Problem med Zaptec Go och lastbalansering

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
enodis
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 22 jul 2023 00:40

Problem med Zaptec Go och lastbalansering

Inlägg av enodis »

Hej! Jag har två Zaptec Go-laddare (för en Tesla och en annan elbil) som delar på 16A. Jag har huvudsäkring på 25A och lastbalansering för den mha Tibber Pulse. Lastbalanseringen via Tibber funkar fint för att inte 25A-säkringen ska gå vid överlast, och Zaptecs lastbalansering för att inte överstiga 16A totalt för de två laddarna funkar också bra. Med det menar jag att varken huvudsäkringen eller säkringen som laddarna hänger på har löst ut vid överlast utan istället har laddarna begränsat laddströmmen.

Problemet är att laddningen för Teslan ibland "hänger sig" efter en lastbalansering. Det står "5A" i appen och att laddningen stoppats. Om jag försöker starta via appen så säger den att start av laddning redan beordrats. Tibber-appen hävdar att en elbil är ansluten men att den inte laddar. Det går ej heller att starta igång laddningen via Tibber-appen. Detta trots att det inte är i närheten av någon överlast vid tillfället.

Det enda sättet jag kan få igång laddningen igen är att antingen dra ut kabeln och stoppa i den igen, eller boota om Zaptec Go-laddaren via dess app. Då hoppar laddningen igång igen på 16A.

Någon som har råkat ut för något liknande eller som vet var felet ligger? Vet inte om det är Teslan eller Zaptec som är problemet här.
Model Y LR 2023
Nissan Leaf 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 724
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Problem med Zaptec Go och lastbalansering

Inlägg av Dinsdale »

När det händer nästa gång, använd datorn och gå till portal.zaptec.com. Logga in, välj Installationer, klicka på vad din installation nu heter. Välj sen fliken inställningar, klicka därefter på strömhantering. Där har du inställningarna som lastbalanseringen fifflar med. Det är säkert så hos dig med att du har din installation inställd på manuell strömkontroll?

"Lasbalanseringen" som erbjuds av tredjepartare verkar bestå i att man postar värden till de där tre fälten, en per fas.
När du fastnar på 5A, vilka värden har du på de tre faserna?
Har boxarna i det läget växlat ner till enfasladdning, och isf på vilken fas?

Observera att Zaptec Go enligt supporten bara kan växla ner till L1. Om du har två stycken Go som båda två är inkopplade på samma sätt kommer de vid nedväxling till enfas att dela på samma fas, och då blir det ju max 8A per laddare trots att du hade kunnat ha upp till 16A per laddare om de suttit på olika faser. Jag är lite osäker på om det verkligen stämmer för jag har sett nån inställning som såg ut som att man kunde välja vilken fas den skulle falla tillbaka till, men hittar inte tillbaka till den inställningen nu tyvärr.

Högst upp på sidan kan man välja när laddboxen ska växla ner från tre till en fas, standard är 15A står det. Om det är så borde det väl hos dig bete sig så att så fort du kopplar in två bilar kommer båda två direkt gå över till enfasladdning. Är det så?
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 724
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Problem med Zaptec Go och lastbalansering

Inlägg av Dinsdale »

Kan tillägga att jag har enegic lastbalansering och den är dum så tillvida att den inte fattar vilken förbrukare just som dök upp. Varmvattenberedaren drar tex 2kW på två faser eller nåt sånt. Om den slår till när jag laddar bilen har jag sett att enegic blir jätterädd och skriver in 0A i fälten i zaptecportalen. Sen efter en stund då den fattat att det blir inte mer än 2kW skriver den in de kvarvarande amperen.
0A skapar den irriterande notisen i appen att laddningen avbröts.

Det kanske är samma med tibber, att de skriver in 0 bara för att vara säkra och sen väntar de för länge med att justera upp det igen. Enegic rättar till det efter en stund och laddningen återupptas automatiskt.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
enodis
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 22 jul 2023 00:40

Re: Problem med Zaptec Go och lastbalansering

Inlägg av enodis »

Tack för bra info! Jag ska kolla vad som händer när den låser sig. Jag måste erkänna att jag inte riktigt fattar den där "3 to 1-phase switch current" inställningen. Förklaringen lyder "As load increases in a system supporting three phase charging, at some point we need to switch from three to one phase charging. By default this is done when the charge current drops below 15A. Use this setting to adjust the switch current. 0A will prevent chargers from ever switching to single phase charging, 32A will disable three phase charging.". Varför skulle man vilja att systemet (d.v.s. båda laddarna?) växlar till att bara använda en fas om lasten minskar? Och vilken last pratar man om, Teslan laddar på tre faser men den andra bilen använder en fas så det kommer ju inte vara samma last på alla faser? Jag går bort mig här.

Det verkar ju som sagt "hänga sig" även när Tibber inte är inblandat, d.v.s. jag är inte uppe i 25A på någon fas, däremot kommer Zaptec att se till att inte 16A överskrids för någon fas då det är konfigurerat som övre gräns i Zaptec (både i "Charging system circuit breaker (A)" och "Maximum allocated current when charging on single phase (A)").
Model Y LR 2023
Nissan Leaf 2021
Användarvisningsbild
enodis
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 22 jul 2023 00:40

Re: Problem med Zaptec Go och lastbalansering

Inlägg av enodis »

Okej, nu har jag testat lite. Jag började med att ladda båda bilarna samtidigt. I Zaptec webgui kunde man se under "Installations/Settings/Manual power control" att den tillgängliga strömmen var oförändrad på 16A på varje fas. Om man gick in och tittade status för de båda laddarna kunde man se att Teslan laddade med 8A per fas och den andra bilen med 8A på en fas. De fick helt enkelt dela på den tillgängliga strömmen vilket jag tycker är bra. Om jag slutade ladda någon av bilarna så fick den andra 16A igen.

Nästa test var att försöka få Tibber att gå in och lastbalansera. Jag drog igång diskmaskin, tvättmaskin och laddade båda bilarna samtidigt. Då kom jag upp i 29,7A på L1 och Tibber gick in och drog ned den tillgängliga strömmen i Zaptec-installationen, precis som du sa. Den satte samma nivå på alla faser. Laddningen av den andra elbilen pausades helt. Jag slutade då ladda Teslan och då hoppade den andra bilens laddning igång. Jag avslutade laddningen på båda bilarna och då kunde man se att "Available current" åter sattes till 16A för alla tre faser.

Det fungerade precis som jag hoppades att det skulle göra...

Jag kunde konstatera att Zaptecs "interna lastbalansering" såg till att det aldrig blev mer än 16A totalt på någon fas. Jag kunde också se att Tibber gick in och modifierade den tillgängliga strömmen på Zaptec-systemet. Som lägst var den nere på ca 7A och det var nog anledningen till att laddningen av den andra elbilen pausades, att den inte kunde få 5A som jag tror är minimum?

Jag lyckades alltså inte återskapa att laddningen av Teslan "hängde sig". Det jag sett när det inträffat är att det står "5A" i Tesla-appen, och det skulle kunna tyda på att Tibber gått in och satt "Available current" till 5, vilket då möjligtvis triggat "3 to 1-phase switch current" och systemet gått över att ladda på bara en fas. Det borde ju inte vara ett problem i sig men framför allt borde det väl åtminstone kicka igång när den tillgängliga strömmen sätts till ett högre värde igen.

Jag får vänta till det händer igen och se om det går att läsa ut något mer.
Model Y LR 2023
Nissan Leaf 2021
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Problem med Zaptec Go och lastbalansering

Inlägg av jonasl »

6A är lägsta om man ska följa standarden. Teslan klarar mindre om jag minns rätt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 724
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Problem med Zaptec Go och lastbalansering

Inlägg av Dinsdale »

Förstår jag dig rätt att du har 25A huvudsäkring, men de båda laddboxarna sitter bakom en gemensam 16A?
Du har en Tesla och en plugin eller något annat som bara laddar på en fas?
Och båda boxarna växlar ner till L1?

Med de förutsättningarna hade jag testat att ändra under installation, inställningar, strömhantering (installation avser säkringen som laddboxarna är kopplad till)
Trefas till enfasomkopplare: 6A (för att så långt möjligt fortsätta köra trefasladdning)
Maximal ström vid laddning på en fas: 16A (det har du nog redan, detta avser säkringen som laddboxarna sitter bakom)

Är det så att du alltid laddar Teslan på en av boxarna och den andra bilen på den andra skulle du även kunna gå in under laddare (överst på sidan, bredvid installationer), välj laddaren som teslan är ansluten till, klicka på inställningar och sen Mer... under minsta ström och maximal ström. Du skulle kunna testa att mata in 6A under prioritet där, bara för att testa om du kan få systemet att i första hand stoppa laddningen för den andra bilen. Den kanske hanterar det hela bättre.

Om du hade velat ha högsta möjliga laddhastighet hade du istället kopplat så här:
25A in -> 25A säkring för laddboxarna

Installation
Systemets maximala ström 25A (det måste installatören ändra)
Trefas till enfasomkopplare 6A
Maximal ström vid laddning på en fas 25A
L1 på teslaboxen kopplad till L1
L1 på pluginboxen kopplad till L2 (L2 till L3, L3 till L1) eller den fas som är minst belastad.

Teslan kan ladda upp till 32A på en fas om du har en tjock laddkabel som klarar 22kW (32A per fas) så du kan utnyttja alla 25A även vid enfasladdning.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
enodis
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 22 jul 2023 00:40

Re: Problem med Zaptec Go och lastbalansering

Inlägg av enodis »

Japp, 25A huvudsäkring och 16 för laddarna som de delar på. Förutom Teslan har jag en Nissan Leaf och den laddar alltid på en fas.

Nej det funkade ju utmärkt som sagt när jag själv stresstestade systemet enligt ovan. Teslan fortsatte ladda på tre faser hela tiden och som lägst med 7A. Jag förstår inte vad som kan ha hänt de gånger som Teslan slutat ladda och jag varit tvungen starta om laddboxen eller dra ut sladden. Jag får helt enkelt vänta till nästa gång det händer och titta i Zaptec-gui:t då och se hur det ser ut. De gångerna har det som sagt stått 5A i Tesla-appen vilket skulle tyda på att Tibber sänkt "Available current" till 5A vilket skulle betyda att övriga huset dragit 20A+ vilket jag finner rätt osannolikt (på natten). Å andra sidan verkar jag ha en grym felbalansering på mina faser då det alltid är L1 som drar iväg. Så i vilket fall som helst borde jag fixa till det så att det blir mindre sannolikt att jag går över 25A.
Model Y LR 2023
Nissan Leaf 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 724
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Problem med Zaptec Go och lastbalansering

Inlägg av Dinsdale »

enodis skrev: 26 aug 2023 13:35
Japp, 25A huvudsäkring och 16 för laddarna som de delar på. Förutom Teslan har jag en Nissan Leaf och den laddar alltid på en fas.

Nej det funkade ju utmärkt som sagt när jag själv stresstestade systemet enligt ovan. Teslan fortsatte ladda på tre faser hela tiden och som lägst med 7A. Jag förstår inte vad som kan ha hänt de gånger som Teslan slutat ladda och jag varit tvungen starta om laddboxen eller dra ut sladden. Jag får helt enkelt vänta till nästa gång det händer och titta i Zaptec-gui:t då och se hur det ser ut. De gångerna har det som sagt stått 5A i Tesla-appen vilket skulle tyda på att Tibber sänkt "Available current" till 5A vilket skulle betyda att övriga huset dragit 20A+ vilket jag finner rätt osannolikt (på natten). Å andra sidan verkar jag ha en grym felbalansering på mina faser då det alltid är L1 som drar iväg. Så i vilket fall som helst borde jag fixa till det så att det blir mindre sannolikt att jag går över 25A.
När jag klickar runt hos mig ser jag att jag ställt in trefas till enfas på 5A. Men går jag sen in på laddaren är den markerad som att den lägst accepterar 6A. Så det lär aldrig funka.
Frågan är om det är något liknande hos dig? Tibber fyller i 5A men teslans laddbox är inställd på som lägst 6A? Tesla ska ju klara 5A.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
enodis
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 22 jul 2023 00:40

Re: Problem med Zaptec Go och lastbalansering

Inlägg av enodis »

Ja nu inträffade felet igen igår. Leafen var inte ens inkopplad när det hände och Teslan var laddad så eventuellt inträffade det när den "underhållsladdade". Intressant var dock att ingen överlast var rapporterad av Tibber så Tibber borde inte ha varit inne och fipplat med tillgänglig ström överhuvudtaget. Dessutom när jag gick in i Zaptec-guit och kollade så stod det 16A där, men Tesla-appen visade 5A och det lös blått vid laddporten på bilen.

Jag vet inte om felet ligger i Teslan eller laddboxen men nu har jag provat växla laddbox för att se om det inträffar även med den andra laddboxen. I så fall borde det ju vara Teslan som inte är kompatibel med Zaptec fullt ut, eller eventuellt om Teslan har någon bugg/fel. Avvaktar och ser om det inträffar igen.
Model Y LR 2023
Nissan Leaf 2021
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Problem med Zaptec Go och lastbalansering

Inlägg av Pontus »

Jag skulle gissa att det är en kombo av Teslan och laddboxen. Vår support (jag jobbar på Waybler) har haft en del ärenden med Teslor som beter sig lite konstigt efter att laddningen varit på paus (från laddboxen) och sedan när laddningen ska starta om. Jag har sett det även på min bil och då har det precis som du säger inte gått att starta om remote och jag har haft samma meddelande i Tesla appen men då har laddningen ändå startat efter 30-60 min. Det är inte ofta som både laddare och bilar följer standarden till 100% och då kan det väl bli så här.
Hur länge har du låtit bilen stå efter de misslyckade laddförsöken?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
enodis
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 22 jul 2023 00:40

Re: Problem med Zaptec Go och lastbalansering

Inlägg av enodis »

Jag har låtit den stå kanske 12 timmar i alla fall utan att den kommit igång. Nu hände det igen fast med andra laddboxen så det verkar inte ha varit ett specifikt problem med den ena boxen i alla fall.

Men ok, tack för info och erfarenheter. Man kanske får leva med det här. Lite trist.
Model Y LR 2023
Nissan Leaf 2021
Användarvisningsbild
archan
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 sep 2023 21:17

Re: Problem med Zaptec Go och lastbalansering

Inlägg av archan »

Har detta problem fortsatt?
Sitter som bäst och botaniserar i vilken laddbox jag borde införskaffa. Har Tibber så vill gärna nyttja deras smartladdning och efter Eease debaclet verkar det vara vara Zaptec Go kvar.
Model S Plaid -23
red multicoat, vit inredning, FSD, HW3
Sveriges enda med 22" Concaver CVR4?
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/niklas756762

Re: Problem med Zaptec Go och lastbalansering

Inlägg av nogren »

archan skrev: 23 sep 2023 18:40
Har detta problem fortsatt?
Sitter som bäst och botaniserar i vilken laddbox jag borde införskaffa. Har Tibber så vill gärna nyttja deras smartladdning och efter Eease debaclet verkar det vara vara Zaptec Go kvar.
Hört rykten om att ChargeAmps är på g också med Tibber smartladdning. Men det syns inte här: https://tibber.com/se/magazine/power-ha ... -laddboxen
Dock är det en annan listad med smartladdning också…
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
redgranti
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 jan 2024 15:19

Re: Problem med Zaptec Go och lastbalansering

Inlägg av redgranti »

Hej
Jag har likartat problem med min Zaptec laddare, har ditt problem löst sig?

archan skrev: 23 sep 2023 18:40
Har detta problem fortsatt?
Sitter som bäst och botaniserar i vilken laddbox jag borde införskaffa. Har Tibber så vill gärna nyttja deras smartladdning och efter Eease debaclet verkar det vara vara Zaptec Go kvar.
Skriv svar