31 dec 2023 14:03
Nogo skrev: 31 dec 2023 09:23
Efter 1 år och över 7000 mil i en RWD så kan jag bara konstatera att det är en riktigt bra bil, om man söker bekvämlighet, rymlighet och enkelhet.
Batteriet klarar cykeldegradering riktigt bra.
Riktigt effektiv förbrukning för storleken.
Inga problem med värmen eller kylan. Lätt att få in bra temperatur. Den är helt okej i dämpningen.
Hyfsad ljudisolerad.
Inga servicekrav vilket medför låga driftkostnader om man kör långt.
Har inte haft några garantiärenden ännu.

När det kommer det negativa så finns det brister även här.
Det första du kommer märka är hur dålig svängradie bilen har. Det påverkar daglig körning en del då man får använda backen ett par extra gånger om dagen.
Autopiloten med kamera är riktigt dålig. Lätt dimma, intensiv regn och motljus så fungerar den inte som den ska.
Tesla vision dvs ersättaren till parkeringssensorer är ett skämt.
Halvljuset ändrar sig vid varje uppdatering. Ha en kalibreringsplats klar för att vara redo vid varje uppdatering om du inte vill få massa helljusblink.
Regen är svag med en motor, och när det är kallt batteri (ca 5 grader ute så fungerar det inte alls.

Då vet ni det innan ni beställer en Model Y. Vissa punkter som batteriets degradering och regen är endast för RWD. Söker man körglädje är Model Y inte rätta bilen, men däremot perfekt för A - B bil för de allra flesta.
Fast är Vision verkligen dålig? Jag skulle aldrig i livet vilja ersätta Vision med parkerinssensorerna igen.
Blir man kompis med Vision som hjälp så är det mycket bättre än sensorerna. Det funkar bara olika.
Jag är säker på att det inte bara är jag som gillar helikopterperspektivet och att Vision ser åt sidorna mm.
Vision ser också parkeringsrutor osv.
Däremot är svängradien dålig på Y tycker jag. Det hade du inte med.
Helt överlägset!IMG_2673.jpg
Allt är ju relativt. Men den gråa gröten ser ibland saker som inte finns etc. så jag litar aldrig på den. Jämfört med tidigare programversion (och avsaknad av ultrasensorer) så är det väl nästan skitsamma. Att bilen talar om att det är 80cm ena stunden, stopp sekunden efter och sen 55cm är ju minst lika lite förtroendegivande.

Kamerorna klarar inte sin uppgift och det är nog enbart kostnadskäl som gjort att Tesla tagit bort både radar och ultrasensorer. Har helt slutat att använda basis AP efter senaste uppdateringen. Gnäller stup i kvarten på att man ska vrida på ratten, hålla ögonen på vägen bla. bla. Blir bara ett stressmoment. Använde den i början men nu aldrig, kör bara på adaptiv farthållare. En positiv sak med senaste programvaran är ju att man kan stäna av auto läget på vindrutetorkarna när man kör med farthållare. Gick inte att köra farthållare innan det för det kunde räcka med att solen sken i rutan så drog den upp helt fastfrusna torkare med skit på över hela rutan. Trasiga gummin och noll sikt. Men det är iaf åtgärdat vilket är bra.
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?

Inlägg av Earplugged »

Hazel skrev: 19 jan 2024 18:52
pejvic skrev: 31 dec 2023 14:03
Nogo skrev: 31 dec 2023 09:23
Efter 1 år och över 7000 mil i en RWD så kan jag bara konstatera att det är en riktigt bra bil, om man söker bekvämlighet, rymlighet och enkelhet.
Batteriet klarar cykeldegradering riktigt bra.
Riktigt effektiv förbrukning för storleken.
Inga problem med värmen eller kylan. Lätt att få in bra temperatur. Den är helt okej i dämpningen.
Hyfsad ljudisolerad.
Inga servicekrav vilket medför låga driftkostnader om man kör långt.
Har inte haft några garantiärenden ännu.

När det kommer det negativa så finns det brister även här.
Det första du kommer märka är hur dålig svängradie bilen har. Det påverkar daglig körning en del då man får använda backen ett par extra gånger om dagen.
Autopiloten med kamera är riktigt dålig. Lätt dimma, intensiv regn och motljus så fungerar den inte som den ska.
Tesla vision dvs ersättaren till parkeringssensorer är ett skämt.
Halvljuset ändrar sig vid varje uppdatering. Ha en kalibreringsplats klar för att vara redo vid varje uppdatering om du inte vill få massa helljusblink.
Regen är svag med en motor, och när det är kallt batteri (ca 5 grader ute så fungerar det inte alls.

Då vet ni det innan ni beställer en Model Y. Vissa punkter som batteriets degradering och regen är endast för RWD. Söker man körglädje är Model Y inte rätta bilen, men däremot perfekt för A - B bil för de allra flesta.
Fast är Vision verkligen dålig? Jag skulle aldrig i livet vilja ersätta Vision med parkerinssensorerna igen.
Blir man kompis med Vision som hjälp så är det mycket bättre än sensorerna. Det funkar bara olika.
Jag är säker på att det inte bara är jag som gillar helikopterperspektivet och att Vision ser åt sidorna mm.
Vision ser också parkeringsrutor osv.
Däremot är svängradien dålig på Y tycker jag. Det hade du inte med.
Helt överlägset!IMG_2673.jpg
Allt är ju relativt. Men den gråa gröten ser ibland saker som inte finns etc. så jag litar aldrig på den. Jämfört med tidigare programversion (och avsaknad av ultrasensorer) så är det väl nästan skitsamma. Att bilen talar om att det är 80cm ena stunden, stopp sekunden efter och sen 55cm är ju minst lika lite förtroendegivande.

Kamerorna klarar inte sin uppgift och det är nog enbart kostnadskäl som gjort att Tesla tagit bort både radar och ultrasensorer. Har helt slutat att använda basis AP efter senaste uppdateringen. Gnäller stup i kvarten på att man ska vrida på ratten, hålla ögonen på vägen bla. bla. Blir bara ett stressmoment. Använde den i början men nu aldrig, kör bara på adaptiv farthållare. En positiv sak med senaste programvaran är ju att man kan stäna av auto läget på vindrutetorkarna när man kör med farthållare. Gick inte att köra farthållare innan det för det kunde räcka med att solen sken i rutan så drog den upp helt fastfrusna torkare med skit på över hela rutan. Trasiga gummin och noll sikt. Men det är iaf åtgärdat vilket är bra.
Börjar faktiskt bli kompis med den gråa gröten, dock kräver det att man snurrar lite på bilden för att se sakerna i rätt perspektiv för att dra verklig nytta av den.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1227
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?

Inlägg av Hertsh »

Andre_stockholm skrev:
Ang att få snö in i bakluckan, går ju att borsta av snön innan man öppnar också ;)
Förutom att de flesta har borsten i just bagaget...
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?

Inlägg av mikebike »

Hertsh skrev: 19 jan 2024 19:25
Andre_stockholm skrev:
Ang att få snö in i bakluckan, går ju att borsta av snön innan man öppnar också ;)
Förutom att de flesta har borsten i just bagaget...
Japp, men det går bra att borsta bort snön från bakluckan med händerna/handskarna innan man sopar av resten av bilen.
Det gjorde jag igår (10cm).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Hazel
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 maj 2023 16:12

Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?

Inlägg av Hazel »

mikebike skrev: 19 jan 2024 19:38
Hertsh skrev: 19 jan 2024 19:25
Andre_stockholm skrev:
Ang att få snö in i bakluckan, går ju att borsta av snön innan man öppnar också ;)
Förutom att de flesta har borsten i just bagaget...
Japp, men det går bra att borsta bort snön från bakluckan med händerna/handskarna innan man sopar av resten av bilen.
Det gjorde jag igår (10cm).
Tycker det är jättebra att folk hittar lösningar som är så uppenbara. MEN jag tror inte att folk här är mindre begåvade. Om ni någon gång använder uppvärmning av er Tesla så vet ni också att det smälter. Efter ett par snöstormar och runt 10-20 minus så kan du borsta bäst du vill, det blir ett stenhårt islager som lägger sig i skarven (bland annat) så att man ibland är rädd att rutan ska spricka. Om du inte vill stå och hamra bort det här tjocka lagret med is så kommer det till slut glida ner i bagaget, hände tom mig idag. Inte på något sätt en dealbreaker för mig men kanske hade kunnat lösa bättre. Tror Y är betydligt bättre i det här avseendet än M3 där sedanlucka åker upp lodrätt och häller sakerna rakt ner i trunken.

Noterade också att Model Y's baklucka fungerar som en uppsamlingsbalja längst ner. Så efter ett par snöoväder och uppvärmningar så låg det ett väldigt tjockt islager längst ner på luckan där spoilern sitter på Performance. Blev så tungt att luckan inte orkade öppna. Kan säkert undvikas om man går ut innan man värmer upp bilen och borstar varje gång. Men det är inte aktuellt :-)

Angående gröten, jag vill ju inte sitta och vrida på skärmen när jag ska parkera. Jag kollar ju inte efter sevärdheter. Som vanligt och som man gjort så länge ultrasensorer funnits så parkerar man så snabbt dom hinner med och går ut bilen.
Skriv svar