Prissänkning på Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5340
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av Nicke Nyfiken »

slugger75 skrev: 21 jan 2024 19:23
Piggelin skrev: 21 jan 2024 17:21
pejvic skrev: 21 jan 2024 16:14
MY_piraya skrev: 21 jan 2024 09:25
mussla skrev: 20 jan 2024 19:58
Vad tror ni om värdeminskningen om man köper en standard eller long range och säljer om tre år med 7000 mil på mätaren? 50%?
Max 50% skulle jag säga. Med tanke på nuvarande prisutvecklingen, nya kommande bilar, och de höga milen. Tror inte AWD/RWD kommer att vara det så påverkar priset.
Som jämförelse har vi redan Model Y LR 2021 som nu är 2,5år gammal och runt 7000 mil som idag är värd cirka 60-65% av nypriset.
Under perioden har det kommit ett par större prissänknignar även om första priset 2021 jämfört med nu trots allt inte är sänkt med mer än cirka 10% sedan dess trots allt.

Dvs. Om vi tror att priset sjunker ytterligare 10% på 3år så borde man få runt 60% ändå om tre år för en 7000-milare.
Med tanke på fraktpriser, dollarkurs, ev inflation osv så kanske kanske man skulle våga sticka ut hakan och säga att en LR trots allt kostar över 550k om tre år.
Sannolikt tror jag att man får runt 40-45% värdeminskning på den maximalt.
Det är givetvis rena spekulationer, men jag tycker ändå att det finns lite facit trots allt.

Sen är det givetvis så att 1.99 ränta egentigen är värd i runda tal motsvarande 10% ytterligare rabatt på bilen beroende på vilken sits man är i. (om man jämför med att betala kontant så är rabatten värd runt 2% på lånebeloppet per år, jämför man med att låna upp till 6% så är ju värdet på ränterabatten dubbelt så hög som kontantbetalaren)
INTE en chans att en nästan tre år gammal bil som körts så långt är värt 65%. Du ska vara överlycklig om du får 50%
Vilka teslor har historiskt tappat mer än 50% av sitt värde på tre år?

Finns det t.ex. 2021:or idag att köpa som tappat mer än 50%?
I alla fall inte min senaste Model S. Den tappade 47% på 8 år och 13.000 mil. :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av slugger75 »

pejvic skrev: 21 jan 2024 19:36
Jag kan svara. nej.
Dessutom tog det runt fyra till 4,5 år för de första 2019 att nå 50 %
Jag tyckte också det lät konstigt, men ”Piggelin” lät så säker. Kanske hen har nåt exempel.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Baltazar
Inlägg: 1
Blev medlem: 16 jan 2024 14:53

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av Baltazar »

Jag beställde en model Y för 12 januari och fick den 19 januari, det är fan en vecka! Blev sjukt överraskad hur fort det gick så jag hade tagit höjd för bilbytet som var planerat till 1 mars. haha

Men, prissänkningen, också överraskad när de ringde om prissänkningen och räntesänkningen, från 5,99% till 1,99% på leasingen från DNB. Riktigt bra start!

Fan va bra pris det är på Tesla.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1980
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av pejvic »

slugger75 skrev: 21 jan 2024 21:34
pejvic skrev: 21 jan 2024 19:36
Jag kan svara. nej.
Dessutom tog det runt fyra till 4,5 år för de första 2019 att nå 50 %
Jag tyckte också det lät konstigt, men ”Piggelin” lät så säker. Kanske hen har nåt exempel.
Ja vi får se. Jag hade exempel på motsatsen på model Y. Även Model 3 -21 har inte nått 50% trots att de passerat tre år nu.
Och det trots prissänkningarna.

Det gör att jag är rätt trygg med att 24:orna kommer att hålla sig runt 60% om tre år.
Det är ju just prissänkningarna som stökat till det rejält med andrahandsvärdena nu.
Frågan är hur mkt prissänkingar det kan bli nästkommande år. Priser på frakt och material går upp och de övriga tillverkarna
jobbar redan med noll-marginaler. Ser vi verkligen samma prissänkningar framåt?

Isåfall kanske det bara finns några få bilmärken kvar om 3-4 år.

Men jag tror alltså på 60% även om vi ser kommande prissänkningar trots allt.
Givetvis rena spekulationer baserat på hur det sett ut hittills.

Frågan är dock extremt viktig och högaktuell.
I princip hela kostnaden för att äga en Tesla avgörs just nu av just värdeminskningen.
Haft alla 3/Y
Bergand
Inlägg: 40
Blev medlem: 07 jan 2024 16:14

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av Bergand »

pejvic skrev: 22 jan 2024 08:45
slugger75 skrev: 21 jan 2024 21:34
pejvic skrev: 21 jan 2024 19:36
Jag kan svara. nej.
Dessutom tog det runt fyra till 4,5 år för de första 2019 att nå 50 %
Jag tyckte också det lät konstigt, men ”Piggelin” lät så säker. Kanske hen har nåt exempel.
Ja vi får se. Jag hade exempel på motsatsen på model Y. Även Model 3 -21 har inte nått 50% trots att de passerat tre år nu.
Och det trots prissänkningarna.

Det gör att jag är rätt trygg med att 24:orna kommer att hålla sig runt 60% om tre år.
Det är ju just prissänkningarna som stökat till det rejält med andrahandsvärdena nu.
Frågan är hur mkt prissänkingar det kan bli nästkommande år. Priser på frakt och material går upp och de övriga tillverkarna
jobbar redan med noll-marginaler. Ser vi verkligen samma prissänkningar framåt?

Isåfall kanske det bara finns några få bilmärken kvar om 3-4 år.

Men jag tror alltså på 60% även om vi ser kommande prissänkningar trots allt.
Givetvis rena spekulationer baserat på hur det sett ut hittills.

Frågan är dock extremt viktig och högaktuell.
I princip hela kostnaden för att äga en Tesla avgörs just nu av just värdeminskningen.
Absolut, delar dina tankar! Dock ska man komma ihåg att det är ingen förlust, först den dagen du tänker sälja bilen. Flippar man inte bilar efter 3 år, utan har för avsikt att behålla den över en längre tid, planar nog värdeminskningskurvan ut skulle jag tro. Likt någon annan som köpte nu via denna deal på finans i 84 månader till 1,99 rörlig ränta. Ger en väldigt bra USP som är svår att konkurrera med.
Fredrik j
Inlägg: 10880
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av Fredrik j »

pejvic skrev: 22 jan 2024 08:45
Frågan är dock extremt viktig och högaktuell.
I princip hela kostnaden för att äga en Tesla avgörs just nu av just värdeminskningen.
Ja, så brukar det ju vara på nya bilar. Värdeminskningen (vilket styr amorteringen) samt ränta är hela kostnaden för ägandet.
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare
Inlägg: 278
Blev medlem: 07 feb 2023 09:42
Ort: Östergötland

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av MY_piraya »

Man måste tänka med de gångna åren med stora leverans problem och en efterfrågan som varit större än tillgången, vilket kraftigt historiskt har drivet upp begagnat priserna, speciellt på Tesla.
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av Mickep »

Ja model 3 och model y har närmast identiska priser, man jag vågar påstå att y är en mer praktiskt bil. (kanske lite mer båtkänsla och inget som man vill ha i trånga parkeringshus). men frågan är om det kanske är bättre att slå till nu än att vänta på juniper som kanske ger y högre pris men mer kvalitet i inredning och ljudegenskaper. (och blinkerspak)
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1980
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av pejvic »

Bergand skrev: 22 jan 2024 09:28
pejvic skrev: 22 jan 2024 08:45
slugger75 skrev: 21 jan 2024 21:34
pejvic skrev: 21 jan 2024 19:36
Jag kan svara. nej.
Dessutom tog det runt fyra till 4,5 år för de första 2019 att nå 50 %
Jag tyckte också det lät konstigt, men ”Piggelin” lät så säker. Kanske hen har nåt exempel.
Ja vi får se. Jag hade exempel på motsatsen på model Y. Även Model 3 -21 har inte nått 50% trots att de passerat tre år nu.
Och det trots prissänkningarna.

Det gör att jag är rätt trygg med att 24:orna kommer att hålla sig runt 60% om tre år.
Det är ju just prissänkningarna som stökat till det rejält med andrahandsvärdena nu.
Frågan är hur mkt prissänkingar det kan bli nästkommande år. Priser på frakt och material går upp och de övriga tillverkarna
jobbar redan med noll-marginaler. Ser vi verkligen samma prissänkningar framåt?

Isåfall kanske det bara finns några få bilmärken kvar om 3-4 år.

Men jag tror alltså på 60% även om vi ser kommande prissänkningar trots allt.
Givetvis rena spekulationer baserat på hur det sett ut hittills.

Frågan är dock extremt viktig och högaktuell.
I princip hela kostnaden för att äga en Tesla avgörs just nu av just värdeminskningen.
Absolut, delar dina tankar! Dock ska man komma ihåg att det är ingen förlust, först den dagen du tänker sälja bilen. Flippar man inte bilar efter 3 år, utan har för avsikt att behålla den över en längre tid, planar nog värdeminskningskurvan ut skulle jag tro. Likt någon annan som köpte nu via denna deal på finans i 84 månader till 1,99 rörlig ränta. Ger en väldigt bra USP som är svår att konkurrera med.
Absolut det erbjudandet är ruggigt bra med några paranteser.
Om jag förstår det rätt så betalar man då av bilen helt. Dvs inget restvärde. Den bör vara värd 2-250.000 efter 8år. Man skapar ett ofrivilligt sparande på den summan. Som man i och för sig kan ha som kontantinsats på nästa bil.
Om man räknar av den summan så landar man under 5000 i månaden snabbt räknat inkl ränta.
Men man måste lägga lite mer i amortering.

Försäkring första åren 500/månaden.
Sen 1000/mån.

Efter 4 år kommer reparationer mm.
Rädslan för att köpa Batteribil utan garanti är stor.
Jag tror ändå det lönar sig för den köparen att sälja bilen efter några år och då har man räntan som en USP för näste köpare.
Dock är det konstigt att ingen verkar tagit reda på om räntan sjunker om räntan sjunker. Ej sett det i någon tråd. Värdet på Erbjudandet är mkt större om räntan följer med styrräntan även nedåt.
Haft alla 3/Y
Bergand
Inlägg: 40
Blev medlem: 07 jan 2024 16:14

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av Bergand »

pejvic skrev: 22 jan 2024 12:27
Bergand skrev: 22 jan 2024 09:28
pejvic skrev: 22 jan 2024 08:45
slugger75 skrev: 21 jan 2024 21:34
pejvic skrev: 21 jan 2024 19:36
Jag kan svara. nej.
Dessutom tog det runt fyra till 4,5 år för de första 2019 att nå 50 %
Jag tyckte också det lät konstigt, men ”Piggelin” lät så säker. Kanske hen har nåt exempel.
Ja vi får se. Jag hade exempel på motsatsen på model Y. Även Model 3 -21 har inte nått 50% trots att de passerat tre år nu.
Och det trots prissänkningarna.

Det gör att jag är rätt trygg med att 24:orna kommer att hålla sig runt 60% om tre år.
Det är ju just prissänkningarna som stökat till det rejält med andrahandsvärdena nu.
Frågan är hur mkt prissänkingar det kan bli nästkommande år. Priser på frakt och material går upp och de övriga tillverkarna
jobbar redan med noll-marginaler. Ser vi verkligen samma prissänkningar framåt?

Isåfall kanske det bara finns några få bilmärken kvar om 3-4 år.

Men jag tror alltså på 60% även om vi ser kommande prissänkningar trots allt.
Givetvis rena spekulationer baserat på hur det sett ut hittills.

Frågan är dock extremt viktig och högaktuell.
I princip hela kostnaden för att äga en Tesla avgörs just nu av just värdeminskningen.
Absolut, delar dina tankar! Dock ska man komma ihåg att det är ingen förlust, först den dagen du tänker sälja bilen. Flippar man inte bilar efter 3 år, utan har för avsikt att behålla den över en längre tid, planar nog värdeminskningskurvan ut skulle jag tro. Likt någon annan som köpte nu via denna deal på finans i 84 månader till 1,99 rörlig ränta. Ger en väldigt bra USP som är svår att konkurrera med.
Absolut det erbjudandet är ruggigt bra med några paranteser.
Om jag förstår det rätt så betalar man då av bilen helt. Dvs inget restvärde. Den bör vara värd 2-250.000 efter 8år. Man skapar ett ofrivilligt sparande på den summan. Som man i och för sig kan ha som kontantinsats på nästa bil.
Om man räknar av den summan så landar man under 5000 i månaden snabbt räknat inkl ränta.
Men man måste lägga lite mer i amortering.

Försäkring första åren 500/månaden.
Sen 1000/mån.

Efter 4 år kommer reparationer mm.
Rädslan för att köpa Batteribil utan garanti är stor.
Jag tror ändå det lönar sig för den köparen att sälja bilen efter några år och då har man räntan som en USP för näste köpare.
Dock är det konstigt att ingen verkar tagit reda på om räntan sjunker om räntan sjunker. Ej sett det i någon tråd. Värdet på Erbjudandet är mkt större om räntan följer med styrräntan även nedåt.
Jag kommer troligen hoppa på denna deal å skaffa mig mitt livs första tesla. Idag har jag en fossil Passat diesel som gått 18600 mil och lägger 3000:-/mån i bränsle, har ett bud på 105kkr. Summan av att ladda bilen via min laddbox är försumbar i paritet. Jag satt och skulle ringa DNB för att säkerställa villkoren, att räntan även kan justeras nedåt enl styrräntan, men 1h kötid i telefon har jag inte tid med just nu. Får hänga på låset och ringa imorgon bitti, hehe.
Dels säkerställa prissättningen på räntan om den följer Stibor90 1/1, men även överlåtelse vid eventuell försäljning, lösen av lån om nu boräntorna skulle gå under denna ränta inom 60 mån och låna skulden på huset, etc etc.
Frågade Tesla Supporten men dom sa att dealen va så bra som man själv antog, dvs kan justeras nedåt. Men dom är bilförsäljare och har egentligen ingenting med finansieringen att göra. Vill få det bekräftat från kreditinstitutet innan jag fullföljer ordern :)
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1980
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av pejvic »

Du kan chatta med dem.
Men:
1: du KAN överlåta när du vill.
2: du får när du vill betala in extra samt även lösa finansen helt om du vill.

Det enda jag inte är säker på det är om räntan följer med räntan nedåt men det borde den göra.
Men om du går in på hemsidan så kan du chatta med dem som sagt ringa kan vara stökigt
Haft alla 3/Y
Bergand
Inlägg: 40
Blev medlem: 07 jan 2024 16:14

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av Bergand »

pejvic skrev: 22 jan 2024 12:51


Det enda jag inte är säker på det är om räntan följer med räntan nedåt men det borde den göra.
Men om du går in på hemsidan så kan du chatta med dem som sagt ringa kan vara stökigt
Nej precis, å det KAN va en dealbreaker. Än finns såklart tid innan erbjudandet försvinner, men ska försöka få ett besked i denna vecka.
Användarvisningsbild
EnzoF1
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 02 apr 2021 15:00

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av EnzoF1 »

Räntan följer styrräntan. Dvs både uppåt och nedåt men kan inte bli negativ.
Var inte så säker på att det finns tid, erbjudandet kan försvinna på en dag, nämligen då Tesla anser att de nått syftet med kampanjen. Så erbjudandet kan vara borta imorgon.
Användarvisningsbild
azaka
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 jan 2024 10:41

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av azaka »

EnzoF1 skrev: 22 jan 2024 13:06
Räntan följer styrräntan. Dvs både uppåt och nedåt men kan inte bli negativ.
Var inte så säker på att det finns tid, erbjudandet kan försvinna på en dag, nämligen då Tesla anser att de nått syftet med kampanjen. Så erbjudandet kan vara borta imorgon.
Jag pratade precis med en försäljare på Testa och han påstod precis samma gällande räntan.

Han sa också att om de gör kampanjändringar innan "utsatt tid" så brukar detta ske den 17 eller sista dagen i varje månad.
Bergand
Inlägg: 40
Blev medlem: 07 jan 2024 16:14

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av Bergand »

EnzoF1 skrev: 22 jan 2024 13:06
Räntan följer styrräntan. Dvs både uppåt och nedåt men kan inte bli negativ.
Var inte så säker på att det finns tid, erbjudandet kan försvinna på en dag, nämligen då Tesla anser att de nått syftet med kampanjen. Så erbjudandet kan vara borta imorgon.
Pratade med DNB nu. De har skrivit kontrakt med Tesla att Tesla subventionerar lånet ner till 1,99% fram till levererad bil senast 31 mars. De kan alltså INTE stoppa räntekampanjen om de ex anser "syftet" är uppnått. DNBs "normal-ränta" på billån är 8,49% idag. Tesla står för kalaset ner till 3,95% (exkl kampanj), likaså finansierar de ränterabatten ner till 1,99% för å mata ut bilar.
Ang chanserna till sänkt ränta från 1,99% beror det på DNBs upplåningskostnader. Blir dom lägre iom sänkt Styrränta så ska även det speglas på "1,99%"-lånet. Dock inte garanterat 1/1. Räntan kan inte heller bli 0,0 eller negativ.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3657
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av jonasl »

Vi som fick lev förra sommaren till ursprungligen 1.99% har idag 6.15%, saftigt nog men det känns ju bra att det är lite rabatt som utlovat även nu.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Bergand
Inlägg: 40
Blev medlem: 07 jan 2024 16:14

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av Bergand »

jonasl skrev: 22 jan 2024 15:30
Vi som fick lev förra sommaren till ursprungligen 1.99% har idag 6.15%, saftigt nog men det känns ju bra att det är lite rabatt som utlovat även nu.
Vadå höjde de räntan med 4% på ett halvår? Trots att styr under den perioden endast höjts med 0,5(?)%. Eller menar du sommaren 2022?
Enda incitamentet för dom att höja räntan är om deras upplåningskostnader ökar i form av höjd styrränta.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2254
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av frippe »

Bergand skrev: 22 jan 2024 15:14
EnzoF1 skrev: 22 jan 2024 13:06
Räntan följer styrräntan. Dvs både uppåt och nedåt men kan inte bli negativ.
Var inte så säker på att det finns tid, erbjudandet kan försvinna på en dag, nämligen då Tesla anser att de nått syftet med kampanjen. Så erbjudandet kan vara borta imorgon.
Pratade med DNB nu. De har skrivit kontrakt med Tesla att Tesla subventionerar lånet ner till 1,99% fram till levererad bil senast 31 mars. De kan alltså INTE stoppa räntekampanjen om de ex anser "syftet" är uppnått. DNBs "normal-ränta" på billån är 8,49% idag. Tesla står för kalaset ner till 3,95% (exkl kampanj), likaså finansierar de ränterabatten ner till 1,99% för å mata ut bilar.
Ang chanserna till sänkt ränta från 1,99% beror det på DNBs upplåningskostnader. Blir dom lägre iom sänkt Styrränta så ska även det speglas på "1,99%"-lånet. Dock inte garanterat 1/1. Räntan kan inte heller bli 0,0 eller negativ.
Min tolkning av detta är att räntan troligen inte går under 1,99% om inte styrräntan skulle hamna under detta. Som jag läser är det en garanterad lägsta ränta om 1,99. Den sänks inte automatiskt om styrräntan sänks, så länge styrräntan är över 1,99 % plus lite marginal för utlånaren.

Oavsett, just nu en bra deal men lät lite för bra att räntan skulle sänkas samtidigt som styrräntan sänks.
Model Y LR.
Model S70D
Bergand
Inlägg: 40
Blev medlem: 07 jan 2024 16:14

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av Bergand »

frippe skrev: 22 jan 2024 17:15
Bergand skrev: 22 jan 2024 15:14
EnzoF1 skrev: 22 jan 2024 13:06
Räntan följer styrräntan. Dvs både uppåt och nedåt men kan inte bli negativ.
Var inte så säker på att det finns tid, erbjudandet kan försvinna på en dag, nämligen då Tesla anser att de nått syftet med kampanjen. Så erbjudandet kan vara borta imorgon.
Pratade med DNB nu. De har skrivit kontrakt med Tesla att Tesla subventionerar lånet ner till 1,99% fram till levererad bil senast 31 mars. De kan alltså INTE stoppa räntekampanjen om de ex anser "syftet" är uppnått. DNBs "normal-ränta" på billån är 8,49% idag. Tesla står för kalaset ner till 3,95% (exkl kampanj), likaså finansierar de ränterabatten ner till 1,99% för å mata ut bilar.
Ang chanserna till sänkt ränta från 1,99% beror det på DNBs upplåningskostnader. Blir dom lägre iom sänkt Styrränta så ska även det speglas på "1,99%"-lånet. Dock inte garanterat 1/1. Räntan kan inte heller bli 0,0 eller negativ.
Min tolkning av detta är att räntan troligen inte går under 1,99% om inte styrräntan skulle hamna under detta. Som jag läser är det en garanterad lägsta ränta om 1,99. Den sänks inte automatiskt om styrräntan sänks, så länge styrräntan är över 1,99 % plus lite marginal för utlånaren.

Oavsett, just nu en bra deal men lät lite för bra att räntan skulle sänkas samtidigt som styrräntan sänks.
Det är nog min bedömning också. Men kan köpa att ha den på 1,99 i 60 månader iallafall. Ränterabatten kommer ju va den samma under hela avtalstiden. Kan inte se var jag IDAG kan få en sån ränta. Skulle boräntan komma under 1,99 om säg 3 år ja då kan du ju välja å flytta finansieringen dit istället.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1980
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av pejvic »

För att sluta fundera på detta så kollade jag med DnB idag.
Räntan går ner om räntan går ner.

Den blir inte lägre än 0%.
Det var väntat, för så funkar ju alla lån. 1.99 är alltså inte lägsta räntan man kan få.
Haft alla 3/Y
Bergand
Inlägg: 40
Blev medlem: 07 jan 2024 16:14

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av Bergand »

Det intressanta är ju ränterabatten som tesla subventionerar på DNBs listränta under hela valda avtalsperioden. Istället för att dumpa priserna ytterligare, subventionerar dom lånet.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1980
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av pejvic »

Ja men visst är det smart?
De gör ju så att det i princip är omöjligt att köpa en annan bil.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3657
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av jonasl »

Bergand skrev: 22 jan 2024 15:36
jonasl skrev: 22 jan 2024 15:30
Vi som fick lev förra sommaren till ursprungligen 1.99% har idag 6.15%, saftigt nog men det känns ju bra att det är lite rabatt som utlovat även nu.
Vadå höjde de räntan med 4% på ett halvår? Trots att styr under den perioden endast höjts med 0,5(?)%. Eller menar du sommaren 2022?
Enda incitamentet för dom att höja räntan är om deras upplåningskostnader ökar i form av höjd styrränta.
Nej, förra sommaren var 1.5 år sedan. Hämtade bilen i juni 2022 - då var fortfarande räntorna superlåga. De verkar inte följa STIBOR rakt av men jag verkar ha ca 2.5% rabatt jämfört med nuvarande listränta.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Bergand
Inlägg: 40
Blev medlem: 07 jan 2024 16:14

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av Bergand »

De hade ju en likadan rabatt på rörlig 1,99% samma tid förra året för 3an (som idag givetvis är högre pga styrränteökningar). Så rabatten i fjol var ju därmed lägre iom styrräntan va lägre. Högre rabatt nu.
Fredrik j
Inlägg: 10880
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av Fredrik j »

pejvic skrev: 22 jan 2024 17:46
Ja men visst är det smart?
De gör ju så att det i princip är omöjligt att köpa en annan bil.
Polestar har 2% ränta. Men den är fast i 60 månader.
Skriv svar