Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7628
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Inlägg av mikebike »

taliz skrev:
mikebike skrev:
dstr skrev:
Zalman3 skrev:
Modified Tesla.
Jupp, den har jag sett. :)

Jag tyckar att originalbromsarna får oförtjänt mycket skit. Dom är inte usla, men samtidigt kan man inte jämföra dom med en GT3 med keramiska skivor.

Jag tror inte UP gjort något speciellt åt batterikylning på den bilen. Kan förbättringen ligga i octavalve/värmepumpen?

Om det där var deras konceptbil så borde den haft en diff. Och det borde Misha ha märkt. Jag frågar.
De flesta bilar har diff.... ;)
Huh? Det är väl tvärtom, väldigt få som har? De flesta bilar sköter den funktionen med bromsarna AFAIK.
Det är väldigt svårt att svänga utan diff (differential). En diff gör att drivhjulen kan rotera med olika hastighet.
Däremot är det förhållandevis få bilar som har diffbroms (differentialbroms), som är nästan motsatsen. D.v.s. den förhindrar alltför stor skillnad i rotationshastighet.

Det är som när jag hör att någon skall ha clipspedaler till sin cykel.
De menar egentligen "clipless pedals" d.v.s. motsatsen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14565
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Inlägg av taliz »

mikebike skrev:
taliz skrev:
mikebike skrev:
dstr skrev:
Zalman3 skrev:
Modified Tesla.
Jupp, den har jag sett. :)

Jag tyckar att originalbromsarna får oförtjänt mycket skit. Dom är inte usla, men samtidigt kan man inte jämföra dom med en GT3 med keramiska skivor.

Jag tror inte UP gjort något speciellt åt batterikylning på den bilen. Kan förbättringen ligga i octavalve/värmepumpen?

Om det där var deras konceptbil så borde den haft en diff. Och det borde Misha ha märkt. Jag frågar.
De flesta bilar har diff.... ;)
Huh? Det är väl tvärtom, väldigt få som har? De flesta bilar sköter den funktionen med bromsarna AFAIK.
Det är väldigt svårt att svänga utan diff (differential). En diff gör att drivhjulen kan rotera med olika hastighet.
Däremot är det förhållandevis få bilar som har diffbroms (differentialbroms), som är nästan motsatsen. D.v.s. den förhindrar alltför stor skillnad i rotationshastighet.

Det är som när jag hör att någon skall ha clipspedaler till sin cykel.
De menar egentligen "clipless pedals" d.v.s. motsatsen.
Jaha ok, du var ironisk.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4346
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Inlägg av dstr »

taliz skrev:
mikebike skrev:
dstr skrev:
Zalman3 skrev:
Modified Tesla.
Jupp, den har jag sett. :)

Jag tyckar att originalbromsarna får oförtjänt mycket skit. Dom är inte usla, men samtidigt kan man inte jämföra dom med en GT3 med keramiska skivor.

Jag tror inte UP gjort något speciellt åt batterikylning på den bilen. Kan förbättringen ligga i octavalve/värmepumpen?

Om det där var deras konceptbil så borde den haft en diff. Och det borde Misha ha märkt. Jag frågar.
De flesta bilar har diff.... ;)
Huh? Det är väl tvärtom, väldigt få som har? De flesta bilar sköter den funktionen med bromsarna AFAIK.
Inte om man vill vara en besservisser (som mikebike).

Alla bilar har någon form av differential (utom i dragracing där man kör med spole). De flesta har en öppen differential. På räserbanan (eller om man generellt vill åka brett med bakjulsdrift) vill man ha någon form av diffbroms eller diffspärr.

edit: i talspråk så förkortar man ner diffbroms till diff. Man säger inte "Har du sett unplugged performances diffbroms?" - man säger "Har du sett UP's diff?"
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4346
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Inlägg av dstr »

Har missat att uppdatera här.

Förra helgen slog jag/bilen rekordet i flygande kilometern på is. 223km/h.

Film och reflektioner kommer under helgen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11634
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Inlägg av martinot »

dstr skrev:
Har missat att uppdatera här.

Förra helgen slog jag/bilen rekordet i flygande kilometern på is. 223km/h.

Film och reflektioner kommer under helgen.
Snyggt! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4346
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Inlägg av dstr »

Annat har prioriterats senaste året, men nu har tid och inspiration infunnit sig. :)

Jag var på Gelleråsen på licenskurs 9e april. Att träna starter var riktigt roligt. Film finns här:

1.19 fick jag till, på originaldäck och originalhöjd.

Idag var jag förbi Öhlins för att komplettera med något som saknades - och för en översyn. Det visade sig att ena stötdämparen stod på 15 och de andra på 3.

Med en sänkning, cup2'or och alla fyra stötdämparna på samma inställning så borde mitt mål på 1.16 vara nåbart.

Måndag 8e maj så börjar årets körningar på GTR Motorpark. Det ska bli riktigt spännande att se vad Öhlinare gör för skillnad på den banan också. :)

Så snart som lyften är monterad i garaget så ska jag börja bygga bromskylning. :)
20230418_092050.jpg
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4346
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Inlägg av dstr »

Bromsbeläggen från track package är perfekta. Med dom så tangerade jag min 1.16-tid på Gelleråsen.

Version 1.1 av vingen fungerar långt över förväntan.

Nu ska det byggas framsplitter för att balansera upp det hela.
20230904_164732.jpg
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4346
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Inlägg av dstr »

TiborBlomhall skrev: 15 okt 2021 16:28
dstr skrev:
Det är dock riktigt lågt intresse bland de jag kontaktat. Så pass lågt att jag funderar på att starta en liten elbilsverkstad/speedshop själv.
JAAAA! :D
Jag har en bilverkstad nu. Inte riktigt 100% klar för att ta emot kunder ännu dock.

Uppbyggnaden av den har hållt tillbaka bilprojektet, men med den snart klar så kommer det nog gå snabbare.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11634
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Inlägg av martinot »

dstr skrev: 09 sep 2023 11:50
TiborBlomhall skrev: 15 okt 2021 16:28
dstr skrev:
Det är dock riktigt lågt intresse bland de jag kontaktat. Så pass lågt att jag funderar på att starta en liten elbilsverkstad/speedshop själv.
JAAAA! :D
Jag har en bilverkstad nu. Inte riktigt 100% klar för att ta emot kunder ännu dock.

Uppbyggnaden av den har hållt tillbaka bilprojektet, men med den snart klar så kommer det nog gå snabbare.
Tack för alla uppdateringar, och härligt att projektet fortskrider!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4346
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Inlägg av dstr »

Kittad för årets upplaga av Snowscape Rally. https://www.instagram.com/snowscaperally/

Extraljus - tillslag med manuell knapp så att bilen inte börjar blända av bara för att det blev ljust.

Framspoiler - kul att följa under veckan, den tenderar att falla av bit för bit.

"Lilla" vingen - nu monterad på en öppningsbar baklucka. Sänkt vinkel så att den fungerar bättre som bardisk (och förhoppningsvis inte höjer förbrukningen med 30% som den gjorde i en argare vinkel).
20240121_180603 (1).jpg
Skriv svar